SukkerSygt

SukkerSygt Velkommen til SukkerSygt podcast! SukkerSygt er en podcast hvor vi åbner op og fortæller om vores hverdag med type 1 diabetes.

Alle episoder er tilgængelig på Spotify, Apple Podcast, Google Podcast og Podimo.

I anledningen af Danmarks Diabetesdag startede vi dagen ud i Holbæk med en gåtur i selskab med Christina Krzyrosiak Hans...
27/04/2025

I anledningen af Danmarks Diabetesdag startede vi dagen ud i Holbæk med en gåtur i selskab med Christina Krzyrosiak Hansen og de mange andre med diabetes tæt på livet 🚶🏻‍♀️

Næste stop var Østerport, hvor der var arrangeret en god gåtur rundt på Østre anlæg og Kastellet af Ungegruppen Hovedstaden 🌸

Sammen sætter vi fokus og synlighed på diabetes 💪🏻

I weekenden var vi til Årsmøde med . Der var et spændende program bl.a. uddeling af forskningslegater og en paneldebat m...
27/05/2024

I weekenden var vi til Årsmøde med . Der var et spændende program bl.a. uddeling af forskningslegater og en paneldebat med personer med type 2, der i en periode har haft en glukosebaseret sensor på. Virkelig inspirerende at hører hvor meget det gør for ALLE uanset diabetes type, at have en sensor på ♥️

I dag har jeg haft type 1 diabetes i 16 år. Jeg har haft diabetes i over halvdelen af mit liv 🫨Helt reelt husker jeg fak...
08/04/2024

I dag har jeg haft type 1 diabetes i 16 år. Jeg har haft diabetes i over halvdelen af mit liv 🫨
Helt reelt husker jeg faktisk ikke meget af, hvordan det er at leve uden diabetes. Det betyder ikke, at jeg ikke en gang imellem kan blive lidt misundelig på folk, som ikke behøver at tælle kulhydrater, tage insulin til mad og drikke, have snacks til lavt blodsukker med alle steder og ikke har bekymringer om et lavt blodsukker, senkomplikationer eller andet der kan fylde mentalt.
Men i dag markerer jeg de 16 år med et smil. For hold fast hvor har diabetes også ført mange positive ting med sig for mit vedkommende.
Jeg plejer at markere dagen med bland selv slik og for det meste en ny taske. Tasken må vente men jeg vil suse afsted og blande slik 🍭🍬
Markerer i jeres årsdag? Hvis nej, hvorfor ikke? Hvis ja, hvorfor og hvordan?

Har du lyttet til den nyeste episode, hvor vi har inviteret Christel Schaldemose ind til en snak om de gældende kørekort...
02/04/2024

Har du lyttet til den nyeste episode, hvor vi har inviteret Christel Schaldemose ind til en snak om de gældende kørekort regler for mennesker med diabetes i EU?

Vi taler om hvordan diabetesbehandlingen har ændret sig og at personer med diabetes er langt bedre reguleret i dag. Kørekortreglerne på nuværende tidspunkt er forældet, der gør at vi kun får bevilliget kørekort er vis antal år og skal derefter have det fornyet med en ny lægeerklæring. Der arbejdes på nye regler som følger med tiden og udviklingen i diabetesbehandlingen.

Lyt til episode 85 hvor du lytter til podcast 🎧

🩵 14/11 🩵 Hvad er vigtigst for dig at folk ved om diabetes? I dag er det Verdens Diabetesdag! Derfor har vi naturligvis ...
14/11/2023

🩵 14/11 🩵 Hvad er vigtigst for dig at folk ved om diabetes?

I dag er det Verdens Diabetesdag! Derfor har vi naturligvis også blåt på 🩵

For os er det vigtigste at folk bliver oplyst om at diabetes ikke er en livsstilssygdom - men et livsvilkår!
Vi er ikke selv skyld i vores type 1 diabetes og kunne intet have gjort for at forhindre det.

Derudover er der en masse andre fordomme, som mange med diabetes møder ofte. Lad os sammen komme dem til livs ved at tale højt om det og skabe opmærksom 🩵

🩵 13/11 🩵 Hvilke tanker fylder mest i din hverdag med diabetes? For mig  er det helt klart stress over hvordan mit blods...
13/11/2023

🩵 13/11 🩵 Hvilke tanker fylder mest i din hverdag med diabetes?

For mig er det helt klart stress over hvordan mit blodsukker ligger. Jeg tør ikke tænker på hvor mange gange om dagen jeg tjekker mit blodsukker eller tænker på det. Tror egentlig ikke det er så meget tanker om senfølger, det er mere mine egne mål for hvordan mit blodsukker skal ligge.

I det daglige er det klart også det der fylder for mig . Jeg har heller ikke tal på hvor mange gange jeg dagligt tjekker mit blodsukker. Jeg har mit blodsukker på mit ur og kan vist roligt sige, at det i højere grad er blodsukkeret jeg tjekker end klokken. Også selvom blodsukkeret står noget mindre end klokken nede til højre😆

🩵 12/11 🩵 Hvad gør du med din diabetes, hvis du drikker alkohol? Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at dette er ...
12/11/2023

🩵 12/11 🩵 Hvad gør du med din diabetes, hvis du drikker alkohol?
Først og fremmest er det vigtigt at nævne, at dette er mine erfaringer og du skal gøre hvad der er rigtigt for dig og din diabetes når/hvis du drikker alkohol. Husk at hovedreglen er at undgå lave blodsukre med alkohol i blodet.
Jeg er igang med en proces omkring at regulere min diabetes mere, når jeg drikker alkohol. I mange tilfælde får jeg en følelse af utryghed, når mit blodsukker falder og jeg har drukket. Men jeg ønsker at finde en middelvej, så jeg trods alt kan formå at ligge noget pænere i løbet af aftenen og natten. Jeg ønsker at ligge en smule tættere på målområdet i mit blodsukker, da jeg på aftenen kan mærke, hvor træt min krop bliver af, at ligge højt i så mange timer.
Jeg holder mig stadig til at drikke ting med sukker i, men er begyndt på at tage en smule insulin hertil. Jeg opjusterer meget lidt fra gang til gang jeg drikke, så jeg får nogle gode oplevelser med det og føler mig tryg.
Siden jeg fik min Omnipod har jeg givet mig en super ro, at jeg har kunne lave en reduceret midlertidig basal, så ikke jeg kan sove roligt om natten uden nødvendigvis at ligge tårnhøjt.
Jeg holder stadig altid fast i min natmad inden jeg ligger hovedet på puden. Det er en god vane, som jeg lige fra start blev anbefalet af det ambulatorie jeg var tilknyttet. Jeg kan fortælle jer, at ideen ofte falder i god jord hos dem jeg er afsted med 😆

Hvad gør du?

🩵 11/11 🩵 Begrænser din diabetes dig i hverdagen?Jeg  havde egentlig tænkt, at jeg ville fortælle om sidste års kulturna...
11/11/2023

🩵 11/11 🩵 Begrænser din diabetes dig i hverdagen?
Jeg havde egentlig tænkt, at jeg ville fortælle om sidste års kulturnat i København, som jeg tog hul på i den nyeste podcast episode.
Men mere aktuelt har jeg lige været forbi lægevagten, da jeg har reddet mig en blærebetændelse. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har været turen igennem og har forsøgt at drikke mig ud af denne omgang. Det lykkedes desværre ikke og jeg har nu fået penicillin med hjem.
Det ramler naturligvis sammen med en weekend fyldt med planer.
Det betyder at jeg har måtte prioritere i, hvad jeg har skulle ud af døren til og bruge den resterende tid på sofaen med varmetæppe.
Det mest frustrerende ved min diabetes er, når jeg begrænses. Det er heldigvis meget sjældent jeg sidder med denne følelse, da jeg ikke føler mig begrænset af min diabetes i hverdagen.
Lige nu samler jeg energi til at skulle ind og skråle til koncert. Glæder mig over at jeg ikke er nødsaget til at aflyse det hele.

Føler du dig begrænset af din diabetes? Hvis ja, i hvilke tilfælde?

🩵 10/11 🩵 Hvad gør du med din diabetes når du er fysisk aktiv? Jeg  synes det kan være en udfordring hvad jeg skal gøre ...
10/11/2023

🩵 10/11 🩵 Hvad gør du med din diabetes når du er fysisk aktiv?

Jeg synes det kan være en udfordring hvad jeg skal gøre på den enkelte dag. Det kommer meget an på hvad jeg skal, om det bare er at gå en tur eller jeg skal træne styrke/cardio i fitness. Mit blodsukker falder af begge dele, og det kan godt være lidt træls når man endelig er kommet op og træne også skal drikke juice og vente..

Som oftest når jeg skal i fitness skuer jeg ned for min basal, og har altid en masse kulhydrater med i tasken.

Hvad gør du når du skal være aktiv?

🩵 9/11 🩵 Markerer du din årsdag? Jeg  markerer det stort set hvert år, når jeg runder endnu et år med min diabetes. Det ...
09/11/2023

🩵 9/11 🩵 Markerer du din årsdag?
Jeg markerer det stort set hvert år, når jeg runder endnu et år med min diabetes. Det ville være en overdrivelse, at sige at jeg fejrer det. Men jeg nægter at denne dag skal være endnu en dag, hvor jeg er træt af min diabetes. Dem har jeg rigeligt af. Jeg forsøger efter bedste evne, at have fokus på de positive ting, som min diabetes trods alt har givet mig.
Jeg forkæler ofte mig selv med bland selv slik og ny taske, da jeg aldrig går nogle steder uden min taske. Dermed er det en luksus jeg prioriterer lige præcis den dag. I år rundede jeg 15 år med min diabetes og derfor lidt ekstra luksus 👜
Har du også en taske du har med dig over det hele fyldt med alverdens diabetes ting? Og markerer du din årsdag?

🩵 8/11 🩵 Er der nogle fødevarer og/eller drikkevarer du undgår og savner? Jeg  fik diagnosticeret diabetes som 17 årig, ...
08/11/2023

🩵 8/11 🩵 Er der nogle fødevarer og/eller drikkevarer du undgår og savner?

Jeg fik diagnosticeret diabetes som 17 årig, så jeg kan godt huske tiden før diabetes. Og hvis der er noget jeg savner, så er det virkelig bare at kunne spise lige præcis hvad man har lyst til, uden at tænke over blodsukker eller kulhydrater. Derudover savner jeg at kunne nyde en juice eller smoothie. Det er ikke længere noget jeg nyder, da det kun er til lavt blodsukker.

For mig prøver jeg at undgå ting så vidt muligt i hverdagen, hvor mit blodsukker stikker helt af. Dette er fx pizza og havregrød. Men det betyder ikke at det er udelukket, for jeg spiser det stadig en gang i mellem 😋

🩵7/11🩵 Hvad er vigtigst for dig til en konsultation? For mig  handler det om, at jeg i mødet med min diabeteslæge, -syge...
07/11/2023

🩵7/11🩵 Hvad er vigtigst for dig til en konsultation?
For mig handler det om, at jeg i mødet med min diabeteslæge, -sygeplejerske eller diætist bliver mødt nysgerrigt og lyttende.
At jeg ikke føler at jeg skal ind og kontrolleres ift. hvordan jeg behandler mig diabetes. At jeg ikke føler at jeg skal stå til regnskab for et blodsukker, der langt fra kun påvirkes af hvad jeg spiser eller taster på min pumpe.
Jeg sætter så stor pris på at få råd og vejledning til den diabetesbehandling, som jeg laver til hverdag 🫶🏼
Nogle gange overser jeg tendenser i mit blodsukker. Det er ikke altid jeg er helt tryg ved på egen hånd at rette basalrater, kulhydratratio eller insulinfølsomhed i min pumpe.
Jeg har med andre ord naturligvis brug for dygtigt og uddannet sundhedspersonale, men det er mig der er ekspert på MIN diabetes og det er for mig en vigtig note i samarbejdet.

Hvad er det vigtigste for dig?

Address


Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when SukkerSygt posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to SukkerSygt:

  • Want your business to be the top-listed Media Company?

Share