21/04/2026
عارف يعني إيه ربنا يراضيك؟ يعني مش بس يديك اللي إنت عاوزه، لأ.. ده يخلي قلبك "مطمن" ومرتاح باللي في إيدك، حتى لو كان قليل في نظر الناس.
فيه ناس معاها "كتير" بس عينها دايمًا على اللي ناقصها، فـ يفضلوا طول عمرهم في ساقية وتعب، يحسوا إن الدنيا ضيقة وخانقاهم مهما وسعت.. دول اللي بنقول عليهم "مش راضيين"، فـ بياخدوا من الدنيا تعب القلب وبس.
وعلى العكس.. تلاقي واحد "بسيط"، يمكن يومه بيعدي بالعافية، بس الابتسامة مش مفارقة وشه، ولسانه دايمًا بيقول "الحمد لله من قلبه".. ده بقى اللي ربنا "راضاه". ربنا زرع في قلبه بركة بتخلي اللقمة الصغيرة تشبعه، والبيت الضيق يساعه هو وحبايبه، والستر مغطيه من ساسه لراسه.
الرضا مش معناه إنك متسعيش أو متطمحش للأحسن، الرضا معناه إنك وأنت بتسعى، قلبك "مسلّم" للي ربنا كاتبهولك.. تبقى عارف إن رزقك مش هيروح لغيرك، وإن اللي ضاع منك مكنش خير ليك، وإن اللي جاي هو "الأجمل" عشان ربنا هو اللي مدبره.
لو عايز الدنيا تضحكلك وتوسع في عينك:
١. بص للي في إيدك قبل ما تبص للي في إيد غيرك.
٢. قول "يا رب أنا راضي" في عز الوجع قبل الفرح.
٣. اشكر ربنا على النعم "المستخبية" (الصحة، الأهل، نومة بالليل وأنت مش شايل الهم).
صدقوني.. السعادة مش بالفلوس ولا بالمظاهر، السعادة "رزق" بيجي للقلوب اللي عرفت تشكر وترضى.
يا رب اجعلنا من الراضيين المرضيين، ووسع أرزاقنا وريح قلوبنا.