25/05/2026
☕️ قعدة القهوة حلوة.. بس لما عمرك يتسحب منك عليها، هنا لازم وقفة!
بوست موجه لكل راجل، أخ، صاحب، أو زوج.. كلام من القلب وعشان مصلحتك:
ساعة أو ساعتين في الأسبوع مع أصحابك تفصل بيهم من ضغط الشغل والحياة؟ ده صحي ومطلوب ومحدش يقدر يقولك فيه حاجة. لكن لما القهوة تتحول لـ "روتين يومي" بياكل من 4 لـ 6 ساعات من يومك.. أنت هنا بتظلم نفسك وعمرك من غير ما تحس.
تأثير قعدة القهوة الطويلة على "صحتك النفسية":
وهم الإنجاز: القعدة والضحك والكلام في الكورة والسياسة والمشاكل بيديك إحساس مزيف إنك "عايش وبتعمل حاجة"، في حين إن محلك سر.
طاقة سلبية : أغلب كلام القهاوي بيبقى شكوى من الغلاء، أو نميمة، أو حكايات مكررة. عقلك الباطن بيخزن كل ده وبتتراكم جواك طاقة سلبية بتطلع في بيتك أو في عصبيتك.
الهروب بدل المواجهة: ساعات كتير القهوة بتبقى "مخدر" بتهرب بيه من مسؤولياتك، أو من فكرة إنك مش عارف تطور نفسك، الهروب مبيحلش المشكلة.. بيعقدها.
العمر اللي بيعدي.. مش هيرجع:
الوقت اللي بيضيع ع الطاولة والدومينو والشيشة ده.. أنت أولى بيه:
بيتك وأولادك أولى: أولادك بيكبروا في ثانية، والوقت اللي مش هتقعده معاهم وتصاحبهم فيه دلوقتي، هتندم عليه بعدين.
مستقبلك أولى: ساعتين بس في اليوم لو استثمرتهم في كورس، أو مشروع جانبي، أو حتى رياضة تحسن صحتك.. حياتك هتتغير 180 درجة في سنة واحدة.
الرجولة مسؤولية.. وأول مسؤولية هي "نفسك ووقتك".
متخليش الكرسي البلاستيك بتاع القهوة ينسيك أحلامك وطاقتك. فوق لنفسك، بيتك ومستقبل عيالك وصحتك النفسية يستاهلوا إنك تقوم وتتحرك.