Tota

Tota اللهم يا غني يا حميد يا مبدئ يا معيد يارحيم يا ودو أغنني بحلالك عن حرامك وبفضلك عمن سواك

29/08/2025

كنت بحفظ كلمة إنجلش " معجزة miracle" وعايزة أثبتها.. دماغي قررت إنها تقسم الكلمة لقطعتين "ميرا" "كل".. ده بعيدًا عن نطق الكلمة الحقيقي طبعًا عشان كده هبقى بستهبل أوي...
المهم يا جماعة ميرا ده في الأصل ولد بس أهله سموه كده، فالولد إتعقد ومابقاش ياكل ياعيني، فأول ما لقوه بياكل قالوا إيه ده!!
دي معجزة!!.. ميرا كل!!
ومن هنا جت كلمة "miracle" بهذا المعنى، كل الدعم لدماغي الcreative كل الدعم.

28/08/2025

__وهل جرت الامور كما خططت لها؟؟
__معرفش.. بس هي جرت النحيادي كدا

28/08/2025

الكلام معايا ممتع جداً انت ممكن تقعد تحكيلي نفس الموضوع كل أسبوع وهتلاقيني كل مرة بتفاجئ كإنها أول مرة عشان نسيت الحوار

27/08/2025

*انا متاكد ان الدنيا شيلالي حاجه حلوه*
*بس تقريبا هيا نسيت شيلاها فين .*

26/08/2025

لو غلطت ف الشغل متقولش لحد عشان كل حد عنده بيست ومن بيست لبيست تبقي انت لبست

25/08/2025

واحد رن عليا 37 مره بدون مبالغه وانا نايم
ولما صحيت رنيت عليه اكيد في مصيبه وبشوف مين لقيت واحد بيقولي أنا حولتلك 20.000 جنيه بالغلط على المحفظه بتاعة فودافون كاش وهعمل بيهم لبنتي عمليه قلب مفتوح وقعد يحلفني ابعتهم ويحلفلي أنهم بتوع عملية بنته
قعدت اهدي فيه واقولها أهدى يا حج وكل حاجه هتبقى تمام ... لقيت رساله في الفون تم استلام مبلغ 20.000 جنيه من الرقم فعلا مع العلم اني محفظه CIB مش فودافون كاش
وبعدين ركزت لقيت فجوه في الرساله عرفتني أنها مكتوبه يدوي
المهم روحت واخد الرساله كوبي وناسخها وبدلت الرقم من 20.000 ل 25.000 واتصلت بيه قولتله الباقي عشان بنتك ياحج
شـtـم وقفل ف وشي السكه.!

25/08/2025

وقد يأتيك الوقت الشخص فى الصح الغلط ..

24/08/2025

رفقًا بالقوارير

طول عمرنا نسمع كلمة: "النساء ناقصات عقل ودين"…
وكبرنا وهي محفورة في عقولنا، من غير ما نفهم ليش الرسول ﷺ حكاها، أو شو كان يقصد.
أغلبنا أخذ الكلمة مجرّدة، وترك الأهم… ترك الشرح اللي جا بعدها مباشرة من فم النبي ﷺ.

الحديث في الصحيحين عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه:
قال النبي ﷺ للنساء يوم العيد:

«ما رأيت من ناقصات عقل ودين أذهب للبّ الرجل الحازم من إحداكن».
فقالت امرأة: يا رسول الله، ما نقصان عقلنا وديننا؟
قال:
"أما نقصان العقل، فشهادة امرأتين تعدل شهادة رجل واحد، وأما نقصان الدين، فتمكث إحداكن الليالي ما تصلي ولا تصوم"

يعني النقص هنا مش ذم ولا تقليل، هو وصف لحالات معيّنة:
نقصان العقل = في باب الشهادة فقط، مش في الذكاء ولا الفهم.
نقصان الدين = في الصلاة والصيام وقت الحيض والنفاس، رحمة من رب العالمين.

لكن للأسف، المعنى اللي ترسخ عند كثير ناس صار:
الرجل عنده عقل كامل، والمرأة عقلها ناقص!
الرجل عنده دين كامل، والمرأة دينها ناقص!
وهذا فهم مغلوط، ما بيوافق لا كلام النبي ﷺ ولا روح القرآن.

تعال نتذكر… لما نزل الوحي على النبي ﷺ أول مرة، وارتجف قلبه، لمين راح؟
مش لواحد من الصحابة… راح لسيدة خديجة رضي الله عنها، تاجرة، صاحبة مال وفهم وحكمة.

واحتضنته وقالت له: "كلا والله، لا يخزيك الله أبدًا".
هل كانت ناقصة عقل؟ ولا كانت قمة الحكمة والعقل والإيمان؟
هي اللي كانت أمانه، وهي اللي آمنَت فيه قبل أي رجل.

وربنا سبحانه، كرّم المرأة في كتابه، وسَمّى سورة كاملة باسمها: سورة النساء.

وقال تعالى:
"وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ" [البقرة: 228]
يعني لها نفس الحقوق مثل ما عليها من واجبات، بالعدل والمعروف.

وفي التاريخ الإسلامي، كان في نساء معلمات، حافظات، فقيهات.
السيدة عائشة رضي الله عنها، كان الصحابة يرجعوا لها يسألوها في الفقه، ويأخذوا العلم منها.

اليوم… تعال شوف المرأة:
ممكن تكون طبيبة تنقذ حياة مئات المرضى، وتصلي وتصوم وتربي أولادها.
ممكن تكون مهندسة، أو معلمة، أو قاضية، أو مديرة شركة، وتعرف دينها أكثر من كثير رجال.
ممكن تكون أم تصحى الفجر، تجهز أولادها، وتدير بيتها، وتدعو ربها أكثر من أي شخص.

أما حديث "أكثر أهل النار من النساء"، فكان تحذير وتنبيه، مش إهانة.
النبي ﷺ وضّح السبب، وحذّر الرجال كمان:

"استوصوا بالنساء خيرًا" (رواه البخاري ومسلم)

وقال:
"رفقًا بالقوارير" (رواه مسلم)
والقوارير يعني الزجاج الرقيق، أي أن المرأة غالية وقيمة، لكنها تحتاج معاملة برفق حتى ما تُكسر مشاعرها.

فالواجب مش إنك تمسك كلمة “ناقصات عقل ودين” وتعلّقها عيب أو وصمة…
الواجب إنك تمسك إيدها إذا تاهت، وتدلّها إذا ضاعت، وتكون القوّام عليها برحمة وعدل، مش بسيطرة واستعلاء.

لأن القوامة في القرآن مرتبطة بالإنفاق والحماية، مش بالتحكّم:
"الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ" [النساء: 34]

يا معشر الرجال…
رفقًا بالقوارير، فالنبي ﷺ ما كان يذم، كان يعلّم ويحنّ ويهدي…
واللي بيحب النبي، يمشي على خُطاه، مو على فهم الناس الناقص.

24/08/2025

هو ليه نطبق الغسيل لما ممكن نكوره ونحشره بسرعة ونقفل قبل ما يقع

وبس ي سيدي دي كل الحكايه ودا الي حصل 😂
23/08/2025

وبس ي سيدي دي كل الحكايه ودا الي حصل 😂

Address

El-Sharqâya

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Tota posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share