مصطفى محسن

مصطفى محسن اهلا فى عالم الرعب 👻
انا اسمى مصطفى محسن ❤️
بكتب وبحكى قصص رعب 🗣

القصه دى يقال عنها انها حصلت بالفعل فى شبرافيه حارة قديمة في شبرا، محدش بيعدي منها بالليل، حتى الكلاب بتخاف تعدي. الحارة...
19/07/2025

القصه دى يقال عنها انها حصلت بالفعل فى شبرا
فيه حارة قديمة في شبرا، محدش بيعدي منها بالليل، حتى الكلاب بتخاف تعدي. الحارة دي اسمها «زقاق الجن»، وسمّوها كده عشان من سنين طويلة حصلت فيها حاجات غريبة... وفضلت لحد دلوقتي مصدر رعب لكل اللي حواليها.

اللي حصل بقى كان في الخمسينات... كان فيه راجل اسمه المعلم جابر، كان بيشتغل جزار، وكان طماع جدًا وشراني. كان سامع إن في آخر الزقاق ده فيه بيت مهجور، جواه كنز مدفون، بس المشكلة إن البيت مسكون بالجن، وكل اللي حاول يقرب منه... مرجعش تاني.

المعلم جابر قال لنفسه:
"أنا مالي أنا و الجن؟ أنا راجل قلبى جامد... هدخل بالليل واخد الكنز، ومحدش ليه عندي حاجة."

وفعلًا، جه الليل، وجهز المعلم جابر الساطور الكبير بتاعه، وولع الفانوس بتاعه، وبدأ يمشي في الزقاق. الدنيا كانت ساكتة بطريقة مش طبيعية... لا صوت ولا نسمة هوا، حتى القطط كأنها ماتت من الخضة.

أول ما قرب من البيت، حس برجليه بتتقل... قلبه بدأ يدق بسرعة، بس بيقول لنفسه:
"أنا جابر الجزار... أنا أخاف من شوية خرافات؟"

دخل البيت، كان مهجور فعلًا، الحيطان متشققة، ريحة عفن مالية المكان، والفانوس نوره خافت جدًا كإنه بيحتضر معاه.

وهو بيدور، سمع صوت... صوت ضحكة طفلة صغيرة... ضحكة مش طبيعية، كأنها بتضحك من جوا الحيطان!

وقف جابر، وبص حواليه... مفيش حد. فجأة... ظهر قدامه باب خشب متغطي تراب. الباب اتفتح لوحده، ومن جوة الباب كان فيه سلم نازل للقبو.

جابر شد حيله ونزل... القبو كان ضلمة، ريحة الدم مالية المكان، وهو بيمشي رجله خبطت في حاجة... بصة كده لقى عضم بني آدم متآكل.

سمع صوت تاني...
"جيت ليه؟ مين اللي جابك هنا يا جابرررر؟"

لف بسرعة، لقى ست عجوزة واقفة، وشها مش باين في الضلمة، لكن عنيها بتلمع زي النار.

قالها:
"إنتي مين؟!"

قالتله بصوت تخين مش طبيعي:
"أنا صاحبة الكنز... وكل اللي بيدور عليه لازم يدفع التمن."

ضحك جابر وقالها:
"هتخوفيني يعني؟ أنا جزار، ودمي مش بيفور بسهولة."

الست العجوزة قربت منه، كل ما بتقرب كان جسمها بيكبر، لحد ما بقت قد السقف، وشها كله عضم، وعنيها طلع منها دود!
قالتله:
"ادفع التمن يا جابر... ادفع التمن بدمك."

جابر مسك الساطور، وضربها... لكن الساطور عدى من جسمها كإنها دخان... وفجأة، سمع صراخ في ودنه، ودنه كانت بتنزف دم!

لقي الأرض بتتشقق تحت رجليه، وحبال سوداء طالعة من التربة، مسكته من رجليه وبدأت تشده لتحت.

صرخ:
"لاااااااااااا!!"

بس مفيش فايدة، الحبال شدت جسمه كله، وغاص في الأرض... وآخر حاجة شافها كانت عيون الست العجوزة وهي بتقوله:
"أنت بقيت مننا دلوقتي يا جابر... مرحبًا بيك في عالمنا..."

من يومها، مفيش حد شاف جابر تاني... لكن لحد النهارده، لو حد قرب من الزقاق بالليل، بيسمع صوته وهو بيصرخ:
"سيبوني... سيبونييييي!!"

واللي يجرؤ ويدخل هناك، بيرجع عقله طاير... أو مابيرجعش خالص.

وبيقولوا كمان إن جابر بقى واحد من الجن اللي بيحرّسوا الكنز... ولو عديت هناك وسمعت حد بينده عليك... اوعى ترد... عشان الرد تمنه روحك.

#رعب

قصه: سلم الأربع طقوس في جنوب الجزائرإياد مهندس معماري راح يشرف على ترميم قصر أثري مهجور في قرية صغيرة في جنوب الجزائر ال...
15/07/2025

قصه: سلم الأربع طقوس في جنوب الجزائر
إياد مهندس معماري راح يشرف على ترميم قصر أثري مهجور في قرية صغيرة في جنوب الجزائر القصر مبني من الطوب الحجري ومليان نقوش قديمة مش مفهومة

في أول يوم لفت نظره إن في سلم حجري صغير في زاوية القصر مكتوب فوقه
لا تطلع غير لو استوفيت الأربع طقوس

كلام غريب لكن إياد ظنها نقوش زخرفية بالليل وهو بيبات في القصر سمع صوت خطوات بتتحرك على السلم رغم إنه كان لوحده طلع يشوف لقى شمعة مولعة عند أول درجة وجنبها طلسمة مرسومة على الأرض

تاني يوم نفس الموقف بس الشمعة كانت على الدرجة التانية
في الليلة الرابعة الشمعة كانت على الدرجة الرابعة ولما قرب منها السقف كله اتشق ووقع منه كيس قماش قديم جواه عضمة صباع بني آدم ملفوفة بشاش عليه رموز

فجأة سمع صوت بيهمس من وراه بيقول الطقوس تمت استعد للطلوع

إياد اتجمد مكانه وحس برجليه بتتحرك غصب عنه ناحية السلم درجة ورا التانية وكل درجة يطلعها بيشوف مشهد مرعب ناس مربوطة بتتلوى من العذاب واحدة بتصرخ وطالع من بُقها نار واحد تاني بيضحك بس عينيه بتنزف دم

أول ما وصل لآخر السلم كان القصر كله صامت إلا من صوت واحد بيقول
اهلا بيك فى العالم بتاعنا

الصبح لقوا إياد مرمي قدام القصر جسمه سليم لكن دماغه زي الطفل مش فاكر أي حاجة غير رقم بيكتبه كل شوية في التراب ٤٤٤٤

ومن يومها السلم ده كل ما حد بيقرب منه بيلاقي الشمعة على الدرجة الأولى ومستنية الضحية الجاية ومحدش بيرضى يقرب تانى من السلم
#رعب

الحكاية بدات من الطريق الكيلو 39 اللي بيرجع بجسم مش جسمةأنا اسمي مروان سواق نقل بشتغل على الخطوط الطويلة فيه مكان على طر...
10/07/2025

الحكاية بدات من الطريق الكيلو 39 اللي بيرجع بجسم مش جسمة
أنا اسمي مروان سواق نقل بشتغل على الخطوط الطويلة فيه مكان على طريق نويبع/ السويس اسمه الكيلو 39 مكان الناس كلها بتحذر منه وبيتقال عنه حكايات مرعبة من زمان

كنت كل مرة بعدي منه أبص عليه وأضحك هو الطريق اتجنن ولا إحنا اللي اتجننا بس اللي حصل لي غير حياتي كلها في يوم من الأيام اتكلمت مع شيخ عجوز في محطة وقود على الطريق
سألته إيه حكاية الكيلو 39 بجد

قالي كان في حملة عسكرية في المنطقة دي سنة 69 حصلت فيها خيانة من ظابط سلم الكتيبة كلها للعدو ولما العدو خلص عليهم دفنوهم أحياء في حفرة جماعية من غير حتى ما يتأكدوا إنهم ماتوا من يومها الارواح بتفضل تايهة هناك وبتدور على اللي خانها

قلتله بس ده كلام قديم أنا معدي من هناك كتير وماحصلش حاجة بصلي وقاللي لما يحصلك حاجة هتعرف إن اللي بتشوفه مش الطريق في 1 أكتوبر الساعة كانت 3:10 الفجر دخلت الكيلو 39
فجأة الدنيا هدت الهوا سكت مع اننا دلخين على الشتاء والجو بيكون فى هوء والطريق اللي كنت شايفه قدامي اختفى فجأة وظهر قدامي طريق ترابي قديم كله بقايا خنادق ودم ناشف على الأرض

العربية بدأت تهتز كأن في حد بيزقها من تحت بصيت في المراية لقيت عربية عسكرية قديمة ماشية ورايا وجواها ناس مش باينة ملامحهم بس اللي واضح إنهم بيبصوا عليا واحد منهم كان بيقرب ناحية شباكي ولما وصل قاللي بصوت مخنوق

إنت شبهه نفس الوش نفس العين إنت اللي سلمتنا صرخت ودوست بنزين لكن العربية غرست في الرمل السماء فوقي بقت سودة والضباب بدأ يلف حواليا وسمعت صوت نفس الشخص بيقول لو مش إنت يبقى دمك يكفي

وقعت في غيبوبة لمدة ساعات ولما صحيت لقيت نفسي مرمي على رملة ناشفة ولاقيت مكتوب على الرملة مرحبا بيك رجعت من الكيلو 39 بس إنت مش إنت وبعدين الكلام اتمسح قومت اجرى لاقيت ناس فى الصحراء قالولى انت كنت فين احنا بندور عليك باقلنا ثلاث ايام قوتلهم انا مش فاكر ساعتين بس استغربوا

ولما رجعت بيتي كل حاجة فيا كانت متغيرة
صوتي بقى أهدى من الطبيعي وشي باين عليه علامات إرهاق مستمرة بس الأغرب مافيش مراية في البيت بتعكس صورتي بوضوح دايما باين وشي مشوش وانا حاسس ان فيا حاجة غلط

والناس اللي حواليا بقوا يشكوا إن في حاجة مش طبيعية مراتي بقت تصحى مفزوعة تقوللي إنت كنت واقف فوق دماغي بتبصلي وأنت نايم ومبقت تخاف منى

الطريق ما قتلنيش زي غيري بس خاني زي ما الضابط ما خان الكتيبة دي
هو مابياخدش الجسد بياخد الهوية ويبدلها أنا مش مروان أنا الحاقد اللي فضل مستني حد شبه اللي خان ولما لقيته أخدت مكانه

ولو عديت من الكيلو 39 يوم خلي بالك ما تبصش وراك لأن اللي هيبصلك شكلك بس مش إنت

اعملوا متابعة للصفحة ولايك للقصه عشان تشوف القصص الجديدة اللى هتنزل ان شاء الله

الممرضة اللي اشتغلت في القسم المحروق وما خرجتش زي ما دخلت 🥵في واحدة اسمها مها ممرضة شغالة في مستشفى حكومي كبير في المنيا...
07/07/2025

الممرضة اللي اشتغلت في القسم المحروق وما خرجتش زي ما دخلت 🥵

في واحدة اسمها مها ممرضة شغالة في مستشفى حكومي كبير في المنيا
مها كانت شغالة في قسم الطوارئ لكن حصلت مشكلة كبيرة مع واحدة من الدكاترة فتم نقلها لقسم مهجور فوق الدور الرابع

الدور ده محدش بيطلعله من زمان بيتقال عليه الدور الاموات لأن زمان حصل فيه حريق ومات فيه 7 مرضى و3 ممرضات والدكتور المسؤول وكلهم اتحرقوا جوا أوضهم وأجسامهم اتحولت لتراب بدون سبب واضح

مها ماكنتش بتصدق في الكلام ده قالت هو فيه رعب أكتر من العناية المركزة أنا اتعودت أشوف موتى كل يوم وأول ليلة ليها في الدور الرابع الدنيا اتبدلت دخلت الساعة 10 بالليل كانت ورديتها 12 ساعة الدور كان فاضي الإضاءة خافتة وريحة غريبة طالعه من آخر الطرقة زي ريحة لحم محروق لكن قديم

أول حاجة غريبة حصلت
سمعت جهاز نداء المرضى بيرن من أوضة 14 بس المشكلة إن الأوضة دي مقفولة بسلاسل من بره فتحت اللاسلكي وسألت الأمن في حد فتح اوضه 14 فيه نداء بيطلع منها رد عليها صوت غريب في اللاسلكي مش صوت أي حد من الأمن افتحي هو مستنيكي اللاسلكي وقع من إيدها جريت على باب اوضه 14 وقربت ودنها وسمعت صوت بيهمس من جوه أنا بردان النار لسه واكلة نص جسمي دخليني مها صرخت وجريت على أوضة التمريض ولقت الكشاف بينور لوحده وبيقف على مراية قديمة والمراية ظهر فيها وشها… بس مش عادي

وشها في المراية كان محروق نصه وعينيها سوده وسامعة نفسها بتقول إنتي المفروض كنتي تموتي معانا ليه اتأخرتي والباب اتقفل عليها وبدأت تسمع خطوات بتمشي فوق السقف
رغم إن مفيش دور فوق الرابع

وفجأة ظهر الدكتور اللي اتحرق وشه نصه دايب بيجر رجل صناعية وقرب منها وقال أنا رجعت آخذك معايا اسمك كان في الكشف لكنك ماجتيش وقتها ومسك إيدها والإيد اتحرقت أول ما لمسها
تاني يوم الصبح الأمن لقى أوضة التمريض متقفلة من جوه ولما فتحوها
لقوا مها قاعدة على الأرض عينيها طالعة لفوق وجسمها فيه آثار حروق، بس الغريب إن وشها نصه كان كان فيه حروق فعلا

والمفاجأة الأكبر لقوا على الحيطة مكتوب أنا خلصت الورديه الدور الرابع وكل ممرض يدخل الدور بعدها بيسمع في اللاسلكي صوت بيهمس افتحلي النار لسه مولعة

اعملوا متابعة للصفحة ولايك للقصه عشان يصلكم كل القصص الجديدة اللى هتنزل ان شاء الله



#رعب

البيت اللي ممنوع حد يدخله ويطلع منهفي قرية صغيرة في ريف المنصورة كان فيه بيت محدش بيقرب له بعد المغرب مش لأنه مهجور لا د...
05/07/2025

البيت اللي ممنوع حد يدخله ويطلع منه
في قرية صغيرة في ريف المنصورة كان فيه بيت محدش بيقرب له بعد المغرب مش لأنه مهجور لا ده عشان أي حد نام فيه مارجعش تاني

فيه راجل اسمه كمال شاب جامعي بيحب التحديات وبيقول دايما
مافيش حاجة اسمها جن كل ده خرافات
صاحبه عبدالله اتحداه
لو راجل روح اقعد في البيت ده ليلة واحدة وفعلا كمال خد التحدي وراح.

وصل قبل المغرب البيت كبير قديم مليان تراب وعناكب بس شكله كان عادي دخل، نظف أوضة واحدة وجهز الكشاف وجاب معاه مية ومصحف وقال لنفسه أنا قاعد هنا لحد الصبح وهخليكم كلكم تضحكوا على الخرافات دي الساعة 12 بالليل كل حاجة كانت هادية لحد ما سمع خبط على الباب
فتح الباب مفيش حد رجع يقعد سمع صوت سحب كرسي جاي من المطبخ دخل المطبخ لقى الكرسي متحرك من مكانه ضحك وقال أكيد تخيلات

لكن لما رجع الأوضة لقى كلمة مكتوبة بالتراب على الحيطة ارجع قبل الفجر قلبه بدأ يدق بس لسه متمسك بتفكيره قعد وقال لعبة قديمة من العيال أنا مش هخاف الساعة بقت 2:45

فجأة ظهر طفل صغير في آخر الطرقة باصصله وشه شاحب وعنيه سودا بالكامل
الولد قال بصوت غريب كنت آخر واحد دخل هنا ومارجعتش جسم كمال اتجمد وبدأ يقرأ آيات لكن صوته ماكانش طالع الولد اختفى فجأة لكن سمع صراخ جاي من كل ناحية

صوت ست بتعيط صوت راجل بيقول رجعولي إبني وصوت بيقول انت اخترت الموت جري على الباب لقاها مفتوحة وطلع يجري للشارع بس أول ما خرج لقى نفسه جوه البيت تاني فضل يعيد المحاولة يفتح الباب يخرج يلاقي نفسه راجع لنفس الأوضة كأن البيت بيبلعه

الساعة بقت 4:44
وفجأة ظهرت الست اللي كانت بتصرخ كانت لابسة فستان أبيض نصه محروق وشها متآكل وعينيها حمرا وقربت منه وقالت كنت لازم تسمع الكلام البيت ده مش ليك البيت ده مقبرة للأحياء

وهجمت عليه
الصبح عبدالله راح يدور على كمال لقاه قاعد على الأرض جسمه مشلول وعينيه مفتوحة بدون رمش والدكتور قال إن عقله انفصل عن الواقع كأن روحه خرجت وجسمه فاضى ولحد النهاردة كل اللي يدخل البيت ده يسمع في أول الليل صوت الولد بيهمس ارجع قبل الفجر بس محدش بيرجع

صوت تحت السلممن يومين بالظبط نقلت أنا ومراتي وابني لشقة جديدة في الدور الأرضي في عمارة قديمة في حارة ضيقة في شبرا الشقة ...
04/07/2025

صوت تحت السلم
من يومين بالظبط نقلت أنا ومراتي وابني لشقة جديدة في الدور الأرضي في عمارة قديمة في حارة ضيقة في شبرا الشقة كانت واسعة ورخيصة بطريقة غريبة بس بصراحة قولت يمكن عشان العمارة قديمة

أول ليلة عدت عادي تاني ليلة بدأت الحكاية
كنت نايم في أوضتي والساعة كانت حوالي 2 بالليل وفجأة سمعت صوت جاي من تحت السلم اللي في مدخل العمارة الصوت كان شبه خربشة خربشة على الخشب قمت وفتحت باب الشقة بهدوء ووقفت أسمع

الصوت كان واضح جدا حاجة بتمشي تحت السلم أو يمكن بتزحف ولما حاولت أفتح نور المدخل النور ما اشتغلش رجعت الشقة وقولت يمكن فار ولا قطة دخلوا بس مراتي كانت سهرانة وشكلها كان مرعوب قالتلي إنت سمعت

آه صوت حاجة تحت السلم
أنا سمعت حاجة بتناديني باسمي بصوت راجل عجوز كان بيهمس ويقول سارة افتحيلي أنا مستنيكي تحت أنا اتجمدت مكاني لأن سارة دي مراتي والصوت اللي سمعته كان فعلا همسات بس مكنتش متخيل إنه بينادي باسمها

عدت الليلة بالعافية وبالنهار نزلت سألت البواب قلتله فيه حاجة غريبة تحت السلم
البواب وشه اتغير وقاللي متقربش من تحت السلم ده المكان ده مقفول من سنين من أيام الراجل اللي مات هنا كان ساكن في الشقة اللي جنبك

مات إزاي
اتشنق لقوه متعلق تحت السلم وكان سايب ورقة بيقول فيها أنا لسه مستني اللي خدوا مني هيرجعولي يوم ما يسمعوا صوتي رجعت الشقة وأنا قلبي بيدق وقررت أركب كاميرا صغيرة عند باب الشقة توصل للمدخل حطيتها وسِبتها تسجل طول الليل

تاني يوم رجعت أبص على التسجيل
وبصراحة كان أسوأ قرار أخدته في حياتي في التسجيل الساعة 2:13 بالظبط ظهر كيان غريب شبه بني آدم بس وشه مش باين زي ما يكون ضباب مغطي ملامحه وكان واقف تحت السلم وبيبص على الكاميرا مباشرة

وبعدها قال بصوت واضح
سارة افتحيلي الباب أنا جيت أرجع اللي خدتوه قفلت اللابتوب بسرعة وبصيت على سارة لقيتها قاعدة في الصالون بس مش بترد وعينيها مبحلقة في الحيطة قربت منها وقلت
سارة إنتي كويسة

ردت بصوت مش صوتها:
أنا مش سارة سارة راحت تفتحله الباب أنا اتجمدت مكاني قلبي كان هينط من صدري

حاولت أفوقها هزيتها صرخت فيها مفيش فايدة. كانت عنيها سابحة كإنها مش هنا كأن في حد تاني جوه جسمها فجأة وقفت واتجهت ناحية الباب وأنا كنت وراها بخطوات تقيلة جسمي مرعوب ومش قادر أتحرك بسرعة

قربت من الباب ومدت إيدها تفتحه صرخت فيها سارة متفتحيش
وقبل ما إيدي تلمسها الباب اتفتح لوحده والهواء البارد دخل الشقة كأنه ريحة قبر انفتح

وبره ماكنش فيه حد
بس فجأة كيان أسود طويل دخل بدون صوت بدون خطوات مجرد ظل ماشي على الأرض ووقف قصاد سارة

مد إيده، وسارة رفعت إيدها زيه وسمعتها بتقول بصوت مبحوح أنا رجعت اللي خدته خده وامشي
الكيان اختفى زي ما جه وسارة وقعت على الأرض وعيونها دمعت وبصتلي كأنها فاقت من غيبوبة طويلة

هو مشي مين ده إيه اللي حصل
قالتلي وهي بتعيط
زمان وأنا صغيرة كنت بلعب مع بنت خالتي تحت السلم ده لقينا سلسلة دهب مرمية خدتها ومن يومها وأنا بشوف كوابيس بس أول ما دخلنا الشقة دي رجعلي صوته من تاني

بعد يومين بالظبط سافرنا وسبنا الشقة دي وبلغت البوليس بكل اللي حصل حتى وريتهم التسجيل بس لما جم يبصوا عليه الكاميرا كانت فاضية ماكانش فيها أي حاجة ولا حتى فيديو واحد

ومن يومها اتعلمت إن مش كل حاجة نلاقيها نحتفظ بيها
وفي آخر خبر اتنشر في جورنال قديم كان فيه صورة للراجل اللي انتحر تحت السلم ولما شفت صورته قلبي وقع ده نفس الملامح اللي شفته بيبص للكاميرا

الكوخ رقم 9في قرية صغيرة في أطراف الطنطان أهلاها قليلين جدا وأي حد بيسكن فيها لازم يوقع على ورقة إنه مش هيسأل عن الكوخ ر...
01/07/2025

الكوخ رقم 9
في قرية صغيرة في أطراف الطنطان أهلاها قليلين جدا وأي حد بيسكن فيها لازم يوقع على ورقة إنه مش هيسأل عن الكوخ رقم 9

الكوخ ده كان قديم مبني بالطين بابه مقفول بس مش بمفتاح لا مربوط بسلاسل حديد متينة جدا ومعلق عليه تعويذة غريبة مكتوب فيها

اللي يفتحه… يبدل مكانه
المهم… في سنة 2012 جه واحد اسمه أمين مدرس جديد نقل للقرية راجل مثقف وبيضحك كتير بس ماكنش مؤمن بالخرافات وفضل يسأل:
"هو إيه اللي جوه الكوخ رقم 9
الناس كانت كل مرة ترد عليه: بلاش تأسأل كتير عشان هيجيلك يوصلك.

وفي يوم لقى نفسه ماشي لوحده قدام الكوخ والسلاسل بتتهز لوحدها وصوت واطي بيقوله من جوه:
افتح أنا بردان افتح

رجع بيته مرعوب بس الفضول لعب في دماغه وقرر يروح بالليل ويفك السلاسل وفعلًا الساعة 2 بعد منتصف الليل راح ومعاه كشاف وفك السلسلة الأولى وبعدها التانية… ولما فك التالتة الباب اتفتح لوحده.

الكوخ كان فاضي كله تراب وريحه خنقة بس في حاجة غريبة جدا… مافيش ضل أمين على الأرض
فضل ماشي جوه لحد ما شاف مراية كبيرة مكسورة باص فيها ما شافش نفسه شاف الكوخ بس من زاوية تانية كأن فيه حد واقف جوه بيتفرج عليه.

وفجأة شاف نُسخة تانية منه في المراية بتضحك له وبتقرب وبتقرب لحد ما طلعت من المراية صرخ جري حاول يخرج بس الباب اتقفل هو حاول يفتحه بس الكوخ كان مقفول من برا

اليوم اللي بعده سكان القرية صحوا على ريحة دخان غريبة جاية من الكوخ رقم 9.
ولما قربوا لقوا الباب مقفول تاني بالسلاسل والتعويذة رجعت مكانها كأن مفيش حد لمسها
بس كان في صوت واطي جوا مخنوق، بيقول: أنا بردان افتحولي افتحوا بالله عليك

الناس وقفت مذهولة ومحدش اتجرأ يرد من وقتها كل سنة وفي نفس الليلة اللي دخل فيها أمين الكوخ
الباب بيتفتح لوحده دخان أسود يخرج منه تقيل وريحته شبه الجلود المحروقة ويظهر شخص غريب في القرية ملامحه زي أمين بالظبط نفس الطول، نفس الشعر نفس الشكل.

بس في حاجة مش مظبوطة الشخص ده ما بيتكلمش وما بيضحكش وما بيختلطش بالناس، وعمره ما خرج من الكوخ إلا وقت الغروب يوقف يبص للشمس وهي بتختفي وبعدين يرجع…ويقفل الباب وراه.

واحدة من ستات القرية قالت ده مش أمين ده حاجة لابسة شكله أمين اللي نعرفه مات وده مجرد شكله بس

الأغرب من كده فيه مرايه ظهرت برا كبيرة جدا اللي يبص فيها يشوف نفسه بس من ضهره
وكل اللي حاول يبص فيها أكتر من دقيقة رجع بيحلم بالكوخ مظلم وفيه تعويذة بتتحرق وسلاسل بتتفك وصوت بينادي باسمه

وفي يوم واحد من شباب القرية قرر يصور الكوخ من بعيد ولما راجع الفيديو، ظهر مشهد لمدة ثانية بس أمين الحقيقي واقف جوه لابس هدومه القديمة بيبص للكاميرا وبيبكي بس اللي واقف وراه كان النسخة التانية اللى احنا بنشوفها.

الفيديو اختفى من موبايله بعدها بلحظات والشاب ده اختفى بعدها بأسبوع ومن يومها الكوخ مبيفتحش وظهرت كلمة على باب الكوخ بيتقول لا يسأل عنه ومن حاول لن يعود

والكوخ لسه هناك مقفول بالسلاسل وصوت أمين لسه بيقول من جواه أنا بردان افتحولي افتحوا بالله عليكم لكن محدش بيرد لأن الكوخ مش بس بيبدل اللي يدخله
الكوخ بياخده ويخلي نسخة منه تبقى مكان مكانه

لو عجبتكم القصه اعملوا لايك وشير وقولى رايك فى التعليقات
#رعب

قصر الريم  قصة رعب جدافي طريق صحراوي مهجور بين تلت مدن فيه لافتة قديمة عليها سهم مكتوب عليه بخط باهتقصر الريم- ممنوع الد...
01/07/2025

قصر الريم قصة رعب جدا
في طريق صحراوي مهجور بين تلت مدن فيه لافتة قديمة عليها سهم مكتوب عليه بخط باهت
قصر الريم- ممنوع الدخول بعد الغروب
اللافتة دي كانت دايما بتلفت نظر الناس بس قليل اللي فكر يجرب ويمشي ورا السهم ده و اللي راح عمره ما رجع

أنا "خالد"، صحفي بيشتغل في قسم القصص الغريبة وبحب أدور على الحكايات اللي الناس بتخاف منها كنت بسمع كتير عن "قصر الريم" حكايات عن جن صراخ بيطلع بالليل ناس اختفوا وناس اتجننوا فقلت لنفسي: "ليه لا ما أروح وأشوف بعيني

ركبت عربيتي وقررت أروح لوحدي وصلت هناك بعد المغرب بشوية والدنيا كانت شبه ضلمة بس القمر كان منور والطريق باين مشيت ورا السهم والطريق كان كله تراب وصخور لحد ما وصلت وشفت القصر

كان ضخم جدا، باين عليه من زمان محدش دخله الشبابيك مكسرة والباب الرئيسي متشعلق كأن حد خبطه قبل كده ووقع حواليه صور حديد قديم والزرع طالع منه كأن الطبيعة بتحاول تبلعه

بس أكتر حاجة شدتني إن القصر مش باين عليه إنه مهجور من سنين كأنه لسه حد ساكنه نور خفيف كان باين من أوضة في الدور التاني وده خلاني أفتكر كلام واحدة من سكان البلد

قصر الريم ما بيخلاش من سكانه بس مش بشر
دخلت القصر بالكاميرا والميكروفون وبدأت أسجل كل حاجة كان فيه ريحة بخور كأن في حد كان لسه مولعه قريب

أول حاجة لاحظتها إن الأثاث لسه موجود كنب ستاير مرايات كل حاجة واقفة في مكانها بس متربة. وأنا ماشي سمعت حاجة بتقع فوق طلعت السلم وقلبي بيدق لقيت أوضة مفتوحة دخلت ووقفت مصدوم.

الأوضة كلها فيها صور واحدة ست جميلة جدا لبسها كلاسيك من الستينات شعرها طويل واسود وعيونها بتخوف وكل الصور مكتوب عليها الريم

وعلى الترابيزة لاقيت دفتر قديم فتحته كان مكتوب بخط إيد
انا الريم بنت الباشا اتحبست هنا ظلم اتحرقت وأنا بريئة ومش هرتاح غير لما آخد حقي

بدأت أحس إن المكان بيتهز الهوا بقي ساقع فجأة والشمعة اللي كنت مولعها طفت لوحدها فجأة الباب اتقفل ورايا وسمعت صوت بيهمس ف ودني أهو جه اللي هينقل حكايتي

حاولت أفتح الباب مفيش فايدة رجعت لورا وخبطت في المراية المراية ما وقعتش بالعكس كانت بتوريني حاجة تانية

في المراية شفت بنت لابسة فستان أبيض وشها محروق نصه بس عيونها كانت بتدمع دم قربت مني وقالت ساعدني قول للناس الحقيقة

قريت باقي الدفتر بسرعة واكتشفت إن "الريم" كانت مخطوبة لواحد من عيلة كبيرة بس لما رفضت تتجوزه بعد ما عرفت إنه بيعمل سحر أسود قرر ينتقم منها واتهمها بالجنون وخلى الناس حبسوها في القصر وبعدها ولعوا فيه وهي جواه من ساعتها روحها مربوطة بالمكان ومش بتظهر غير للناس اللي نيتهم صافية وجايين عشان يوصلوا صوتها

وانا بقرأ آخر صفحة حسيت بأيدي بتشدني لتحت الأرض حاسس ان نفسها تبلعني كنت بصرخ بس فجأة الريم ظهرت وقالت هسيبك تخرج بس بشرط قول للناس الحقيقة ونبههم محدش يدخل القصر بعد المغرب وبالفعل لقيت نفسي بره القصر الساعة 5 الصبح الكاميرا شغالة وكل اللي صورته لسه موجود رجعت وكتبت المقال ونشرته بعنوان

الريم العروس اللي اتحرقت جوه قصرها

بس من ساعتها كل يوم الساعة 2 باللي، بتجيلي رسالة غريبة على الموبايل من رقم مجهول
لسه في حاجات ما اتكلمتش عنها ارجع تاني يا خالد

لو عجبتك القصه اعمل لايك وقولى رايك فى التعليقات واعمل متابعه وشكرا

#رعب



#جن

النداهة في الصعيد الجزء الاخير: اللي بيرفضها بيدفع التمنكنت حاسس إني بفقد نفسي يوم ورا يوم كل ما الليل يدخل كانت هي تيجي...
28/06/2025

النداهة في الصعيد الجزء الاخير: اللي بيرفضها بيدفع التمن
كنت حاسس إني بفقد نفسي يوم ورا يوم كل ما الليل يدخل كانت هي تيجي مرة بصوت بنت كنت بحبها زمان، ومرة بصوتي أنا

لكن الليلة دي كانت مختلفة الدنيا كانت ساكتة بشكل مريب ولا صوت كلب ولا حشرة حتى الهوا ماكانش بيهف كنت قاعد قدام البيت مش خايف لكن مش مرتاح وحسيت بحاجة ماشية ورا ضهري مافيش خطوات بس الأرض نفسها بتقوللي هي جاية

قمت فجأة، وأنا عارف هي هتيجي النهاردة وآخر نداء وفعلا ظهرت واقفة وسط الزرع لابسة جلابية بيضا طويلة شعرها سايب وعنيها ضلمة مافيهاش أي بياض

بصتلي وقالت أنا تعبت أنده إنت خلاص بقيت مننا بس لسه بتقاوم سكت، وقلتلها بصوت ثابت أنا مش منكم ومش هكون ضحكت ضحكة جامدة قوي والصوت بتاعها هز كل الغيط

قالتلي كل اللي قال كده قبلك اختفى
إنت عارف تمن الرفض؟ هتاخد مكاني وتحكم باسمي الأرض بدأت تغرق في مية سودة وكل خطوة ليها كانت بتسيب أثر زي النار رجعت ورا وأنا حاسس إنها بتسحبني من جوا مش بجسمي بروحي

لكن افتكرت سعد لما قاللي

لو ظهرتلك متبصش في عينيها غمضت عيني وبصيت للأرض وبدأت أقرأ الفاتحة بصوت عالي وكل كلمة كنت بقولها كنت بحس الأرض بتتهز وهي بتصرخ كفّ عن ده الكلام ده مابيأثرش فيا

بس كملت لحد ما الصوت اختفى والهوى رجع وصوت الفجر اذن
فتحت عيني ملقتش حد هي اختفت ومن وقتها عرفت إن مقاومة النداهة مش بالقوة ولا بالجري
متنساش تعمل لايك وتقولى رايك وتعمل متابعه وشكرا


#النداهة

النداهة فى صعيد مصر الجزء الثالث ☠️مرعب جدا اللي يلمسها مش بيرجع هو 😈بعد اللي حصل في الليلة دي وأنا مش قادر أبص لنفسي في...
27/06/2025

النداهة فى صعيد مصر الجزء الثالث ☠️
مرعب جدا اللي يلمسها مش بيرجع هو 😈
بعد اللي حصل في الليلة دي وأنا مش قادر أبص لنفسي في المراية تاني
في لحظة عنيا اتغيرت لحظة واحدة ب أنا حسيت إني ما بقيتش حسن

بقالي أيام ساكت حتى أمي بقيت تقول للناس ابني اتلبس حسن مش هو بيبصلي كأنه مش شايفني

أنا فعلاً مش شايف حاجة زي الأول بقيت بشوف حاجات تانية وشوش ناس ماتت من زمان ماشية وسط البلد صوت ست بتنده من بعيد لكن مش بتنده عليا

بتنده على كل اللي عندهم نقطة ضعف

في اليوم التالت قابلني سعد قبلنى تاني وقاللي انا حذرتك يا حسن بس واضح إنك رديت قلتله وأنا صوتي متغير

هي مش زَي ما الناس بتقول مش مجرد جنية دي أكتر وشي كان باين عليه حاجة لدرجة إنه قاللي لو فضلت تكلمها أو تسمع صوتها هتلبسك بالكامل

سكت وبعدين قال
تعالى معايا لازم أوريك حاجة وداني على مكان مهجور جوه الغيط فيه نخلة كبيرة جدا حوالين جذعها طين غريب أسود زي الفحم وقاللي

هنا من 30 سنة النداهة خدت واحد اسمه عواد كانت الناس كلها بتحبه اختفى فجأة وبعدها بشهور الناس بدأت تشوفه ماشي في البلد بالليل ساكت ولما حد يكلمه يسكت ويضحك وبعدين يختفي وفي الآخر أمه شافته بيتدفن لوحده بايده

أنا جسمي قشعر وقلتله طب هو مات قال
لأ يا حسن اللي بيقابلها ما بيموتش بس ما بيعيشش بني آدم تاني بيبقى نسخة تانية منها بيجر ناس ليها سكت وبصلي وقال

السؤال دلوقتي إنت حسن ولا بدأت تبقى عواد جديد

أنا ما جاوبتش… لإن في اللحظة دي ورا النخلة سمعت صوت ست بتضحك مش بتنده بتضحك

رجعت البيت وأنا عارف إني مش لوحدي بقيت بحلم بأماكن ما رحتهاش بشوف مية سودة ووشوش ستات بعين واحدة وكل ليلة صوت بيقولي يا حسن قرب قرب أكتر وخد مكانك

وفي مرة وأنا قاعد في الضلمة لقيت نفسي قمت مش بإرادتي روحت للمراية وبصيت شفت نفسي بس مكنتش أنا كنت واقف وجنبي، انعكاسها هي ضحكت وقالت لسه شوية بس قربت

توقعوا معايا الجزء الجاي هيكون تحول كامل يا إما حسن هيستسلم يا إما هيحاول يقاوم
بس السؤال
هو لسه يقدر يقاوم؟ ولا الوقت فات؟

متنساش تعمل لايك وتقولى رايك وتعمل متابعه وشكرا


#النداهة

النداهة في الصعيد الجزء التاني رعب اقوى اللي بيشوفها بيبقى منهامن يوم اللي شفت فيه النداهة وأنا مش طبيعيكنت بصحى من النو...
26/06/2025

النداهة في الصعيد الجزء التاني رعب اقوى اللي بيشوفها بيبقى منها
من يوم اللي شفت فيه النداهة وأنا مش طبيعي

كنت بصحى من النوم مفزوع وأحس إني مش في أوضتي وأن فيه حد واقف جنبي نفس الصوت اللي سمعته في الغيط بقى بيجيلي كل ليلة بس المرة دي مش في ودني جوا دماغي

كنت بشتغل في الأرض بالعافية وكل يوم ييجي الليل أحس برجلي بتسحبني ناحية الزراعات رغم إني حلفت إني ما أقربش منها

وفي يوم وأنا في القهوة قعد جنبي واحد اسمه سعد شاب طيب من نفس البلد وقاللي أنا سمعت عنك يا حسن بيقولوا النداهة نادتك بصيتله باستغراب إنت عرفت منين

قاللي وشك باين عيله وبقيت ماشي ساكت على طول أنا كمان شفتها من سنين وكنت هضيع بسببها سكت لحظة وبعدين قرب مني وقال

بس أنا عرفت أهرب هقولك تعمل إيه بس بشرط لو نادتك تاني متردش لو ظهرتلك متبصش في عينيها لو كلمتك بصوت حد تعرفه اقفل ودانك فاهم

هزيت راسي وأنا قلبي بيدق لكن جوايا كنت عارف إني ضعيف وإن اللي حصل في الغيط مش طبيعي في نفس الليلة كنت قاعد على عتبة البيت والناس نايمة. الهوى بارد وكل الاصوات اختفت

وسمعت تاني نفس الصوت بس المرة دي مختلف كان صوت أبويا
بيقول يا حسن يا ابني تعالى تعالى شوفني قمت زي المجنون وقلبي بيخبط وعنيا بتدمع دخلت الغيط وفضلت أمشي وسط الزرع لحد ما شفت أبويا واقف بظهره ليا نفس الجلابية اللى كان بيحبها وبيلبسها دايما

قربت منه وأنا بترعش وقلت أبويا إنت عايش ازاى لف لكن ماكانش أبويا كان وش ست بيضحك ضحكة تخوف وعنيها لونهم أسود بالكامل وفي عنيها انعكاس لناس كتير كأنها شايلة أرواحهم جواها

قالتلي اتأخرت بس لسه في وقت مدت إيدها ولمست وشي كل حاجة اسودت صحيت بعدها وأنا في بيتي أمي فوق دماغي بتصرخ يا حسن قومتنا نص الليل كنت بتزعق وتتكلم مع نفسك ليه خير يابنى فيك ايه

مسحت وشي وأنا حاسس بإيديا بترتعش قمت من السرير وبصيت في المراية وشي هو بس عنيا لونهم اتغير لحظة اتحولوا لرمادي غامق زي عيون النداهة

انتظروا الجزء الثالث ان شاء الله
واعمل متابع ولايك وقولى رايك فى التعليقات وشكرا





#النداهة

Address

Minya

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when مصطفى محسن posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share