النهارده هحكي قصه جميله
في يوم دافئ ومسمشي من اجازه نصف العام استيقظ رامي من نومه متحمسا لانه يسافر إلى الاسكندريه ليزور عمه عامر وولديه شريف و فريده لقضاء بعض الايام من اجازه نصف العام الدراسي ثم سيسافر إلى خاله سامي بالمنيا لقضاء النصف الآخر من الاجازه إرادة رامي ملابسه سريعا وقام بتحضير حقيبه السفر واسرع الي ابيه متسائلا متى سنتحرك نظر إليه الأب وقال غالبا ان نسافر إلى الاسكندريه اليوم يا رامي صدم رامي من الاجابه وسأل لماذا قال الاب الجو غير مستقر بروده في الجو مع امطار ورياح شديده و يصعب التحكم في السياره على الطريق من القاهرة إلى الاسكندريه خاف رامي ان تنتهي اجازه دون أن تسافر العائله فسال بقلق وهل الجو غير مستقر في المنيا أيضا ضحك اللي وقال تعال يا رامي لنرى خريطه مصر و يلا الاب رامي اين القاهره الاسكندريه وأين المنيا ؟ نظر رامي للخريطه بعض الوقت ثم قال وجدتها هذه القاهره و هذه الاسكندريه وهنا المنيا تامل رامي الخريطة التي امامه ثم صاح نعم فهمت عندما نذهب إلى الاسكندريه نذهب ناحية البحر فيكون الجو بارد وممطرا اما عندما نذهب إلى المنيا فنحن نتحرك جنوبا ونبعد عن البحر وعن البرد و نمشي بمحاذاه نهر النيل فيكون الجو أكثر دفئا قال الاب بالقهر كلامك صحيح يا رامي سنوجل سافرنا إلى الاسكندريه حال يتحسن الجو ولكن هيا نتصل لحالك سامي لترتيب معه سافرنا إلى المنيا ودي نهايه القصه حلوه ولا لا
17/03/2021
كان في اب عنده 3 اولاد
صابر ده الكبير
واسامه
وسامي
ابوهم اعطا كل واحد نقود وقالهم دي فلوسكم كنت شيلها لما تكبره
والحمد لله انتم كبرتم ولازم تعتمده علي انفسكم👨👩👦
والاولاد اخده الفولوس من ابوهم وزهبو
ووجدو 3 قطع من الارض
كل واحد اختار قطعه يعمل عليها بيت
👨💼اخوهم صابر الكبير قالهم ابونا عطانا فلوس علشان نبني بيت جيد
قالو لاخوهم صابر
احنا مشهنصرف فلوسنا
اسامه قال انا هجيب اش 🏚️واعمل بيت
وسامي قال وانا هعمل بيت من الخشب
ومسمعوش كلام اخوهم
كل واحد عمل بيت صابر كان بيساعده لحد هما
ماخلصه بيتهم وقفلو 🥱الباب صابر كان عايز يدخل ينام عندهم علشان ملوش بيت
ودق عليهم الباب قلهم افتحولي اقعد معاكم انا ☔عايز انام والدنيا ليل
لم يرده عليه
وصابر نام في الشارع والدنيا ليل وبرد جامد
لغاية النار مطلع
قلهم تعالو معايه نحضر طوب علشان نعمل بيتي
اخوته رفضه وقالو لا احنا مش هنعمل معاك عاشان منتعبش
صابر ذهب علشان يجيب طوب ويبني بيته وتعب علشان
هو لوحده
وكل شويه رايح يجيب طوب
في راجل شافو
قالو ممكن اساعدك
صابر قالو اكون شاكر ربي
صابر الفلوس اللي معاه مكملتش الببت قال لاخواته علشان ياخد منهم فلوس اخوته رفضه
صابر كان عنده قطعه من باقي الارض قال صابر
انا ممكن ازرعها والزرع يكبر وابيعه في السوق
صابر شاطر بيصرف صح
وصاببر زرع وباع المحصول وكسب وكمل بيته وبيته بقه جميل اخوته
قالو واحنا كمان نعمل مشروع بلفلوس اللي معانا
الفلوس اللي معاهم مردوش يدو اخوهم منها
عمله ايه راحو جابو بقرة وربطوها في البيت اللي بلخشب وقالو البقره تكبر🐗 وتحلب لبن ونبيعه في السوق
هما علشان وحشين ومساعدوش اخوهم
كان الجو برد وهواء وشتاء جامد واتربه طيره من الهواء البقره خافت شدة الحبل وجريت البيت الخشب وقع سامي من القش
القش طار وفضلم في الشارع وهما شيفين بيت اخوهم جميل
قالو اي
احنا ندق الباب علي اخونا صابر ويدخلنا عنده
دقه الباب صابر فتح لهم قالولو احنا مش عارفين نروح فين قولنا نبيته عندك قلهم فكرين لما قولتلكم افتحولي الباب رفضتم فضله يبكون😭😭 ويتاسف لا خوهم الكبير واخوهم صابر💂♀️ شاطر وعلشان ون هو اخوهم الكبير دخلهم 🧍🧍عنده وقعده معاه وده جزاء اللي ميسمعش كلام الكبير😱
ولا اي🌹🌹🌹👨💼
06/12/2020
لما تبقا بادئ الجيم وحصلك كدا😂😂😂😂
05/12/2020
https://youtu.be/E1_UUG6ULu8 فيديو جديد هو مش لسه نازل يا جماعه انا لسه فاتح صفحه وعايزكم تشتركوا في القناه من خلال الفيديو ده
Be the first to know and let us send you an email when Gaser gaming posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.