قبل ما تنسى

قبل ما تنسى لا تندم على نيه
صادقه منحتها ذات
يوم لأحد لم يقدرها
بل ?

09/06/2026

نوايا الناس طاقة بتتحس
مهما حاولوا يخبوها

09/06/2026

‏مش معنى إننا عدّينا مرحلة صعبة في حياتنا إن أثرها اختفى .. إحنا اتجاوزناها بالتجاهُل والتأقلم، لكن أول ما نفتكر أي تفصيلة منها بنحس بالوجع كإنه لسه حاصل دلوقتي.

09/06/2026
03/06/2026

يعم مشيها انا اللي وحش
وانت من المبشرين بالجنه مش حوار

03/06/2026

مش معنى إنّك في حالك وبعيد عن الناس يبقى كدا هتسلم من حواراتهُم وهيسيبوك في حالك لأ خالص، هتلاقيهُم برضو في كُل تجمُّع جايبين في سيرتك، وبيتقال عليك حاجات إنتَ نفسك لو سمعتها هتتفاجيء! عشان كدا سيب اللي يقول يقول وما تشغلش بالك، لإن اللي مالوش قيمة لما يحب يعمل لنفسه قيمة بيتكلم على أسياده اللي مش عارف يكون زيهم.

03/06/2026

هيفضلوا فاكرينك مش فاهم الغل اللي جواهم عشان مش بترد عليه ب شر.. لغاية ما يتأكدوا إنك أكتر حد فاهمهم بس أخر حد يستخدم لغتهم
هيفضلوا فاكرينك ضعيف عشان مش بترد.. لغاية ما يكتشفوا إن حقيقة قوتك في إنك عارف بيقولوا إيه بس مش مهتم ترد على كلامهم
هيفضلوا فاكرينك مغيّب.. ساذج.. عشان عايش في حالك.. لغاية ما يشوفوك في موقف صعب فا يتأكدوا إن مافيش أقوى منك
هيفضلوا فاكرين إن رحمة قلبك ضعف.. لغاية ما يجربوا قفلتك فا يتأكدوا إن مافيش قفلة أقوى من قفلتك
هيفضلوا راسمين ليك صورة إنك على نياتك وفاهم الدنيا غلط.. لغاية ما يتأكدوا إنك أكتر حد فاهم الدنيا صح.. بس مقرر تعيش حسب منهج قلبك وأصولك
هيفضلوا يفكروا فيك.. وهتفضل أنت مش شاغل بالك بيهم

مش كل كلمة طيبة تتفهم صح، خصوصًا لو قلتها لحد بيشوف النوايا بعين الشك.في ناس لو نصحتهم، اعتبروك بتتدخل، أو إنك شايف نفسك...
26/08/2025

مش كل كلمة طيبة تتفهم صح، خصوصًا لو قلتها لحد بيشوف النوايا بعين الشك.
في ناس لو نصحتهم، اعتبروك بتتدخل، أو إنك شايف نفسك فوقهم.
النصيحة محتاجة أرض خصبة تستوعبها، عقل ناضج، وقلب مشغول بالإصلاح مش بس الدفاع.
ومش كل حد يستاهل تنصحه، زي ما مش كل حد يستحق عتابك أو حبك.
لأن الكلمة لما تروح للي مش قدها، تتحوّل من نصيحة لنقمة

24/06/2025

"اللسان الجميل نعمة، أن تفكر ألف مرة قبل كل كلمة تنطق بها نعمة، أن ترفض قول أي شيء يمكن يسبب حزن الشخص الذي أمامك ولو بقدرٍ بسيط نعمة، الذوقيات ليست بالمال ولا بأي مظهر خارجي، الذوقيات إحساس وتعامل جميل، أن تأخذ في اعتبارك طبيعة الناس وتختار تصرفاتك تلك نعمة كبيرة، الحدود مع أي شخصٍ غريب نعمة، الحدود في الكلام والتصرفات.

24/06/2025

كل شخص وله طبع..
بس عايز اقولك لو لقيت طبع السهولة في شخص.. إوعي تفرط فيه!.
الإنسان السهل.. مفيش أنضف منه.
- سهل يسامحك ويعذرك لو قصرت.
- سهل تطلب منه حاجة.
- مفيش أسهل من النقاش معاه.
- سهل تاخد رايه لأنه مش هيحبطك.
- عاوز تكلمه هتوصله بسهوله.
النار متاكلش السهل، البسيط، اللي مصالحته قريبة، وعتابه خفيف.. زي النسمة.. تلاقيه قاعد تشد كرسي وتجري تقعد جنبه.. الإجتماعي بعقل وحدودي بإحترام، اللي خصامه صمت، وفرحته من فرحة اللي حواليه.
خليك بسيط.. سهل.. متخوفش حد منك بجمودية عينك وكلامك، ومتبنيش حواجز نفسية بينك وبين الــ حواليك.. الناس في الغياب أنواع.. فيهم اللي لو غاب نستريح منه، وفيهم اللي لو غاب منرتاحش إلا بحضوره.
من كان نصيبه ف الدنيا لين قلبه ف قد فاز❤️

10/06/2025

الأصيل أصيل يا جماعة، والله العظيم حتى في وجعه أصيل، في ضيقته أصيل، في قهره أصيل، ما بيكسرش قلب حد حتى بكلمة!
بلاش بقى أعذار فارغة ونقول: "معلش أصله متضايق، ومضغوط، أو مخنوق..."
لأ؛
مفيش مبرر للإهانة، والعصبية، أو إنك تدوس على قلوب الناس!
إحنا كلنا متنيلين ومرهقين يا جماعة
كلنا عندنا مشاكلنا وضغوطتنا
عندنا اللي مكفينا
ما فيش حد أحسن من حد، والسكوت بردو ليه حد...
من الآخر: الإحترام أهم حاجة في الحياة مهما حصل.

Address

الفتوح
Zagazig

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when قبل ما تنسى posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share