03/06/2026
Se ilta haisee minulla yhä mielessäni palaneelta kahvilta ja märiltä villasukilta. Käteni tärisivät niin pahasti, että kahvikuppi kilahti tiskialtaaseen, kun poikani Martti huusi keittiössä: ”Et sä voi kohdella meitä näin, äiti.” Minun oma sydämeni hakkasi kuin olisi yrittänyt rikkoa kylkiluut sisältäpäin. Katsoin ympärilleni omaa kotiani Vantaalla – keittiönpöydällä lojuvia likaisia lautasia, eteiseen jätettyjä kenkiä, sohvan reunalle kasattuja heidän pyykkejään – ja ajattelin ensimmäistä kertaa ääneen: tämä ei ole enää minun kotini. ”Voin”, sanoin hiljaa, vaikka ääni meinasi pettää. ”Koska tämä on minun taloni. Ja nyt riittää.”
En ole koskaan ollut täydellinen äiti. Olin nuorena paljon töissä, ensin päiväkodissa, sitten siivousalalla, jotta sain yksinhuoltajana laskut maksettua. Martti oli kiltti poika, m***a herkkä. Kun hänen isänsä lähti toisen naisen mukaan Turkuun, Martti oli vasta kahdeksan. Minä kannoin siitä syyllisyyttä vuosikausia, vaikka järjellä tiesin, ettei mies lähtenyt minun takiani. Silti yritin aina hyvittää kaiken: ostin sen, mihin ei olisi ollut varaa, joustin, nielin, annoin anteeksi. Kun Martti aikuisena pettyi johonkin, tunsin heti piston rinnassa – taas minä olin epäonnistunut.
Siksi sanoin heti kyllä, kun Martti soitti viime syksynä. ”Äiti, voitaisiinko me tulla vähäksi aikaa sun luo? Vuokra-asunnossa on home-epäily, eikä Lucian kanssa tiedetä mihin mennä.” Tietysti sanoin kyllä. Mitä muutakaan äiti tekee? Ajattelin, että pari viikkoa, ehkä kuukausi. Laitoin vierashuoneen kuntoon, vein varastoon ompelukoneeni, ostin uuden kahvinkeittimenkin, kun Lucia sanoi vanhan olevan ”vähän nolo”. Halusin, että heillä olisi hyvä olla.
Aluksi he olivat kiitollisia. Lucia halasi minua ja sanoi: ”Sä pelastit meidät.” M***a se kesti ehkä viikon. Sitten alkoi pienet huomautukset. ”Aino, voisitko pestä pyykit samalla, kun peset omasi?” ”Aino, onko mitään oikeaa ruokaa?” ”Aino, voisitko olla hiljempaa aamulla, me valvottiin myöhään.” Minun omassa kodissani minun piti hiipiä kuin olisin ollut vieras.
Yritin olla ymmärtäväinen. Lucia oli raskaassa työtilanteessa, ainakin niin hän sanoi. Martti taas ”etsi suuntaa”, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että hän nukkui puoleenpäivään ja istui iltaisin puhelimella. Sähkölasku nousi, ruokakulut nousivat, hermot kiristyivät. Kun ehdotin, että voisivat osallistua edes vähän menoihin, Martti loukkaantui heti. ”Ai sä rahastat meitä nyt? Omia lapsiasiko?” Minä häpesin heti omaa kysymystäni ja vedin sanani takaisin.
Yksi ilta jäi erityisesti mieleeni. Olin tullut pitkän työpäivän jälkeen kaupasta, kaksi kassia käsissä, selkä märkänä räntäsateesta. Keittiössä Lucia istui pöydän ääressä kyntensä puhelimella näpräten. Sanoin väsyneenä: ”Voisitko auttaa vähän?” Hän nosti katseensa ja vastasi kylmästi: ”Sähän olet aina sanonut, että tykkäät huolehtia muista.” Se lause osui syvälle. Niin olin sanonut. M***a en ollut tarkoittanut tätä. En sitä, että minusta tehtäisiin palvelija omassa kodissani.
Silti kaikkein pahinta ei ollut sotku eikä raha. Pahinta oli tapa, jolla he puhuivat minulle, kuin olisin aina vähän velkaa. Jos pyysin heitä siivoamaan, olin kontrolloiva. Jos olin hiljaa, olin marttyyri. Jos menin viikonloppuna ystäväni Sirpan luo kahville, Lucia saattoi tokaista: ”Ihanaa, että sulla on aikaa kavereille, kun me täällä mietitään tulevaisuutta.” Minut saatiin tuntemaan syylliseksi jopa siitä, että hengitin.
Sirpa oli ensimmäinen, joka sanoi ääneen sen, mitä en itse uskaltanut myöntää. Istuttiin hänen keittiössään, juotiin pannukahvia ja syötiin pullaa. Minä itkin niin, että ripsiväri valui poskille. Sirpa laski kätensä minun kädelleni ja sanoi: ”Aino, sä et auta heitä enää. Sä mahdollistat.” Muistan, että melkein suutuin. M***a sanat jäivät pyörimään päähäni.
Se lopullinen räjähdys tuli marraskuun lopussa. Olin saanut sähkölaskun, joka oli lähes kaksinkertainen tavalliseen verrattuna. Menin olohuoneeseen lasku kädessäni. Martti makasi sohvalla, Lucia selasi netistä uusia saappaita. ”Meidän täytyy puhua”, sanoin. Martti huokaisi heti raskaasti. ”Taasko?”
”Te ette maksa mitään, ette siivoa, ette kunnioita minua. Tämä ei voi jatkua.”
Lucia naurahti kuivasti. ”Siis oikeasti? Tämänkö sä valitsit aiheeksi juuri nyt?”
Minussa napsahti jokin poikki. Ehkä se oli vuosien väsymys, ehkä yksinäisyys, ehkä kaikki nielemäni sanat. ”Ei”, sanoin kovempaa kuin olin aikoihin puhunut. ”Minä valitsen nyt itseni. Te muutatte pois.”
👇Kun poikani muutti vaimonsa kanssa luokseni, luulin tekeväni oikein ja pelastavani perheeni. M***a vähitellen oma kotini muuttui paikaksi, jossa minua syyllistettiin, ohitettiin ja käytettiin hyväksi – kunnes eräänä iltana kaikki räjähti 💔🏠😢 Lue alta, mitä tapahtui seuraavaksi ja miksi tuo päätös muutti koko elämäni.👇