Sielun Valo

Sielun Valo Elämän tarinoita ja tunteita. Seuraa sivuamme.

03/06/2026

Se ilta haisee minulla yhä mielessäni palaneelta kahvilta ja märiltä villasukilta. Käteni tärisivät niin pahasti, että kahvikuppi kilahti tiskialtaaseen, kun poikani Martti huusi keittiössä: ”Et sä voi kohdella meitä näin, äiti.” Minun oma sydämeni hakkasi kuin olisi yrittänyt rikkoa kylkiluut sisältäpäin. Katsoin ympärilleni omaa kotiani Vantaalla – keittiönpöydällä lojuvia likaisia lautasia, eteiseen jätettyjä kenkiä, sohvan reunalle kasattuja heidän pyykkejään – ja ajattelin ensimmäistä kertaa ääneen: tämä ei ole enää minun kotini. ”Voin”, sanoin hiljaa, vaikka ääni meinasi pettää. ”Koska tämä on minun taloni. Ja nyt riittää.”

En ole koskaan ollut täydellinen äiti. Olin nuorena paljon töissä, ensin päiväkodissa, sitten siivousalalla, jotta sain yksinhuoltajana laskut maksettua. Martti oli kiltti poika, m***a herkkä. Kun hänen isänsä lähti toisen naisen mukaan Turkuun, Martti oli vasta kahdeksan. Minä kannoin siitä syyllisyyttä vuosikausia, vaikka järjellä tiesin, ettei mies lähtenyt minun takiani. Silti yritin aina hyvittää kaiken: ostin sen, mihin ei olisi ollut varaa, joustin, nielin, annoin anteeksi. Kun Martti aikuisena pettyi johonkin, tunsin heti piston rinnassa – taas minä olin epäonnistunut.

Siksi sanoin heti kyllä, kun Martti soitti viime syksynä. ”Äiti, voitaisiinko me tulla vähäksi aikaa sun luo? Vuokra-asunnossa on home-epäily, eikä Lucian kanssa tiedetä mihin mennä.” Tietysti sanoin kyllä. Mitä muutakaan äiti tekee? Ajattelin, että pari viikkoa, ehkä kuukausi. Laitoin vierashuoneen kuntoon, vein varastoon ompelukoneeni, ostin uuden kahvinkeittimenkin, kun Lucia sanoi vanhan olevan ”vähän nolo”. Halusin, että heillä olisi hyvä olla.

Aluksi he olivat kiitollisia. Lucia halasi minua ja sanoi: ”Sä pelastit meidät.” M***a se kesti ehkä viikon. Sitten alkoi pienet huomautukset. ”Aino, voisitko pestä pyykit samalla, kun peset omasi?” ”Aino, onko mitään oikeaa ruokaa?” ”Aino, voisitko olla hiljempaa aamulla, me valvottiin myöhään.” Minun omassa kodissani minun piti hiipiä kuin olisin ollut vieras.

Yritin olla ymmärtäväinen. Lucia oli raskaassa työtilanteessa, ainakin niin hän sanoi. Martti taas ”etsi suuntaa”, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että hän nukkui puoleenpäivään ja istui iltaisin puhelimella. Sähkölasku nousi, ruokakulut nousivat, hermot kiristyivät. Kun ehdotin, että voisivat osallistua edes vähän menoihin, Martti loukkaantui heti. ”Ai sä rahastat meitä nyt? Omia lapsiasiko?” Minä häpesin heti omaa kysymystäni ja vedin sanani takaisin.

Yksi ilta jäi erityisesti mieleeni. Olin tullut pitkän työpäivän jälkeen kaupasta, kaksi kassia käsissä, selkä märkänä räntäsateesta. Keittiössä Lucia istui pöydän ääressä kyntensä puhelimella näpräten. Sanoin väsyneenä: ”Voisitko auttaa vähän?” Hän nosti katseensa ja vastasi kylmästi: ”Sähän olet aina sanonut, että tykkäät huolehtia muista.” Se lause osui syvälle. Niin olin sanonut. M***a en ollut tarkoittanut tätä. En sitä, että minusta tehtäisiin palvelija omassa kodissani.

Silti kaikkein pahinta ei ollut sotku eikä raha. Pahinta oli tapa, jolla he puhuivat minulle, kuin olisin aina vähän velkaa. Jos pyysin heitä siivoamaan, olin kontrolloiva. Jos olin hiljaa, olin marttyyri. Jos menin viikonloppuna ystäväni Sirpan luo kahville, Lucia saattoi tokaista: ”Ihanaa, että sulla on aikaa kavereille, kun me täällä mietitään tulevaisuutta.” Minut saatiin tuntemaan syylliseksi jopa siitä, että hengitin.

Sirpa oli ensimmäinen, joka sanoi ääneen sen, mitä en itse uskaltanut myöntää. Istuttiin hänen keittiössään, juotiin pannukahvia ja syötiin pullaa. Minä itkin niin, että ripsiväri valui poskille. Sirpa laski kätensä minun kädelleni ja sanoi: ”Aino, sä et auta heitä enää. Sä mahdollistat.” Muistan, että melkein suutuin. M***a sanat jäivät pyörimään päähäni.

Se lopullinen räjähdys tuli marraskuun lopussa. Olin saanut sähkölaskun, joka oli lähes kaksinkertainen tavalliseen verrattuna. Menin olohuoneeseen lasku kädessäni. Martti makasi sohvalla, Lucia selasi netistä uusia saappaita. ”Meidän täytyy puhua”, sanoin. Martti huokaisi heti raskaasti. ”Taasko?”

”Te ette maksa mitään, ette siivoa, ette kunnioita minua. Tämä ei voi jatkua.”

Lucia naurahti kuivasti. ”Siis oikeasti? Tämänkö sä valitsit aiheeksi juuri nyt?”

Minussa napsahti jokin poikki. Ehkä se oli vuosien väsymys, ehkä yksinäisyys, ehkä kaikki nielemäni sanat. ”Ei”, sanoin kovempaa kuin olin aikoihin puhunut. ”Minä valitsen nyt itseni. Te muutatte pois.”

👇Kun poikani muutti vaimonsa kanssa luokseni, luulin tekeväni oikein ja pelastavani perheeni. M***a vähitellen oma kotini muuttui paikaksi, jossa minua syyllistettiin, ohitettiin ja käytettiin hyväksi – kunnes eräänä iltana kaikki räjähti 💔🏠😢 Lue alta, mitä tapahtui seuraavaksi ja miksi tuo päätös muutti koko elämäni.👇

03/06/2026

Käteni tärisivät niin pahasti, että kahvikuppi kilahti vasten tiskiallasta, kun poikani Markus katsoi minua silmiin ja sanoi ääni särkyen: "Äiti, etkö sinä ymmärrä, että sinä olet vienyt meiltä rauhan?" Se lause löi minusta ilmat pihalle. Olin seisonut heidän rivitalonsa keittiössä villasukkani märkinä sulaneesta loskasta, ja yhtäkkiä tuntui kuin tammikuinen viima olisi tullut sisälle asti. Sanoin silti sen, mitä olin toistanut itselleni kuukausia: "Minä yritin vain auttaa." M***a jo silloin tiesin, ettei kyse ollut enää avusta. Kyse oli kontrollista, pelosta ja siitä, etten ollut osannut päästää irti.

Minä olen Elsi, 62-vuotias leski Hämeenlinnasta. Kun mieheni kuoli kolme vuotta sitten nopeasti edenneeseen syöpään, Markus oli se, joka kävi vaihtamassa lamput, kantoi halkoja liiteristä ja toi minulle jouluna kuusen sisään. Ehkä juuri silloin aloin takertua häneen tavalla, jota en itse huomannut. Kun Markus meni naimisiin Sannan kanssa, yritin iloita heidän puolestaan. Sanna oli kaunis, koulutettu ja terävä nainen, sellainen joka tiesi mitä halusi. Hän puhui remonttilainoista, päivähoitopaikoista ja yhteisistä lomasuunnitelmista Lappiin. Minä hymyilin, m***a sisälläni jokin vastusti. Minun poikani ei enää kysynyt ensimmäisenä minulta.

Aluksi kaikki oli pientä. "Kannattaako teidän nyt ottaa noin isoa lainaa näillä koroilla?" sanoin kahvipöydässä. "Sanna, kyllä lasten kanssa olisi hyvä olla enemmän kotona, ainakin alkuvuosina." Hän vastasi aina kohteliaasti, m***a äänessä oli jäätä. "Kiitos huolesta, Elsi, m***a me päätämme nämä yhdessä." Minun olisi pitänyt lopettaa siihen. En lopettanut.

Kun heidän tyttärensä Aino syntyi, minä olin pakahtua onnesta. Ompelin vauvalle unipussin, vein pakastimeen laatikoita ja menin käymään lähes joka toinen päivä. Sanna alkoi vetäytyä. Eräänä marraskuisena iltana hän sanoi suoraan: "Elsi, me tarvitsemme omaa aikaa. Et voi tulla ilmoittamatta." Minä loukkaannuin syvästi. Kotimatkalla ajoin Prismalta parkkipaikalta itkien ja mutisin ratin takana: "Minäkö tässä paha olen, vaikka autan?"

Sitten aloin tehdä sen pahimman virheen. Markus soitti minulle töistä palatessaan, väsyneenä ja huolissaan rahasta, unettomista öistä ja siitä, että Sanna oli jatkuvasti kireä. Minä en rauhoitellut. Minä lietsoin. "Poika hyvä, sinä venyt liikaa." "Ei avioliitto saa olla sellaista, että toista pelkää omassa kodissaan." "Muista, että sinullakin on oikeus hengittää." Jokainen lause tuntui silloin äidilliseltä huolelta. Nyt ne kuulostavat myrkyltä.

Pahinta oli se ilta, kun Markus tuli yksin luokseni. Ulkona pyrytti vaakatasossa, ja hänen takkinsa oli lumesta valkoinen. Hän istui keittiön pöydän ääreen ja painoi kasvot käsiinsä. "Me riideltiin taas. Sanna sanoi, että sinä olet koko ajan meidän välissä." Minä kaadoin kahvia ja sanoin liian nopeasti: "Ehkä hän ei ole koskaan hyväksynyt, kuinka läheisiä me olemme." Markus nosti katseensa. "Mitä sä tarkoitat?" Minä huokaisin raskaasti, kuin olisin kantanut suurta totuutta yksin. "Tarkoitan sitä, että jotkut ihmiset haluavat eristää puolison omasta perheestään." Hän ei vastannut heti. Hiljaisuus keittiössä oli painava kuin märkä villahuopa. Siinä hetkessä minä työnsin poikaani kauemmas hänen vaimostaan, ja tiesin sen jollain syvällä tasolla.

Sydämeni hakkasi, kun ymmärsin, että olin ehkä itse sytyttänyt palon, joka nielaisi poikani avioliiton ja rikkoi koko perheen. Kerroin itselleni toimineeni rakkaudesta, m***a totuus sattui enemmän kuin uskalsin myöntää. 💔😔 Lue alta, mitä tapahtui seuraavaksi ja olinko enää koskaan mahdollista saada anteeksi. 👇👇

“Anna, joko se ruoka on valmista?” Seitsemänvuotiaan Elinan ääni kaikui keittiössä, ja minua hävetti, kuinka tyhjänä ruo...
03/06/2026

“Anna, joko se ruoka on valmista?” Seitsemänvuotiaan Elinan ääni kaikui keittiössä, ja minua hävetti, kuinka tyhjänä ruokakaapit ammottivat. Katsoin pöydälle, jossa seisoi vain yksi kuivahtanut leipäpala. Miten tähän oltiin tultu? Minä, Anna, kolmen lapsen yksinhuoltajaäiti, seisoin oman kotini keittiössä kuin tunkeilija, jonka kaikki voimat oli jo käytetty. Oli helmikuun pakkasilta, ulkona liikenne hiipui, m***a sisällä lämpö tuntui sekin vähissä.

Sisimmässäni kävin hurjaa kamppailua. Pitäisikö leipäpala jättää lapsille, kuten aina ennenkin? Vai pitäisikö puolittaa, jotta saisin edes pienen maun suuhuni – edes jotakin, jotta jaksaisin taas huomiseen? En sanonut mitään. Leikkasin leipäpalan kolmeen epätoivoisen ohueen siivuun, ripotellen vähän voita niiden päälle niin riittämään muka kaikille. Olivia, nuorin, halausi keittiönpöytää ja kysyi hiljaa: “Onko tänään jälkiruokaa?”

Henkeni salpautui. “Tänään ei, kulta,” kuiskasin, ja tunsin kyyneleiden nousevan silmiini. Pidin selkäni suorana, pakotin hymyn kasvoilleni. En halunnut antaa heidän nähdä, miten murtumispisteessä olin. Kun he söivät leivänmurunsa hiljaisina, kävelin vessaan. Lukitsin oven ja annoin kyynelten tulla. Miten äiti ei muka pysty ruokkimaan omia lapsiaan? Miten olin ajautunut näin ahtaalle?

Olin tehnyt kaiken, mitä pystyin. Työ sosiaalitoimistolla jäi, kun Olivialla alkoi astma ja jatkuvat sairaalareissut söivät kaiken energiani. Tukihakemukset, jonottaminen leipäjonossa, häpeä kaupan kassalla kun kortti ei riittänytkään, ystävien vältteleminen koska en kehdannut enää mennä kylään. Olin yksin. Siskoni Jennan kanssa emme enää juuri puhuneet, äiti asui Oulussa, eikä hänenkään eläke riittänyt omiin tarpeisiinsa. M***a eniten sattui lasten katseet: pettymys ja ymmärrys sekoittuivat niihin sävyihin, joita vain vanhin lapsi näyttää kykenevän käyttämään.

Illalla, kun lapset olivat nukkumassa, pidin kädessäni enää kuivia kahvipapuja, jotka olin sujauttanut taskuun siltä varalta että jaksaisin yön yli. Se melkein nauratti – eihän tästä voisi kellekään kertoa. Kenenkään ei pitäisi. M***a Suomessa, missä kaiken sanotaan olevan hyvin, on meitä, joilla se viimeinen leipäpala on todellisuutta eikä tarinaa. Olen nähnyt samankaltaista ahdistusta muiden äitien kasvoilla leikkipuistossa, pysäkillä, ruokajonossa. Katseemme kohtaavat, m***a sanat jäävät jonnekin näkymättömän taakan taakse.

Kun seuraavana aamuna vein lapset koululle, Elina jäi hetkeksi kädestäni kiinni. “Äiti, oothan sä kunnossa?” Vedin keuhkot täyteen viileää pakkasilmaa, suljin silmäni hetkeksi ja nyökkäsin. “Olen. Ihan varmasti.” Valehtelin. Tiesin, että jaksamiseni oli ohuen langan varassa, että seuraava yllättävä lasku, seuraava tauko tukipäätöksissä voisi pudottaa meidät kokonaan rotkoon.

🫣 Tarina ei vielä lopu... jatkoa kommenteissa👇

Tiedätkö sen hetken, kun kodin rauha särkyy niin, ettei mikään enää tunnu pyhältä? Sellaisessa tilanteessa olin, kun rak...
03/06/2026

Tiedätkö sen hetken, kun kodin rauha särkyy niin, ettei mikään enää tunnu pyhältä? Sellaisessa tilanteessa olin, kun rakas poikani Janne ja hänen vaimonsa Salla tulivat ovelleni matkalaukkujen kanssa. Luulin hetken auttavani, rakentavani meille uudenlaisen arjen – m***a kuukausien mittaan kodistani tuli painajainen, jossa jokainen sana muuttui tikariksi ja jokainen katse painoi liikaa. Paras ystäväni sanoi kerran: joskus äidin pitää osata päästää irti myös siitä, mikä sattuu eniten. M***a voiko äiti koskaan täysin lakata olemasta äiti? Entä jos oman hyvinvoinnin pelastaminen vaatii repimään perheen rikki?

Vain yksi yöllinen lause muutti kaiken. Kaipaatko vielä hetken, jolloin kaikki olisi voinut mennä toisin? Et arvaa, mitä todella tapahtui, ennen kuin luet koko tarinan kommenteista tämän julkaisun alta 👇🕯️

02/06/2026

Kun Piotr sanoi keittiössä aivan tavallisena torstai-iltana: ”Minä lähden nyt”, kädessäni ollut kahvimuki ei edes tärissyt. Ulkona satoi märkää lunta, tiskikone hurisi, ja meidän 33 vuoden avioliittomme päättyi siihen, että mies veti vetoketjun kiinni urheilukassista ja vältti katsomasta minua silmiin. Minun olisi kai pitänyt romahtaa. Sen sijaan vedin henkeä niin syvään, että rintaa särki, ja ajattelin: vihdoin.

”Onko siinä kaikki?” kysyin. Ääneni kuulosti vieraalta, rauhallisemmalta kuin olin odottanut.

Piotr kohautti hartioitaan. ”Ei tätä voi enää korjata. Olen tavannut toisen.”

Toisen. Nuoremman, sen tiesin jo ennen kuin hän sanoi nimeä. Olin nähnyt viestit vahingossa, kun hänen puhelimensa välähti olohuoneen pöydällä. Sydämeen ei silloin iskenyt veitsi vaan outo tyhjyys. Ehkä siksi, että me olimme olleet loppu jo vuosia, emme vain olleet uskaltaneet sanoa sitä ääneen.

”Minkä ikäinen hän on?” kysyin, vaikka tiesin, etten halunnut kuulla vastausta.

”Kolmekymmentäyhdeksän.”

Minä olin kuusikymmentä. Meidän vanhin tyttäremme oli melkein hänen ikäisensä.

Piotr odotti kyyneliä, huutoa, syytöksiä. Niitä vuosikymmeniä minä olin hänelle antanutkin: sovittelua, nielemistä, hiljaisuutta. M***a sinä iltana en jaksanut enää näytellä loukkaantunutta vaimoa, joka taistelee miehestään kuin viimeisestä lautasta konkurssipesässä.

”Vie sitten myös ne vanhat pilkkivavat varastosta”, sanoin. ”Ne ovat olleet tiellä kymmenen vuotta.”

Hän katsoi minua kuin en olisi ollut terve.

Totuus oli, että Piotr ei ollut jättänyt minua yhdessä illassa. Hän oli lähtenyt vähän kerrallaan vuosien aikana. Kun jäin yksin viemään lapset harrastuksiin, kun istuin terveyskeskuksen käytävällä äitini tutkimuksissa ilman, että hän edes kysyi miten meni, kun tein iltavuoroa lähikaupassa ja tulin kotiin väsyneenä vain kuullakseni, että ”taas on ruoka myöhässä”. Hän ei lyönyt, ei juonut itseään hengiltä, ei tehnyt mitään sellaista, josta ihmiset nyökkäilevät ja sanovat: no tietenkin sinun piti lähteä. Hän vain kulutti minua vähitellen loppuun.

Meidän kotimme Vantaalla oli vuosien ajan näyttänyt ulospäin aivan tavalliselta. Rivitalon päätyasunto, tuulikaapissa kuraiset kengät, jääkaapin ovessa lasten vanhat piirustukset, myöhemmin lastenlasten. Jouluisin paistoin kinkun, juhannuksena mentiin hänen siskonsa mökille Heinolaan, missä minä tiskasin ja muut saunoivat. Piotrin suku piti minua aina vähän liian hiljaisena.

”Leena on sellainen vakava”, hänen siskonsa Marja sanoi kerran naurahtaen kahvipöydässä.

Olisin halunnut vastata: ehkä minä olen vakava, koska kukaan ei täällä koskaan kysy mitä minulle kuuluu. M***a levitin vain lisää voita pullalle ja hymyilin.

Kun kerroimme lapsille erosta, reaktiot olivat pahempia kuin itse lähtö. Tytär Sari purskahti itkuun heti.

”Miten sinä olet voinut tehdä tämän äidille?” hän huusi isälleen. ”Tämän ikäisenäkö sinä alat leikkiä jotain uutta elämää?”

Poikamme Mika taas oli pitkään hiljaa ja sanoi sitten sen, mitä eniten pelkäsin ja samalla tarvitsin kuulla.

”Äiti, oletko sinä… surullinen?”

Katsoin poikaani ja tajusin, etten ollut koskaan puhunut ääneen omasta väsymyksestäni. Olin ollut perheessä se seinä, joka kannattelee m***a ei valita.

”Olen minä vähän”, sanoin. ”M***a enemmän minä olen helpottunut.”

👇Kun 33 vuotta kestänyt avioliittoni päättyi siihen, että mieheni pakkasi laukkunsa nuoremman naisen vuoksi, odotin romahdusta – m***a tunsinkin vain hiljaista helpotusta. Tämä on kertomus pettymyksistä, perheriidoista ja siitä, miten aloin viimein elää itseäni varten. 💔❄️✨ Lue alta, mitä tapahtui seuraavaksi ja miten kaikki muutti minut.👇

02/06/2026

Kahvikuppi putosi käsistäni ja ruskea neste levisi pitkin kulunutta keittiön pöytää juuri sillä hetkellä, kun puhelin värisi toistamiseen. Näytöllä luki: Emma. Sydän löi niin kovaa, että tuntui kuin koko pieni rivitalokeittiö Vantaalla olisi kuullut sen. Vastasin heti, m***a en ehtinyt sanoa kuin "hei", kun tyttäreni kuiskasi hengästyneenä: "Äiti... mansikka." Silloin tiesin, ettei tämä ollut mikään tavallinen iltapuhelu. Se oli meidän sana. Se sana, jonka olin keksinyt vuosia aiemmin leikiksi, m***a jonka tarkoitus oli oikeasti vain yksi: jos Emma ei uskalla puhua suoraan, hän sanoo sen, ja minä tiedän, että jokin on pahasti vialla.

"Emma, missä sä olet?" kysyin niin rauhallisesti kuin pystyin.

"Isillä", hän kuiskasi. Taustalta kuului naisen ääni, terävä ja kärsimätön: "Kenelle sä oikein soittelet?" Sitten linja katkesi.

Istuin hetken aivan liikkumatta. Kädet tärisivät. Kurkussa nousi tuttu, katkera pelko, se sama joka oli kulkenut mukanani siitä asti, kun erosin Juhasta kolme vuotta aiemmin. Meidän eromme ei ollut siisti eikä hiljainen. Siihen liittyi huutoa kerrostalon pihassa, ovien paiskomista, asianajajan kirjeitä ja loputon väittely siitä, mikä oli Emmalle parhaaksi. Juha vannoi aina rakastavansa tytärtään, enkä koskaan epäillyt sitä. M***a hänen uusi kumppaninsa, Sanna, sai minussa alusta asti aikaan levottoman tunteen, jota en osannut selittää.

"Sä kuvittelet taas liikaa", Juha oli sanonut m***a kertaa, kun olin yrittänyt puhua Emman muuttuneesta käytöksestä. "Sanna yrittää vain kasvattaa." M***a seitsemänvuotias lapsi ei ala nähdä painajaisia tyhjästä. Ei hän ala pyytää sunnuntai-iltaisin vatsakipuun lääkettä vain siksi, että "isiä ei saa suututtaa".

Tempaisin takkini niskaan ja soitin Juhalle. Hän vastasi vasta neljännellä kerralla.

"No mitä nyt?"

"Emma soitti minulle. Heti. Laita hänet puhelimeen."

Hiljaisuus. Sitten Juha huokaisi raskaasti. "Ei täällä ole mitään hätää. Sanna vain otti puhelimen pois, kun Emma kiukutteli."

"Emma sanoi mansikka."

Linjan toisessa päässä tuli taas hiljaista. Hän muisti kyllä, mitä se tarkoitti. Olimme sopineet siitä yhdessä silloin, kun Emma oli pieni ja aloitti eskarin. Jos joku aikuinen pelottaa, jos joku käskee olemaan hiljaa, jos jokin tuntuu väärältä – sano sana.

"Liisa, älä aloita", Juha mutisi.

"Minä tulen nyt hakemaan hänet."

"Et tule. Tämä on minun viikonloppuni."

"Juha, jos et tuo Emmaa puhelimeen nyt, soitan poliisille."

En edes tiedä, mistä rohkeus tuli, m***a ehkä se oli sitä samaa voimaa, jonka jokainen äiti tunnistaa vasta kun lapsi on vaarassa. Ajoin marraskuun pimeydessä niin, että ratista jäi sormiin valkoiset painaumat. Tienvarret olivat täynnä märkää loskaa ja katuvalot värisivät tuulessa. Muistan ajatelleeni vain yhtä asiaa: älä anna olla liian myöhäistä.

Kun pääsin Juhan kerrostalon pihaan, näin jo ikkunasta, että jotain oli tekeillä. Sanna seisoi olohuoneessa kädet puuskassa. Juha käveli levottomasti edestakaisin. Soitin ovikelloa kerran, toisen, kolmannen. Lopulta ovi revittiin auki.

"Tämä on aivan sairasta", Sanna sähähti heti. "Sinä lietsot tuota lasta minua vastaan."

"Missä Emma on?"

"Nukkumassa", Juha sanoi liian nopeasti.

Se alkoi tavallisena iltana omassa keittiössäni, m***a yksi puhelu jäädytti veren suonissani. Salainen sana, jonka olin opettanut tyttärelleni leikillään, paljasti jotain pelottavaa ex-mieheni uudessa suhteessa 😢📞💔 Lue alta, mitä tapahtui seuraavaksi ja miten yksi sana saattoi muuttaa kaiken.👇

”Ei, Riitta, tämä ei käy. Meillä ei yksinkertaisesti ole tilaa,” sanoin rauhallisesti, m***a ääni vähän tärräten. Olin i...
02/06/2026

”Ei, Riitta, tämä ei käy. Meillä ei yksinkertaisesti ole tilaa,” sanoin rauhallisesti, m***a ääni vähän tärräten. Olin istunut keittiön pöydän ääressä, kahvikupin kädessäni, ja yrittänyt selittää itselleni uudestaan ja uudestaan, että minulla on oikeus tähän päätökseen. Veikko, aviomieheni, katseli ikkunasta ulos kiusaantuneena. Anoppi tuijotti minua tiukasti, huulet yhteen puristettuina.

”Voi hyvänen aika, Sanni! Teidän talossa on kolme makuuhuonetta. Edes hetkeksi! Onko kyse rahasta? Vai etkö vain halua auttaa?” Riitan ääni nousi kimakaksi. Lapseni, Kaisa ja Eero, piiloutuivat olohuoneen nojatuolien taakse. Olivat jo tottuneet näihin tilanteisiin – aikuiset, jotka riitelevät aivan liian kuuluvasti näin pienessä talossa.

Koko tilanne tuntui epätodelliselta. Olin ollut tähän asti ”se kiltti miniä”, joka tekee piparkakkutaikinan jouluksi ja tuo molemmille vanhemmille joulukuusen oksan hautuumaalle. M***a nyt olin ahtautunut nurkkaan. Riitan toinen poika, Antti, oli jo 27, työelämässä, m***a kokenut juuri eron ja muuttanut pois vuokrayksiöstään Itä-Pasilasta. Nyt anoppi halusi hänen väliaikaisesti muuttavan meille, ”perheen turviin”.

Osa minusta ymmärsi; näin oli aina tehty heidän suvussaan. Lapsia autettiin, olipa ikä mikä tahansa. M***a minusta ajatus tuntui kohtuuttomalta. Meillä oli omat vaikeutemme: Eero tarvitsi rauhallisen huoneen ADHD:n vuoksi, minulla oli kevääksi iso määrä etätöitä, ja taloudellinen tilanne oli tiukka. En vaan enää jaksanut ketään ylimääräistä meidän arjessa.

”Sanni, sinun pitää joustaa – eihän poika voi joutua kadulle!” Riitta parahti.

”Antti on aikuinen. Hänellä on työpaikka. Hän löytää kyllä asunnon, jos haluaa – tai osaa anoa kaupungilta tilapäistä. Hän ei ole koditon.” Annoin lauseen jäädä ilmaan. Tunsin, kuinka selkärankani suoristui. Tällä kertaa en suostunut.

Veikko katsoi minua pitkään tavalla, josta tiesin hänen olevan kanssani samaa mieltä – m***a ei uskaltanut sanoa sitä äidilleen ääneen. Lopulta hän sipaisi harmaantunutta partaansa ja mutisi jotain kahvikuppiin. Riitta huokaisi epäuskoisena ja tempaisi takkinsa naulakosta.

”Jos teillä ei ole perhettä, kyllä minä sitten pidän omistani huolta.” Hän paiskasi oven mennessään kiinni niin, että kaikui eteisessä vielä pitkään.

Siitä alkoi hiljainen sota. Eivät enää tulleet sunnuntailounaat. Kaisa huokaisi maanantaina: ”Mummo ei vastaa puhelimeen.” Antti ei soittanut Veikolle viikkoihin.

Olin järkyttynyt. Vain siksi, että yritin pitää kotimme turvallisena ja vakaana lapsillemme, olin nyt koko suvun silmissä ilkeä, itsekäs akka. Kylällä Riitan ystävät tervehtivät minua välinpitämättömän kylmästi. Yhdellä kerralla lähikaupassa Riitta tuli eteeni ja totesi: ”Kylläpä teillä on nyt hyvät saatavat, kun ei tarvitse auttaa ketään.” Tunsin punan hiipivän kasvoilleni. Siihen hetkeen asti olin yrittänyt olla välittämättä, m***a nyt en voinut mitään palalle, joka jäi kurkkuun jumiin.

🫣 Tarina ei vielä lopu... jatkoa kommenteissa👇

Kuvittele aamu, kun saat tiedon, joka muuttaa koko elämäsi – eikä parempaan. Kuusi vuotta elämästäni meni mieheni mummon...
02/06/2026

Kuvittele aamu, kun saat tiedon, joka muuttaa koko elämäsi – eikä parempaan. Kuusi vuotta elämästäni meni mieheni mummon hoitamiseen, kun muu perhe lähti omille teilleen. Nyt, kun kaikki on ohi, seisoin eteisessä lattia kylmänä jalkojeni alla ja yritin ymmärtää: olinko vain hyödyllinen niin kauan kuin minua tarvittiin? Mitä tehdä, kun sinusta tuntuu, että kaikki, mitä annoit, on heitetty pois kuin jotain arvotonta?

Tämä tarina on täynnä petettyjä lupauksia, kyyneleitä ja kipeitä hetkiä – sekä hetkiä, jolloin sydän halusi uskoa, että kaikella tällä oli merkitystä. En tiedä, miten minun pitäisi jatkaa – taistella vai päästää irti.

Lopun ratkaisu ei ole sitä, mitä uskoisit: voit lukea, miten tarinani päättyi, kommenttiosion puolella – katso alta 👇🩶

01/06/2026

Puristin keittiön ovenkarmia niin kovaa, että sormia särki. Kahvinkeitin naksui hiljaa tasolla, ulkona helmikuinen loska hakkasi ikkunaan, ja minä seisoin sukkasillani omassa kodissani kuuntelemassa, kun oma poikani puhui minusta kuin vanhasta huonekalusta. "Jos äiti saadaan palvelutaloon jo keväällä, tämä asunto voidaan laittaa minun nimiin ennen kuin tulee mitään sotkua", Jere sanoi matalalla äänellä. Hetken oli aivan hiljaista, sitten hänen vaimonsa Sanna vastasi: "Niin se olisi kaikille helpompaa. Eihän Leena enää pärjää yksin." Minun teki mieli oksentaa.

Minä, Leena, 68-vuotias leski Lahdesta, olin asunut siinä kaksiossa yli kolmekymmentä vuotta. Siellä olin valvonut kuumeisen lapsen vieressä, liimannut koulukirjoja kontaktimuovilla, laskenut pennosia ennen seuraavaa palkkapäivää ja itkenyt hiljaa sen jälkeen, kun mieheni Markku kuoli sydänkohtaukseen. Jokainen seinä tiesi elämästäni enemmän kuin kukaan ihminen. Ja nyt minun oma poikani suunnitteli siirtävänsä minut pois, jotta saisi asunnon.

"Minä kuulen teidät kyllä", sanoin lopulta, vaikka ääneni ei kuulostanut omaltani.

Jere ja Sanna säikähtivät. Jeren kädessä ollut kahvikuppi kalahti pöytää vasten. "Äiti… et kai sinä noin voi ajatella. Me vain mietittiin sinun parastasi", hän sanoi nopeasti.

"Minun parastani?" kysyin ja astuin keittiöön. Tunsin, miten poskia kuumotti. "Te puhutte palvelutalosta ja asunnon siirtämisestä sinun nimiisi kuin minä olisin jo puoliksi haudassa. Kysyttekö te minulta mitään?"

Sanna veti villatakkia tiukemmin ympärilleen. "Ei tässä ollut tarkoitus loukata. Olet sinä viime aikoina unohtanut asioita. Viime viikolla jäi liesi päälle."

"Yhden kerran", sanoin. "Ja sinä teet siitä päätelmän, että minut pitää viedä pois kotoani?"

Jere huokaisi sillä tavalla kuin hän huokaisi jo teininä, kun pyysin viemään roskat. "Äiti, yritä ymmärtää. Meillä on kaksi lasta, laina kaulassa ja koko ajan huoli sinusta. Tämä asunto helpottaisi meidän tilannetta. Ja palvelutalossa sinulla olisi seuraa."

Siinä se tuli. Ei huoli, vaan asunto. Sana helpottaisi jäi ilmaan roikkumaan kuin märkä lakana. Minun sydämeeni sattui enemmän kuin silloin, kun Markun kuolemasta soitettiin. Silloin maailma hajosi yhdellä iskulla. Nyt se mureni omien ihmisten käsissä.

"Eli minun kotini olisi teidän ratkaisunne", sanoin hiljaa. "Minä olenko vain este?"

Jere ei vastannut heti. Hän katsoi pöytää. Se oli pahinta. Ei edes suuttumus, vaan häpeä, jonka hän yritti piilottaa.

Sinä yönä en nukkunut. Istuin olohuoneen kuluneessa nojatuolissa villahuopa polvien päällä ja kuuntelin patterin naksumista. Muistin, miten olin yksinhuoltajan tavoin kantanut kaiken Markun sairastelun aikana: kauppakassit, yövuorot siivoojana, Jeren jääkiekkovarusteet, laskut, surun. En koskaan ollut pyytänyt pojaltani vastalahjaa. Olin ajatellut, että rakkaus näkyy toisella tavalla: puheluissa, vierailuissa, siinä että kysytään, miten äiti jaksaa. En siinä, että odotetaan avaimia käteen.

Aamulla soitin vanhalle ystävälleni Marjatalle. "Minä pelkään", sanoin heti, kun hän vastasi.

"Sitten et saa jäädä yksin sen pelon kanssa", Marjatta sanoi. "Mene juristin puheille. Ja puhu pojallesi niin, että hän kuulee jokaisen sanan."

👇Seisoin pimeässä eteisessä, kun kuulin poikani ja miniäni puhuvan minusta kuin olisin jo poissa. Sydän hakkasi, kädet tärisivät, m***a samalla ymmärsin, että jos en nyt puolusta itseäni, menetän kaiken. 💔🏠😢 Lue alta, mitä tapahtui, kun päätin kohdata perheeni kasvotusten.👇

01/06/2026

”Anteeksi mitä?” kuiskasin niin hiljaa, etten ensin tunnistanut omaa ääntäni. Keittiön hana valui yhä, tiskivesi jäähtyi sormilleni, ja sydän hakkasi niin lujaa, että tuntui kuin koko rivitaloasunto Vantaalla olisi kuullut sen. Puhelimen toisessa päässä nainen hengitti rauhallisesti ja sanoi uudelleen, melkein lempeästi: ”Minulla on lapsi sinun miehesi kanssa.”

Ensimmäinen ajatukseni oli, että joku pilaili. Toinen, että olin kuullut väärin. Kolmas oli pahin: entä jos tämä on totta?

”Kuka te olette?” sain lopulta sanottua.

”Minun nimeni on Elina. En soittaisi, jos ei olisi pakko. Olen yrittänyt puhua tästä Juhalle jo kuukausia, m***a hän ei enää vastaa minulle.”

Nojasin tiskipöytään, koska polvet eivät tuntuneet kantavan. Olohuoneesta kuului television tasainen ääni; meidän 12-vuotias poikamme Oskari pelasi pleikkaria kuulokkeet päässä, eikä tiennyt, että maailma oli juuri liikahtanut sijoiltaan. Katsoin eteisessä olevia Juhan kuraisia talvikenkiä, niitä samoja, jotka olin aamulla siirtänyt sivuun lattialämmityksen takia, ja tunsin vatsassa kylmän kivun.

”Teillä on väärä numero”, sanoin vielä, vaikka tiesin jo itsekin, etten uskonut omia sanojani.

”Ei ole. Juha Lehtinen. Rakennusmestari. Ajaa hopeista Skodaa. Te asutte Vantaalla, m***a hänen äitinsä on Hämeenlinnassa.”

Sormeni puristuivat puhelimen ympärille. Hän tiesi liikaa.

Elina kertoi, että lapsi oli kolmevuotias tyttö, Aada. Hän sanoi tavanneensa Juhan työreissulla Turussa neljä vuotta sitten. Aluksi hän oli kuvitellut Juhan olevan eronnut, koska tämä oli puhunut minusta vain ”exänä, jonka kanssa asiat ovat vielä kesken”. Kun hän oli tullut raskaaksi, totuus oli alkanut paljastua pala kerrallaan. Juha oli luvannut hoitaa asiat, luvannut tulla katsomaan lasta, luvannut rahaa, luvannut puhua minulle. Lupauksia oli tullut enemmän kuin kertoja, jolloin mies oli oikeasti ilmestynyt paikalle.

”Miksi soitatte minulle nyt?” kysyin.

Puhelimessa tuli pitkä hiljaisuus. Sitten Elina sanoi väsyneesti: ”Koska Aada kysyi eilen, miksi hänen isänsä ei koskaan jää yöksi.”

Minusta tuntui kuin joku olisi avannut ikkunan tammikuussa ja päästänyt koko pimeän pakkasilman suoraan rintaan. En enää itkenyt, en huutanut. Minussa oli vain outo, metallinen tyhjyys.

Juha tuli kotiin puoli tuntia myöhemmin. Hän ravisteli lumet takistaan ja huusi eteisestä: ”Onko kahvia vielä?” Minä seisoin ruokapöydän vieressä puhelin kädessäni. Muistan jokaisen yksityiskohdan: hänen piponsa tupsun, märän villatakin hajun, sen miten hän pysähtyi, kun näki kasvoni.

”Kuka on Elina?” kysyin.

Juha ei vastannut heti. Hän vain riisui hansikkaat hitaasti, aivan liian hitaasti. Silloin tiesin.

”Marta, kuuntele nyt ensin—”

”Onko sinulla lapsi?”

Se puhelu halkaisi elämäni kahtia. Seisoin keittiössä kädet tiskivedestä märkinä, kun vieras nainen kertoi rauhallisella äänellä salaisuudesta, joka sai koko avioliittoni tuntumaan valheelta… 📞💔😳 Lue alta, mitä tapahtui seuraavaksi ja miten yksi ilta muutti kaiken.👇

Osoite

Espoo

Nettisivu

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Sielun Valo :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Jaa