Martinmäki Heli SDP

Martinmäki Heli SDP Olen eläkkeellä oleva erityisopettaja ja opettajankouluttaja. Kuulun lasten ja nuorten lautakunnan SDP - tiimiin Iris Nordmanin varajäsenenä.

Jos sinulla on minulle viesti, ole yhteydessä.

30/05/2026

Sain olla riemuylioppilaan ominaisuudessa tänään Varissuon Norssin kodikkaassa ja tunnelmallisessa lakkiaisjuhlassa. Suuret kiitokset järjestäjille!

Olen ylpeä koulun kasvatusfilosofiasta, jossa oppilaita kehuttiin ja palkittiin hyvin tehdyn työn lisäksi sosiaalisista taidoista:
sisukas norssilainen, paras a- tai b-ruotsin opiskelija, luokkahengen luoja, paras muiden kannustaja, koulun taitavin luonnontieteissä, panostanut erityisesti suomenkielen kehittämiseen….
Yksi lahjakortin aihe oli se, että monet olivat olleet koulun oppilaita 12 vuotta, ekasta asti.
Onnitteluni opettajat ja muu henkilökunta, teette upeaa työtä!💐🥰

Ja ihan jokaiselle Suomen opettajalle: nauttikaa ja kerätkää voimia hyvin ansaitulla lomallanne🌺🌺🌺🌺🌺

28/05/2026

Taas puhutaan suvivirrestä. Toivon että se saa kaikua kevätjuhlissa jatkossakin. Itselleni se oli kevätjuhlan kohokohta, sitä jäin kaipaamaan vielä eläkkeelle jäätyänikin. Tietenkin tämän johtuu siitä, että se kuului niin vahvasti minun lapsuuteni perinteisiin. Nyt perinteet ovat toiset. Osa lapsenlapsistani kuuluu kirkkoon, osa ei, silti voin laulaa heille kaikille pääsiäisen tai joulun virsiä ja kertoa oman lapsuuteni tavoista tyrkyttämättä mitään aatetta heille.

Kouluissa on tärkeää opettaa kulttuuriimme kuuluvia perinteitä osana suomalaisuuteen ja historiaamme tutustumista. Ihan samoin pidän tärkeänä, että koulussa tutustutaan muidenkin luokalla opiskelevien lasten perheiden juhlaperinteisiin: lauletaan tai kuunnellaan eri uskontojen lauluja, käydään tutustumassa ortodoksiseen kirkkoon, synagogaan ja moskeijaan ja maistellaan eri kulttuurien perinneruokia. Kun näin tehdään, opitaan ymmärtämään, että lauluja voidaan jossain tilanteessa laulaa ilman uskonnon harjoittamiseen kuuluvaa tunnustuksellisuutta. Laulamme me jouluna joulupukistakin.

24/05/2026

Päätös raitiotiestä on tehty ja nyt on toivottava, että edes osa siitä hyvästä, jota sitä kannattavat lupaavat, toteutuisi: saisimme tuettua suomalaista työtä, pidettyä omat pienyritykset pystyssä jopa niitä kasvattaen ja vahvistettua seudullista yhteistyötä.

Kuitenkin tahdon tässä viimeisessä kirjoituksessani puolustaa meidän ”virallista tietoa” kritisoineiden näkemystä seuraavin ottein:

Osallistuvat turkulaiset ry.n perustajajäsen Pekka Kanervisto kirjoittaa Turun Sanomissa (23.5.26) muun muassa näin:
Pormestaristo ja kaupungin johto ei halunnut keskustella kaupungin taloudesta tai raitiotieselvitysten yksityiskohdista. Pormestaristo yhtenäisesti tuomitsi vaihtoehtoisen tiedon tuottamisen käsittäen sen tarkoitushakuisesti ja muodikkaasti disinformaation levittämiseksi. Melkein hokemaksi muodostui se, että raitiotie on Turun parhaiten valmisteltu investointihanke. Osa päättäjistä kieltäytyi vastaanottamasta muuta materiaalia kuin ” virallista tietoa”. Kaupunki jätti vastaamatta mm. kysymykseen, millä euromäärillä ns. Alue- ja palveluinfran luvut ovat mukana konsulttiyhtiö FCG: n luvuissa tai ovatko ne mukana kaupungin investointiohjelmassa.
Tavoitteemme tulla substanssikeskustelun sillanrakentajaksi emme yltäneet. Tutkiva journalismi loisti poissaolollaan.
Onnistuimme siinä, että emme sortuneet eri mieltä olleiden arvostelemiseen emmekä painostaneet ketään. Katsomme epäonnistumisesta huolimatta, että tällaisella asiakysymyksiin keskittyvällä vapaaehtoistoiminnalla on tilausta.

Ja omilla nettisivuillaan osallistuvat turkulaiset jatkavat samaa aihetta:

”Turku jatkaa eteenpäin päätöksen jälkeen

Turun kaupunginvaltuuston päätös äänin 36 vastaan 31 oli lopulta yllätys, koska ennen päätöstä voimasuhteet olivat julkisten tietojen mukaan toiset. Raitiotie jakoi kaupunkilaiset kahtia, ja se on tosiasia, jonka tunnustaminen luo pohjan tulevaisuudelle. Osallistuvat turkulaiset kunnioittaa valtuuston päätöstä ja tyytyy siihen.
Tämän valtuustokauden Turun suurin yksittäinen päätös oli vaikuttamisen ja vaivan arvoinen. Aktiivisuutemme rohkaisi kysymään, keskustelemaan ja osallistumaan, vaikka saamamme kohtelu oli ajoittain ankaraa. Keskustelu osoitti, että Turun talouden ja elinvoimakehityksen tarkka seuranta on tulevaisuudessa tärkeää.
Nyt Turun poliittisen johdon viisauden ja vastuullisuuden varassa on luoda kokoavaa, suvaitsevaista, läpinäkyvää ja rakentavaa ilmapiiriä, joka edistää positiivisen turkulaisen energian syntymistä. Turku on rakas ja merkityksellinen kaikille turkulaisille, niin raitiotien kannattajille kuin vastustajille. Terve ilmapiiri syntyy siitä, ettemme aseta toistemme motiiveja kyseenalaisiksi.”

Tänään katsomassa Banksyn teoksia. Ei välttämättä kaunista katseltavaa, m***a herättää ajatuksia
19/05/2026

Tänään katsomassa Banksyn teoksia. Ei välttämättä kaunista katseltavaa, m***a herättää ajatuksia

18/05/2026

Toivon tämäniltaiselta kaupunginvaltuuston keskustelulta toisen mielipiteen kunnioitusta ja asiallisia perusteluja. HS:n mielipiteen tänään (18.5.26) kirjoittaneen Pasi Laihosen tapa tulkita vastustajien piilossa olevia motiiveja toivottavasti ei kuulu turkulaisten valtuutettujen puheenvuoroissa.

Me turkulaiset, raitsikan kannattajat ja vastustajat, etsimme Turkuun sopivaa, parasta, mahdollisimman hyvin meidän olosuhteisiin ja kokonaistilanteeseen sopivaa turvallista, mahdollisimman esteetöntä, mahdollisimman hyvin myös jatkossa meitä palvelevaa joukkoliikennevälinettä.

Toivon Turun kykenevän jatkossakin olemaan ainutlaatuinen kaupunki Suomen kaupunkien joukossa, kaupunki, jossa on mukava elää ja jonne on helppo tulla käymään. Kaupunkia, joka on tasa-arvoinen, pienyrittäjäystävällinen, ja jossa erilaiset mielipiteet saavat kuulua ja niitä kunnioitetaan. Siksi tänään tehtävä päätös ei saa hajottaa kaupunkilaisia pysyvästi kahteen leiriin.

Me kykenemme rakentamaan nykyistä paremmin kaikkia kaupunkilaisia palvelevan joukkoliikenteen myös, jos se tehdään erilaisten sähköisten linja-autojen kanssa, kunnes kehitys saa markkinoille paremman ja teitä kuluttamattoman, ehkä jopa kohtuuhintaisen ja kävely- ja pyöräteille tilaa jättävän vaihtoehdon. Ja jos kuitenkin täällä päädytään raitsikkaan, senkin kanssa eletään. Kummassakin vaihtoehdossa on turha jatkaa syyttelyä, tai vahingoniloista irvailua, vaan mietittävä, miten julkinen liikenne rakennetaan niin, ettei yhdenkään pienyrittäjän tarvitse sen vuoksi lopettaa toimintaansa keskustassa tai koulujen ja päivähoitopaikkojen vähentään jo nyt liian vähäistä henkilökuntaansa.

Tsemppiä jokaiselle valtuutetulle tänään ja jatkossa!

15/05/2026

Tämä on taas osoitus koulun onnistumisesta, oppilaat viihtyvät, harjoittelijat hyötyvät. Tätä kannattaa juhlia:

LUNA LAVONEN
TS Turku
15.5.2026 19.00 .Turun normaalikoulu juhlisti perjantaina Koko koulu vaikuttaa -tapahtumassa sitä, että koulua ei siirretty Turun yliopiston Educariumille.

Minusta on parempi, että koulu on Varissuolla. Täällä on enemmän ihmisiä ja pidän tästä alueesta. Tuossa lähellä on myös kauppa.

Näin toteaa Turun normaalikoulun eli Norssin lukion englanninkielistä IB-linjaa käyvä Lucas García.

Norssi juhlisti perjantaina Varissuolla Koko koulu vaikuttaa -tapahtumassaan sitä, että koulua ei aikeista huolimatta lopulta siirretty Turun yliopiston tiloihin Educariumille. Viime vuonna Turun yliopiston hallitus päätti, että koulu pidetään Varissuolla sen nykyisessä rakennuksessa.

Norssissa toimii alakoulu, yläkoulu sekä lukio. Koulu toimii myös Turun yliopiston harjoittelukouluna.


Popova kertoo, että kun hän kuuli aiemmin aikeista siirtää koulu Educariumille, hän ihmetteli asiaa.

– Mietin, että miksi koulu pitää siirtää, kun se on juuri hiljattain remontoitu. Ei oikein tuntunut, että siinä olisi ollut kauheasti järkeä.

Tytöt miettivät, että koulun monikulttuurisuus olisi hävinnyt, jos osa oppilaista olisi joutunut sijainnin muutoksen myötä muuttamaan toisiin kouluihin….

Koulun tarkoituksena oli tuoda sen paikalliset yhteistyötahot yhteen, luoda kohtaamisilla myös uusia yhteistyömahdollisuuksia sekä korostaa yhteisöllisyyttä.

– Idea lähti meidän koulun sisäisestä tarpeesta olla yksi vakaasti näkyvä elementti täällä Varissuolla, peruskoulun rehtori Tuija summaa.

Lukion rehtori Katrina Vartiainen sanoo, että tapahtumassa nuoret näkevät, että Varissuolla on toimijoita ja Varissuon toimijat pystyvät tuomaan toimintaansa esille nuorille, huoltajille ja opettajille.

– Mehän olemme koulu keskellä kylää, niin nyt on kylä kutsuttu tänne.

11/05/2026

Tänään, 11.5.2026, iloinen uutinen koulusta, jossa kaikki kolme lastamme on saanut aloittaa opintiensä:

“Turun Lausteen koulu on valittu Paras paikka opettaa ja oppia 2026 -kilpailun voittajaksi. Opetusalan ammattijärjestö OAJ perustelee valintaansa koulun vahvalla yhteisöllisyydellä sekä korkealla hyvinvoinninilla. Kiitosta saa koulun tapa tehdä monikulttuurisesta arjesta pedagoginen voimavara.

Rehtori Marjaana Ylösen mukaan tunnustuksella on iso merkitys koko koulun opettajille, oppilaille ja koko Lausteen alueelle, johon kohdistuu paljon ennakkoluuloja.

– Tunnustus on koko työyhteisön yhteinen onnistuminen. Ihanaa, että Lausteen monikulttuurisesta lähiöstä nousee hyviä uutisia, Ylönen sanoo tiedotteessa.

Lausteen alakoulussa opiskelee noin 270 oppilasta, joista 73 prosenttia puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea. Koulussa puhutaan yhteensä 30 eri kieltä, ja noin puolella oppilaista on jokin tuen tarve.

Palkintoraadin mukaan Lausteen koulun valinnassa painottui ajankohtaisuus. Koulu edustaa nykyaikaista suomalaista koulua, jossa toimintaympäristö on monikulttuurinen. Raati kiinnitti huomiota erityisesti henkilöstön ja oppijoiden tyytyväisyyteen. Lausteen koulu on sijoittunut työhyvinvoinnin osalta parhaaseen luokkaan tuoreessa Kunta10-kyselyssä.

Viimeisimmän kouluterveyskyselyn mukaan 93 prosenttia Lausteen koulun oppilaista kokee olonsa turvalliseksi koulussa ja 96 prosenttia on tyytyväisiä elämäänsä. Koulussa on ollut Turun alakouluista viime vuosina vähiten poissaoloja.”

Parasta segregaation torjuntaa Turussa. Parhaimmat onnitteluni koululle🌹

Kiitos  Antti Lindtmanille positiivisesta ja tulevaisuususkoa luoneesta vappupuheesta ja Aleksille kivasta kuvasta
02/05/2026

Kiitos Antti Lindtmanille positiivisesta ja tulevaisuususkoa luoneesta vappupuheesta ja Aleksille kivasta kuvasta

Osoite

Turku

Nettisivu

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Martinmäki Heli SDP :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Jaa