Anja de Vries

Anja de Vries Ik deel mijn passie voor reizen, tuinieren en bakken vanuit mijn huis in Utrecht.

Na een lange carrière in het onderwijs geniet ik nu volop van mijn pensioen in het prachtige Utrecht. Op deze pagina neem ik je mee in mijn dagelijks leven, mijn liefde voor de natuur en de wereld. Verwacht hier verhalen over mijn tuin, nieuwe recepten en avonturen van mijn reizen.

46 kg verloren samen sinds februari — op 59-jarige leeftijd vertelde de arts ons dat onze gezondheid in een "totale cris...
21/05/2026

46 kg verloren samen sinds februari — op 59-jarige leeftijd vertelde de arts ons dat onze gezondheid in een "totale crisis" verkeerde en dat we rechtstreeks op de hartafdeling afstevenden. Ik ben nog steeds woedend over hoe gemakkelijk we werden weggestuurd.

Ik zal nooit de dag vergeten dat mijn man, Henk, en ik in de auto zaten buiten de praktijk. We waren eind in de vijftig, maar eerlijk gezegd voelden we ons 90. Elke keer als we probeerden een rustige zondagse wandeling te maken of wat in de tuin wilden werken, stonden we na een paar meter allebei te naar lucht te happen. Mijn eigen gewrichten en heupen deden constant pijn, en Henk werd al extreem kortademig van het stofzuigen van de trap.

Onze orthopedisch chirurg was ijskoud tijdens het onderzoek van Henks knie. Hij keek naar de röntgenfoto's en zei: "Het is bot op bot. Maar een operatie is veel te risicovol zolang je dit overgewicht meedraagt, Henk. Je moet eerst minstens 25 kg afvallen." Het was een totale ramp. Hoe in hemelsnaam moet een man afvallen als elke stap zo'n pijn doet dat de tranen in zijn ogen staan? Toen we onze vaste huisarts om hulp vroegen, kregen we het standaard antwoord: "Tja, het is de leeftijd. Het is de overgang voor de mevrouw. Gewoon minder eten en meer bewegen." Alsof ik de afgelopen jaren niet leefde op magere kwark, blaadjes sla en een constant schuldgevoel!

Alles veranderde toen een oude collega van Henk langskwam en eruitzag als een totaal nieuw mens. Hij was in korte tijd enorm afgevallen. He stuurde ons een link naar een artikel over het "omzetten van de metabole schakelaar" — een eenvoudige manier om het interne slib op te ruimen dat zich na je 50e in het lichaam ophoopt.

De transformatie was voor ons allebei een wonder:

14 dagen bezig: Het zware, drukkende gevoel op de borst was weg. Voor het eerst in jaren wekten we allebei uitgerust en met een helder hoofd.

5 weken bezig: Henk was 12 kg kwijt en ik was 9 kg lichter. De zwelling in mijn gezicht was verdwenen en de buik kromp zichtbaar.

Nu (half mei): Ik ben 20 kg kwijt en Henk is 26 kg kwijt. Dat is 46 kg weg in slechts 12 weken!

Toen we teruggingen voor de controle, was de huisarts geschokt. Hij voerde de testen twee keer uit omdat hij niet kon geloven dat onze bloedwaarden in zo'n korte tijd van "kritieke crisis" naar volkomen normaal waren verschoven. Hij schudde onze hand en zei: "Wat jullie ook doen, blijf het doen. Jullie hebben jaren aan jullie leven toegevoegd, Anja." Henks knie voelt bovendien zo geweldig nu de enorme druk eraf is, dat hij weer volledig pijnvrij beweegt en we de wachtlijst voor de operatie definitief hebben geannuleerd.

We hebben onze levensvreugde weer terug. De dieetindustrie wil niet dat stellen op leeftijd weten hoe ze hun lichaam natuurlijk kunnen resetten, dus proberen ze deze informatie overal te wissen. Ik heb de link naar het artikel in de reacties hieronder gezet voor iedereen die voelt dat zijn lichaam hem in de steek laat. Lees het voordat het weg is. x

49 kg kwijt in 12 weken — op 61- en 65-jarige leeftijd waarschuwde onze huisarts ons dat we "tikkende tijdbommen" waren ...
21/05/2026

49 kg kwijt in 12 weken — op 61- en 65-jarige leeftijd waarschuwde onze huisarts ons dat we "tikkende tijdbommen" waren och dat onze interne systemen in totale lockdown zaten.

Het is nu half mei, de zon schijnt eindelijk in onze tuin, en ik schrijf dit met tranen in mijn ogen. Nog maar drie maanden geleden waren mijn man, Johan, en ik slechts een schaduw van onszelf. Afgelopen winter, toen het buiten koud en grijs was, was een simpele wandeling naar de supermarkt al een onmogelijke opgave. Johan kon niet eens een paar boodatentassen uit de auto tillen zonder dat zijn hart als een gek begon te racen en zijn gezicht schrikbarend grijs wegtrok. Ik lag 's nachts wakker, luisterend naar zijn zware, onregelmatige ademhaling, en bad dat hij de volgende ochtend gewoon wakker zou worden. Mijn eigen enkels waren elke avond zo dik van het vocht dat ik mijn pantoffels niet eens meer nakeek, en mijn buik voelde constant keihard en opgeblazen door de overgang.

Tijdens onze gezamenlijke controle bij de huisarts was hij pijnlijk eerlijk. Hij keek ons ernstig aan en zei: "Anja, jullie interne organen verdrinken letterlijk in het ontstekingsvet. Het interne reinigingssysteem zit volledig verstopt. Als jullie twee die stofwisseling nu niet ontlasten, is de volgende stop de intensive care." We schaamden ons zo diep. We voelden ons een enorme last voor onze kinderen, alsof we twee hulpbehoevende ouderen waren die langzaam wegkwijnden waar de kleinkinderen bij stonden. We hadden alles geprobeerd wat er in Nederland te vinden is — we aten braaf volkoren, telden calorieën, deden Weight Watchers en kochten dure supplementen. Het resultaat? Nul. De weegschaal bleef muurvast zitten. Het voelde alsof ons lichaam na ons 60e levensjaar gewoon in een biologische patstelling was geraakt.

Alles veranderde in februari toen mijn nichtje op bezoek kwam — zij werkt als cardioloog in een academisch ziekenhuis. Ze zag hoe we worstelden en zei zachtjes: "De hele dieetindustrie verdient miljarden aan het feit dat jullie ziek blijven en medicijnen voor bloeddruk en gewrichten moeten blijven kopen. Dit is geen latschap. Na je 55e raakt de interne drainage van het lichaam simpelweg verstopt door toxisch slaggas. Geen enkele salade kan een biologisch loodgietersprobleem oplossen." Ze stuurde me een link naar een besloten medisch rapport over hoe je deze metabole sluis op een natuurlijke manier weer opent.

We zijn diezelfde avond nog begonnen, en wat er daarna gebeurde voelt als een puur mirakel:

Na 14 dagen: De verstikkende, zware druk op onze borst verdween volledig. Johan stopte voor het eerst in tien jaar met snurken en de hardnekkige vochtophopingen in mijn gezicht en benen trokken weg.

In week 6: Ik was 14 kg kwijt en Johan was 19 kg lichter. We konden weer lange wandelingen maken zonder ook maar een spatje ademnood.

Vandaag (half mei): In totaal zijn we 49 kg puur vet kwijt! Onze huisarts was vorige week tijdens de controle verbijsterd. Hij controleerde onze ontstekingswaarden twee keer omdat hij niet kon geloven dat onze bloedvaten en bloeddruk met wel 15 jaar waren verjongd.

We hebben onze levenslust terug en leven weer echt, in plaats van alleen maar toe te kijken hoe de tijd passeert. De grote medische bedrijven haten het dat stellen een manier vinden om hun lichaam natuurlijk te resetten zonder dure maandelijkse prikken, dus ze doen er alles aan om dit rapport van het internet te wissen.

Ik heb de link naar het originele artikel in de reacties hieronder gezet. Wacht niet op een angstaanjagend telefoontje van de arts voordat je jullie toekomst samen redt. Lees het vandaag nog voordat het geblokkeerd wordt. x

Mijn man ging weg op een dinsdag. Niet met ruzie. Niet met geschreeuw. Hij zette zijn koffer naast de voordeur, keek me ...
20/05/2026

Mijn man ging weg op een dinsdag. Niet met ruzie. Niet met geschreeuw. Hij zette zijn koffer naast de voordeur, keek me aan en zei: "Anja, het spijt me. Ze heet Femke. Ze is 36. Ik weet hoe dit klinkt."

34 jaar huwelijk. Vier maanden voor onze robijnen bruiloft. Een feest waar ik de uitnodigingen al voor had besteld — ik vond ze nog vorige week in de keukenla, met goudfolie en alles.

Hij liet één ding achter. Per ongeluk. Zijn koffiemok met "Beste Opa" erop, die onze kleinzoon hem twee Vaderdagen geleden had gegeven. De mok stond in de afwasmachine. Hij had hem niet gezien.

Drie weken later staat die mok nog steeds in mijn kastje. Ik krijg hem er niet uit. Elke ochtend kijk ik ernaar en heel even denk ik dat hij zo binnenkomt om hem op te halen.

Als je boven de 55 bent — en je bent ooit op de avond van een verjaardag in de spiegel gaan staan en hebt gedacht "wanneer is dít gebeurd" — lees dit alsjeblieft tot het einde.

Ik weet dat het lang is. Ik schrijf dit niet voor mezelf. Ik schrijf dit omdat ik vorige week iets heb meegemaakt dat ik aan elke vrouw van onze leeftijd had willen vertellen vóór de dinsdag dat mijn man die koffer pakte.

We trouwden in 1991. Ik was 24. Ik woog 61 kilo, droeg maat 38, en mijn man — Hendrik — kon zijn handen niet van mij afhouden op de trouwfoto's. Je ziet het. Ik kijk soms naar dat album en ik zie een vrouw die ik niet meer ken.

Twee kinderen. Een verbouwing. Een tweede verbouwing. Mijn moeder die acht jaar bij ons heeft gewoond met dementie, die ik 's nachts uit de tuin haalde in haar nachthemd. Mijn werk bij de gemeente Utrecht — 31 jaar achter een bureau. Brood met kaas tussen de middag, omdat er nooit tijd was voor iets anders.

Elk jaar — anderhalve kilo. Onmerkbaar. Tot het moment in 2019 dat ik op een familiefoto stond en mijn schoondochter zei: "Anja, je staat er zo leuk op!" — en ik wist: ze loog uit aardigheid.

Ik probeerde alles. Ik heb alles geprobeerd.

Sonja Bakker — drie keer. Eraf 6 kilo, erbij 9.

Optifast-shakes — twee weken, ik viel bijna flauw bij de Albert Heijn.

Het Powerslim-programma bij de huisartspraktijk — €240 voor drie maanden, ik viel 4 kilo af en kreeg het er met Kerst dubbel bij.

Sportschool Basic-Fit — abonnement van €24,99 per maand dat ik twee jaar betaalde en zes keer heb gebruikt.

Wandelen met de hond elke avond — Hendrik liep mee, we praatten, en ik dacht dat dát ons huwelijk was.

Het was het niet.

Op die dinsdag stond hij in de gang en zei: "Ik heb me al twee jaar niet meer aangetrokken gevoeld tot iemand. Inclusief jou."

Inclusief jou.

Die twee woorden hebben mij meer pijn gedaan dan alle andere zinnen die hij ooit tegen mij heeft gezegd.

Ik ging naar boven. Ik deed de slaapkamerdeur op slot. Ik trok al mijn kleren uit en ging voor de spiegel staan — voor het eerst in misschien tien jaar echt voor de spiegel staan, met het licht aan, niet wegkijken.

En ik snapte het.

Ik snapte waarom.

Dat is geen zelfhaat wat ik je nu vertel. Dat is wat een vrouw ziet als ze 34 jaar lang elke ochtend voor het tandenpoetsen even snel langs de spiegel was gelopen en pas op de avond dat haar man weggaat écht durft te kijken.

41 kilo zwaarder dan op onze trouwdag. Mijn buik hing over de elastiek van mijn ondergoed. Mijn knieën waren van zichzelf naar binnen gaan staan onder het gewicht. Mijn gezicht — het gezicht waarvan Hendrik op onze tweede afspraak zei dat hij er met me om wilde trouwen — was verdwenen onder een laag die niemand mij ooit had gewaarschuwd dat zou komen.

Ik kroop in bed. Ik bleef daar drie dagen.

Op donderdag belde mijn schoonmoeder. Mijn ex-schoonmoeder. Hendriks moeder — Truus — die ik 34 jaar lang elke zondag aan de telefoon heb gehad.

"Anja, mijn jongen heeft het mij verteld. Ik schaam me dood. Kom morgen koffie drinken. Ik laat hem niet zomaar wegkomen met dit."

Ik wilde niet gaan. Ik wilde nooit meer iemand uit zijn familie zien.

Maar ik ging toch.

Ze deed open — en ik bleef op de stoep staan.

Truus is 71. Toen ik haar voor het laatst zag — op de begrafenis van haar man drie maanden geleden, mijn schoonvader — was ze een gebroken oude vrouw in een te ruime jurk. Stok. Hangende schouders. Het soort grootmoeder dat je in een verzorgingstehuis verwacht.

De vrouw die voor me opendeed had 35 kilo minder op haar lijf. Geen stok. Rechte schouders. Ze droeg een spijkerbroek. Truus, een spijkerbroek. Op haar 71e.

Ik zei: "Truus. Wat. Heb. Jij. Gedaan."

Ze trok me naar binnen. Ze zette me aan haar tafel. Ze schonk koffie in. En ze zei tegen me wat ik nog niemand zo eerlijk heb horen zeggen:

"Lieverd. Je denkt nu dat hij is weggegaan om Femke. Hij is niet weggegaan om Femke. Hij is weggegaan omdat hij twintig jaar lang niet heeft gezien dat jij langzaam aan het verdwijnen was, en op het moment dat hij het wel zag — was het al zover dat hij dacht dat het niet meer terug kon. Mannen zijn lafaards op die leeftijd. Mijn man was het ook. De jouwe is het ook."

Ik begon te huilen. Niet beleefd. Echt huilen. Aan haar keukentafel, met mijn hoofd op mijn armen, zoals ik niet meer had gehuild sinds ik twaalf was.

Truus zei: "Mijn man — jouw schoonvader, God hebbe zijn ziel — heeft mij in 2018 verteld dat hij zich niet meer aangetrokken voelde tot mij. Ik woog toen 96 kilo. Hij is niet weggegaan. Hij was te oud en te gemakzuchtig. Maar hij heeft het wél gezegd. En ik heb dat ene jaar gedacht dat ik dood wilde."

"Toen kwam mijn nichtje uit Antwerpen. Sandra. Die kennen jullie niet. Ze had iets gelezen. Een lang artikel. Met onderzoek. Over wat er in een vrouwenlichaam gebeurt na de overgang — waarom we niet 'gewoon' afvallen zoals vroeger, waarom diëten op onze leeftijd bijna altijd mislukken, en wat het mechanisme is dat dat omdraait."

"Ze gaf het mij. Ik heb het twee keer gelezen. Ik heb gedaan wat erin staat. En kijk."

Ze stond op. Liep door de keuken. Draaide rondjes. Lachte.

Op haar 71e.

Ik vroeg: "Mag ik dat artikel ook?"

Ze zei: "Anja, ik geef het je nu meteen. Maar één belofte. Je gaat het niet diagonaal lezen. Je gaat het niet 'voor straks bewaren'. Je gaat vanavond met een kop thee aan tafel zitten en je leest het van begin tot eind."

Ze zei: "En één ding nog. Je doet dit niet om hem terug te krijgen. Je hoort hem niet terug te krijgen. Je doet dit voor de vrouw die ik 34 jaar geleden naar mijn zoon heb zien lopen op haar trouwdag. Die vrouw bestaat nog. Ze ligt onder een laag die niemand jou heeft uitgelegd. En die laag — kan eraf."

Ik reed naar huis met die uitdraai op de passagiersstoel. Op de stoel waar Hendrik 34 jaar lang had gezeten. Ik vond dat niet eens ironisch. Ik vond het rechtvaardig.

Ik las vier uur. Tot na middernacht.

Ik ga het je hier niet navertellen. Niet omdat ik geheimzinnig wil doen — maar omdat ik het al een keer heb geprobeerd, tegen mijn zus aan de telefoon, en uit mijn mond werd het "je moet wat minder koolhydraten en meer eiwitten". Het ging dáár echt niet over. Het ging over wat oestrogeen en cortisol en visceraal vet dóén met een vrouw na de 50, en waarom élke "gewoon minder eten en meer bewegen"-aanpak op onze leeftijd ons letterlijk dieper in de val werkt.

Ik deed wat erin stond. Niet fanatiek. Niet met afgemeten porties. Niet met een sportschoolabonnement.

Ik schrijf dit nu zes weken later.

Min 11 kilo. Zonder honger. Zonder shakes. Zonder dat ik één avond met mijn vriendinnen heb afgezegd.

Taille min 13 centimeter. Mijn trouwring — die ik in 2017 had moeten laten vergroten omdat hij niet meer paste — zit weer.

Mijn dochter kwam vorige week met de kleinkinderen. Ze deed de deur open, keek mij aan, zette de tas neer en zei: "Mam. Mam. Wát."

Ik zei: "Ik weet het."

Ze huilde in mijn hal. Mijn dochter van 33 huilde in mijn hal omdat ze haar moeder terugzag.

Hendrik weet het niet. Hendrik mag het niet weten. Truus heeft mij dat in mijn keuken laten beloven en ze had gelijk — dit is niet voor hem. Dit is voor mij. Dit is voor de vrouw die ik in 1991 was, die ik twintig jaar lang ben kwijtgeraakt onder werk en zorg en gemak en "ach, mijn leeftijd hè".

Truus belt elke zondag. Ze blijft mijn schoonmoeder, zegt ze. Hendrik kan op****en, zegt ze.

Ik ben gaan houden van die vrouw op een manier die ik in 34 jaar niet had ontwikkeld.

De koffiemok met "Beste Opa" staat nog in mijn keukenkastje. Ik heb hem niet weggegooid. Ik heb hem ook niet teruggestuurd. Hij staat daar omdat onze kleinzoon hem heeft gegeven en die jongen heeft niets verkeerd gedaan.

Maar ik zie hem nu zonder dat het pijn doet.

Dát is het verschil.

Als je dit leest en je denkt "ik herken stukken van dit verhaal in dat van mij" — alsjeblieft. Niet uitstellen. Truus zei tegen mij iets wat ik elke dag tegen mezelf herhaal: "Het lichaam wacht niet tot je er klaar voor bent. Het telt elke dag."

Het artikel dat Truus mij gaf — datgene waar dit allemaal mee is begonnen — heb ik in de eerste reactie onder dit bericht gezet. Niet in de tekst, want Facebook beperkt het bereik van berichten met links, en ik wil dat zoveel mogelijk vrouwen op onze leeftijd dit zien.

Open de reacties. Eerste vastgepinde reactie. Ga er met een kop thee bij zitten zoals ik aan Truus' keukentafel ben gaan zitten. Lees het van het eerste tot het laatste woord.

Doe je daarna niets — dan heb ik in elk geval gedaan wat zij voor mij heeft gedaan.

— Anja, 58 jaar
Utrecht

P.S. De koffiemok staat nog steeds in mijn kastje. Maar er staat sinds vorige week ook een tweede mok naast — eentje die ik voor mezelf heb gekocht bij HEMA. Met "Beste Oma" erop. Mijn kleinzoon vroeg waarom. Ik zei: "Omdat oma er ook is." Hij vond het normaal. Kinderen vinden alles normaal.

P.P.S. Ik verkoop niets. Geen pillen, geen poeders, geen programma's. Ik ben een 58-jarige vrouw uit Utrecht wier man op een dinsdag met een koffer voor de deur stond. Als dit verhaal ook maar één vrouw bereikt vóór die dinsdag in haar leven — dan is er iets gewonnen. Deel het met je zus, je vriendin, je ex-collega die net is gescheiden. Niemand vertelt ons dit. Wij moeten het elkaar vertellen.

👇 Het artikel staat in de eerste reactie.

"Uw schildklierwaarden zijn uit balans en dat wordt verergerd door uw huidige metabole toestand," zei de endocrinoloog i...
20/05/2026

"Uw schildklierwaarden zijn uit balans en dat wordt verergerd door uw huidige metabole toestand," zei de endocrinoloog in Den Haag. "Uw systeem is overbelast door een constante inflammatoire respons. U moet uw gewicht en de ontstekingswaarden verlagen om de hormonale balans te herstellen, anders kunnen we de schildklierfunctie niet stabiel krijgen met medicatie alleen."

Ik ben Anja, 58 jaar oud. Ik heb drie jaar lang van specialist naar specialist gelopen. Vermoeidheid die niet wegging, kouwelijkheid en een gewicht dat alleen maar toenam, ongeacht mijn strikte inzet. Ik heb talloze programma's gevolgd en elk voedingsadvies opgevolgd, maar het resultaat was nihil. Ik voelde me machteloos en dacht dat dit simpelweg bij het ouder worden hoorde. Het was een zware periode waarin ik me steeds meer terugtrok uit sociale activiteiten omdat ik me schaamde voor hoe ik eruitzag.

Een vriendin die als verpleegkundige in een kliniek werkt, merkte op dat mijn klachtenpatroon vaker voorkomt bij een verstoord metabolisme door chronische ontsteking. Ze stuurde me een wetenschappelijke onderbouwing over hoe je het lichaam kunt ondersteunen om de vetverbranding weer in gang te zetten door de ontsteking te remmen. Ik heb het laten lezen aan mijn huisarts. Hij zei: "Het is geen wondermiddel, maar de logica dat je eerst de ontstekingsbron moet aanpakken voordat afvallen fysiek mogelijk wordt, is medisch gezien zeer gegrond."

Mijn transformatie:

Week 1: Mijn energieniveau gedurende de dag werd gelijkmatiger. Ik verloor 5 kilo in de eerste week.

Week 6: Mijn gewicht nam gestaag af, in totaal 14 kilo. Ik voelde me fysiek minder zwaar en mijn kleding zat veel ruimer.

Week 12: 27 kilo lichter. Mijn endocrinoloog was zeer tevreden met de nieuwe bloedwaarden; de schildklier functioneert nu weer binnen de normale marges zonder aanpassingen.

Ik deel de link in de reacties naar de methode die ik heb gebruikt. Het was de eerste keer dat ik een benadering vond die logisch aansloot bij mijn medische situatie in plaats van alleen symptomen te bestrijden.

"Uw alvleesklier vertoont tekenen van chronische stress door de constante druk van het omliggende vetweefsel," zei de ga...
20/05/2026

"Uw alvleesklier vertoont tekenen van chronische stress door de constante druk van het omliggende vetweefsel," zei de gastro-enteroloog terwijl hij naar de scan wees. "Die harde, bolle buik is niet zomaar een cosmetisch probleem; het is de bron van een inflammatoire belasting die je hele spijsvertering ontregelt. Je kunt diëten tot je een ons weegt, maar zolang die interne ontstekingsbron niet wordt aangepakt, zal je systeem in de verdedigingsstand blijven staan en vet vasthouden."

Ik ben Anja, 60 jaar en woon in Haarlem. Ik verliet het ziekenhuis met een knoop in mijn maag. Jarenlang kampte ik met vage darmklachten, een opgeblazen gevoel na elke maaltijd en een gewicht dat vastzat als beton. Ik was de vrouw die altijd een sjaal omknoopte om haar buik te verbergen. Ik voelde me fysiek beperkt en constant uitgeput, maar artsen konden nooit een eenduidige diagnose stellen. Het voelde alsof ik de controle over mijn eigen lichaam volledig was verloren. Ik had elk dieet uit de bladen geprobeerd, ik had me in de sportschool in het zweet gewerkt, maar niets veranderde.

Een kennis wees mij op de relatie tussen visceraal vet en de chronische ontstekingswaarden in de buikholte. Ze stuurde me een artikel waarin werd uitgelegd hoe dit specifieke vetweefsel het metabolisme blokkeert. Ik heb dit voorgelegd aan mijn schoonzus, die werkzaam is als medisch specialist. Ze bevestigde: "Het klopt dat vetweefsel rond de organen ontstekingsstoffen produceert die het spijsverteringssysteem verstoren. Door die ontstekingsbelasting gericht te verlagen, krijgt je lichaam de kans om het vetgehalte op een natuurlijke manier te reguleren in plaats van het krampachtig vast te houden."

Mijn transformatie:

Week 1: Het opgeblazen gevoel na de maaltijd nam al na een paar dagen af. Ik verloor de eerste 4 kilo aan overtollig vocht.

Week 6: In totaal 15 kilo gewichtsverlies. Mijn dagelijkse energieniveau werd stabieler; ik had geen 'middagdip' meer.

Week 12: 28 kilo lichter. Bij de controle bleek dat de stressmarkers in mijn alvleesklier aanzienlijk waren verbeterd. Ik voel me eindelijk weer de vrouw die ik voor mijn vijftigste was.

De link naar de informatie die mij hielp om dit proces te starten, staat hieronder. Ik deel dit omdat ik weet hoe frustrerend het is om geen antwoord te krijgen op je gezondheidsproblemen. Het was voor mij de ontbrekende schakel.

"Je lichaam stoot de nagel af, de wortel is chronisch verrot. Frezen heeft geen zin meer, we moeten alles operatief wegs...
19/05/2026

"Je lichaam stoot de nagel af, de wortel is chronisch verrot. Frezen heeft geen zin meer, we moeten alles operatief wegsnijden", zuchtte de medisch pedicure terwijl ze me een rekening van €75 overhandigde... Ik had al meer dan €2.500 weggegooid aan nutteloze zalfjes voordat ik begreep dat het systeem me opzettelijk ziek hield.

Op mijn 58ste leed mijn huwelijk enorm onder mijn schaamte. Ik voelde me allesbehalve aantrekkelijk. Mijn nagels waren vervormd, bogen naar beneden en zaten vol met een gelige, brokkelige massa die een afschuwelijke geur verspreidde. Ik sliep elke nacht met sokken aan en weigerde mijn man in de buurt van mijn voeten te laten komen. Een romantisch weekendje naar een wellnessresort was een kwelling: ik verstopte mijn voeten constant in badslippers of een handdoek uit pure paniek dat iemand mijn "heksenklauwen" zou zien. De schaamte vrat me van binnenuit op.

Ik heb letterlijk alles geprobeerd om weer normaal te worden en heb zonder na te denken mijn bankrekening geplunderd. Ik heb jarenlang plichtsgetrouw elke avond peperdure apotheek-lakjes gesmeerd die het probleem alleen maar maskeerden, zonder ook maar een schim van resultaat te zien. Ik kocht die agressieve pennen van de reclame die mijn gezonde huid kapotmaakten en lieten bloeden. Ik betaalde de hoofdprijs voor laserbehandelingen die voelden alsof mijn tenen in brand stonden, maar de schimmel kwam met dubbele kracht terug. Ik heb zelfs geprobeerd mijn nagels tot bloedens toe af te vijlen en voetenbadjes te nemen met baksoda en chloor. Niets bereikte de wortel. Ik besefte dat ik gewoon een stabiele bron van inkomsten was voor een industrie die valse hoop verkoopt en de oorzaak nooit aanpakt.

Het keerpunt kwam tijdens een yogales. Een vriendin van de club verscheen op de mat met prachtige, blote voeten. Haar nagels straalden van gezondheid, terwijl ik wist dat ze een paar jaar geleden precies hetzelfde probleem had als ik. Ik vroeg haar wanhopig welke arts haar had genezen. Ze schudde haar hoofd: "Geen enkele arts. Ze verkopen je alleen tijdelijke pleisters. Je moet het biologische schild van de schimmel doorbreken." Ze stuurde me een link naar een artikel en smeekte me om het direct te lezen.

Ik liet het zien aan mijn zus, die al twintig jaar apothekersassistent is. Ze las mee en zei heel serieus: "Dit klopt helemaal. Het vernietigt de biofilm van de schimmel. Achter de balie haten we deze methode omdat het mensen te snel geneest. Wij leven ervan dat klanten jarenlang elke maand terugkomen voor nieuwe flesjes. Gebruik het, maar hou het stil."

Mijn spectaculaire metamorfose:

Dag 5: De zeurende, branderige pijn in mijn tenen verdween volledig. De ontsteking nam af.

Week 2: De nagels stopten met brokkelen. De vieze geur verdampte als sneeuw voor de zon.

Week 4: Het harde, gele schild werd poreus omdat de ondoordringbare biofilm van de schimmel van binnenuit werd afgebroken.

Week 6: Al het rotte hoornmateriaal viel tijdens het douchen in grote schilfers af. Ik voelde er niets van, alleen een enorme opluchting.

Week 8: Ik heb weer gladde, dunne en gezonde nagels. Ik slaap eindelijk weer zonder sokken en voel me weer een aantrekkelijke vrouw.

Laat de industrie jouw onzekerheid niet uitbuiten. De waarheid staat in dit rapport.

Ik heb de link in de reacties geplaatst.

"Het weefsel is afgestorven en de infectie vreet zich een weg naar het bot. We moeten de hele nagelplaat operatief verwi...
19/05/2026

"Het weefsel is afgestorven en de infectie vreet zich een weg naar het bot. We moeten de hele nagelplaat operatief verwijderen", zei de huisarts koelletjes terwijl hij zijn handschoenen uittrok... Ik had al meer dan €2.000 verspild aan 'wondermiddeltjes' van de drogist en dure privéklinieken voordat ik de criminele waarheid ontdekte die ze voor ons verborgen houden.

Als vrouw in de vijftig waren mijn voeten mijn grootste geheim en een bron van dagelijkse paniek. Wat begon als een klein geel vlekje na een bezoek aan een wellnesscentrum op de Veluwe, muteerde in een biologische nachtmerrie. Mijn nagels zagen er niet meer menselijk uit; ze waren zwart, dik als hoorns en verspreidden een muffe schimmellucht die me ontzettend onzeker maakte. In Nederland, waar we zodra de zon schijnt massaal de terrassen opzoeken of naar het strand in Zandvoort gaan, was ik een gevangene. Ik droeg dichte sneakers en dikke sokken, zelfs tijdens een hittegolf van 30 graden, doodsbang dat iemand een glimp zou opvangen van mijn "monster-tenen".

Ik heb in pure wanhoop letterlijk alles geprobeerd wat er op de Nederlandse markt te krijgen is. Ik heb jarenlang elke avond dure kalknagelkwastjes en pennen van het Kruidvat en de Etos op mijn nagels gesmeerd, zonder ook maar de minste verbetering te zien. Ik kocht agressieve zuurpennen die alleen maar de gezonde huid rondom mijn nagels verbrandden, en ik betaalde €150 per sessie voor laserbehandelingen die niet door mijn zorgverzekering werden vergoed. Die lasers voelden als gloeiend hete naalden in mijn tenen, maar de schimmel was een maand later gewoon weer terug. Ik heb zelfs alle oma-weetjes geprobeerd, van eindeloze voetenbadjes met natuurazijn tot het smeren van pure tea tree olie, maar niets bereikte de wortel. Ik voelde me een wandelende melkkoe voor de farmaceutische industrie. Bij elke mislukte poging zei mijn arts gewoon dat ik "geduld moest hebben" en kreeg ik weer een nieuw duur flesje aangesmeerd.

De ommekeer kwam tijdens een verjaardagsfeestje in de tuin van een vriendin. Ik kwam in gesprek met een oude bekende waarvan ik wist dat ze vroeger dezelfde schimmelnachtmerrie had. Toch droeg ze prachtige, open sandalen en had ze perfecte, gladde, roze nagels. Ik dacht dat ze duizenden euro's had betaald voor een transplantatie in een privékliniek, maar toen ik ernaar vroeg, begon ze te lachen. Ze stuurde me een link naar een onafhankelijk rapport op haar telefoon en fluisterde: "Ik ben gestopt met het spekken van de apotheken. Je moet het beschermende schild van de schimmel van binnenuit afbreken. Lees dit vanavond nog, het zal je leven veranderen."

Omdat ik na tien jaar teleurstellingen extreem sceptisch was, liet ik het rapport zien aan mijn nichtje dat in het klinisch onderzoek voor een grote medicijnfabrikant werkt. Ze werd lijkbleek, keek zenuwachtig om zich heen en fluisterde: "Dit is exact de methode die de industrie vreest. Het ontmaskert de 'biofilm' van de schimmel, waardoor je lichaam het eindelijk kan opruimen. Maar je moet beloven dat je nooit vertelt dat je dit van mij hebt. Als Nederlanders zouden weten dat ze zichzelf zo goedkoop en snel kunnen genezen, zou onze verkoop van kalknagel-lakjes van de ene op de andere dag instorten."

Mijn ongelofelijke transformatie in 8 weken:

Dag 4: Het kloppende, pijnlijke gevoel en de rode ontsteking rond mijn nagelriemen werden eindelijk rustig.

Week 2: De vreselijke geur in mijn schoenen verdween volledig. De nagels stopten met afbrokkelen in mijn sokken.

Week 4: De dikke, zwarte laag werd wit en poreus. Dit was het onweerlegbare bewijs dat de biofilm van de schimmel eindelijk was doorbroken.

Week 6: Tijdens een warm voetenbadje op zondag gebeurde er een wonder: de hele geïnfecteerde, dode hoornlaag liet in één stuk los, zonder enige pijn. Daaronder zat verse, roze huid.

Week 8: Ik heb gloednieuwe, gladde en glanzende nagels. Ik heb direct drie paar open schoenen gekocht en voel me eindelijk weer een zelfverzekerde vrouw.

Laat de grote merken niet langer rijk worden over de rug van jouw schaamte. De oplossing is biologisch.

Ik heb de link naar het volledige rapport hieronder in de reacties gezet.

46 kg minder samen, en de bypass die in april zou plaatsvinden is voor onbepaalde tijd uitgesteld omdat ze denken dat hi...
18/05/2026

46 kg minder samen, en de bypass die in april zou plaatsvinden is voor onbepaalde tijd uitgesteld omdat ze denken dat hij hem misschien niet meer nodig heeft — ik ben 60, mijn man Wim is 64. De hartchirurg keek naar de coronairfoto's en zei zacht: "Met dit gewicht en deze bloeddruk open ik hem niet — hij komt niet van de tafel af." We kregen twaalf weken. Twaalf weken om genoeg af te vallen, anders werd de operatie afgezegd, en dan was het alleen een kwestie van tijd .

Ik zit aan de keukentafel van ons huis in Hillegersberg, Rotterdam, en mijn handen trillen nog steeds. In januari kreeg Wim pijn op de borst toen hij de boodschappen de trap op droeg. Vandaar het Erasmus MC. Drie vaten. Bypass in april gepland. Ik dacht aan zijn vader die op zijn 66ste aan precies hetzelfde was overleden. Wim is 64. Ik wilde geen weduwe worden op mijn 60ste .

De hartchirurg keek bij het preoperatieve gesprek naar het gewicht en de bloeddruk — 168/102 ondanks twee tabletten — en zei het ronduit. Het risico was te hoog. Twaalf weken, anders ging Wim van de lijst en moest hij hopen dat de eerste aanval niet de laatste was. Ik huilde de hele weg naar huis.

We hadden alles geprobeerd. Weight Watchers. 5:2 ruim een jaar. Sonja Bakker. Dr. Frank. Het Mediterraans Dieet uit Allerhande. Modifast. Atkins. Wegovy via een privékliniek aan de Coolsingel, vijf maanden volgehouden met misselijkheid en obstipatie. De weegschaal bewoog niet. De bloeddruk steeg. Ik verstopte de bloeddrukmeter in de la omdat ik de cijfers niet meer aankon.

Begin februari kwam ik mijn oude vriendin Marianne tegen bij De Bijenkorf in Rotterdam. Vier jaar niet gezien. Ze was altijd rond geweest zoals ik. Daar stond ze, slank, rustige ogen, een ander mens. Bij de koffie vertelde ze dat ze 22 kg was kwijtgeraakt. Haar zoon had haar een artikel gestuurd. Ze stuurde het mij die avond.

Ik wilde niet meer hopen. Dus belde ik mijn nichtje Sara, arts-assistent in opleiding op de cardiologie van het Erasmus MC — precies de afdeling waar Wim zou worden geopereerd. Ik las haar het artikel voor. Ze was stil en zei toen: "Tante, we praten hier elke week over. Het is geen voeding, het is drainage. Het hart wordt belast door vocht dat het lichaam na 60 niet meer kwijt kan." Ik zat op de badkamervloer met de telefoon in mijn hand.

We zijn de volgende ochtend begonnen.

14 dagen later: Wim's gezicht was 's ochtends niet meer rood. In het stiekem gemeten: 148/92.

6 weken later: ik 8 kg, Wim 13 kg. 21 kg samen. 132/84.

12 weken later: 20 kg ik, 26 kg Wim. 46 kg samen. 122/76.

Vorige week keek de hartchirurg lang naar de nieuwe uitslagen en zei: "We wachten met de operatie. Dit is niet meer dezelfde situatie." Zaterdag liepen we langs de Maas met wandelstokken en rugzakken. Wim kuste me bij een uitkijkpunt en zei: "Je wordt geen weduwe dit jaar." Ik huilde zo hard dat ik de rivier niet meer zag .

Geen reclame. Wat Marianne me stuurde en Sara bevestigde. Artikel in de eerste reactie. Liefs, Bea

Adres

Hof Van Transwijk 45
Utrecht
3541CA

Openingstijden

Maandag 09:00 - 17:00
Dinsdag 09:00 - 17:00
Woensdag 09:00 - 17:00
Donderdag 09:00 - 17:00
Vrijdag 09:00 - 17:00
Zaterdag 10:00 - 14:00
Zondag 00:00 - 00:00

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Anja de Vries nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen