Politicasters 2200

Politicasters 2200 Het reilen en zeilen in de Herentalse politiek. Luchtig, ludiek en vooral duidelijk.

De gemeenteraad van 2 juniBewegwijzering sporthal Noorderwijk: “Asjeblieft, dankjewel”Raadslid Marc Everaerts (Vlaams Be...
19/06/2026

De gemeenteraad van 2 juni

Bewegwijzering sporthal Noorderwijk:
“Asjeblieft, dankjewel”

Raadslid Marc Everaerts (Vlaams Belang) vroeg een duidelijke bewegwijzering naar sporthal MOve NOw, het oud zwembad en de Chiro in Noorderwijk. Dat de man nu net bij deze vraag toch even het noorden kwijt was… Ook bevoegd schepen Eva was duidelijk van haar melk, ze kondigde zelfs aan ‘ in blijde verwachting’ te zijn.

Marc Everaerts (Vlaams Belang): “Het valt mij op, nu de sporthal Move Now volledig af is, dat veel bezoekers bij mij in de zaak komen vragen ‘waar is de sporthal’. Daarom, euh…. Wacht he, euh… Ah! Dus de bezoekers vinden de sporthal niet. Nu is mijn vraag of er een duidelijke wegwijzer naar de sporthal, het oud zwembad en de Chiro kan voorzien worden. ’t Zou de bereikbaarheid van de site aanzienlijk verbeteren. Wij vragen – wacht he – een voorstelling van beslissing aan het stadsbestuur om te onderzoeken waar bijkomende bewegwijzering kan worden geplaatst. En om een duidelijke wegwijzer te voorzien naar de sporthal Move Now, het oud-zwembad en de Chiro zodat de bezoekers de locatie gemakkelijker kunnen terugvinden.”

Eva Brandwijk (N-VA): “Helemaal terecht Marc, 100% gelijk. De bezoekers hebben geen zicht waar die sporthal is, wel waar die is, maar ook niet waar ze moeten parkeren en dat is ook heel belangrijk dat ze achter het Dorpshuis belanden. En goed nieuws! De bewegwijzering zal geplaatst worden, en wel op het moment dat het hoppinpunt van Noorderwijk aangelegd wordt. En de gunning van het hoppinpunt is vorige week gebeurd. Maar de start, overleg en timing moeten nog met de aannemer besproken worden. Dus we zijn in blijde verwachting dat er het er heel snel staat. Dus draai ik je voorstel van beslissing terug?”

Marc Everaerts: “Euh, ja.”

Eva Brandwijk: “Het is gelijk de burgemeester het zegt. Het wordt gedaan, het hoeft dus niet meer onderzocht te worden, daarmee. Alsjeblieft, dankjewel.”

Marc Everaerts: “Ik heb nog één vraagje. Komt er dan ook een zebrapad aan de sporthal?”

Eva Brandwijk: “Dat klopt helemaal. Dat staat zo op de plannen van het hoppinpunt.”

Tekst en beeld: Elle Van Loy

De gemeenteraad van 2 juniOver zwerfvuilRaadslid Matthias Verhegge vernam dat de stad 200 000 euro zwerfvuilvergoeding e...
18/06/2026

De gemeenteraad van 2 juni

Over zwerfvuil

Raadslid Matthias Verhegge vernam dat de stad 200 000 euro zwerfvuilvergoeding extra per jaar krijgt en vroeg zich af wat die van ’t stad daarmee gaan aanvangen. Schepen Pascal herhaalde vooral de vraag zelf als antwoord, maar dan uitgebreid met een zelfverheerlijkende bloemlezing over wat er allemaal wel niet gebeurd en gedaan is. Maar komen we ook te weten wat ze gaan doen met die extra centen? Wat wij hebben geleerd? Dat het drievoudig antwoord de laatste tijd zeer in trek is. Een aantal schepenen herhalen alles wat ze zeggen drie keer. Dat zou de boodschap beter laten beklijven, maar dan moet er ook een boodschap zijn he.

Matthias Verhegge (cd&vPLUS): “In de strijd tegen zwerfvuil kondigde minister van omgeving Brouns aan dat alle Vlaamse gemeenten tegen eind 2027 jaarlijks een aanzienlijke som zwerfvuilvergoeding zullen ontvangen. Geheel volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’, komen die middelen niet uit de zak van de belastingbetaler. Het zullen de producenten zijn van onder meer drankverpakkingen, sigarettenfilters, vochtige doekjes en bijvoorbeeld ook ballonnen die voortaan verplicht mee de kosten van zwerfvuil zullen betalen. Lokale besturen moeten die middelen wel inzetten voor opruiming, vuilnisbakkenbeheer, sensibilisering en rapportering en kunnen daarvoor ondersteuning krijgen van Mooimakers. Voor Herentals gaat het jaarlijks over een aanzienlijk bijkomend bedrag van meer dan 200.000 euro en eind 2026 zal de stad al een eerste schijf van 108.000 euro ontvangen als voorschot. De stad heeft nog een half jaar tijd om de goede besteding van die middelen uit te dokteren. Wij vragen dat de stad die middelen aanwendt om doortastend te investeren in een slimmer vuilnisbakkenbeleid en een grotere pakkans voor zwerfvuil met het gebruik van mobiele camera’s. Dat zou een mooie ondersteuning zijn en een effectieve blijk van appreciatie voor die 226 buurtvrijwilligers die alsmaar meer, en ik denk in 2025 meer dan 1600, afvalzakken moeten bijeenrapen. Wat zijn de plannen van het stadsbestuur voor het opruimen van zwerfvuil en het handhaven van zwerfvuilovertredingen die tegenover deze extra inkomsten gaan staan? Van ons uit al enkele voorstellen: drastisch verhogen van die pakkans voor sluikstorters, in het bijzonder op een aantal hotspots - om de Mc Donalds niet te noemen - waar heel vaak wordt gesluikstort, met mobiele camera’s. Het uitrusten van, bijvoorbeeld, slimme vuilnisbakken waarbij een sensor de vulgraad van de vuilnisbakken aangeeft en er dan gerichter kan uitgereden worden om het afval op te halen. Dat is zelfs een besparing. En last but not least, subtiele gedragsprikkels in de openbare ruimte zoals bijvoorbeeld groene voetstapjes in de richting van de vuilnisbak of complimenten op vuilnisbakken.”

Pascal Van Nueten (N-VA): “We zijn intussen op de hoogte van de middelen waar je over praat. Die middelen zijn uiteraard zeer welkom, zeker wanneer ze niet uit de zak van de belastingbetaler komen, maar volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’ tot bij ons komen. Daarnaast, en dat is wel een hele belangrijke om hier extra aan te halen en u heeft er al naar verwezen: de inzet van onze buurtvrijwilligers, we zijn toch met zijn allen enorm dankbaar voor hun inzet in de strijd tegen dat zwerfvuil. Het is knap dat ze dagdagelijks dat zwerfvuil verzamelen, alleen is het jammer dat het moet opgeraapt zijn, het zou nog beter zijn dat niets zou liggen. En den brunch voor onze buurtvrijwilligers, nu zondag, is hen van harte gegund en we gaan onze waardering voor hun inzet nog eens extra benadrukken en geheel terecht. Matthias, de middelen waar u naar verwijst, die 108.000 euro, dat klopt. In 2026 wordt 50% van het bedrag betaald, de rest in 2027. Het is mij alleen niet duidelijk, die 200.000 euro, waar da gij naar refereert of van wa die juist zou komen, dat die ook naar Herentals zou komen. Dat is mij niet geheel duidelijk. Misschien moet ge dat nog eens achterhalen of zo. Wij hebben weet van 108 en ni van 200, maar misschien weet u zaken die ik, of die wij, nog niet weten. Goed. Bij de opmaak van de meerjarenplanning waren wij dus nog niet op de hoogte van die middelen en konden we die dus ook nog niet opnemen. Intussen weten we dat wel en is er met de financiële dienst al besproken dat die middelen zullen worden opgenomen in de aanpassing van de meerjarenplanning voor 2026 en voor de komende jaren. Het is geheel correct dat u aangeeft dat die middelen bedoeld zijn voor een aantal zaken, bijvoorbeeld het rapporteren, campagnes, verzamelen van afval, noem maar op. Maar dat impliceert ook het vervoeren en verwerken van het afval. In onze meerjarenplanning staan al een aantal zaken die erin kaderen onder investeringen. Ik denk dan spontaan aan de aankoop van een camionette in 2026 voor de dienst ruiming van zwerfvuil en sluikstort, aankoop vuilnisbakken en hondepoepbuizen, aankoop nieuwe kleine veegwagen, noem maar op. Allemaal zaken die wij nodig hebben om de strijd aan te gaan tegen zwerfvuil. Jaarlijks besteden wij ook een pak, om en bij de 100.000 euro, voor de verwerking van het afval afkomstig van het openbaar domein. Jammer genoeg is het één grote lopende rekening. In 2020-2021 hebben wij met Ovam en IOK ook nog een vuilbakkenplan en veegwagenplan geoptimaliseerd voor het afval in het openbaar domein. Jaarlijks volgen wij op en sturen wij bij waar nodig. Heel boeiend, heel interessant en ook nodig. Hetzelfde voor de straatkolken, waar heel veel mensen nog peuken inwerpen. En misschien zou ik zeggen: peuken dat gaat misschien nog enigszins, maar er zijn mensen bij die het nodig achten om etensresten en zelfs nen halve frietpot in uit te gieten, of verf en toestanden. Da’s echt niet OK. Op die plaatsen brengen wij een sjabloon aan waarbij we neerschrijven van ‘hier begint de zee, alstublieft, hier niets ingooien’. Om burgers er toch bewust van te maken dat het droppen van afval in straatkolken echt niet OK is. Dus Matthias, ge hoort dat de stad Herentals, dat wij al gigantisch veel doen in de strijd tegen dat zwerfvuil. We kunnen misschien altijd beter . Ik ben ervan overtuigd dat we moeten verbeten verderzetten en zeker, waar nodig, verfijnen. En mogelijks, zoals u aanhaalt, horen daar desgevallend nieuwe initiatieven bij. Ik zal zeggen van: dat is nog te bekijken.”

Matthias Verhegge: “Er is inderdaad een lokaal materialenplan, een vuilnisbakkenplan in Herentals, maar Ovam legt ook op dat het lokaal materialenplan tegen het einde van de planperiode 2030 opnieuw bekeken wordt, geoptimaliseerd wordt, vooral voor die zwerfvuilvergoeding. Ik heb het nog niet gehoord, maar bent u bereid om die piste van de slimme vuilnisbakken te onderzoeken? De gemeenten die dat hebben ingevoerd, besparen allemaal tienduizenden euro’s omdat ze minder moeten uitrijden. Op het vlak van logistiek bespaar je daar omdat je weet welke vuilnisbak vol zit en welke niet. Ik hoor hier vaak dat er bespaard moet worden en dat het allemaal moeilijk is. Ik reik een piste aan om te besparen, dus kan die onderzocht worden? En dan ten tweede, in verband met de hotspots, heeft de stad de hotspots van zwerfvuil en sluikstort in kaart? Want dat is een verplichting die u gaat opgelegd worden. Ik denk dat het belangrijk is om die problematiek terug te dringen, om maar eens de Mc Donalds te vernoemen en de buurtbewoners die daar wekelijks fastfoodafval in hun voortuin en de goot van de straat vinden.”

Pascal Van Nueten: “Matthias, u refereert naar hotspots. Intussen weten wij zeer goed waar de locaties zijn en waar dat er ik zal zeggen zwerfvuil of sluikstort wordt achtergelaten. Het zijn ook vaak dezelfde locaties (nvdr ja Pascal, daarom noemt men die ook hotspots he) die naar boven komen. Als dat een verplichting is om die locaties nog meer in kaart te brengen, dan zullen wij dat zeker naleven. U verwijst ook naar de slimme vuilnisbakken, euhm … Goed, ik denk dat er steden en gemeenten zijn die daar al ik zal zeggen goede ervaringen mee hebben. Maar daar staat natuurlijk een gigantische kostprijs tegenover. U weet ook, in Herentals hebben wij héél véél vuilnisbakken staan, maar ik denk dat we dat rustig moeten bekijken en dat het niet slim zou zijn om daar nu zotte uitspraken over te doen. Maar op camera’s om de aanpak van dat sluikstorten aan te pakken, wij hebben daar ook al op voorgesorteerd. In 2028 zijn er middelen voor ingeschreven. We doen eigenlijk al heel veel en ik zou zeggen, het luik vuilbakken moeten we rustig bekijken denk ik, dat zal misschien mogelijks een piste zijn voor op temijn. Ik ga daar nu geen uitspraken over doen over dat ze er op termijn zullen komen.”

Matthias Verhegge: “Rond de kostprijs voor zo’n slimme vuilbak, schepen, kan ik u al enigszins geruststellen. Dat gaat over 175 a 200 euro voor de sensor. Natuurlijk valt ook nog wel het softwareprogramma te bekijken, maar ik denk dat die gemeenten die dat toepassen, dat daar een besparing is. Dat het zeker valabel is.”

Tekst en beeld: Elle Van Loy

De gemeenteraad van 2 juniOver het cultuuraanbod: ‘Punk voor een zittend publiek’Wat cultuur snuiven doen we met de soci...
17/06/2026

De gemeenteraad van 2 juni

Over het cultuuraanbod:
‘Punk voor een zittend publiek’

Wat cultuur snuiven doen we met de sociaal impeccable Michiels(en)kes. Een stevige snuif wel, maar niet de snuif die de publieke opinie onze Vlaamse minister van Mobiliteit onder de neus wreef. An Michielsen vindt dat de deeldorpen te weinig cultuur geserveerd krijgen, bevoegd schepen Liese Bergen gaf aan dat ze al bergen verzet had en Bart Michiels, partijgenoot van An, sloot af met een grappige noot en vertrouwde ons een geheim toe. Eentje dat we niet voort mochten vertellen …

An Michielsen (cd&vPLUS): “Bij de programmatie van het Schaliken voor 2026 en 2027 stel ik vast dat er slechts twee activiteiten gepland zijn in Noorderwijk en twee in Morkhoven. Bovendien lijken er op de Donderse Dagen geen activiteiten in de dorpen Noorderwijk of Morkhoven te zijn voorzien, terwijl dit de afgelopen edities wel heel erg op prijs gesteld werd. Nochtans werd er expliciet gevraagd naar meer gespreide cultuurprogrammatie en wordt dit ook gesteund vanuit het beheersorgaan. Jullie hebben hier zelf ook over bericht eigenlijk in de pers, in juni 2025, over twaalf maanden beleving waarbij ook expliciet aandacht wed gegeven aan die Donderse Dagen in de dorpen. Waarom wordt er niet geijverd naar meer programmatie in 2026 en 2027 in Noorderwijk en Morkhoven? Wat is de reden van die beperkte programmering? Wat is er veranderd in de motivatie ten aanzien van 2025?”

Liese Bergen (Vooruit): “An, er zijn een aantal dingen die je een beetje door mekaar haalt, denk ik. Ik ga mij even baseren op het bestuursakkoord omdat dat onze goedgekeurde tekst is en dan ga ik proberen aan te tonen wat nu eigenlijk de drijfveer is achter bep**lde keuzes. En dan mogen mensen daarover oordelen of dat goede keuzes zijn of niet, maar wel graag gebaseerd op feiten en niet op framing, vandaar dat ik het er even bijneem. Dus wat stelt dat bestuursakkoord? De toekomst brengt enkele koerswijzigingen met zich mee. Ten eerste moeten we onze manier van programmeren herbekijken. Daar waar een cultureel seizoen vroeger liep van oktober tot mei, krijgen we nu meer vragen om 12 maanden lang te programmeren. Wel An, we kennen dit seizoen een zeer uitgebreid cultureel voorjaar waarbij we met de opening van de Lakenhal met haar Fraikincollectie en Stormloop ongelofelijk veel mensen hebben bereikt. Daarnaast hebben we deze zomer ook een mooi programma om trots op te zijn. Met eigen programmatie vanuit het cultuurcentrum, maar ook met veel culturele activiteiten georganiseerd door partners. Denk bijvoorbeeld aan het festival Concreet, Funkytown, de Donderse Dagen, de Vlaamse feestdag,… Dus ja, die 12 maanden cultuur is een duidelijke visie en die maken we ook waar. Ten tweede, zo staat het ook in het bestuursakkoord, willen we ook andere accenten leggen. Waar ’t Schaliken zich initieel focuste op klassieke muziek, tentoonstellingen en literatuur willen wij meer diverse disciplines aan bod laten komen. We willen een breed cultuuraanbod genereren en diverse doelgroepen bereiken. Ook dat zie je vandaag terug in de eigen programmatie. Waar we onder meer zelfs voor het eerst een punkoptreden organiseren van een band die thuis is in Herentals, maar die nog nooit op het podium van onze stad mocht staan. Funeral Dress om precies te zijn. En we zien, samen met de mensen van Grenzeloos, voor het eerst een aanbod dat bol staat van diversiteit. Die keuzes werpen hun vruchten af. Gisteren startte onze ticketverkoop om 8 uur ’s avonds en deze middag al klopten we af op meer dan 9.000 verkochte tickets. Dat is veel meer dan in gelijk welk ander seizoen we gehad hebben. En ten derde, zo stelt het bestuursakkoord, willen we cultuur brengen naar alle uithoeken van onze stad én deelgemeenten en dat is ook precies wat we doen. Alleen variëren we ook in dat aanbod. Vorig seizoen hadden we inderdaad een Donderse Dag in Noorderwijk en eentje in Morkhoven, alsook in twee Herentalse sociale woonwijken. Die editie vond plaats in het kader van Zomerspoor, een zomerfestival waar het net de bedoeling is om cultuur te ervaren op speciale plekken. Deze zomer is er geen Zomerspoor en keren we terug naar ons vertrouwde plein. Een concept dat nog steeds veel publiek trekt. Dit werd bij de evaluatie van de Donderse dagen ook besproken op het beheersorgaan en dat werd ook zo ingepland. We willen dus gaan voor diversiteit over de jaren heen, ook in dat zomeraanbod. In het voorjaar hebben we via Stormloop ingezet op cultuur in alle hoeken van de stad. Met een zeer druk maar een prachtig programma en de kans om speciale plekken in onze stad te ontdekken.”

An Michielsen: “Jullie willen inzetten op diversiteit, wat zeker heel waardevol is, maar waarom denken jullie dat dat niet kan door eigenlijk ook nog meer, eigenlijk die dorpen te bedienen van cultuur?”

Liese Bergen: “An, wij bedienen die dorpen van cultuur. En als je bij de slager komt, mag het altijd een beetje meer zijn, dat begrijp ik ook. En ik begrijp ook dat jullie die vraag stellen. Wij zullen dus in de dorpen een kwalitatief aanbod brengen, maar wel met een visie en die gaat jaar per jaar een beetje verschillen. Op momenten dat er een project loopt zoals Zomerspoor, dan is dat heel fijn om zo een Donderse Dag bijvoorbeeld in een deelgemeente te organiseren. Maar het is nooit een traditie geweest in ‘t Schaliken om dat elk jaar opnieuw te doen. Vorig jaar hebben we dat gedaan onder het concept ‘Donderse Dagen breekt uit’, dat is iets wat we eventueel in de toekomst kunnen herhalen, maar er zijn ook andere mogelijkheden om cultuur naar de deeldorpen te brengen. We willen bijvoorbeeld ook diversiteit in de deeldorpen brengen en niet elk jaar hetzelfde doen. Trouwens, vorige legislatuur hadden jullie de schepen van cultuur en eigenlijk is er zeker en vast geen afbouw gedaan deze legislatuur. Wel integendeel.”

Bart Michiels (cd&vPLUS): “Sorry voor mijn echt nerd-achtige tussenkomst. Hebt u nu net gezegd dat Funeral Dress hiervoor nog nooit in Herentals had opgetreden? Of heb ik dat verkeerd verstaan?”

Liese Bergen: “Beste Bart, u bent misschien een nerd, maar geen punkliefhebber. Funeral Dress heeft wel degelijk al in Herentals gestaan, maar nooit op initiatief van de stad. Het is de band zelf die dat heeft aangekaart en gezegd van ‘eigenlijk vinden we dat wel jammer, want we hebben onze roots in Herentals. Wij worden heel vaak gevraagd in andere cultuurcentra maar in onze eigen stad, door de stad zelf, zijn wij nog nooit gevraagd geweest.’ En nu je er toch over begint. Er is nog een tweede iets bij: wij gaan het allereerste punkoptreden organiseren voor een zittend publiek. Dat heeft te maken met de leeftijd van de bandleden, maar dat heeft er ook mee te maken dat we eens iets totaal anders willen doen en dat we mensen die al fan zijn van in de begindagen ook een geweldig concert willen gunnen. Dus het eerste punkoptreden ever voor een zittend publiek gaat door in Herentals.”

Bart Michiels: “Ja schepen, dat heeft niks te maken met de leeftijd van wie op het podium staat, maar waarschijnlijk wel met de leeftijd van wie in het publiek staat. Maar dank u voor de verduidelijking. Dus ja, door de stad zal Funeral Dress nog niet gevraagd zijn, maar door de jeugdraad, door de toenmalige jeugdhuiswerking en noem maar op, wel meer dan drie keer op zijn minst, denk ik. En ik ben een nerd en toch ook een punkliefhebber, maar zeg dat niet voort.”

Tekst en beeld: Elle Van Loy

De gemeenteraad van 2 juniOver de visie erfgoedSchepen Stefan Verraedt was nog maar net bekomen van de grote schrik dat ...
16/06/2026

De gemeenteraad van 2 juni

Over de visie erfgoed

Schepen Stefan Verraedt was nog maar net bekomen van de grote schrik dat Hans Vets hem nog wat vragen onder de neus zou wrijven over Cipal of hij moest zich alweer schrap zetten voor een vragenvuurtje van An Michielsen. Over ‘erfgoed’ deze keer. De integrale visie over erfgoed zou niet zijn voorgesteld aan de gemeenteraad. Akkefoeikes! Of niet?

An Michielsen (cd&vPLUS): “We lezen in de krant dat praatpunten verhuizen naar het lokaal dienstencentrum Convent2. Momenteel hebben de werkingen van de praatpunten plaats in een pand van de stad, aan de Nederrij 115, maar met dat gebouw heeft het stadsbestuur andere plannen. In januari werd door Matthias gevraagd om, buiten de zakelijke verkooplijst, een totale visie te geven over het erfgoed, in de hoop dat jullie een duurzaam en zorgzaam plan hanteren met aandacht voor enerzijds erfgoed en anderzijds ook onze verenigingen die deze gebouwen gebruiken. Ook hier zien we concrete acties die verschijnen in de pers zonder dat die totale visie aan de gemeenteraad werd toegelicht. Nochtans werd in januari aangegeven dat er in februari met actoren samengezeten werd. Ik vroeg mij af: wat is er nodig om hierover transparant te zijn en de overkoepelende visie met ons te delen? Waarom blijft deze informatie achter?”

Stefan Verraedt (N-VA): “An, ik vind de opbouw van uw vraag heel raar. Ge springt een beetje door verschillende dossiers hier, een beetje met de schop alles op nen hoop gegooid. Maar als ik het een beetje ontleed, dan kom ik wel tot een antwoord waarvan ik hoop dat het voor u goed zal zijn.

Allereerst stelt u vragen over de Nederrij 115, dat heeft niks met ons erfgoed te maken. Dat is gewoon een pand waar inderdaad de praatpunten vertrekken nu. Wat een goede zaak is, want die hebben een andere locatie gevonden. En dat pand komt dus leeg te staan en ja, hopelijk kan dit verkocht worden om extra geld in de kas binnen te krijgen. Het is ook wel een pand waar werk aan is, dat zijn dingen die ze nu aan het bekijken zijn. Moeten we het verkopen? Moeten we het verhuren? Zit er nog ergens iemand te wachten op een pand? Dat zijn elke keer dingen die herbekeken moeten worden als die opportuniteit zich voordoet. U vraagt naar een duidelijk plan. U zal tijdens mijn uitleg horen dat dat moeilijk is om daar een duidelijk plan rond te schetsen.

Ten tweede over dat erfgoed: de stad Herentals bezit een 42-tal panden die geheel of gedeeltelijk erfgoed zijn en die deel uitmaken van de volledige vastgoedportefeuille van de stad en van het OCMW Herentals. Gezien de financiële situatie van de stad, die sterk gestegen bouwkost die noodzakelijk is voor het in stand houden van het patrimonium, de meerkost om de panden te laten voldoen aan alle actuele klimaat- en wettelijke reglementeringen en de extra uitgaven voor een groot deel van de erfgoedpanden, dient de stad dus ook keuzes te maken. Deze keuzes bestaan er onder meer in om sommige panden te valoriseren via een erfpacht of een eventuele verkoop. Daarnaast zijn verhuringen aan al dan niet marktconforme prijzen ook een middel om inkomsten te genereren, een nuttige en economische invulling na te streven, leegstand te vermijden of andere projecten uit te werken die een maatschappelijke meerwaarde kunnen betekenen voor het pand, de stad, de burger, de bezoekers, enz. Bovendien zoekt de stad permanent naar mogelijke subsidievoordelen. Verschillende van die projecten zijn lopende binnen de dienst Patrimonium, andere staan op til en sommige zullen moeten worden uitgesteld. Sommige acties of projecten staan nog maar in hun aanvangsfase en zodra er meer informatie kan meegedeeld worden, zal het stadsbestuur het niet nalaten om hierover te gepasten tijde te communiceren.

Specifiek over het erfgoedhuis, mijn antwoord destijds op de vraag van Matthias toen in de raad: dat klopt. Wij hebben inderdaad in februari een eerste keer samengezeten, we hebben ondertussen ook al een tweede keer samengezeten met de actoren van erfgoed hier in Herentals. Dat waren eigenlijk goede correcte gesprekken, daar waren ook heel veel diensten van de stad bij betrokken waaronder cultuur, erfgoed zelf, verenigingen zaten erbij en ook patrimonium zat erbij. Ik denk dat we alle kaarten juist op tafel gelegd hebben, dat dat wel kan geland worden. Mits we daar wel de afspraak hebben gemaakt om samen te communiceren, ga ik op dit moment daar ook niet meer over zeggen en wens ik de afspraak te respecteren. Zoals je hoort, An, wordt hier zeker geen informatie achtergehouden maar moeten we pand per pand bekijken wat de mogelijkheden zijn. Ik vind het dan ook zeer jammer om telkens te moeten horen dat dit bestuur niet transparant zou zijn. De meeste van deze panden vindt u, van in het begin, terug op het valorisatieplan. Wat staat daar niet bij tussen? Dat zijn de panden die al een erfpacht hebben of panden die we al bekeken naar verhuringen. Dat is ook een plan waar ik zelf al veel verandering in zie, in de loop van één jaar. Ik hoop dat dit een antwoord was op de vragen die u gesteld had.”

An Michielsen: “Dat tijdstip waarop jullie gaan communiceren, is daar een tijdslijn rond, wanneer dat je verwacht dat dat zal kunnen gebeuren?”

Stefan Verraedt: “Ja, ik hoop dat dat zo snel mogelijk kan gebeuren, dat we daarmee naar de kranten kunnen gaan. Ze zijn nu allemaal aan het berekenen en bekijken of dat een haalbare kaart is, maar ik denk wel dat dat gaat lukken. Dan gaat dat zo snel mogelijk duidelijk worden wat daar het plan is. Ja!”

An Michielsen: “Dus eigenlijk over het totaalbeeld, de visie achter sommige zaken, dat gaat eigenlijk niet meer komen dan? Als ik het goed begrijp. Er gaat geen totale visie voorgelegd worden waarom bep**lde keuzes gemaakt worden omdat die eigenlijk continu veranderen dan?”

Stefan Verraedt: “Klopt.”

Tekst en beeld: Elle Van Loy

De gemeenteraad van 2 juniOver de afschaffing van de politieraadOf onze Netelandflikken zo nodig zitten te wachten op de...
15/06/2026

De gemeenteraad van 2 juni

Over de afschaffing van de politieraad

Of onze Netelandflikken zo nodig zitten te wachten op de ‘goede’ raad van politieke afgevaardigden in de politieraad is nog zeer de vraag. Hoe dan ook wordt die raad per 1 juli aanstaande afgeschaft. Geen zitpenningen meer voor de raadsleden dus. Of het OCMW hierdoor nu meer bijstandsaanvragen zal binnenkrijgen, zullen we wellicht nooit weten.

Hans Vets prikte het afschaffen van de politieraad op de gemeenteradelijke agenda.

Hans Vets (Stadslijst): “Dit gaat het kortste toegevoegd punt zijn van deze vergadering, misschien wel van alle vergaderingen (nvdr: nee Hans, dat ging niet het kortste punt zijn), maar vorige keer was dat al eens ter sprake gekomen. Toen zei de burgemeester ‘Ja, ge zijt véél te vroeg, dat is nog niet gestemd’. Nu is het wél gestemd en de vraag is eigenlijk hetzelfde: de mandaten voor de politieraad verdwijnen dan, maar wat gaat er precies gebeuren in de gemeenteraad? Gaat op bep**lde tijdstippen de commissaris hier te woord staan of hoe gaat dat in Herentals worden geïmplementeerd?”

Jan Bertels (Vooruit): “Ja Hans, het zal dan ook het kortste antwoord zijn (nvdr: klopt Jan, voor uw doen was dit het kortste antwoord). Dus de laatste politieraad vindt plaats deze maand, de politieraadsleden weten dat. En vanaf dan, enfin vanaf wanneer de wetgeving in werking treedt, het zal waarschijnlijk vanaf 1 juli zijn waar je zelf naar verwijst , is de gemeenteraad bevoegd voor de controle, ik zal het nu even heel simpel zeggen, voor de controle van de burgemeester die lid is van het politiecollege. En wat dat betekent voor de gemeenteraad, hangt van jullie af, of jullie veel vragen stellen of niet. Maar met betrekking tot de klassieke onderdelen. We hebben nu al in Herentals de gewoonte om een jaarlijks verslag op te maken, we hebben dat pas gehad in de gemeenteraadscommissie. In de toekomst zal de korpschef in dit geval kunnen uitgenodigd worden. Allez, hij zál uitgenodigd worden. Hij zal één keer per jaar een tour moeten doen bij alle gemeenteraden en dan zullen jullie mij kunnen vragen wat er op het politiecollege gebeurt. En natuurlijk zal hier ook in het kader van de begroting en de dotatie, dat blijft hetzelfde, die moet hier nog altijd goedgekeurd worden. Elke dotatie moet in elke gemeenteraad goedgekeurd worden.”

Bart Michiels (cd&vPLUS): “Dus heel concreet betekent dat dus dat elk gemeenteraadslid nu ook inzage krijgt, proactief, in de verslagen van het politiecollege?”

Hans Vets: “Dus ik begrijp dat er geen vast punt in de gemeenteraad komt waar dan de dingen die op de politieraad werden geagendeerd terugkomen. Wij moeten dat dan gaan uitzoeken zelf en aan u dan de vragen stellen? OK.”

Els Sterckx (Vlaams Belang): “Ik had dezelfde vraag als Bart: of wij dat zelf allemaal moeten gaan uitpluizen of dat wij als gemeenteraadsleden automatisch recht krijgen op de agenda en de verslagen die van die politieraden dan gemaakt gaan worden. Krijgen we dat automatisch, moeten we dat altijd opvragen of kunnen we dat in Notula ergens bekijken? Want anders kunnen wij u moeilijk ondervragen, als wij niet weten wat er op die vergaderingen besproken is.”

Jan Bertels: “Dus de democratische controle, zo noemt dat dan in de wetgeving, die komt toe aan de gemeenteraad. Dus versta: aan elk gemeenteraadslid dat daar actief wil bij betrokken zijn. Ik weet niet of het een automatisme is, of dat in de wet staat. Dat durf ik nu niet vanbuiten zeggen. Maar als jullie het opvragen en laten weten, gaan jullie die gegevens moeten krijgen. ’t Zou kunnen dat het een automatisme is, maar dat durf ik nu niet zeggen. Ik zal het nog even verifiëren in de wetgeving, maar in Herentals gaan we daar een gewoonte van maken dat jullie alle informatie kunnen krijgen. Maar dat is niet via de klassieke Notula zoals bij de gemeenteraad, dat is een ander systeem.”

Tekst en beeld: Elle Van Loy

Ingezonden stuk van de Nieven Boer:Besturen voor herbeginnersDe Nieven Boer houdt er menige mening op na en deelt die me...
14/06/2026

Ingezonden stuk van de Nieven Boer:

Besturen voor herbeginners

De Nieven Boer houdt er menige mening op na en deelt die met ons in leutig geschreven columns en opiniestukken. Hear him, hear him!

In een ideale wereld gaan ketchup en mosterd verrassend goed samen. Het zoete rode sausje kan een aangename blend vormen met de pittige Dijoneese smaakmaker.
Herentals echter blijkt geen ideale wereld te zijn. Het zoete sausje verliest almaar meer zijn authentieke smaak en dreigt van lichtzuur af te dwalen naar een bittere nasmaak, terwijl het mosterdclubje simpelweg zijn kwakje op iedere taloor wil dumpen, ongeacht het smaakpalet.

Hoewel de huidige Herentalse chef-koks nog maar net in de keuken staan en iedereen een kans verdient, lijkt het toch aan de orde om al even aan de alarmbel te trekken.

Een legislatuur starten zonder een plan, een meerjarenplan wereldkundig maken zonder concrete cijfers, een bib sluiten “omwille van financieel moeilijke tijden” terwijl die sluiting slechts 0.75% van de totale besparingsoefening zou goedmaken, ... Besturen lijkt geen evidentie te zijn voor deze bestuursploeg.
Daarom schieten we graag te hulp met onze gloednieuwe blog: Besturen voor Herbeginners.

In dit eerste deel ondersteunen we graag de ketchup-en-mosterd-ploeg met het dak van de Herentalse KSA. De vereniging kreeg in 2023 de kans om de oude tekenschool in de Markgravenstraat via erfpacht over te nemen. De jeugdvereniging ging vol enthousiasme aan de slag met de nodige renovatiewerken. Maar door ernstige problemen die nu aan het licht komen, blijkt een onverwachte extra kost van 200.000 euro om het dak volledig te vernieuwen onafwendbaar.

Of stad Herentals aansprakelijk gesteld kan worden, laten we over aan de juristen. Aan hen om te onderzoeken of het gebrek zichtbaar of detecteerbaar was op het moment van het sluiten van de erfpacht.

Ter ondersteuning van de Herentalse sosjes en leeuwtjes leggen we graag de mogelijkheden op tafel, ongeacht de eventuele juridische verantwoordelijkheid van de stad.

Omdat een onvoorziene extra uitgave van 200.000 euro quasi onmogelijk is voor een lokale jeugdvereniging, kan de stad financiële steun verlenen. Hier zijn meerdere opties voor: een eenmalige subsidie, een cofinanciering, een renteloze lening, etc.
Daarnaast kan de stad de lasten in de erfpacht structureel verlichten. Denk bijvoorbeeld aan een (tijdelijke) vermindering van de canon, een tijdelijke vrijstelling, of zelfs een (gedeeltelijke) overname van structurele werken indien deze opgenomen zijn in de erfpacht.

Ook technische en logistieke steun behoren tot de mogelijkheden. Stedelijke diensten kunnen ingeschakeld worden, stedelijk materiaal kan beschikbaar gesteld worden, ...
Zelfs een heronderhandeling van de erfpacht is mogelijk, waarbij risicoverdelingen en investeringsverplichtingen kunnen aangepast worden.

Zulke keuzes liggen perfect in lijn met de ideologie van het bestuur. Nu ja, halvelings in lijn.

Vanuit de rechts-economische N-VA-visie is het contract het contract en ligt de verantwoordelijkheid bij de erfpachter. Aangezien de Vlaams-nationalistische baronnen geen voorstander zijn van “subsidieslorpers” maar wel van autonoom ondernemerschap en verantwoordelijkheid, zou hun helpend handje indruisen tegen het Vlaamse protocol.

Daarom willen we een appèl doen op die andere ideologische visie. Laat het nu als een p**l boven water staan dat bovenvermelde ondersteuningsmogelijkheden volledig beantwoorden aan dat good old-fashioned socialisme. De stad kan actief verantwoordelijkheid nemen om te vermijden dat een jeugdvereniging, volledig draaiend op vrijwilligers, de gevolgen draagt van structurele problemen in het publiek patrimonium. De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Kortom, een staaltje rasecht socialisme.

Go get ‘em, sosjes!

Was getekend: de Nieven Boer

Adres

Herentals
2200

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Politicasters 2200 nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen