20/05/2026
JORDSKÆLVET I KØBENHAVN
I 1904 blev Danmark ramt af det hidtil kraftigste jordskælv, der var blevet målt i Skandinavien. På Østerbro oplevede den 16-årige Inge Lehmann, hvordan malerierne og loftslamperne dinglede og porcelænet i skabene klirrede.
I 1926 fik Danmark sine tre første jordskælvsmålestationer, seismografer, og Inge Lehmann fik ansvaret for at passe og aflæse dem. Arbejdet gav hende så megen indsigt i læsning af seismogrammer, at da et jordskælv den 17. juni 1929 ramte New Zealand, kunne hun se, at der var noget galt: Der var målestationer rundt på kloden, der burde ligge i "læ" af jordens bløde kerne (opdaget i 1926) og derfor ikke burde have registreret jordskælvet, der alligevel havde målt rystelser. Inge Lehmann konkluderede, at der måtte eksistere en hård kerne indeni den bløde, der havde reflekteret rystelserne og sendt dem i retning af disse målestationer. Hun offentliggjorde sin opdagelse i 1936, men høstede første anerkendelse og hæder i Danmark i 1960'erne, efter at udlandet havde fået øjnene op for hendes evner.
I 2025 udsendte Sussi Bech og Helle Houkjær en 96 siders tegneserie om Inge Lehmanns liv og forskning, støttet af et arbejdslegat fra Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden. "Inge Lehmann - Jordens inderste kerne" foreligger nu i 2. oplag, og Sussi signerer tegneserien på forlaget Eudors stand på tegneseriefestivalen Copenhagen Comics i Valby-Hallen 23. og 24. maj.
Du kan også bestille tegneserien i vores webshop www.eudor.dk eller bestille den via nærmeste boghandler eller tegneseriebutik,
https://www.eudor.dk/produkt-kategori/science-comics/