29/05/2026
🩷🩷🩷🩷
Vi er så glade for at fortælle, at Sølve Nedergaard Lauritsens debut ‘Hvis bare jeg havde bevaret noget rent i mig’ udkommer 11 Juni.
Sølve Nedergaard Lauritsens digte er cool. Hendes debut ‘Hvis bare jeg havde bevaret noget rent i mig’ er struktureret som ni suiter, som på hver sin måde undersøger koblingen
mellem den maskuline og den institutionelle magtudøvelse. Værket skriver sig ind i en bedrøvelig litterær tradition, tilbage til Amalie Skram og Tove Ditlevsen, hvor kvinder bliver
sygeliggjorte, fordi de ikke accepterer det patriarkalske samfunds normer. ‘Hvis bare jeg havde bevaret noget rent i mig’ er en undersøgelse af, hvordan overgreb kan forme en
seksualitet og hvordan man som ung kvinde efter gentagne overgreb navigerer i intimitet og begær.
Det vil sige, digtene er IKKE bekendelseslitteratur, de er IKKE patetiske eller ironiske, de er i et kondenseret sprog analytiske og poetiske og borende sig ind i og ned i, hvordan jeget - vores protagonist - med sit kolde intellekt hele tiden ser på og er medvidende til
sin egen nedværdigelse.