Yaraa Hossam

Yaraa Hossam لو راجع من الشغل بعد يوم مرهق و مش عارف تتفرج علي اية كل يوم برشحلك فيلم مختلف و بقولك قصته و تقيمه في المواقع العالمية ..

في الأول كنت شايفاه مضغوط من باباه وأهله ودكتورته ومستقبله، وبعدين مع تتابع الأحداث فهمت..أحمد عبد الوهاب في مسلسل "ورد ...
05/06/2026

في الأول كنت شايفاه مضغوط من باباه وأهله ودكتورته ومستقبله، وبعدين مع تتابع الأحداث فهمت..

أحمد عبد الوهاب في مسلسل "ورد وفل وياسمين" بيمثل شباب كتير قابلتهم في سني، وأصغر مني، وممكن أكبر مني لمنتصف التلاتينات.

هو نمط الانفصال عن الواقع، وشعور رهيب بالاستحقاقية والتعالي، ورفض تام إنهم يقتنعوا إن عندهم المشكلتين دول أساسًا!

في أول حلقة هتشوف باباه وهو بيجهز له الصور والورق وصورة الكارنيه، وبيقول له إنه مش مركز، هيصعب عليك وتحس إن باباه راجل بيضغط عليه، وإنه دايمًا متوتر بسببه.

هتشوف أمه بتخليه يروح مشاوير غصب عنه، هيصعب عليك، رغم إن أصلًا هو اللي معاه عربية، والمشوار على طريقه، وهو شاب عادي جدًا يقوم بنوع المشاوير دي.

هتشوف الدكتورة وهي بتعامله وحش، هتحس آه كل الدكاترة معقدين، رغم إنك لو ركزت هتلاقي إنه فعلًا بيسقط حاجات، وورق من الرسالة واقع، وهو مش مراجع أصلًا قبل ما يسلمها للمكتبة.

وعنده صورة غير واقعية عن الواقع، إن إجراءات الشهادة هتطلع في 15 يوم وهيلحق المنحة، والمشرف مش مستحمل تسرّعه وإحساسه بالعبث، لأن أصلًا عمر ما الشهادة هتطلع قبل 45 يوم لشهرين 😅

هتتفرج على طريقته مع بتاع المكتبة، رغم إنه مستفز، بس هو كان ممكن يجيبه سكة، وياخد عينة بكلمتين حلوين ويصاحبه.

ومع المعمل، وفي كل مشاوير يومه، هو كل اللي أهله والمجتمع عايزينه منه إنه يكسر مناخيره سيكا، ويبطل يشوف نفسه بس في الرواية.

يبدأ يشوف إن الناس حواليه كل حد فيهم عنده حياة غيره، وفيها مشاكلها وطريقتها.

يبدأ يتقبل إن في مصايب وكوارث يصاحبها شعور بالرضا، مش مضايق إن معاد نومي عدى.

ومش معنى كده إنه شاب مستهتر، أو بيتعاطى، أو صايع، أو مش بيصلي، بالعكس.. بس هو حرفيًا واقف عند حتة: أنا بعمل كل حاجة صح، ليه بقى الصح مش بيتعامل معايا صح؟

اللي هو أصلًا في الدين: "لقد خلقنا الإنسان في كبد"، يعني شقاء واختبار وامتحان.

أحمد عبد الوهاب جوه المسلسل بيمثل نمط شائع جدًا من جيل كامل، بيعرف يعمل انفصال داخلي عند الضغط، ويشوف نفسه الطرف المضغوط فقط، ويفصل عاطفيًا وعقليًا، مع إيجاد مبررات منطقية لأي أذى ممكن يسببه للي حواليه، لأن عليه ضغوطات.

رغبة مستميتة في تنفيذ وجهة نظره فقط، لأن هو الوحيد اللي بيفهم.

نفس فكرة إنه ساب صبا مبارك بعد ما لطّعها يوم كامل من غير موبايل.

عشان كده أكبر دور هتقدمه صبا مبارك له هنا، في المسلسل ده، إنها بتوريه حياة ومجتمع كامل مختلف، وإنسانة مضغوطة بجد، وكمان راضية.

بس صراحة، side note:

هو دمه زي العسل، وطريقته بتضحكني من قلبي بجد.
.
* تعليق بعد ما شوفت تعليقاتكم كلها بالمعارضة

ما فكرتوش ليه صبا مبارك طالعة باسم إلهام؟ ليه مش هبة مثلًا؟

لأنها هتلهمه على نور في الحياة هو مايعرفهوش، وعلى جزء من نفسه هو مش شايفه.

إلهام في أول حلقة قالت لمامتها على كمية مشاوير، ومن غير فلوس، وبالعدة، وبابنها، قبل الشغل.. وبنفس راضية.

هو مجرد كان هيدفع الفلوس لأم محمد، ومعاه العربية، وماكنش موافق 😅

بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.

وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.

ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.

مي عز الدين ست راقية جدًا جدًا جدًا، وعندها كمية نضج وثقافة حوارية، الحقيقة خلتني أحترمها وأقدرها كإنسانة راقية وذكية حو...
03/06/2026

مي عز الدين ست راقية جدًا جدًا جدًا، وعندها كمية نضج وثقافة حوارية، الحقيقة خلتني أحترمها وأقدرها كإنسانة راقية وذكية حواريًا، أكتر من مجرد جانب التمثيل.

بالعكس، هي ادّت لكل شخص حقه ودوره، واحترمت جميع البشر، ووضعتهم في خانات حقيقية وصريحة ومحترمة.

وبيّنت نضج كبير في تقدير الظروف، والتفهم، ومقياس الصداقة والأهل.

حتى فكرة فرق السن، واختلاف شكل الأسلوب الخارجي للحياة، وضّحتها واتكلمت عنها بكل رقي واحترام.

وحقيقي أنا نفسي ربنا يسعدها، ويهدي سرها، وما تندمش أو تتوجع في يوم، ولا تشمّت حد فيها.

02/06/2026
أنا بصراحة بقدّر الذكاء والفلوس، ومش بقدّر الغباء والفلوس؛ لأنك لو ذكي ومعاك فلوس، حلو، هتبسطنا كلنا.. لكن غبي ومعاك فلو...
02/06/2026

أنا بصراحة بقدّر الذكاء والفلوس، ومش بقدّر الغباء والفلوس؛ لأنك لو ذكي ومعاك فلوس، حلو، هتبسطنا كلنا.. لكن غبي ومعاك فلوس وطماع، ما هينوبنا غير حرقة الدم.

أول ما نزل فيلم "أسد"، الحقيقة إنه اتعرض لحملة قوية من قبل السينمات. يعني مش هنقول نقاد، لا، هنقول مسؤولين دور العرض، قريب من اللي حصل وقت فيلم "سفاح التجمع".

غير إشاعات كتير عن فكرة إن الفيلم بيروج للأفرو، وإنهم الأصل، وكلام كتير متخبط..

بدأ ناس كتير تروح تحجز للفيلم، يقولوا لهم تمام، ويلاقوا التذكرة مكتوب عليها "7 Dogs"، ويفتحوا لهم سينما فيلم "أسد".

بس عدد التذاكر يصب في "7 Dogs"، وبدأوا يصوروا المواقف دي لايف وتنزل على الصفحات، ومحمد رمضان ينشر في كل مكان.

وطبعًا المعروف ده لغرض مين..

يقوم فجأة تركي آل الشيخ يقول إنه مشارك في فيلم "أسد" بـ 30% كاستثمار أجنبي، وكده هو مش هيضر نفسه.

رغم إن دياب، المخرج، قال أصلًا إنهم قعدوا 6 سنين مش لاقيين منتج، ووصلت إن هو فكر يساهم في إنتاجه.

المثير أكتر هو رد محمد رمضان المايع شوية، اللي هو: آه المنتج ده كلام إشاعات، وإحنا فيلمنا زي الفل.. رغم إن الستوري اللي قبلها كان لايف من حد من معجبينه راح يقطع تذكرة، ادّوله "7 Dogs".

بعدها بيومين نعرف عن مسلسل محمد رمضان الجديد في رمضان 2027، مع الكاتب أحمد مراد 🤣

وينزل الخبر في كل حتة.

وعلى فكرة، دي أول مرة يشتغل محمد رمضان مع تركي. كان ممكن يجي له عروض استعراض أو أغاني، لكن مش أكتر من كده.

ضيّعت حقك عشان مسلسل؟

بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.

وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.

ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.

أنا أصلًا مولود في سوديك 😅 نجيب ساويرس هو أكتر حد فقير عرفناه، تخيل أخويا الكبير مش بيقول جملة على بعض ومحدش بيتريق عليه...
31/05/2026

أنا أصلًا مولود في سوديك 😅 نجيب ساويرس هو أكتر حد فقير عرفناه، تخيل أخويا الكبير مش بيقول جملة على بعض ومحدش بيتريق عليه 😅

معرفش يا ولاد، بما إني كنت مضغوطة الفترة اللي فاتت ومسقطة آخر كام حلقة، جبتهم في العيد..

أُحبطت سيكا. يعني التحدي كان تحفة والتفاصيل تجنن، بس شخصية اللعبة أحبطتني.

ومش مجرد مصطفى غريب، لأن هو مالوش دخل، هو بينفذ السيناريو. أنا أقصد اللي كتب الجزء ده تحديدًا.

يعني دايمًا على مدار 4 مواسم، كنا أبسط حاجة بنعرف أصلًا هما عرفوهم إزاي، وكل شخصية قامت بدور "اللعبة" قدرت تقنعنا بأسباب اختيارها لمازو ووسيم.

لكن هنا هو مقاليش حتى عرفهم منين، بالعكس، هو أظهر كأن فكرة اللعبة دي معروفة مثلًا في العالم.

وده على عكس اللي اكتشفناه في الجزء الأول والتاني.

دايمًا شخصية اللعبة كان بيبقى عندها أسباب تافهة أو سيكوباتية أكتر من كده.

برضه نقطة الـ 250 وأشرف عبد الباقي دي بوظت حلاوة الدور.

معرفش أنا بتلكك، وملاقوش في الورد عيب قالوا أحمر الخدين..

ولا حد غيري كان منتظر نفس القدر من السيكوباتية بتاعة شريف رمزي وكريم فهمي؟

بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.

وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.

ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.

سيداتي سادتي، خلصتوا وقفة في المطبخ؟ ممكن تاخدوا بريك إنساني وتفكروا تطفشوا من البلد على طريقة فيلم "فوي فوي"؟لا ثانية و...
29/05/2026

سيداتي سادتي، خلصتوا وقفة في المطبخ؟ ممكن تاخدوا بريك إنساني وتفكروا تطفشوا من البلد على طريقة فيلم "فوي فوي"؟

لا ثانية واحدة.. أمهات ثانوية عامة وأمهات إعدادية، مش مسموح لكم تفتحوا معانا MBC مصر انهاردة الساعة 10.

أو أقولكم: إنتوا بالذات افتحوها، عشان ما تضغطوش على عيالكم أوي في المذاكرة. في plan B ممكن تكتشفوها من جوه الفيلم 🤣

أنا بحب الفيلم ده جدًا جدًا على فكرة.

وفكرة إن كان قبله بسنتين أو 3، أي فيلم كنا بنرشحه للأوسكار بيفشل في اختبار الترشيح لأنه غير مطابق للمواصفات..

قدر "فوي فوي" يرجعنا ويتقبل لنا فيهم، وده إنجاز 🤣😅

أعتقد القصة مشكلتها إنك هتضحك وتحزن لما تكتشف إن دي قصة حقيقية، وإن فعلًا دير الإيمان لكرة الجرس للمكفوفين في 2014، بدل ما يبعت الفرقة الحقيقية لكأس العالم في بولندا، رئيس النادي أخد فلوس، وضرب تحاليل طبية، وسفّر 14 لاعب شايف غير حقيقيين.

وأول يوم كانت فضيحة وكارثة للاتحاد المصري للمكفوفين، وتمت إقالته بالكامل، وتحقيق وزارة الشباب والرياضة في اختفاء الفريق المصري للمكفوفين الـ 14.

قصة الفيلم مش واخدة القصة الحقيقية بالظبط، هي أقرب إن فراج الوحيد اللي كده.

والإطار العام كوميدي، مع تفاصيل كتير خففت من القصة الأصلية، وتغيير النهاية.

عشان من كتر ما أنا بحب الفيلم ده، حسيت إني لازم أقولكم إنه هيتعرض الجمعة ، انهاردة الساعة 10 بليل على MBC 🫣

بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.

وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.

ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.

على فكرة، فراغ بعد العصر في العيد ده بيخلي الواحد يركز في حاجات غريبة.. آه والله.يعني مثلًا، أنا اكتشفت إن فيلم "تيمور و...
28/05/2026

على فكرة، فراغ بعد العصر في العيد ده بيخلي الواحد يركز في حاجات غريبة.. آه والله.

يعني مثلًا، أنا اكتشفت إن فيلم "تيمور وشفيقة" ده من أسخف الأفلام اللي اتعملت في تاريخ السينما المصرية. وبعيدًا بقى عن النسوية أو الذكورية أو حتى الدولة الفاطمية..

بس إيه الحكمة في إدراج فكرة إن شفيقة عشان مسمعتش كلام تيمور، ومرضيتش تسيب الوزارة، وصممت تشتغل، هتتخطف وتدخل في مخطط إرهابي وتتبهدل، وكان ممكن تموت؟

ليه والله كل الحوارات دي؟ هل الهدف يعني إثبات إن وجهة نظر تيمور صح؟ وإن مش دايمًا الست مكانها الوزارة، ولو سمعت كلام جوزها حبيبتي ماكنش حصل اللي حصل؟

وليه هو لما بقت وزيرة جاب لها هدية العيد عروسة لعبة راجل ببدلة؟ وقالها: مبقاش ينفع أجيب لك عروسة بنت.

ليه طيب؟ يعني ممكن نعمل منشن لوزراء سيدات ونقولهم إن فيلم "تيمور وشفيقة" مش موافق على مبدأ تواجدكم في الوزارة؟

المشكلة الأعمق عندي إن الفيلم ده ظهر في وقت جيلي، ورسّخ أفكار غريبة في عقول شباب كتير. وكان له دور كبير على فكرة، زي "عمر وسلمى"، في تكوين مفهوم الذكورة والأنوثة والحمشنة عند فئة من المراهقين، اللي الواقع مخدمهمش في تحقيق صورة تيمور، وده أدى لانهيار علاقات كتير كانت ممكن تنجح..

عمومًا يلا، منه لله فراغ العصر ده اللي مخليني أراجع فيلم عدى عليه أكتر من 15 سنة..

آه، سوري، زي ما سمعتم كده.

بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.

وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.

ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.

عزيزتي الست المصرية المتسابة عشان جوزك خارج مع صحابه.. هذا البوست ليكي.كيس شيبسي، وشوكولاتة، وكانز بعد العيال ما تنام، و...
27/05/2026

عزيزتي الست المصرية المتسابة عشان جوزك خارج مع صحابه.. هذا البوست ليكي.

كيس شيبسي، وشوكولاتة، وكانز بعد العيال ما تنام، وتعاليلي بقى.. عايزة أجنبي أسحلك في مسلسل 4 حلقات سريع؟

بس إنتي مش عايزاه أجنبي دلوقتي، مش هتبقي متعصبة إنه سهران بره، وإنتي طول اليوم في المطبخ، وفي الآخر مقدّرش تعبك.. وكمان تترجمي بيقولوا إيه؟

ربنا يقدرني على فعل الخير يا رجالة

الحقيقة بعيدًا عن الهزار، يانغو نزلت فيلم "برشامة" لهشام ماجد، مصطفى غريب، ريهام عبد الغفور، ومجموعة من الممثلين اللي دمهم خفيف.

وقصة الفيلم نفسها دمها خفيف، واتكلمت عنه قبل كده.. وهو عن شباب كبار داخلين امتحان ثانوية عامة منازل، والمراقب بيتوفى داخل اللجنة في أول 4 دقايق، وبنتفرج بقى كلنا على اللجنة.

هتلاقوه متوفر على يانغو، وعلى الإنترنت.
..

ولو مودك خلاص نكد أوي أوي، نشكر شاهد عشان نزلت لنا مسلسل "الست أم كلثوم" لمنى زكي أونلاين.

وحتى لو التمثيل معجبكيش، أنا متأكدة إن الإضاءة، والمسرح، والإنتاج، وصوت الست الحقيقي نفسه، هيحطوكي في مود حلو جدًا، ويفكّروكي بذكريات الأغاني دي.

ما تنكديش على نفسك يا ست الكل، واستمتعي بالاختيارين دول.. وسيبيه مع صحابه ;)

بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.

وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.

ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.

وحشتك "ذات"؟ وحشك فكرة مصر في الستينيات، بس بـ vibes وطاقة مختلفة ومبهجة؟خطابات سياسية، ومباريات كرة قدم، ومواد إذاعية م...
24/05/2026

وحشتك "ذات"؟ وحشك فكرة مصر في الستينيات، بس بـ vibes وطاقة مختلفة ومبهجة؟

خطابات سياسية، ومباريات كرة قدم، ومواد إذاعية من تلك الحقبة، بين 1967 و1984، ومشاهد وثائقية وفيديوهات..

بيربطها المخرج أبو بكر شوقي بذكاء شديد بين تقلبات حياة العائلة، وبين تاريخ تشجيعهم لنادي الزمالك وخسائره المتكررة في الفترة دي، بنزعة كوميدية لأسرة مكونة من الأم "فيروز"، نيللي كريم، وصبري فواز، وأخوها خالد مختار، وابنها أمير المصري.

بتواجه فيروز تقلبات الحياة والأحداث السياسية بقوة وعزيمة، معندهاش فيها رفاهية الانهيار عشان البيت مايقعش..

بس ابنها أمير المصري بيحلم يكون عازف بيانو مشهور، وبتجمعه قصة حب عن طريق المراسلة بصديقة من النمسا، ولا عمره شافها..

يعني مش محتاجين لا فيسبوك ولا ماسنجر 😭

الأعمق من كل ده إن دي قصة حقيقية حصلت أصلًا للمخرج، وظهر والده ووالدته كضيوف شرف في نهاية الفيلم.

فيلم "القصص"، وده اسمه بالمناسبة، قاعد يرجّع مصر مرة أخرى، بعد أكثر من 20 سنة، للحصول على التانيت الذهبي في مهرجان قرطاج السينمائي لفئة الأفلام الروائية الطويلة.

غير إنه حاصل على أكتر من جايزة في أكتر من مهرجان دولي وعربي.

الفيلم اسمه كان "صيف 67" قبل ما يتحول لـ "قصص"، وكان عاجبني الاسم الأول أكتر.

طاقم التمثيل كله له taste مختلف بصراحة:

نيللي كريم، صبري فواز، أمير المصري، كريم قاسم، أحمد الأزعر، خالد مختار، شريف الدسوقي، أحمد كمال..

الفيلم مش من إنتاج المتحدة. الفيلم بلد الإنتاج فيه مصر وفرنسا والنمسا والسويد، بالاشتراك مع إنتاج جولي فييز، محمد حفظي، ألكسندر غلير، يوهانا شيرز، شاهيناز العقاد، وأحمد بدوي.

وممكن عشان كده عنده طعم مختلف.

للأسف الفيلم اتأجل عرضه وتوزيعه التجاري أكتر من مرة بسبب أحداث مختلفة، بس أخيرًا هيتم طرحه في السينما من 18 يونيو.

بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.

وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.

ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.

💜
20/05/2026

💜

Address

Alexandria

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Yaraa Hossam posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Yaraa Hossam:

Share