05/06/2026
في الأول كنت شايفاه مضغوط من باباه وأهله ودكتورته ومستقبله، وبعدين مع تتابع الأحداث فهمت..
أحمد عبد الوهاب في مسلسل "ورد وفل وياسمين" بيمثل شباب كتير قابلتهم في سني، وأصغر مني، وممكن أكبر مني لمنتصف التلاتينات.
هو نمط الانفصال عن الواقع، وشعور رهيب بالاستحقاقية والتعالي، ورفض تام إنهم يقتنعوا إن عندهم المشكلتين دول أساسًا!
في أول حلقة هتشوف باباه وهو بيجهز له الصور والورق وصورة الكارنيه، وبيقول له إنه مش مركز، هيصعب عليك وتحس إن باباه راجل بيضغط عليه، وإنه دايمًا متوتر بسببه.
هتشوف أمه بتخليه يروح مشاوير غصب عنه، هيصعب عليك، رغم إن أصلًا هو اللي معاه عربية، والمشوار على طريقه، وهو شاب عادي جدًا يقوم بنوع المشاوير دي.
هتشوف الدكتورة وهي بتعامله وحش، هتحس آه كل الدكاترة معقدين، رغم إنك لو ركزت هتلاقي إنه فعلًا بيسقط حاجات، وورق من الرسالة واقع، وهو مش مراجع أصلًا قبل ما يسلمها للمكتبة.
وعنده صورة غير واقعية عن الواقع، إن إجراءات الشهادة هتطلع في 15 يوم وهيلحق المنحة، والمشرف مش مستحمل تسرّعه وإحساسه بالعبث، لأن أصلًا عمر ما الشهادة هتطلع قبل 45 يوم لشهرين 😅
هتتفرج على طريقته مع بتاع المكتبة، رغم إنه مستفز، بس هو كان ممكن يجيبه سكة، وياخد عينة بكلمتين حلوين ويصاحبه.
ومع المعمل، وفي كل مشاوير يومه، هو كل اللي أهله والمجتمع عايزينه منه إنه يكسر مناخيره سيكا، ويبطل يشوف نفسه بس في الرواية.
يبدأ يشوف إن الناس حواليه كل حد فيهم عنده حياة غيره، وفيها مشاكلها وطريقتها.
يبدأ يتقبل إن في مصايب وكوارث يصاحبها شعور بالرضا، مش مضايق إن معاد نومي عدى.
ومش معنى كده إنه شاب مستهتر، أو بيتعاطى، أو صايع، أو مش بيصلي، بالعكس.. بس هو حرفيًا واقف عند حتة: أنا بعمل كل حاجة صح، ليه بقى الصح مش بيتعامل معايا صح؟
اللي هو أصلًا في الدين: "لقد خلقنا الإنسان في كبد"، يعني شقاء واختبار وامتحان.
أحمد عبد الوهاب جوه المسلسل بيمثل نمط شائع جدًا من جيل كامل، بيعرف يعمل انفصال داخلي عند الضغط، ويشوف نفسه الطرف المضغوط فقط، ويفصل عاطفيًا وعقليًا، مع إيجاد مبررات منطقية لأي أذى ممكن يسببه للي حواليه، لأن عليه ضغوطات.
رغبة مستميتة في تنفيذ وجهة نظره فقط، لأن هو الوحيد اللي بيفهم.
نفس فكرة إنه ساب صبا مبارك بعد ما لطّعها يوم كامل من غير موبايل.
عشان كده أكبر دور هتقدمه صبا مبارك له هنا، في المسلسل ده، إنها بتوريه حياة ومجتمع كامل مختلف، وإنسانة مضغوطة بجد، وكمان راضية.
بس صراحة، side note:
هو دمه زي العسل، وطريقته بتضحكني من قلبي بجد.
.
* تعليق بعد ما شوفت تعليقاتكم كلها بالمعارضة
ما فكرتوش ليه صبا مبارك طالعة باسم إلهام؟ ليه مش هبة مثلًا؟
لأنها هتلهمه على نور في الحياة هو مايعرفهوش، وعلى جزء من نفسه هو مش شايفه.
إلهام في أول حلقة قالت لمامتها على كمية مشاوير، ومن غير فلوس، وبالعدة، وبابنها، قبل الشغل.. وبنفس راضية.
هو مجرد كان هيدفع الفلوس لأم محمد، ومعاه العربية، وماكنش موافق 😅
بالمناسبة، لو عايزين تنمّوا وتعلّقوا على المسلسلات براحتكم وبهوية مخفية، يارا حبيبتكم عاملالكم جروب تنمّوا فيه براحتكم، أول كومنت.
وكمان هتلاقوا فيه آخر أخبار المسلسلات والأفلام المعروضة حديثًا، واللي لسه هتتعرض.
ولو بتزهقوا من القراية، وبتحبوا تشوفوا فيديوهات أكتر، هتلاقوا الـ link في أول كومنت: تيك توك وإنستجرام.