Blue Eagles

Blue Eagles نحن مجموعة شباب قمنا بتصميم مجلة (أسواق عين شمس) بتجمع

تجميع العروض والخصومات من المحلات الموجودة في محيط عين شمس الشرقية - والاعلان عنها للاهالي عن طريق طباعة مجلة عروض وتوزيعها عليهم في البيوت وايضا صفحة الفيس بوك

04/08/2019

مطلوب لشركة السعيد " مطاعم كشري التحرير "
الوظائف التالية /
مساعد مدير ومشرف فريق مطاعم
- مندوب توصيل
مضيفين
رواتب مغرية ومكافات مجزية واحتساب ساعات اضافي وامكانية السفر للعمل في الخارج في الفروع التابعة للسلسة
للاتصال - اسناذ رضا صقر 01280010449
او المقابلة الشخصية 20 شارع جول جمال المهندسين الدور الثاني من 10 صباحا الي 3 عصرا
المقابلات من يوم الاحد الي يوم الاربعاء

11/04/2019

رمضان مبارك عل كل أهالي عين شمس

25/11/2017

#ارقام _البلاستيك _ صحتك _ تهمنا
حدوتة الارقام وصحة الاسرة
رقم واحد ///👎👎
امن لمرة واحدة
ولا يعاد استخدامه واذا تعرض لحرارة او برودة شديدة اصبح سام
يستخدم في ازايز المية المعدنية والبيبسي والزيت والعصير
ولا يتم استخدام هذا الرقم في تصنيع منتجات تابروير
رقم 2/////👍👍
امن ويستخدم في علب الادوية ولعب الاطفال
ويتم استخدامه في تصنيع منتجات تابروير
رقم 3////👎👎👽💀
سام وهو من اخطر انواع البلاستيك وموجود الاكياس الشفافة التي تستخدم في تغليف الاطعمة
ولا يستخدم في تابروير
رقم 4// 👍👍👍
آمن ويتميز بان خامته مرنة لذا يتم استخدامه في تصنيع علب الفريزر وبعض الاغطية
ولا يجب وضع الاطعمة به ساخنة
حد اقصي 80درجة مئوية
ويستخدم في تصنيع منتجات تابروير
رقم 5///👍👍👍
امن ويستخدم في تصنيع زجاجات المياه و علب السندوتشات(لانش بوكس)
ويتميز بانه يمكن وضع الطعمة فيه ساخنة او باردة
ويستخدم في تصنيع منتجات تابروير
رقم 6//// 💀👎👎
ساااااام ويستخدم في تصنيع الاكواب البلاستيكية والشوك التي تستخدم في المطاعم والحفلات وعلب المنظفات
ولا يستخدم في تابروير
رقم7/////
وله حكاية
مكتوب جنبه other
يعني مكون من مجموعة منتجات
لو مكون من 1&3&6يبقي سام
ولو مكون من2&4&5يبقي امن
ولازم كمان يبقي مكتوب bpA free

ويستخدم في تابروير في منتجات المايكرويف والمنتجات التي تتحمل الحرارة
وجميع منتجات تابروير امنة وخالية من مادة ال bpa

25/11/2017

: للبنات وربات البيوت..افهموا الآتى جيدا...
طبعا حضراتكم عارفين الكارثه التى نعانى منها فى مصر من ناحية سلامة الغذاء..حيث أن الغذاء لا يخلوا من ملوثات فيزيائية كاجسام غريبه تتواجد فى الاغذيه أو كيميائية كمتبقيات الهرمونات والمضادات الحيويه والمبيدات او بيلوجيه كبكتريا أو فيروسات أو فطريات أو طفيليات...وبناء عليه فلازم تقللوا التلوث عند إعداد الطعام لإنقاذ مايمكن انقاذه..لأن البديل إن لم يكن تسمم غذائي حاد فمحتمل على المدى البعيد إصابات مرضيه مزمنه لا قدر الله كالسرطانات والفشل الكلوى والكبدى وغيرها من الأمراض...فى البوست ده هتكلم عن كام نقطه سريعه وبسيطه من خلالها نقدر نقلل التلوث كلما أمكن ذلك..إليكم الآتى :
- اشترى الأغذيه من أماكن عليها طلب..تجدد مخوزنها بشكل مستمر ولا تخزنه فتره كبيره..والأفضل ان تشترى المنتجات حديثة الانتاج بشكل مستمر.
-لان فى كل بيت لاتوجد إلا ثلاجه واحده.. قسمى الثلاجه عندك لعدة رفوف...دائما خلى المواد الغذائيه الغير مطهيه فى اسفل الثلاجه..والأطعمة التى تؤكل مباشرة دون طهى فى اعلى الثلاجه...
- اشترى الدجاج المبرد أو المجمد أفضل من الدجاج الطازج...الدجاج المبرد أو المجمد يتم الكشف عليه وتطهيره بالكلور فى المجزر وتمريره على انفاق تجميد وتخزينه فى درجة - 18 للمجمد ودرجة 4 للمبرد ..وبالتالى فهو فى كل الاحوال افضل من الدجاج الذى يباع فى المحلات حديث الذبح الغير مراقب صحيا ولا مطهر ولا أى حاجه...مصر من دول العالم الثالث القليله التى تسمح بتداول الدجاج الحى فى المحلات !! كأننا فى العصور الوسطى !
- ماتغسليش الدجاج لما تجيبيه...اه والله ومستعد اقسم بالله علشان تصدقى...كل الأبحاث العلميه بتقول إن غسيل الدجاج فى المطبخ احد الأسباب الأساسية لنشر العدوى إن وجدت فى المطبخ لان رزاز المياه يمكن أن يحمل بكتريا وفيروسات ضاره جدااا..ونرجع نقول العيال بتمرض ليه !
- لو هتشترى لحمه فريش..اشترى من جزار بيدبح فى المجزر وإن كانت حالات المجازر يرثى لها..إلا أن ده اضعف الإيمان...اتاكدى من الختم وإن كانت الاختام اتسرقت ومع الجزارين دلوقتى إلا إن برده أضعف الإيمان....وخليه يقطع لك من ذبيحه كامله مش من لحمه مقطعها عنده..
- اشترى الأغذيه المغلفه أفضل من الاغذيه المكشوفه..بقدر الإمكان.
- خلى عندك مجموعه سكاكين ..كل سكينه لتقطيع حاجه معينه ..لحمه..فراخ...سمك..خضار...الخ...ماتخلطيش فى التقطيع علشان ماتنقليش الميكروبات من حاجه للتانيه.
- أتأكدى ان الأكل تم تسويته جيدا...المفروض الدرجه الداخليه تكون فوق ال 75 درجه مؤيه...أنا عارف ان مش معاكى ترمومتر...بس ممكن من خلال اللون الداخلى للطعام واختبار التسويه بالسكينه تعرفيها..
- حاولى ماتعمليش اكل لاكتر من يوم...اعملى اكل يوم بيوم....بالنسبه للشباب...زن على مراتك فى النقطه دى....تخزين الأكل المستوى خطره اكبر بكتير من النييء...لان لو تم افراز السموم البكتيريه فمش هتعرف تتخلص من بعضها لأنها بتكون مقاومه للحراره...
الأكل اللى يبرد مايتسخنش إلا مره واحده فقط
- ماتسيبيش الأكل فى درجة حرارة الغرفة اكتر من ساعتين...بعد الساعتين دول ارمى الأكل ( ده لا ينطبق على المواد الجافه....ينطبق على الاغذيه ذات نسبة بروتين ورطوبه عاليه)
- اغسلى ايدك دائما وابدا...قصى ضوافرك دائما وابدا...خلى هدوم المطبخ نظيفه دائما وابدا...
- فى حبوب كلور بتتباع ..ممكن تجيبيها وتخففيها بماء حسب التركيز الموجود على العبوه...غالبا بيبقى قرص لكل 5 او 10 لتر مياه حسب النوع...وتحطيها فى بخاخه وتطهرى بها اسطح المطبخ بصفه دائمه...
كفايه كده انهارده علشان البوست مايبقاش كبير...هبقى اكمل فى بوست تانى إن شاء..
ماتستهونيش بالحاجات دى لأن هتفرق مع اسرتك على المدى القريب والبعيد...
منقول عن دكتور طارق الرفاعي استشاري الجودة

عندك ولادك في المدرسة وبتستخدمي اكياس لتعبئة الشندوتشات لاطفالك وده بيسبب ضرر عليهم تقدري تستخدمي البوكس ده امن وصحي ليه...
13/11/2017

عندك ولادك في المدرسة وبتستخدمي اكياس لتعبئة الشندوتشات لاطفالك وده بيسبب ضرر عليهم تقدري تستخدمي البوكس ده امن وصحي ليهم وهيحافظ علي السندوتشات ,,,,
اشتري منتجات Tupperware وانتي مطمئنه .

  _ healthy boxes
09/11/2017

_ healthy boxes

08/11/2017
متوفر لدينا  منتجات tupper wareللطلبات التواصل عل رسائل الصفحة رقم الواتس ٠١٠١٥٨٧٢٣٣٥
08/11/2017

متوفر لدينا منتجات tupper ware
للطلبات التواصل عل رسائل الصفحة
رقم الواتس ٠١٠١٥٨٧٢٣٣٥

26/07/2017

Address

Cairo Governorate

Telephone

01015872335

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Blue Eagles posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Blue Eagles:

Share

Category