10/01/2026
ربنا يكرمك ويسترها معاك يا أدارة 🤲🤍🫶
روشتة حماية كامة للفولفو من المصنع في السويد إليك مباشرة 🤝🏻
البوست ده رد علي استفسار من أخ فاضل مقبل على شراء فولفو بس قلقان من موضوع "الكامة" اللي بيسمع عنه وبيسألني هل فعلاً السبب الوحيد هو إن الميكانيكي مابيربطش بمفتاح عزم؟ 👨🏻🔧
أولا ده مش بعلق على كلام حد ولكنها دردشة فنية عشان نوضح الحقيقة للوحش السويدي ونركز في البوست ده على التفاصيل الميكانيكية اللي تهم الفاهمين ونوضح ليه "عزم الرباط" جزء بسيط من منظومة كاملة وحصر المشكلة في "عزم الرباط" (Torque) فقط هو تسطيح للأمور وبيعمق مشاكل العربية لأنه بيلهي صاحبها عن الأسباب الجوهرية اللي ممكن تدمر الموتور ببطء لأنك حتي لو ربطت بالتركميتر وحطيت زيت غلط، الكامة هتبوظ برضه عشان محدش يضيع على نفسه فرصة امتلاك وحش من وحوش الطريق لأنها فعلاً ماركة محترمة وهندستها عبقرية 🇸🇪
ثانياً الأسباب الفنية الحقيقية لتآكل الكامة في مواتير VOLVO هي :-
١/ دورة التزييت وقطر المجاري (L**e Oil Circuits):
مواتير الفولفو مصممة بمجاري زيت ضيقة جداً لضمان ضغط معين واستخدام زيت بلزوجة غلط أو مواصفة قديمة بيخلي الرواسب تقفل المجاري دي والنتيجة الكامة بتلف "حديد على حديد" (Metal to Metal) وساعتها لو رابط المسمار بميزان ذهب برضه الكامة هتتأكل 🤷🏻♂️
٢/ ضغط الزيت في "الدوارة الباردة" (Cold Start Wear):
أكتر من 70% من التآكل بيحصل في أول ثواني الدوارة واستخدام زيوت أحادية الدرجة (زي مثلاً زيت 50) في الشتاء أو الصباح هو تدمير للكامة لأن الزيت ده تقيل ومبيوصلش لفوق بسرعة والمعدن بياكل بعضه 🔥
٣/ خلوص التكيهات (Valve Lash Adjustment):
الفكرة مش بس في عزم الرباط الفكرة في قيمة الخلوص ولو التكيه محمل الكامة بتفضل مضغوطة طول الوقت ومفيش لحظة (Relief) فالحرارة بتعلى جداً والمعدن بيفقد صلابته وينعم 🤏🏻
٤/ جودة الفلاتر (By-pass Valve) ودول الحارس السري للكامة:
الفولفو لازم له فلاتر أصلية والموتور ده بياخد 3 فلاتر زيت (Spin-on) لازم يتغيروا مع بعض وهما 2 فلتر أساسي (Full Flow) دول وظيفتهم تزييت الموتور بالكامل + 1 فلتر باي باص (By-pass Filter) وده أهم فلتر للكامة لأن وظيفته فلترة الزيت بدقة مجهرية وتزييت المجاري الضيقة فوق وفلتر "الباي باص" عادة بيكون هو اللي واخد جنب لوحده ومختلف في الطول/الشكل عن الاتنين الأساسيين ومهم يكون أصلي لأن الفلتر "السوقي" بلف الأمان فيه بيفتح بسرعة وبيعدي زيت "رايش" للكامة مباشرة 🙇🏻♂️
٥/ رولمان بلي التكيهات (Rocker Arm Roller):
في مكن الفولفو الكامة مش بتلمس التكيه مباشرة وفيه "بليّة" في النص ولو الزيت وحش أو الفلتر مش أصلي البلية دي بتقفش وبدل ما تلف بتتحول لـ صنفره تنحت في الكامة بتاكل فيها 😔
من الآخر فولفو عربية تكنولوجيا عالية ومحتاجة صيانة متقدمه مش صيانة بالبركة والرباط بالـN.m ده "أ ب" ميكانيكا أصلا لكن لحماية محرك فولفو لازم (زيت مطابق لـ VDS-4.5 + طقم فلاتر أصلي 2 أساسي و1 باي باص + مراجعة طلمبة الزيت + ضبط خلوصات التكيهات بانتظام) 📝
طبعاً هتقولي يعني إيه زيت مطابق للمواصفة VDS يابو فوزي؟!
بص يامعلم VDS دي اختصار لـ (Volvo Drain Specification) وهي مواصفه الزيت اللي فولفو معتمداها 👨🏻⚖️
VDS-3: مواصفة قديمة (للـ FH12 والموديلات القديمة).
VDS-4.5: هي الأكثر حماية الموديلات الموجودة في مصر حالياً.
لكن للأسف بالنظر لواقع السوق المصري هنلاقي ان أغلب الجراكن الـ 20 لتر اللي في المحلات هي VDS-3، ودي مع الشغل الشاق بتهلك الكامة.
وعشان تحمي مالك ادامك حل من اتنين ✌🏻
١/ تشتري زيت فولفو الأصلي VDS-4.5 (جركن 20 لتر) من التوكيل أو الموزعين المعتمدين.
٢/ تغير زيت في مراكز عندها براميل VDS-4.5 معتمدة (زي شل ريمولا R4 L أو موبيل ديلفاك 1300 سوبر).
في النهايه حتى لو عربيتك "استيراد أوروبي" تقدر تروح تفتح ملف صيانة في توكيل غبور وتضمن قطع غيار أصلية وزيت مضمون 👌🏻
ونصيحه ماتخافش من الفولفو ☝🏻
خاف بس من الصيانة القديمة اللي بتظلم عربيات زي دي 👎🏻