Ahmed Fawzy Videos

Ahmed Fawzy Videos السائق الكفء
صبور / خلوق / سريع البديهه

10/03/2026

كل إنسان يراك بعين طبعه 🤚
فلا تنتظر من الخبيث أن يراك نقيا ✌ #متابعة #شاحنات

الشغلانة دي مش محتاجة عضلات ☝🏻الشغله دي عاوزه قلب ميت وعين شبعانه 🫡
09/03/2026

الشغلانة دي مش محتاجة عضلات ☝🏻
الشغله دي عاوزه قلب ميت وعين شبعانه 🫡

كل سنة وانتم طيبين وبألف خير 🤍🤲 اللهم بلغنا رمضان لا فاقدين ولا مفقودين، واكتب لنا فيه رزقًا واسعًا، وطريقًا آمنًا، وتيس...
18/02/2026

كل سنة وانتم طيبين وبألف خير 🤍
🤲 اللهم بلغنا رمضان لا فاقدين ولا مفقودين، واكتب لنا فيه رزقًا واسعًا، وطريقًا آمنًا، وتيسيرًا في كل خطوة.
آمين يا رب 🌙✨
اللهم اجعله شهر خير وبركة وأمان علينا جميعًا 🌙🤲

تاخدوا ايه؟! تاخدوا طقم عده ألماني من سواق نقل جيزاوي؟! ده أنا أموت 😡طقم العده يجيلي لحد عندي في مكاني وقتها هبعتلكو راس...
17/01/2026

تاخدوا ايه؟! تاخدوا طقم عده ألماني من سواق نقل جيزاوي؟! ده أنا أموت 😡
طقم العده يجيلي لحد عندي في مكاني وقتها هبعتلكو راس الشاحن 🤝🏻
😄

ربنا يكرمك ويسترها معاك يا أدارة 🤲🤍🫶
10/01/2026

ربنا يكرمك ويسترها معاك يا أدارة 🤲🤍🫶

روشتة حماية كامة للفولفو من المصنع في السويد إليك مباشرة 🤝🏻
البوست ده رد علي استفسار من أخ فاضل مقبل على شراء فولفو بس قلقان من موضوع "الكامة" اللي بيسمع عنه وبيسألني هل فعلاً السبب الوحيد هو إن الميكانيكي مابيربطش بمفتاح عزم؟ 👨🏻‍🔧
أولا ده مش بعلق على كلام حد ولكنها دردشة فنية عشان نوضح الحقيقة للوحش السويدي ونركز في البوست ده على التفاصيل الميكانيكية اللي تهم الفاهمين ونوضح ليه "عزم الرباط" جزء بسيط من منظومة كاملة وحصر المشكلة في "عزم الرباط" (Torque) فقط هو تسطيح للأمور وبيعمق مشاكل العربية لأنه بيلهي صاحبها عن الأسباب الجوهرية اللي ممكن تدمر الموتور ببطء لأنك حتي لو ربطت بالتركميتر وحطيت زيت غلط، الكامة هتبوظ برضه عشان محدش يضيع على نفسه فرصة امتلاك وحش من وحوش الطريق لأنها فعلاً ماركة محترمة وهندستها عبقرية 🇸🇪

ثانياً الأسباب الفنية الحقيقية لتآكل الكامة في مواتير VOLVO هي :-
١/ دورة التزييت وقطر المجاري (L**e Oil Circuits):
مواتير الفولفو مصممة بمجاري زيت ضيقة جداً لضمان ضغط معين واستخدام زيت بلزوجة غلط أو مواصفة قديمة بيخلي الرواسب تقفل المجاري دي والنتيجة الكامة بتلف "حديد على حديد" (Metal to Metal) وساعتها لو رابط المسمار بميزان ذهب برضه الكامة هتتأكل 🤷🏻‍♂️
٢/ ضغط الزيت في "الدوارة الباردة" (Cold Start Wear):
أكتر من 70% من التآكل بيحصل في أول ثواني الدوارة واستخدام زيوت أحادية الدرجة (زي مثلاً زيت 50) في الشتاء أو الصباح هو تدمير للكامة لأن الزيت ده تقيل ومبيوصلش لفوق بسرعة والمعدن بياكل بعضه 🔥
٣/ خلوص التكيهات (Valve Lash Adjustment):
الفكرة مش بس في عزم الرباط الفكرة في قيمة الخلوص ولو التكيه محمل الكامة بتفضل مضغوطة طول الوقت ومفيش لحظة (Relief) فالحرارة بتعلى جداً والمعدن بيفقد صلابته وينعم 🤏🏻
٤/ جودة الفلاتر (By-pass Valve) ودول الحارس السري للكامة:
الفولفو لازم له فلاتر أصلية والموتور ده بياخد 3 فلاتر زيت (Spin-on) لازم يتغيروا مع بعض وهما 2 فلتر أساسي (Full Flow) دول وظيفتهم تزييت الموتور بالكامل + 1 فلتر باي باص (By-pass Filter) وده أهم فلتر للكامة لأن وظيفته فلترة الزيت بدقة مجهرية وتزييت المجاري الضيقة فوق وفلتر "الباي باص" عادة بيكون هو اللي واخد جنب لوحده ومختلف في الطول/الشكل عن الاتنين الأساسيين ومهم يكون أصلي لأن الفلتر "السوقي" بلف الأمان فيه بيفتح بسرعة وبيعدي زيت "رايش" للكامة مباشرة 🙇🏻‍♂️
٥/ رولمان بلي التكيهات (Rocker Arm Roller):
في مكن الفولفو الكامة مش بتلمس التكيه مباشرة وفيه "بليّة" في النص ولو الزيت وحش أو الفلتر مش أصلي البلية دي بتقفش وبدل ما تلف بتتحول لـ صنفره تنحت في الكامة بتاكل فيها 😔

من الآخر فولفو عربية تكنولوجيا عالية ومحتاجة صيانة متقدمه مش صيانة بالبركة والرباط بالـN.m ده "أ ب" ميكانيكا أصلا لكن لحماية محرك فولفو لازم (زيت مطابق لـ VDS-4.5 + طقم فلاتر أصلي 2 أساسي و1 باي باص + مراجعة طلمبة الزيت + ضبط خلوصات التكيهات بانتظام) 📝
طبعاً هتقولي يعني إيه زيت مطابق للمواصفة VDS يابو فوزي؟!
بص يامعلم VDS دي اختصار لـ (Volvo Drain Specification) وهي مواصفه الزيت اللي فولفو معتمداها 👨🏻‍⚖️
VDS-3: مواصفة قديمة (للـ FH12 والموديلات القديمة).
VDS-4.5: هي الأكثر حماية الموديلات الموجودة في مصر حالياً.
لكن للأسف بالنظر لواقع السوق المصري هنلاقي ان أغلب الجراكن الـ 20 لتر اللي في المحلات هي VDS-3، ودي مع الشغل الشاق بتهلك الكامة.
وعشان تحمي مالك ادامك حل من اتنين ✌🏻
١/ تشتري زيت فولفو الأصلي VDS-4.5 (جركن 20 لتر) من التوكيل أو الموزعين المعتمدين.
٢/ تغير زيت في مراكز عندها براميل VDS-4.5 معتمدة (زي شل ريمولا R4 L أو موبيل ديلفاك 1300 سوبر).

في النهايه حتى لو عربيتك "استيراد أوروبي" تقدر تروح تفتح ملف صيانة في توكيل غبور وتضمن قطع غيار أصلية وزيت مضمون 👌🏻
ونصيحه ماتخافش من الفولفو ☝🏻
خاف بس من الصيانة القديمة اللي بتظلم عربيات زي دي 👎🏻

الراحمون يرحمهم الله ❤️
07/01/2026

الراحمون يرحمهم الله ❤️

مش هيفهمها الا اللي هيفهمها 🤷🏻‍♂️
04/01/2026

مش هيفهمها الا اللي هيفهمها 🤷🏻‍♂️

20/12/2025

أول ليلة في شهر رجب
(فلا تَظْلِمُوا فيهِن أنفُسَكُم)

اللهم أجعل هذة الليالي لا يرد لنا فيها دُعاء ولا يُخيب لنا رجاء
اللهم أجعلنا ممن جَبرت قُلوبِهم واستجابت دعواتهم ورضيت عنهم وارضيتهم ياربّ

والله يسطي رامي دة اسمي 🤦😂 مش تناكة علي الناس ولو عايزني اغير أسم الصفحة ياباشا عيوني #سواقين  #النقل  #التقيل #باشاـالس...
19/12/2025

والله يسطي رامي دة اسمي 🤦😂 مش تناكة علي الناس
ولو عايزني اغير أسم الصفحة ياباشا عيوني

#سواقين #النقل #التقيل
#باشاـالسكة

يا مساء الفل على المحترمين والمحترمين بس 🫡إن شاء الله هنبدأ تقديم محتوى عن النقل التقيل بالاخص القلاب وطبعاً في ناس كتير...
18/12/2025

يا مساء الفل على المحترمين والمحترمين بس 🫡
إن شاء الله هنبدأ تقديم محتوى عن النقل التقيل بالاخص القلاب وطبعاً في ناس كتير على السوشيال ميديا علي الخبره واعلم مني في المعلومات الفنيه لكن انا هعرض لكم مواقف يوميه وادينا بنتبادل الخبرات يمكن حد يستفيد وطبعا في انتظار الناس المعلمين المحترمين يتقلوا معانا بتاكيد المعلومه 🤝🏻
اما بالنسبه لحبايبنا اللي كانوا مستنيين حلقات بودكاست هلفته.COM 😊 للأسف البودكاست هيوقف مؤقتاً مش عشان الارشاد والبلاغات ☝🏻
لكن عشان بعد عرض اول حلقه تحول شويه من اللي كانوا علي القايمه واحد اتحول للادعيه والتلاوات وواحد رجع لتصوير العجل من البلكونات والثالث رجع بيهجص على اللي بيسمعو له 🤷🏻‍♂️
لكن انا موجود وفي الإنتظار لأي حد يفكر يحلو ركزوا بقي في اعلاناتكم وركزوا في حالكم لأن اللي عينه هتترفع هكسرها 💁🏻‍♂️

Address

Cairo
١٢٥٨٤

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Ahmed Fawzy Videos posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share

Category