28/05/2026
مكان الكاميرا مش مجرد اختيار تقني بترص بيه الشوت.. مكان الكاميرا هو "إحساس" بتزرعه في عقل المشاهد من غير ما ينطق حرف! 🎥🧠
نفس الممثل، ونفس اللوكيشن، بس بمجرد ما تغير زاوية الكاميرا، الحكاية كلها بتتغير:
⬆️ زاوية من تحت (Low Angle) = هيبة وسيطرة.
⬇️ زاوية من فوق (High Angle) = ضعف وانكسار.
👁️ مستوى العين (Eye Level) = واقعية وتواصل.
📐 الزاوية المايلة (Dutch Angle) = توتر وعدم استقرار.
في ورش 11:11 Production House بنعلمك إزاي تختار زوايا الكاميرا اللي تخدم الدراما بتاعتك وتوصل مشاعرك صح للمشاهد.
قلّب في الصور وشوف التأثير بعينك.. وقولنا في الكومنتات: إيه أكتر زاوية بتحب تستخدمها عشان تبني توتر في المشهد؟ 👇
#مخرج