Mostafa Sobhy

Mostafa Sobhy I am a Senior Digital Marketing Manager with over 9 years of experience

انا مصطفى صبحى من مصر مسوق الكتروني واعمل فى التسويق الالكترونى منذُ 2017 واتميز بخبرة لاكثر من 8 سنوات فى انشاء وادارة الحملات الاعلانية على منصات السوشيال ميديا ومنصات جوجل والتسويق عبر محركات البحث وتهيئة المواقع على محركات البحث جوجل SEO، كما اقوم بانشاء وإدارة الحملات الإعلانية على المنصات الاتية:-
Google ads - جوجل ادز
Meta ads - حملات اعلانية على الفيسبوك والانستقرام
Tik Tok ads - عمل ح

ملات اعلانية على منصة التيك توك
Snap chat ads - عمل حملات اعلانية على منصة سناب شات
Twitter - X ads - عمل حملات اعلانية على منصة X - تويتر سابقًأ. Linked in ads - عمل حملات اعلانية على منصة لينكد ان
لقد قمت بالعمل تسويقيا لمجالات متعددة، شملت التجارة الإلكترونية، والخدمات، والعقارات، وغيرها. كما أنني حاصل على شهادات معتمدة من Google Ads تؤهلني للعمل على جميع أنواع الحملات، بما في ذلك حملات البحث، الشبكة الإعلانية، الفيديو، التسوّق، والحملات الذكية. بالإضافة إلى ذلك، قدمت دورات تدريبية متخصصة للأفراد والشركات، ساعدتهم على فهم المنصة وتحقيق نتائج ملموسة من خلالها، مما عزز من قدرتهم على إدارة ميزانياتهم الإعلانية بكفاءة وتحقيق أفضل عائد على الاستثمار.
يشرفنى العمل معكم/ شكرًا.

قاعد فى البيت تعبان عند دور برد شديد = Googleماتقوم يابنى خد لك شهادة معتمدة تنفعك دا كلها 50 سؤال انا حاضرمن عينيا 😂 👇
11/06/2024

قاعد فى البيت تعبان عند دور برد شديد

= Google

ماتقوم يابنى خد لك شهادة معتمدة تنفعك دا كلها 50 سؤال

انا حاضرمن عينيا 😂 👇

مؤشر من أهم مؤشرات نجاح حملتك على منصة جوجل ادز الـ ROAS 😴 وهو اختصار "Return on Ad Spend" يعنى العائد على الإنفاق الإعل...
30/05/2024

مؤشر من أهم مؤشرات نجاح حملتك على منصة جوجل ادز الـ ROAS 😴
وهو اختصار "Return on Ad Spend" يعنى العائد على الإنفاق الإعلاني، هنتكلم عن أربع نقاط رئيسية لـ ROAS، وهى ماهو الـ ROAS؛ وكيفية حسابه؛ وما هي أهميته، وكيفية تحسينه.
◀️ماهو الـ ROAS▶️
قولنا انه هو اختصار "Return on Ad Spend" يعنى العائد على الإنفاق الإعلاني وبنستخدمة أكثر في حملات الـ shopping لـ E - commerce، وهو مقياس يستخدم في الاعلانات لتحديد العائد على الإنفاق الإعلاني. يمثل الـ ROAS النسبة بين حجم المبيعات من حملة إعلانية معينة والميزانية الشاملة، يعنى انا بعت بكام وصرفت كام، كلمة دايما بنسمعها من العملاء.😅
◀️ازاى احسب الـ ROAS ▶️
بمنتهى البساطة إجمالي مبيعات الحملة / على تكلفة الحملة
على سبيل المثال: لو عملنا حملة اعلانية بمبلغ 100 دولار و المبيعات اللى حققتها الحملة 500 دولار فالـ ROAS هيكون كالاتي
500/ 100 = 5 ودا معناه ان كل دولار انت بتصرفه في الإعلان بيحقق لك 5 دولار يعنى كدا حملتك الاعلانية حققت 5 أضعاف اللى انت صرفته، وبكده عرفت ازاى تجاوب على العميل لما يسالك.😅
◀️أهمية الـ ROAS ▶️
✅هيساعدك إزاي تقييم حملاتك الإعلانية وهل هى ناجحة ولاة لا
✅هيساعدك ازاى تحدد ميزانية مناسبة للحملة
✅هيساعدك على وضع خطط أفضل لتحسين حملاتك الاعلانية
✅هيساعدك على تحسين الاستراتيجية اللى انت بتشتغل بيها فى الاعلانات
✅واهم حاجة هتعرف ازاى ترد على العميل انا صرفت كام وبعت بكام 🤫
◀️طيب ازاى أحسن الـ ROAS للحملة▶️
تحسين الـ ROAS مرتبط بخطوات معينة أساسية انت بتعملها في إعلانك وهى
1- تحسين الجمهور المستهدف "Target audience"
2- تحسين الكلمات المفتاحية المستخدمة "Keywords"
3- تحسين جودة الإعلانات "Description, Headlines, images, videos"
🔵ويبقى السؤال الأخير، ازاى اعرف انى حققت ROAS ناجح، خليني اقولك ان من 2: 3 دا ROAS متوسط بمعنى أن كل دولار بتصرفه بيرجع لك 2 او 3 دولار، وإن من 4:5 وفيما فوق فهو ROAS ممتاز جدا، ومتنساش لو عجبك المقال أعمل Like و follow و comment و share وانا هنزلك بوستات كثيرة تساعدك ازاى تعمل اعلانات ممتازة 🔺💯

22/05/2024

أية اهم خطوة اعملها قبل ما ابدأ اعمل اى اعلان على Google ads🤔
فى Excel sheet دا أكبر كامبين انا عملتها على جوجل ادز من خلالها هتساعدك فى جمع الكلمات المفتاحية (حجم البحث، وحجم المنافسة، وكمان سعر النقرة "CPC") كمان هتعرف ازاى تقسم الكلمات على جروبات الحملة، وتعمل كل ad group بناء على الخدمة بتاعته، وكمان هتعرف ميزانية كل ad group كام وبعدها هتقدر تقول ميزانية الحملة كلها كام.
كمان Excel sheet هيساعدك فى انك تسجل كل Headings and Descriptions الخاص بالحملة الاعلانية على جوجل ادز.
اعمل Follow و Comment بأنك مهتم وانا ابعتلك الفايل تشتغل به 👇

تعالى اقولك ازاى فى 6 شهور عملت الرقم دا على متجر بيع اكسسوارات موبايل فى الاحساء - المملكة العربية السعودية 🫣اولا كدا ا...
19/05/2024

تعالى اقولك ازاى فى 6 شهور عملت الرقم دا على متجر بيع اكسسوارات موبايل فى الاحساء - المملكة العربية السعودية 🫣

اولا كدا المتجر دا كان بيشتغل على بلاتفورم zid و اللى انت متعرفوش ان zid من اسوء الأدوات التي تربط بها موقعك خاصة لو e commerce من الناحية التسويقية خاصة لـ SEO فهتتعبك شوية لو انت شغال عليها لكن ماعلينا اللى عملته عشان اقدر احقق للمتجر دا رقم مبيعات محترم زى دا وبأقل تكلفة ممكنة.

✅عملت SWOT Analysis كاملة للأكونت ولكل المنافسين، بعد ما ربطنا الموقع بـ semrush، من خلالها عرفت ايه المشاكل اللى فى الويب سايت وحلتها كلها ( الصور، المحتوي ، العروض ، القالب الخاص بالموقع) اما مشاكل التيكنيكال طبعا بعتنا لـ zid أكثر من ايميل ولكن بدون جدوى تمامًا.
اخترت الكلمات المفتاحية بعناية شديدة جدا وانها تكون مناسبة جدا للمنتجات اللى على الويب سايت.

✅عملت optimizations لكل الأقسام ولكل المنتجات اللى عددهم كان أكثر من 1500 منتج على المتجر.

حددت ال Promotions Platform وكانت 👇
◀️Google ADS
◀️Snapchat
◀️Instagram
والميزانية اللى كانت محطوطة فى الشهر تتراوح بين 6,000 ريال الى اقصاها 8,000 ريال فى الشهر، او والله زى مابقولك كده 6,000 ريال فى الشهر كنت بحقق بيها مبيعات أكثر من 300,000 ريال مبيعات شهريا.
✅طبعًا انا هنا عملت حاجة اسمها budget allocation Plan وكان النصيب الأكبر من الإعلانات لمنصة جوجل ادز.

تابعنى وانا هنزلك استراتيجي والبلان وايه الاعلانات اللى عملتها على جوجل ادز وكمان باقى المنصات. 🔺💯


Address

Cairo

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Mostafa Sobhy posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share