هانى الميهى hany Elmehy

هانى الميهى hany Elmehy نحن لا نقص القصص فقط... بل نكشف ما خلفها.

مستر هانى الميهى �أ / الدرسات الاعلاميه و السياسية مقدم برنامج مرئي و اذاعى وكاتب صحفى واعلامى �عضو عامل بالنقابه العامه للصحافه والإعلام . �مؤلف كتاب فريده والعالم الاخر �محاضر كيف تتخلص منً جلد الذات الاتصال الذاتي بين الفرد ونفسه الاتصال الروحاني هي علاقة الانسان بربه ازاي تشوف كل أزماتك و أمورك بشكل مختلف تماما . �مدير مكتب طنطا لجريده صوت الناس الحر . �عضو عامل بالمنظمة المصريه لتقص الحقائق .

مستشار خاص التخطيط والتنفيذ الاعلامى للصحافه الإلكترونيه والسوشيال ميديا . مواليد ١٩٨١ مصر – الغربية - طنطا

- كابتن فيه واحد عنده أزمة وشكله تعبان اوي= هو جنسيته ايه ؟- شكله مصري= مصري !! احنا في الجو اديلو اي مسكن وخلاصعسل إسود
21/07/2025

- كابتن فيه واحد عنده أزمة وشكله تعبان اوي
= هو جنسيته ايه ؟
- شكله مصري
= مصري !! احنا في الجو اديلو اي مسكن وخلاص

عسل إسود

لما تكون انت فاهم وعندك دماغ مترتبة... وتدخل على ناس شغلها كله عشوائية وقعدة قهاوى...هيشوفوك غريب... مش مننا، وده معناه ...
20/07/2025

لما تكون انت فاهم وعندك دماغ مترتبة... وتدخل على ناس شغلها كله عشوائية وقعدة قهاوى...

هيشوفوك غريب... مش مننا، وده معناه بالنسبالهم إنك يا إما مغرور... يا إما مش فاهم.

انت تقولهم: نظام... يقولوا: انت معقد.
تقولهم: بلان وخطة... يقولوا: ده بتاع ورق وحبر.
تقولهم: ثقافة شغل... يقولوا: هو احنا في شركة عالمية!

وفجأة تلاقى نفسك بقيت المتهم الأول فى المكان...
كل واحد قاعد مستنيلك غلطة... عشان يثبت إن انت اللى مش بتفهم.
وجودك معاهم نقص ليك مش إضافة...

19/07/2025

"الأزمة مش مجرد وجع...
الأزمة اختبار... ربنا بيشوف بيه مين يستاهل يعيش راجل... ومين يستسلم ويبقى عابر فى حياة الناس.

الأزمة يا صاحبي زى المدافن...
يا تدفنك وانت واقف... يا تولدك جديد برأس مرفوعة.

واللى عدى نارها... عمره ما يرجع زى ما كان...
بيرجع أشرس... وأذكى... وأقل خوف بكتير."




19/07/2025

> متقلقش من الخساير.. يمكن اللي راح كان عبء وانت مش واخد بالك.

> "بيقولك... كان فيه راجل غريب، لا ليه بيت ولا ليه ناس... اسمه 'سُهيّل'،كان ماشى فى الأرض زى الريح... كل بلد ليها حكاية ...
19/07/2025

> "بيقولك... كان فيه راجل غريب، لا ليه بيت ولا ليه ناس... اسمه 'سُهيّل'،
كان ماشى فى الأرض زى الريح... كل بلد ليها حكاية معاه، وكل قلب ساب فيه علامة.

فى يوم، قعد سُهيّل جنب راجل عجوز فى قهوة وقال له:

> 'أنا تعبت من التوهة... نفسى أرسى على بر.'

العجوز بصله وضحك وقال:

> 'يا ابنى... البر مش مكان... البر هو قلبك لما يرضى باللى قسمه ربنا.
طول ما انت بتدور على الراحة فى أرض مش أرضك... عمرك ما هترتاح.'

سُهيّل ضحك وقال:

> 'يعنى هفضل أدوّر طول عمرى؟'

العجوز قال:

> 'الدنيا مش مكان راحة يا سُهيّل... دى مكان فهم.
لما تفهم قصد ربنا فى كل خطوة... هتلاقي نفسك ارتحت وانت لسه بتمشى.'

> الراوي:
"وسُهيّل قام، كمل مشواره... بس المرة دى كان بيبتسم وهو تايه...
لأنه فهم إن الراحة مش فى الوصول...
الراحة إن قلبك يبقى معاك... مش مستنى من الدنيا حاجة."

---

ُهيّل


19/07/2025

"اللي راح ماكنش ليك.. واللي جاي معمول مخصوص عشانك."

18/07/2025

> "فيه ناس ربنا جمع دمهم... بس قلوبهم متخاصمة...
لأن القرب مش شرط يبقى أمان... ساعات القرب هو بداية الهلاك."

مسلسل: لعنة القُرب - الموسم التانيالحلقة التانية: "لما الكرسي يعلى... قلبك يوطى"> الراوي (بصوت غليظ وبارد):"فيه ناس أول ...
18/07/2025

مسلسل: لعنة القُرب - الموسم التاني

الحلقة التانية: "لما الكرسي يعلى... قلبك يوطى"

> الراوي (بصوت غليظ وبارد):
"فيه ناس أول ما تقرب من السلطة... بتنسى لونها الأصلي...
لأن الكرسي مش بيديك مكانة... الكرسي بيمتحنك:
يا هتفضل إنسان... يا هتتحول لوحش ببدلة."

---

المشهد الأول

نهار - مكتب حكومي فخم

رفعت، موظف عادي، اتعين مدير عام فجأة بعد ما اتسحبت الكراسي القديمة.
بيقف قدام مكتبه الجديد، يلمس الكرسي بتاعه، يضحك ضحكة غريبة.

> رفعت (لنفسه):
"هو ده... أنا أخيرًا فوق.
يلا يا جدع... كله يركع."

---

المشهد التاني

الموظفين حواليه، واحد فيهم بيقوله على مشكلة في الملفات

> الموظف:
"يا فندم عندنا شكاوى كتير، محتاجين نحلها."

> رفعت (ببرود وبصوت عالي):
"شكاوى إيه؟! أنا هنا اللي يقول ويأمر... كله يمشي بكلمتي...
واللي مش عاجبه، الباب يفوت جمل."

---

المشهد التالت

ليل - رفعت قاعد لوحده في المكتب، الكرسي بيلف بيه

> صوت داخلي:
"احكم... دُس... متحنش لحد... الكرسي محتاج قلب حجر."

> رفعت (يضحك بصوت عالي):
"أنا فوق دلوقتي... وأنا القانون!"

---

المشهد الأخير

نهار - رفعت داخل المكتب... يلاقي ناس كتير مستنياه...
بس عيونهم مش مليانة احترام... مليانة كره... خوف... احتقار.

> الراوي:
"كل اللي قربوا من السلطة... ونسيوا البشر...
بيتسحب منهم النور... ويفضل حواليهم بس العتمة...
العتمة اللي هما زرعوها في قلوب الناس."

---

رسالة الراوي:

> "السلطة بتكشف... مش بتغير...
والكرسي يا بيرفعك... يا بيخليك تموت وأنت قاعد عليه لوحدك."

---



18/07/2025

"فيه ناس لما قربت من نفسها...
ما اكتشفتش جواها ملاك...
لكن لقت شيطان بيضحك... ومستني فرصة ياخد مكانهم للأبد."

مسلسل: لعنة القُربالحلقة الخامسة: "الحلم اللي جه بوش تاني"> الراوي (بصوت تقيل وحزين):"فيه أحلام كنا بندعي ليها ليل ونهار...
18/07/2025

مسلسل: لعنة القُرب

الحلقة الخامسة: "الحلم اللي جه بوش تاني"

> الراوي (بصوت تقيل وحزين):
"فيه أحلام كنا بندعي ليها ليل ونهار...
ولما اتحققت... عرفنا إننا كنا بندعي على نفسنا مش ليها."

---

المشهد الأول

نهار - استوديو تصوير

سارة... شابة حلوة وموهوبة، دخلت عالم التمثيل، وبتصور أول بطولة ليها.
النجومية حواليها... الكل بيشاور عليها... الكاميرات... الفلاشات.

> صوت في دماغها:
"ده الحلم... الشهرة... حب الناس!"

---

المشهد التاني

ليل - شقة سارة

قاعدة لوحدها... الموبايل بيترن برسايل كتير... شتايم، تنمر، كلام جارح.

> سارة (وهي بتبص للموبايل وتعيط):
"إيه ده؟ أنا حلمت أكون مشهورة عشان أشوف ده؟!
ليه كل حد بيفتي فيا كأني مش بني آدمة؟"

---

المشهد التالت

نهار - موقع تصوير

سارة بتشتغل في هدوء... المنتج بيقرب منها، كلامه معسول... نيته باينة.

> المنتج:
"الشهرة مش بس تمثيل يا سارة... لازم تلعبيها صح... عشان تفضلي نجمة."

> سارة (بصوت جاف):
"أنا مش هكون نجمة على جثتي... اللي جيباه بتعبي مش بكرامتي."

---

المشهد الرابع

ليل - سارة في البلكونة... بتبص للمدينة الواسعة...

> صوتها الداخلي:
"الحلم اللي كنت بجري وراه... جالي بوش تاني...
كأنه قاللي: كنت فاكرة إيه؟ إن الطريق مفروش بالورد؟"

---

رسالة الراوي:

> "كل حلم مش بلاش... تمنه ساعات يبقى وجع في كرامتك...
ولو الحلم هيخليك تنسى نفسك... يبقى انت مش اتحققه... انت بعت نفسك له."

---



مسلسل: لعنة القُربالحلقة الرابعة: "غربة الحلم"> الراوي (بصوت هادي فيه شجن):"دايمًا السفر مغري... تبص على اللي هاجر تقول ...
18/07/2025

مسلسل: لعنة القُرب

الحلقة الرابعة: "غربة الحلم"

> الراوي (بصوت هادي فيه شجن):
"دايمًا السفر مغري... تبص على اللي هاجر تقول يا بختهم...
لكن محدش قالك إن فيه غربات تقتل الروح وانت عايش...
وإن فيه بلاد، مهما عديت شوارعها، عمرك ما هتكون فيها من أهلها."

---

المشهد الأول

نهار - مطار القاهرة

مالك بيودع أمه وأخواته... شنطة كبيرة ووش كله حماس.

> الأم:
"خد بالك من نفسك... والبلد اللي مش بلدك مهما جريت فيها... عمرك ما هتبقى فيها مرتاح."

> مالك (بضحكة الواثق):
"لا يا أمه... أنا رايح عشان أعيش بجد... هنا الحلم مات."

---

المشهد التاني

ليل - شقة مغتربين في أوروبا

مالك قاعد وسط شغل مطاعم... كراتين وأطباق.
كل اللي حواليه بيتكلموا لغات هو مش فاهمها.

يبص على صورته مع أهله... عنيه تدمع.

---

المشهد التالت

ليل - اتصال فيديو مع الأم

> الأم:
"مالك... شكلك هزيل ليه كده؟ انت بتاكل؟ بتنام؟"

> مالك (صوته مخنوق):
"بنشتغل يا أمه... كله شغل شغل شغل...
والليل هنا تقيل... مفيش حد... مفيش روح."

---

المشهد الرابع

ليل - مالك بيتمشى في شارع أوروبي بارد

كل الناس حواليه مشغولة... كله ماشي بسرعة... هو واقف لوحده.

> صوت الراوي:
"أحيانًا... اللي بتسيبه وراك هو الحلم الحقيقي...
وأحيانًا البلد اللي سبتها... كانت الحضن اللي مستنيك تصحى."

---

رسالة الراوي:

> "الغربة مش مكان بعيد... الغربة لما تكون جوه ناس مش بتشوفك...
ولما اللي حواليك يكونوا زي الجدران...
واقف معاهم... وحاسس إنك واقف لوحدك."

---



مسلسل: لعنة القُربالحلقة التانية: "صديق العمر... لدغة الثعبان"> الراوي (بصوت هادي وواخد على القلب):"فيه ناس كأنها لبس وش...
18/07/2025

مسلسل: لعنة القُرب

الحلقة التانية: "صديق العمر... لدغة الثعبان"

> الراوي (بصوت هادي وواخد على القلب):
"فيه ناس كأنها لبس وش صديق...
تمدي إيدك تسلم... تلاقيها مسمومة...
وتفضل تسأل نفسك: يا ترى هو كان صاحبي بجد؟ ولا أنا اللي كنت مغفل؟"

---

المشهد الأول

ليل - قهوة بلدي

سامي قاعد مع صاحبه مروان، بيشربوا شاي.
بيضحكوا ويحكوا ذكريات... سامي يقول:

> سامي:
"مروان انت الوحيد اللي فاضل من الزمن ده... كلهم باعوني وانت اللي فضلت!"

> مروان:
"ده احنا إخوات يا صاحبي... أنا ضهرك، وحاميك بعنيا."

الكاميرا تلمح مروان وهو بيبص لساعة سامي الغالية... عينه فيها طمع.

---

المشهد التاني

نهار - شارع جانبي

سامي ماشي لوحده...
مروان مستنيه مع اتنين شباب، عاملين فيها بلطجية.
يهجموا على سامي، يضربوه وياخدوا ساعته ومحفظته.

سامي بيقع على الأرض... يبص على وش واحد منهم... يلمح مروان بيشاور لهم ويجري.

> سامي (بهمس موجوع):
"مروان...!"

---

المشهد التالت

ليل - سامي قاعد في أوضته - إيده متجبسة

> صوت الراوي:
"أصل لما تقرب من الثعبان... مش لازم يلسعك من أول مرة...
ممكن يستناك تحس بالأمان... ولما تطمن... يديك السم كله ف عضمة قلبك."

---

رسالة الراوي:

> "فيه ناس انت اللي بتلبسها تاج الصداقة...
لكن هما جواهم سُم...
وعشان كده... متقربش من حد قبل ما تعرف نيتُه قبل وشه."

---



Address

Faiyum

Opening Hours

Monday 9am - 5pm
Tuesday 9am - 5pm
Wednesday 9am - 5pm
Thursday 9am - 5pm
Saturday 9am - 5pm

Telephone

+201550133234

Website

https://www.amazon.com/%E2%80%AB%D9%81%D8%B1%D9%8A%D8%AF%D8%A9-%D9%

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when هانى الميهى hany Elmehy posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to هانى الميهى hany Elmehy:

Share

Category