Heba salem

Heba salem قصص وعبر قصص واقعيه

من أحلى أنواع العوض..إنك تِرجَع تِفوق وتفتكر قيمة نفسك. عارف العوض الحقيقي بيبدأ منين؟من اللحظة اللي بتصحى فيها على نفسك...
18/10/2025

من أحلى أنواع العوض..
إنك تِرجَع تِفوق وتفتكر قيمة نفسك.

عارف العوض الحقيقي بيبدأ منين؟
من اللحظة اللي بتصحى فيها على نفسك، بعد وقت طويل كنت فيه مش شايفها.
اللحظة اللي بتبص فيها في المراية، وتقول:
"أنا استاهل أحسن من اللي كنت فيه.. أنا مش قليل."

الناس ساعات بتختفي.. الفرص ممكن تضيع.. الأحلام تتأجل، والطرق تتقفل..
بس تِفُوقك لنفسك؟ رجوعك لقيمتك؟
ده عوض رباني.. مايتقاسش بحاجة.

في وقت من الأوقات، كنت بتسامح أكتر من اللازم،
بتدي أكتر من طاقتك، وبتسكت على حاجات ماينفعش تسكت عليها..
مش لأنك ضعيف..
لكن علشان كنت ناسي قيمة نفسك وسط الزحمة.

والعوض الحقيقي مش لازم يبقى في شكل شخص جديد أو فرصة جديدة..
العوض ساعات بيبقى في قرار تاخده إنك ترجع تحترم نفسك، وتحُطّها في مكانها الصح.
ترجع تحبها، وتراعيها، وتبطل تلومها على حاجات هي كانت بتحاول فيها بكل اللي تقدر عليه.

العوض الحقيقي لما تبدأ تضحك تاني، من قلبك.
لما تنام مرتاح، لأنك بطّلت ترضى باللي بيكسرك.
ولما تبقى لوحدك بس حاسس إنك مش ناقصك حد.
لما تبقى في سلام، لأنك رجعت لنفسك، واحتضنتها بعد ما كنت سابها لوحدها في عز الزعل.

افرح..
افرح لما تِفوق، وافرح أكتر إنك لسه قادر تبدأ من جديد.
لإن العوض مش دايمًا بييجي من برّه..
العوض أوقات بيبدأ من جوّه.

اللي في الصورة ده فول مسوس، في أي بيت بيكون مصيره إنه يترمي يا في الزبالة أو يتحط علف للحيوانات.في رمضان الفول ده راح لح...
18/10/2025

اللي في الصورة ده فول مسوس، في أي بيت بيكون مصيره إنه يترمي يا في الزبالة أو يتحط علف للحيوانات.

في رمضان الفول ده راح لحد بيجمع تبرعات للناس اللي محتاجة، ولما اللي بتلم التبرعات شافت المنظر ده، اتصلت على صاحبة التبرع وقالتلها إن الفول ده مسوس ولا يجوز التبرع بيه وإن التبرع لازم يكون بجودة ممتازة زي اللي بتاكل منه في بيتها، فكان رد المتبرعة أسوء من الفول المسوس اللي اتبرعت بيه وقالت:" اللي محتاج هياكله، مافيهوش حاجة يادوب يتغسل ويطبخ!"

في المدينة، الأنصار كانوا بيمتلكوا نخل بلح كتير، ولما كان بيجي موسم حصاد البلح ويحصدوه، كان كل صاحب نخلة بياخد سُباطة أو أتنين من البلح اللي حصده ويروح ويعلق على مسجد سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم كصدقة للفقراء.

فكان الفقير لما يجي يمر من عند المسجد ويلاقي السُباطة متعلقة وهو جعان كان يمسك عصاية ويهز السُباطة، فيقع منها البلح المستوي فياخده وياكل منه ويمشي❤

وللأسف الصحابة في كذا مرة لقوا متعلق على المسجد سُباط البلح الناشف واللي مش مستوى أو اللي فسد واتغير طعمه!

وطلع إن اللي كان بيعمل كده، مجموعة ما من أصحاب النخل دول!

وذُكر إن في يوم وسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم خارج من المسجد شاف السُباط الفاسد ده متعلق على المسجد، فهزه بالعصاية وقال: "لو شاء رب هذه الصدقة تصدق بأطيب منها، إن صاحب هذه الصدقة يأكل الحشف يوم القيامة "

والحشف هو التمر الناشف اللي لسه مستواش 💔

فأنزل الله آية ٢٦٧من سورة البقرة في أصحاب الصدقات الرديئة دي
فقال تعالى:"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ ۖ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ"

يأمرهم الله- عز وجل- إنهم يتصدقوا من خير وأطيب وأحسن الثمار والزرع اللي ربنا سبحانه رزقهم بيه، ولا يتصدقوا بالفاسد منه واللي هما عمرهم ماهيرضوا يشتروه أو يقبلوا بيه لنفسهم ✋

خلي بالك الأمر ده لكل المؤمنين في كل الصدقات ❤

قصة حقيقيه حدثت بالفعل لصيدلي .. يقول: من حوالى سنتين وانا فى الصيدلية فى عز الشتا الساعه 3.5 فجرا كنت قافل ابواب الصيدل...
04/10/2025

قصة حقيقيه حدثت بالفعل لصيدلي .. يقول:
من حوالى سنتين وانا فى الصيدلية فى عز الشتا الساعه 3.5 فجرا كنت قافل ابواب الصيدلية الزجاج وفوجئت بخبط شديد على الباب جريت بسرعه فتحت الباب .. فاذا بشاب فى اواخر الثلاثنيات ملابسه تنم عن بساطه شديده ..
يصرخ الحقنى يا دكتور مراتى فى التوكتوك قدام الصيدليه بتولد ..
قولتله: انا هعمل ايه دى صيدلية .. وديها لدكتور نسا وولادة ..
قالى: الحقنى واخذ يتوسل الى دى خلاص بتولد ابوس ايدك اعمل حاجه ..
وتحت ضغط الالحاح الشديد اخذت المشرط وجفت وجوانتى ( ادوات الغيار المعتاده فى الصيدلية ) لقيت ان الجنين (( نصف راسه ))خرج ساعدت السيدة الى ان قمت باخراج الطفله وقطعت الحبل السرى اعدت التنفس للطفلة وقفلت الحبل السرى بمشبك السرة ثم اخرجت المشيمه فى ظلام حالك لم يقطعه سوى ضوء خافت من كشاف موبايل - بعض مما تعلمته من مرجع نسا وولاده قديم كنت شاريه من 20 عاما من معرض الكتاب ب 2.5 ج اتنين جنيه ونص ويحتوى على ما يقرب من 2000 صفحه - لم يستغرق الامر سوى (( عشر دقائق )) ثم عدت الى الصيدلية وقام هو بتوصيل زوجته وطفلته الى البيت ................
ثم فوجئت به بعد نصف ساعه يطرق باب الصيدليه فتحت له الباب فأخذ ويشكرنى وطلع من جيبه 300 ج وقالى معلش هما دول كل اللى معايا ..
رفضت اخذهم وربت على كتفه قائلا دول هديه منى للبنوتة الصغيرة فوجئت به ينهمر فى البكاء واخبرنى ان دكتور النسا رفض ان يولدها عندما علم انه لا يملك الاهذا المبلغ ..............................................................................
ثم رجعت فى ذلك اليوم بدلت ملابسى ونمت .. وفى الصباح فوجئت زوجتى بان البدلة التى كنت ارتديها قد تلطخت بنقاط من الدماء ( فقد كانت بيضاء اللون ) والقميص الابيض اكمامه تحولت الى اللون الأحمر .. فاصابها شعور مختلط من الذهول والغضب لإضطرارها لإزاله تلك البقع وذهول من سبب حدوثها .. فعادة ما ارجع اليها بالقليل من الدماء على ملابسى لإزاله رايش من يد احدهم او فتح جرح لكن تلك المره الدماء تملئ ملابسى ..
فقصصت لها ماحدث وانه لم يتسنى لى الفرصه او الوقت لخلع الجاكيت او تشمير القميص فرضخت للامر بدون تأفف بنفس راضيه.................................. ...........................................
ثم بعد سنتين من ذلك الحدث ..
كانت زوجتى حامل اخبرتها دكتورة النسا والولادة وزوجها ( هو ايضا طبيب نسا وولادة ) ان وضع الطفلة بالجنب .. وانه لابد من الولاده القيصرية .. وان الطفله ضعيفه جدا وهناك خطر على حياتها وستحتاج إلى حضانه قد تمتد لأسبوعين أو أكثر ..
أخذتها الى أربع دكاتره فاقروا بما سبق .. وان الولادة لابد أن تكون فى خلال يومين وإلا سوف تكون هناك خطوره كبيرة على حياتها والطفله ..
فعدت بها الى المنزل الساعه 11 مساءا على ان اخذها غدا لمكان مجهز بحضانة
ورجعت على الصيدلية محاولا تظبيط حساباتى لتوفير سيوله كافية .. فلم يكن معى فى ذلك الوقت المبلغ الكافى للولادة والحضانة كل تلك المدة .. خصوصا فى هذه الاثناء معظم الصيادله رأس مالهم أدوية إن وجدت ( ايام وزير الصحه عماد وفتره ارتفاع اسعار الادويه و النقص الحاد فى الادويه اواخر 2016 واوائل 2017 )..
فوجئت بإتصال بعد ساعة من المنزل احضر حالا زوجتك تعانى من إعياء شديد فأخذتها الى دكتورة النسا التى أخبرتني باستحالة الولادة الطبيعية ولابد من القيصرية ..
عندما كشفت عليها استغربت بشده واخبرتنى ان (( نصف راس )) الطفلة قد خرجت بالفعل وقد ساعدتها فقط بالولادة طبيعيا ولم يستغرق الامر أكثر من (( عشر دقائق )) ..
وكانت المفاجئه الأكبر أن الطفلة بحالة جيدة جدا.. ولا تحتاج الى أى علاج سوى قطره ب 5 جنيهات انذاك.. وسط ذهول الطبيبه وزوجها .. فقد كنت عندهم من 4 ساعات وأقروا هم واربع دكاتره أخرين باستحالة الولادة الطبيعية واستحالة الانتظار اكثر من 48 ساعه وإلا فالموت المحقق للأم والطفلة..............................................................................
عند ذلك علمت حرفيا المعنى الحقيقى لقول الرسول صلى الله عليه وسلم:
:مَن نفَّس عن مؤمنٍ كربةً من كُرَب الدنيا، نفَّس الله عنه كربةً من كُرَب يوم القيامة، ومن يسَّر على معسرٍ، يسَّر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلمًا ستره الله في الدنيا والآخرة، واللهُ في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه" ..
صدق رسول الله صل الله عليه وسلم
لا تستصغروا الخير .
اذا تمت القراءة صل على سيدنا محمد رسول الله عليه وعلى آله وصحبه افضل الصلاة والسلام

يتهمك البعض بالسوء ليخفوا عيوبهم ، كمن يطفئ النور ليتوارى ظلّه..لا تجعل صدى كلماتهم يربك هدوءك ، فالأكاذيب لا تغيّر حقيق...
21/08/2025

يتهمك البعض بالسوء ليخفوا عيوبهم ، كمن يطفئ النور ليتوارى ظلّه..

لا تجعل صدى كلماتهم يربك هدوءك ، فالأكاذيب لا تغيّر حقيقة ناصعة..
إنهم يرمونك بما يفيض من قلوبهم ، فتأكّد أن السوء الذي ينسبونه لك ، هو ما يسكنهم هم..
امضِ واثقًا بأن نقاءك أعمق من شوائبهم ، وبأنك لا تُقاس بلسان يلوك الظنون..
دعهم يلوّنون صورتك بما شاؤوا ، فالروح الصافية لا تتلوث بطلاء باهت..
إن الحقائق لا تحتاج إلى صراخ كي تُثبت نفسها ، يكفيها أن تظل ثابتة في صمتها المشرق..
فليتحدثوا عنك كما يشاؤون ، ولتتحدث عنك أفعالك كما تشاء أنت..
القوة الحقيقية أن تحيا بلا حقد ، وأن تدع الزمن يكشف الزيف ويُعرّي الأقنعة..
لا تطارد كل سهم يُرمى عليك ، بل ارتفع فوقه كطائر لا تبلغه السهام..
إن براءتك هي حائطك ، وصدقك هو درعك ، ونقاء نيتك هو عزّك..
في النهاية ، من يرمي الظلال على غيره ، يفضح عتمته قبل أن يمسّ نور الآخرين..
راقت

📌عود نفسك كل صباح أن تقول:  *استودعُ الله الذي لا تضيع ودائعه*  ديني ونفسي وأمانتي وخواتيم عملي  وأبنائي وأهلي وأحبتي وب...
21/08/2025

📌عود نفسك كل صباح أن تقول:

*استودعُ الله الذي لا تضيع ودائعه*
ديني ونفسي وأمانتي وخواتيم عملي
وأبنائي وأهلي وأحبتي وبيتي ومالي وجميع
ما أنعم الله به عليّ"

♥️🤲 اللهم جملني بقلب رحيم وعقل حكيم ونفس صبورة ، يارب اجعل بسمتي عادة وحديثي عبادة وحياتي سعادة وخاتمتي شهادة

صباحكم دعوة مستجابة بإذن بالله💞

صاحبتي بكلمها  اسألها ع حاجة المهم بعد ما خلصت إستفساري  وبنتكلم عادي فبسالها عن بنوتتها  قالتلي " كانت بتغير جو لان نفس...
21/08/2025

صاحبتي بكلمها اسألها ع حاجة المهم بعد ما خلصت إستفساري وبنتكلم عادي فبسالها عن بنوتتها قالتلي " كانت بتغير جو لان نفسيتها تعبانه " إفتكرتها بتهزر لكن بتتكلم جد بتقولي :
" عقله الإصبع إللى عمرها ٧ سنين إمبارح لقيناها قاعدة فى صمت غير المعتاد ومرة واحده قعدت جنب أبوها وبتقوله ( بابا انا محتاجه اغير جو انا حاسه اني لوحدي ) طبعا انا ضحكت ع كلامها وجوزي لكن لاقيناها بتتكلم بجد وفى عيونها دموع ولسه هتكلم راح جوزي زغرلي ورجع مسك ايديها طبطب عليها وقالها احكيلي مالك ايه مضايقك وليه قولتي كده قالتله ( مش عارفه بس حاسه ان انا لوحدي ) قالها عاوزه ايه طيب،قالتله بعيونها الحزينه ( مش عارفه انا قولت انت هتعرف لأنك بابايا مش كده )
راح أبتسم وقالها ( ايه رأيك بكره هخرج بدري من الشغل تكوني جاهزة نتغدا ونقضي باقي اليوم مع بعض ؟)
وافقت واللى ضحكني قالتله ( انا وانت بس ممكن ) بنتي بتوزعني قولتلهم بركة اقعد فى هدوء ،، وفعلا إمبارح الساعه ٣ كان مستنيها تحت وهي كانت جاهزة ومستنياه نزلت وركبت العربية جنبه ومشيوا وراجعين البيت الساعه ٣ الفجر ، اتغدوا ودخلوا سينما وراحوا ملاهي وقعدوا ع النيل اكلوا ايس كريم وترمس واتكلموا وعرف ان صاحبتها هتسافر برا مصر ومش هتشوفها تاني ودا زعلها وحسسها انها لوحدها لكن باباها طمنها واشترالها هدية ورجعت شايلها نايمة وماسكه اللعبه .. وتاني يوم لما صحيت كانت فى منتهى الروقان والضحك وع الغدا قامت حضنت باباها وقالتله شكرا يااحلي اب الل كنت حساه ومضايقني مبقاش موجود خلاص ..وطول اليوم قاعده فى حضنه ويضحكوا بيتكلموا وانا بتفرج عليهم ،البت اخدت أبوها مني تخيلي .. بس اقولك حاجه انا فعلا محظوظه ان ربنا رزقني بزوج واب حنين ومتفاهم زيه ، فاكره لما سألتنيني عن الحب بعد الجواز هو ايه ، هو دا احتواء وحنيه وتفاهم لا منتهي ..!

اتكلمنا حبه وقفلت لكن للحظه وهي بتحكيلي إفتكرت مشهد من مسلسل ونيس وهدي لما اخدها برا واتكلموا وسمعها ، قد ايه وجود الاب مهم ، قد ايه وجود الأب الحنين المتفاهم مهم ، الأب مش مصاريف وبس ، الأب مش بنك متنقل ، مش وظيفه الأب انه يخلف ويأكل ويعلم ويجوز ، الأب وجود وجود فى حياة أولاده ، الأب فى حياة البنت حياة لا هتقابل فى حنيته ولا خوفه ولا حبه ليها مهما أقسم الل معاها ، الأب سند وضهر لاولاده ، الأب ملوش بديل .. تريثوا فى إختياراتكم ل أولادكم .. منقول..

31/07/2025

عشرين جنيه تصنع المستحيل ....
كنت راجع من اسماعليه ، عديت على الكارته ، اكتشفت ان مش معايا فلوس كاش خالص غير عشرين جنيه مقطوعه ، الراجل مارضاش ياخدها منى ، قولتله مش معايا غيرها قالى خلاص مش مشكله بس خد الست دى معاك وصلها لمستشفى العيون هاتقولك عنوانها وخد باللك هى نظرها ضعيف جدا ..
قولت ماشى تعالى ، ركبت معايا وبدات تحكى بقى ..
قولتلها انتى ازاى نظرك ضعيف ووصلت لغاية الكارته ..
قالتلى انا عندى مايه زرقه على العينين ، وعندى ابن ١٠ سنين وزوجى متوفى ، سيبته مع جارتى وقولت انزل القاهره اكشف ، ركبت ميكروباص وعطل عند الكارته ، كل واحد من الركاب اتصرف وركب وانا ولاد الحلال جابونى هنا ..
قولتلها طيب هاترجعى ازاى ؟؟
قالتلى ماتقلقش اللى دبرها وبعتك ليا اكيد هايدبرها ويبعتلى حد يرجعنى ..
قولتلها عندك حق الصراحه بس الحياه مش ساهله قوى كدا ..
قالتلى بص الحياه ساهله قوى للى متكل على ربنا لكن اللى بيخاف من بكره دايما هو اللى عايش فى عذاب ..
المهم وصلتها المستشفى وانا بنزلها لاقيت حاجه غريبه قوى ..
لاقيت ممرض واقف وكأنه مستنيها ، استلمها منى وطلعت معاه ..
انا الصراحه صعبت عليا قولت لازم استناها على الاقل اوصلها للموقف لما تخلص بدل ما تحتاس دى تعتبر مابتشوفش اصلا ..
طلعت وراها لاقيت الممرض قعدها على كرسى ومشى ..
انا جيت قعدت جنبها من بعيد سمعتها بتدعى بصوت واطى ، يارب سهلها من عندك يارب هونها يارب عدلها يارب افرجها ، ماليش غيرك اتكل عليه ..
وفضلت تكرر الدعاوى دى طول ماهى قاعده ..
لغايه ماجات ممرضه وخدتها ودخلتها لدكتور العيون ..
بعد ماطلعت من الكشف ، الممرضه جابتها وقعدتها على الكرسى ، قمت جيت جنبها وقولتلها " ها خير ؟
ابتسمت وقالتلى انت لسه مامشتش ، قولتلها لا منا قولت استناكى وارجعك للموقف عشان ترجعى ..
ضحكت وقالتلى طيب يلا..
نزلنا وبسالها بقولها شكله الدكتور طلعلك علاج هاتخفى عليه عشان طالعه فرحانه ..
قالتلى لا دا قالى لازم عمليه ومافيش علاج هايعمل حاجه الحاله متاخره قوى ..
والعمليه بمبلغ كبير قوى وفضلت تضحك ..
قولتلها انتى فرحانه!!
قالتلى اللى. دبرها فى كل ده اكيد هايدبر الباقى ..
قولتلها اه يدبرها فى مواصله ، حد يسندك لكن فى مبلغ كبير ازاى ومنين ؟؟
قالتلى ربك يصنع العجايب ، ده شق البحر لموسى وشعبه ، مش هايشق الضلمه اللى فى عينى ويبعتلى نور !!
كانت مؤمنه جدا وعندها ايمان عجيب ..
وصلتها الموقف واصريت اخد رقمها عشان اسال عليها ..
العجيب فى ده كله ، انهارده افتكرتها فا كلمتها اسال عليها ..
قالتلى خبر حلو جدا ..
عملت العمليه ومادفعتش غير حاجات بسيطه جدا ..
اللى حصل ان الدكتور اتصل بيها فى نفس اليوم وحددلها ميعاد للعمليه بس فى مستشفى خيرى وقالها انا متنازل عن اجرى بس هاتدفعى مصاريف المستشفى ودى حاجه رمزيه ..
وبتكلمنى وهى فرحانه قوى ، وقالتلى مش قولتلك ، ربنا قادر يشق العتمه بنوره ..
ثق ان الله قادر .
منقول من صفحه

صغير بضمير كبيردخل طفل صغير إلى محل تجاري وطلب من صاحبه استخدام الهاتف، فأعطاه إياه.رفع الطفل سماعة الهاتف بعد أن وضع صن...
29/07/2025

صغير بضمير كبير

دخل طفل صغير إلى محل تجاري وطلب من صاحبه استخدام الهاتف، فأعطاه إياه.

رفع الطفل سماعة الهاتف بعد أن وضع صندوق مشروبات ليصل إليه، وبدأ المكالمة:

– مرحبًا سيدتي، هل تحتاجين لشخص يعمل عندك؟
– لا، لدي من يقوم بذلك.
– أستطيع جزّ الحشائش وتنظيف الحديقة بنصف الأجر.
– لا، لدي من يفعل ذلك.
– سأجعل حديقتك الأجمل في الحي.
– شكرًا، لست بحاجة.
أغلق الطفل الهاتف وهو مبتسم.
اقترب منه صاحب المحل وقال بإعجاب:
– يا بني، أعجبت بإصرارك! أعمل عندي وسأوظفك!
– رد الطفل بهدوء:
"شكرًا لك يا سيدي.. أنا أعمل عند السيدة التي كنت أكلمها، فقط أردت التأكد أنها راضية عن عملي."

هكذا يكون الضمير..
لا ينتظر التقدير، لكنه يسأل عنه ليطمئن.

فتح المعلم منفعلاً باب الإدارة دافعاً بالطالب إلى المدير وقد كال له من عبارات السب والشتم الكثير قائلاً لرئيسه في العمل:...
09/07/2025

فتح المعلم منفعلاً باب الإدارة دافعاً بالطالب إلى المدير وقد كال له من عبارات السب والشتم الكثير قائلاً لرئيسه في العمل: تفضل وألق نظره على طريقة لبسه للثوب ورفع أكمامه.

الطالب يكتم عبراته، والمدير يتأمل مندهشاً في الموقف، المعلم يخرج بعد أن سلم ضحيته للجلاد كما يظن، تأمل المدير ذلك الطفل نظر إلى طريقة لبسه للثوب اللافتة للنظر رآه وقد جر ثوباً وشمر كميه بطريقة توحي بأنه عربجي المدير اجلس يا بني.

جلس الطفل متعجباً من موقف المدير، ساد الصمت المكان ولكن العجب فرض نفسه على الجو المدير يتعجب من صغر سن الطالب والتهمة الموجهة إليه من قبل المعلم المتظاهر بالقوة.

الطالب يعجب من ردة فعل المدير الهادئة رغم انفعال المعلم وتأليبه عليه، انتظر الطالب السؤال عن سبب المشكلة بفارغ الصبر حتى حان الفرج.

المدير: ما المشكلة؟

الطالب: لم أحضر الواجب.

المدير: ولم.

الطالب: نسيت أن اشتري دفتراً جديداً.

المدير: ودفترك القديم.

سكت الطالب خجلاً من الإجابة ردد المدير سؤاله بأسلوب أهدأ من السابق فلم يجد الطالب مفراً من الإجابة، أخذه أخي الذي يدرس في الليلي.

نظر المدير إلى الطالب نظرة الأب الحاني وقال له: لماذا تقلد الكبار يابني وتلبس ثوباً طويلاً وتشمر كمك قاطعته عبرات حره من قلب ذلك الطفل طالما حبست وكتمت.

ازدادت حيرة الأب (المدير) كان لابد أن ينتظر حتى ينفس الطفل عن بركان كاد يفتك بجسده ولكن ما أحر لحظات الانتظار!

خرجت كلمات كالصاعقة على نفس المدير: الثوب ليس لي إنه لأخي الكبير ألبسه في الصباح ويلبسه في المساء إذا عدت من المدرسة لكي يذهب إلى مدرسته الليلية.

اغرورقت عينا المدير بماء العين تمالك أعصابه أمام الطالب، طلب منه أن يذهب إلى غرفة المرشد ما إن خرج الطالب من الإدارة حتى أغلق المدير مكتبه وانفجر بالبكاء رأفة بحال الطالب الذي لايجد ثوباً يلبسه، ودفتراً يخصه، إنها مأساة مجتمع.

مؤلمة بمعنى الكلمة كم يشتري أبناؤنا من دفاتر وكم هي كثيرة الأثواب في خزائن أبنائنا، دائما كنت أقول ومازلت: بأن دور المعلم ليس كأي موظف آخر، المعلم مهمته اكبر من ذلك بكثير، لكن ليت كل المعلمين يفقهون ونحن كافراد مجتمع يجب علينا اخراج الصدقه لانه يوجد في الناس فقير ويوجد في الفقير متعفف
منقول عن صفحه سراج النباتى

احببت💞
09/07/2025

احببت💞

💯
09/07/2025

💯

ارتفعت حرارتها فجأة وتوفيت بعد ساعاتطفلة في عامها الثاني تلعب وتلهو وتملأ البيت بالضحك واللهو والحب، كانت بريانا طفلة جم...
09/07/2025

ارتفعت حرارتها فجأة وتوفيت بعد ساعات
طفلة في عامها الثاني تلعب وتلهو وتملأ البيت بالضحك واللهو والحب، كانت بريانا طفلة جميلة تتمتع بحب كل من يراها وتخطف قلبة من أول لقاء وفي يوم من الأيام ارتفعت حرارتها فجأة وظن والديها أنها اصيبة ببرد أدى إلى إرتفاع درجة حرارة جسمها.
ارتفعت حرارتها فجأة
قامت أمها كالعادة بإعطاءها مسكنات وخافض للحرارة مثل أي أم في هذا الموقف ولكن لن تشعر بأي تحسن بل وبدأت بريانا في ترجيع دم، فقام أهلها بنقلها على الفور إلى أقرب مستشفى، ليكتشفو هناك بعد الفحص أن هناك جسم غريب في معدة الطفلة البريئة، قامو الأطباء بعمل عملية حراحية إستمرت ساعتين ونصف لإستخراج هذا الجسم الغريب ليكتشفوا المفاجأة.
إكتشف الأطباء أن هذه الطفلة البريئة قامت ببلع بطارية من النوع المسطح التي توجد في معظم أنواع الألعاب الخاصة بالأطفال، إبتلعتها دون أن يدروا الأهل، وبكل أسف امتزج الحمض الموجود داخل البطارية بالدم وحدث تسمم لم يقدر الأطباء على معالجته، ليس هذا فحسب فقد اصاب الحمض شريان من أهم الشرايين توفت بعدها مباشرة وسط دهشة وذهول والديها الذين شعروا أنهم السبب لأنهم من اشتروا لها ألعاب.
ولذلك وجب علينا النصيحة بالحذر من هذه البطاريات وفي حالة ابتلاع الطفل لإحدى البطريات فعليكم بالتالي:-
1-سرعة التوجه إلو أقرب مستشفى لمعالجة السموم.
2-عدم تناول الحليب حيث أنها له نتيجة عكسية.
3-وللوقاية يجب التأكد من إحكام أي جهاز يستخدمه الأطفال والتأكد بعدم إمكانية الطفل من استخراجها.
4-التخلص من أي بطاريات فارغة في البيت.
شارك الموضوع قد تكون سبب في تنبيه أب أو أم للحفاظ على فلذة كبدهم

Address

10ش السلام البهتينى
Ismailia

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Heba salem posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to Heba salem:

Share

Category