Odoo&Brand

Odoo&Brand ملابس براند أصلية بأسعار ممتازة ✨
سجاد وأدوات منزلية مختارة بعناية 🏡
أجهزة كهربائية مستعملة بحالة ممتازة ⚡

31/01/2026


وانت بتكبر كده والحياة بتلطش فيك هتتعلم كتير.. هتتعلم إن مش كل حاجة حلوه لازم تدوم... هتتعلم إن فيه ناس هتكون مراحل في حياتك هتيجي لغرض عشان تعلمك حاجه وهتمشي ..هتتعلم مين اللي تبكي على كتفه وهتتعلم إن أوقات لازم تمسح دموعك بإيدك😔

هتتعلم تحب وهتتعلم تفارق وتفقد جزء من روحك وتكمل.. هتتعلم من الناس اللي جرحتك وهتتعلم من إللي انت جرحتهم😪..وهتشوف الدنيا وهي بتدور وتعلمك إن الشيء الوحيد الأكيد إن مفيش حال بيدوم🙂

هتتعلم يعني إيه ثقة ويعني إيه جدعنه والدروس دي هتتعلمها من الخاين والندل قبل الصاحب الوفي.. هتتعلم إنك تعيش بشوية تشوهات جوا نفسك بس حتى التشوهات دي خير جايه تعلمك

هتتعلم إن في ناس في حياتك مينفعش تسيبها لازم تتبت فيهم بإيدك وسنانك علشان الناس دي مبتتعوضش😍🌹وهتتعلم إنك أوقات لازم تفسح الطريق للي عايز يمشي عشان يتعوض عادي وهيجي اللي أحسن منه 😊وإنت راضي وماشي في طريقك ومكمل

هتتعلم من كل الناس الي هتقابلها في حياتك من زميلك في الدراسه من الطفل الصغير من الراجل الكبير من ابوك ومن امك.. كل حد اتعاملت معاه هيسيبلك أثر جواك ربنا بعتهولك يعلمك🤩

ومن أكبر الحاجات الي لازم تتعلمها إنك تسامح نفسك وتسامح إللي حواليك..وتتلعم إن أكبر كنز لك هي أعمالك الخالصة لله🙏..وإن كان اتكتب عليك تتعب..ف ربنا يكتب لك إنك تتعب ف الطريق الصح ومع الناس الصح وعلشان الهدف الصح.

 متستناش حنية من ابنك أو بنتك…وأنت عمرك ما شبعتهم منها.الحنية مش زرار بيتداس عليه في الكِبر،ولا واجب بيترد وقت ما نحتاجه...
13/12/2025



متستناش حنية من ابنك أو بنتك…
وأنت عمرك ما شبعتهم منها.

الحنية مش زرار بيتداس عليه في الكِبر،
ولا واجب بيترد وقت ما نحتاجه.
الحنية بذرة…
لو ما اتزرعتش بدري،
مش هتطلع لوحدها.

الطفل اللي كبر على الزعيق،
وعلى القسوة،
وعلى إن مشاعره دايمًا ملهاش قيمة،
هيكبر وهو مش عارف يطبطب،
ولا يعرف يحتوي،
ولا حتى يفهم يعني إيه أمان.

مينفعش تكون طول عمره
أنت البُعد،
والشد،
والقفل…
ولما تكبر تستنى منه القُرب والدفا.

اللي اتحرم من الحنية
مش ذنبه لما يعجز يديها،
لأن اللي ما خدش
ما اتعلمش.

إدي ابنك الحنية قبل النصيحة،
والاحتواء قبل اللوم،
والأمان قبل الأوامر.
علشان لما يكبر
ويحضنك من قلبه،
تحس إنك فعلًا
حصدت اللي زرعته

17/09/2025

كنت بتكلم أنا وواحده صاحبتي من فتره وف وسط الكلام بتقولي لو لقيتي حد محتاج متديلوش سمكه او فلوس يجيب بيها سمكه لا إشتريله صِنَارة علشان يقدر يصطاد بيها سمك مش سمكه واحده
اللي إستفادته من كلامها لو عايز تساعد حد محتاج حاول تشوفله شغلانه يعيش منها تجيبله دخل ثابت أو تعمله أي مشروع صغير يعيش منه ودا هيكون أجمل بكتير من إنك تديله حاجه كل فتره ♥️😍

02/08/2025



تعالو بينا نتكلم عن التفاؤل
لقول الله سبحانه وتعالى ( فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا) صدق الله العظيم🙏
تفاءلوا بالخير تجدوه🤍
يعني ما تفكر فيه تحصل عليه بإذن الله،
بلاش تفضل حبيس التشاؤَم😔
لأن المرء نتاج أفكاره😊، يعني لو فكرت ف شيئا ما بحسن ظن بالله ستحصل عليها😊

29/07/2025

بما إنه عندي ولادي ف سن ال13وال14سنه اللي هو بيندرج تحت مسمى المراهقه ف وقتنا الحالي ومن هنا قررت أبحث واقرأ وأفهم السن دا والتعامل معاه يكون إزاي. وقد كان 👌
لكن ف البدايه أحب أقول إن الناس هنا نوعين، نوع يقولك دا سن مراهقه ودا بقي يندرج تحته (عنيد - مش بيستوعب _مش بيصلي _مش بيذاكر _مش بيروح تمارينه.. الخ يعني كل حاجه وحشه مش كويسه، عشان انت ك ولي أمر أب وأم بتقول دي فتره مراهقه بكره تعدي وربنا يهديه 😔
كام مره قولتها وإبنك سمعها 🤔
لو ابنك سمعها هيقول لنفسه انا كدا طبيعي ف تمام َهيتأقلم ع دا وانت هتقعد لا حول ليك ولاقوه 😥
النوع التاني بياخد بنهج نبينا الكريم ويقول دي فترة التكليف وبداية الشباب ودا بيندرج تحته حاجات كتيره جدا أهمها انت دلوقت بقيت مسئول ومن النهارده أي شئ هتعمله انت محاسب عليه أمام الله وهتكتب ف صحيفتك (صلاتك _الرياضه اللي تحافظ ع جسمك _دراستك اللي هتخلي ليك مستقبل _برك ب أهلك... الخ...
أنا هنا ك أب أو أم معاك وجنبك هدعمك وهحس بمشاعرك وهتفهما وهساعدك وأعلمك 😊
أي مشكله تواجهك هنوقف انا وانت مع بعض وهساعدك نحلها علشان انت لسه صغير 😘
مهم جدا ولادنا يعرفوا إن أساس وجودنا ف الدنيا إننا ف إختبار كلنا ونجاحنا فيه جزاؤه الجنه ♥️
لو رجعنا لنهج نبينا الكريم والصحابه رضوان الله عليهم هنلاقي أسامه بن زيد ف سن العاشره عرض نفسه ع النبي (ص) ان يجاهد ف سبيل الله الا ان الرسول (ص) رده لصغر سنه ولكن قاد الجيش ف سن ال16 سنه🤍
مهم جدا جدا جدا اننا نقدر مشاعرهم ونتفهمهم ف السن دا لأنه سن هرموني بحت أكتر الوقت بيميلوا للإنعزال والوحده👌
مهم كمان نفكر ولادنا من وقت للتاني إحنا هنا ليه ومهم نقرب منهم عشان انت الاب والام الكبار اللي مريتوا بتجارب كتير ف حياتكم لازم توجيه منك بحب دون تسلط🌹
حد هيقولي الكلام مفيش أسهل منه 🤔
هقوله أنا عارفه ومتأكده إنه الموضوع مش سهل أبدا عشان انا مجربه زي م قولت ف الاول ومحتاج مجهود عظيم عشان نعدي بولادنا ل بر الأمان لازم نبذل المجهود الجبار دا مش نسيبهم لكل المغريات اللي بقت موجوده ف الدنيا الايام دي وبتسحبهم بكل شغف وإدمان 😥
إنك تربي شاب او بنت ع نشأ صحيح ف الزمن دا
صدقني دا هيبقى أعظم إنجازاتك ف الحياه.
كلنا بنحاول 🤲
تختلف معايا أو تتفق.. أيهما أفضل
تحط ابنك ف خانة المراهق (عنيد _مش بيصلي _مش بيذاكر.. الخ
واللا شاب مكلف (بيحاول يتبع نهج نبيه بيقع ويقوم تاني عشان لسه صغير وانا جنبه وهدعمه َوهساعده وهوجهه لحد م يوصل عشان هو بقي محاسب أمام الله. وكدا نبقي إستفدنا من الفتره دي وخصوصا انها من عمره،
إدعموا ولادكم وساعدوهم متسيبوش السوشيال ميديا تربي ولادكم الموضوع بقي مرعب بجد 😥
ربنا يحفظ ولادنا جميعا 🙏♥️

الامان 👌
27/07/2025

الامان 👌

لو خيروك بين الحب والأمان هتختار إيه؟
أعتقد الامان
أي علاقه جميله ومريحه ف الدنيا سببها الإحساس بالأمان إنك تبقي (متطمن)
الصداقه أمان
الإحتواء أمان
الاهل أمان
الزواج أمان
حتى قناعاتك بالاشياء سببها الأمان؛
الأمان بدايته مع الحاله اللي بتعيشها مع ربنا سبحانه وتعالى.. كل م كنت قريب من ربنا ف انت ف أمان والحاله دي بتنعكس ع حياتك بالكامل وبالتالي هتقدر تميز الأشخاص اللي بتحسسك بالأمان؛
يمكن تحسه ف حضن من أهلك😍
أو طبطبه من واحد صاحبك☺️
أو من الونس (شريكك _شريكتك)♥️
إختار دايما الحاله والشخص والموقف اللي يمنحك كل مشاعر الاحساس بالأمان؛ الشخص المللم بكل إحتياجاتك ف وسط زحمة وكراكيب الدنيا😔
صعب تلاقي حد يطمنك؛ سهل تلاقي اللي يقول بحبك 👌

لازم كل يوم تحط لنفسك كام حاجه تعملها والأهم إنك تنجزها 🤩وأوعي تتعود تأجلها لتاني يوم😎حاول تبعد تليفونك عن إيدك عشان تقد...
23/07/2025

لازم كل يوم تحط لنفسك كام حاجه تعملها والأهم إنك تنجزها 🤩وأوعي تتعود تأجلها لتاني يوم😎
حاول تبعد تليفونك عن إيدك عشان تقدر تعمل دا 😍 لأنه زي م كلنا عارفين دا أخطر انواع الملهيات😔 جاهد إن وقتك اللي من عمرك تستغله صح عشان هتتسأل عليه أمام الله🙏

👌

الغاية من الزواج هو الوَنَس والأُلفة مع شخص يكمل معاك سنينك الجاية كلها  ❤ .. تشيبوا سوا وتتعكّزوا علي بعض والحكاوي بينك...
11/07/2025

الغاية من الزواج هو الوَنَس والأُلفة
مع شخص يكمل معاك سنينك الجاية كلها ❤ ..
تشيبوا سوا وتتعكّزوا علي بعض والحكاوي بينكم بالقعده الحلوه برحمه وموده م تخلصش بالعكس تزيد مع السن، وتفضلوا أمان لبعض وحضنكوا يفضل ملجأ لبعض من الدنيا ومشاكلها ، تكبروا والمودة والرحمة تكبر معاكوا، قلوبكوا تفضل باقية على قلوب بعض، والإخلاص يستمر ويزيد ♥️
الغاية إن الشخص اللي تحبه النهارده، يفضل معاك بكره، وبعده، ولأخر العمر، يفضل معاك بروحه قبل أي حاجه تانيه ♥️



09/07/2025

🛑ابني بلغ اقولة ايه ⁉️

👈 رسالة أب لابنه اللي خلاص بقى راجل.😍 🌹🙈

١.الرجولة يابني مش بصوتك اللي بدأ يخشنّ و لا بعضلاتك و لا بالكام شعراية اللي بدأوا يطلعوا لك في وشك !
الرجولة يعني أخلاق ✋🏻 و أخلاقك و تربيتك بيظهروا من خلال أفعالك،

٢. عايز الناس تدعي لي؟!
خلّيهم يدعوا لي لما يتعاملوا معاك و يلمسوا فيك الدين و حسن الخُلق، و هي دي أعظم و أغلى هدية ممكن في يوم تقدمها لي. 🌹

٣. احترم المسنّ، احترم الصغير، احترم عامل النظافة، احترم الضعيف، احترامك لغيرك مش تقليل منك، احترامك لغيرك من احترامك لنفسك. ❤️

٤. صحتك هترافقك طول حياتك، اهتم بها و إعطيها حقها، و على قد ما تهتم بها دلوقتي؛ على قد ما هتشيلك قدام.
اهتم بها سواء بأكل صحي أو رياضة، و امنع عنها أي حاجة ممكن تؤذيك و قوّي إرادتك بنفسك. 💪🏻

٥. إوعى بقى بعد ما اهتميت بصحتك تتعافى بها على حد 🚫
دي نعمة، استغلها في الخير و اشكر ربنا عليها و ادعي له بدوام نعمته دي عليك.

٦. مش هقول لك اتعب دلوقتي عشان ترتاح بعدين لأن الدنيا دار ابتلاء و مشقة، الإنسان مخلوق عشان يسعى و يجتهد و يتعب، و لكن هقول لك إن على قد سعيك و تعبك على قد ما هيكون توفيقك و أجرك عند ربنا، أتقن في عملك و في اللي تملكه و اللي في إيدك دلوقتي و طلّع أحسن ما عندك و سيب النتايج على ربنا.

٧. لما تيجي تختار مسارك المهني your career، اختار الحاجة اللي تقدر من خلالها تنفع بها دينك و تنفع بها الناس و تحقق منها الغرض من وجودك أصلاً في الحياة.

٨. مهما وصلت لأعلى المناصب.... إوعى تتكبر على حد و إوعى تكسر بخاطر حد يلجأ لك.

٩. مساعدتك لغيرك مش هتاكل منك حتة، بل بالعكس دي هترفعك درجات.
و لو في يوم نسيت؛ اسأل نفسك : "هو أنا مخلوق ليه؟!"
ربنا جعلك في مكانك ده لسبب.
قول دايماً الدعاء: "اللهم استخدمنا و لا تستبدلنا" و ربنا يقدرك دايماً و تكون في خدمة كل الناس.

١٠. معرفة الناس كنوز مع وضع الحدود اللي تناسبك.

١١. إوعى في يوم تكسر نفسك لحد ، لازم يبقى عندك عزة نفس و كرامة، ما تخليش حد يستغلك مادياً، خليك متوازن و عادل في المعاملات المادية.

١٢ بيوت الناس لها حرمة "مهما كانت درجة القرابة".

• ما تدخلش من الباب بدون استئذان.

• ما تقعدش غير لما أهل البيت يسمحوا لك و يوجهوك لمكان الجلوس.

• ما تدخلش أبداً أبداً أبداً و إيدك فاضية.

• مش مسموح لك تدخل مكان تاني داخل البيت بدون استئذان حتى لو كنت رايح الحمام، لازم تستأذن.

• ما تمد إيدك على حاجة و لا تفتح حاجة مش بتاعتك.

• غض بصرك حتى لو محدش شايفك.

١٣. آداب التعامل مع النساء مهم جداً تتعلمها، ما انت خلاص بقيت راجل. ✋🏻

• ما ينفعش تسابق بنت أو واحدة ست على دخول مكان، من باب الذوق و الاحترام تسيب لها المجال تدخل هي الأول، و لو دخلت خليك ماسك لها الباب لغاية ما هي تدخل.

• لو أسانسير ياريت ما تضايقهاش و تسيبها تطلع هي بحريتها الأول.

• لو طالع على السلم و اتصادف إن واحدة طالعة قبلك؛ ما ينفعش تطلع وراها على طول، استنى لغاية ما هي تطلع الأول و انت عينك تفضل في الأرض.

• إوعى تقعد في مكان و فيه واحدة ست أو بنت واقفين.

• لو جارتك ست كبيرة و شايلة حاجة، استئذنها تشيل عنها، ما يصحش تجري و تسبقها أو تتأخر عشان تتهرب.

١٤. تعامل مع بنات الناس بالظبط زي ما تحب الناس يتعاملوا مع أختك أو أمك.

١٥. حذار في يوم تخلّي واحدة ست "مسئولة منك" في احتياج مادي و تتهرب منها، إوعى. ❌❌❌
ربنا سبحانه و تعالى لما قال إن الرجال قوامون على النساء، فمن ضمن القوامة هي الإنفاق، و لما في يوم هتاخد ضعف الميراث برضه عشان نفس السبب.
انت المسئول عن الإنفاق، و صدقني يابني هي دي الرجولة اللي بجد. 💪🏻

١٦. ما تتهرب من الواجبات الاجتماعية، و لو فيه حالة وفاة؛ سيب كل اللي في إيدك و تكون أول الحاضرين، ده غصب عنك مش بمزاجك.

١٧. الحياة مليانة فرص و تجارب و حقك يكون عندك الرغبة في تجربة حاجات جديدة،
جرب!
ما انت لازم تجرب!
بس قبل ما تجرب أسأل نفسك سؤالين :
١. هل التجربة تتسبب لك في أي أذى؟ حتى لو على المدى البعيد؟
٢. هل التجربة تغضب ربنا؟
لو الإجابة "نعم" تبعد الفكرة عن بالك فورا بدون نقاش.

١٨. إياك و التعلّق بغير الله.
الأشياء المادية بتتغير، و قلوب الناس بتتغير، و مافي حاجة و لا حد بيبقى على حاله، فخدها من قصيرها عشان تعيش مرتاح و سعيد في حياتك،
لا تتعلق بحاجة و لا تتعلق بحد، و برضه ما تربطش سعادتك بحاجة أو بحد.

١٩. كل يوم بيعدي انت بتكبر و بتقوى، و أنا كمان بكبر بس بضعف، و لكن خلي بالك إنك مهما كبرت هتفضل بالنسبة لي حبيبي الصغنن 😍
دي حقيقة و إوعى في يوم تتكسف منها.
عيشها و أستمتع بها و خد حقك منها تالت و متلت بس بما يرضي ربك قبل ما يفوت الاوان.

منقول 👍👌

Address

مكتب بريد اسحاقه
Kafr El Sheikh

Opening Hours

Monday 3pm - 7pm
Tuesday 4pm - 6pm
Wednesday 5pm - 9pm
Saturday 2pm - 5pm
Sunday 2pm - 5pm

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Odoo&Brand posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share