موضــه للبنـــات. وبـــس

موضــه للبنـــات. وبـــس للاعلانات عبر صفحتنا التواصل عبر رسائل الصفحه
(6228)

أخذتني ابنتي إلى دار للمسنين.كانت تظن أنها تتخذ قرارًا من أجل مصلحتي.لم تكن تعلم أن المكان ملكي.وأنا، في صمت، تركتها تفع...
10/11/2025

أخذتني ابنتي إلى دار للمسنين.
كانت تظن أنها تتخذ قرارًا من أجل مصلحتي.
لم تكن تعلم أن المكان ملكي.
وأنا، في صمت، تركتها تفعل ذلك.
اسمي إلينا ريفاس، وعمري خمسة وسبعون عامًا.
كنتُ يومًا أملك كل شيء:
زوجًا كان ينظر إليّ وكأنني وطنه،
وعملًا يمنحني شعورًا بأن لي فائدة،
وعائلة مليئة بالضحك، وبالدموع المشتركة، وبالأيام المفعمة بالحياة.
ثلاثة أبناء، لكلٍّ منهم عالمه الخاص.
ثم بدأت الحياة تأخذ مني ما أحب، شيئًا فشيئًا.
مات زوجي قبل عشر سنوات،
بأزمة قلبية مفاجئة — كصاعقة تضرب القلب.
وبعده جاء الصمت.
ذلك الصمت الذي يتسلل إلى الجدران، ويثقل الكتفين، ويجعلك تشك في وجودك نفسه.
أصبحت المكالمات نادرة، والزيارات أكثر ندرة.
ناتاليا، ابنتي الصغرى، كانت من أحببتها بحنان من يعرف أن الأحلام تحتاج إلى من يحميها.
كانت طموحة، لامعة، مصمّمة على أن تغزو العالم.
وحين غادرت لتدرس بعيدًا، بعتُ كل ما أملك من قيمة كي أساعدها على التحليق.
لم أشعر بثقل ذلك. فحب الأم لا يحسب بالميزان.
مرّت السنوات.
بنت حياتها وأسرتها.
وانقطع الخيط الذي كان يربطنا، حتى كاد يصبح غير مرئي.
ثم في يوم من الأيام، بعد طول صمت، عادت.
نظرت إليّ بعينين مملوءتين بالعطف، لكن فيهما أيضًا مسافة.
وقالت إن العيش وحيدة لم يعد فكرة جيدة،
وأن الوقت قد حان لأفكر في مكان يعتني بي.
لم أُجب. فقط أومأت برأسي.
وفي اليوم التالي، أخذتني إلى مكان أنيق — تحيط به الخضرة، ويُعتنى بكل تفاصيله.
وقّعت الأوراق، وقبّلتني قبلة سريعة على خدي، ثم غادرت.
كما لو كانت تؤدي مهمة مزعجة وانتهت منها.
جلست في الحديقة، والريح تلاعب الزهور، وفهمت شيئًا.
ذلك المكان… كان الملاذ الذي حلمتُ أنا وزوجي أن نبنيه لشيخوختنا، حجرًا فوق حجر.
وما زال كل شيء مسجّلًا باسمي — اختيارًا منه، بدافع الحب.
قال لي ذات يوم:
“احتفظي به باسمك، فقد يأتي وقت لا يتذكّرنا فيه أحد.”
وقفت وتوجهت إلى مكتب الإدارة.
وقف المدير مذهولًا حين رآني.
“السيدة ريفاس… هذا المكان ملكك.”
“أعلم”، أجبته بهدوء.
سألني إن كنت أرغب في منع ابنتي من الدخول.
هززت رأسي نفيًا.
كان لديّ خطة مختلفة.
بقيت هناك. لا كضيفة — بل كسيدة الدار.
جمعت الموظفين وقدمت نفسي كمديرة جديدة للمكان.
بدأت بإعادة تنظيم كل شيء: الأنشطة، الخدمات، حياة النزلاء اليومية.
ولأول مرة منذ زمن طويل، شعرت أنني حية من جديد. أنني ما زلت أُحدث فرقًا.
بعد أسابيع ......
الباقي القصـــــــــه كاااااملة من هنا 👇 اللينك 🎁 في التعليقات 👇👇👇

✅️ ألم البطن ( أعلى اليمين ) : الكبد، المرارة، الكلى✅️ ألم البطن ( أعلى اليسار ) :...عرض اااا،،
10/11/2025

✅️ ألم البطن ( أعلى اليمين ) : الكبد، المرارة، الكلى
✅️ ألم البطن ( أعلى اليسار ) :...عرض اااا،،

دعا زوجته السابقة المسكينة إلى حفل زفافه لإحراجها - لكنها وصلت في ليموزين مع توائمها الثلاث...كانت الشمس تشرق فوق مدينة ...
10/11/2025

دعا زوجته السابقة المسكينة إلى حفل زفافه لإحراجها - لكنها وصلت في ليموزين مع توائمها الثلاث...
كانت الشمس تشرق فوق مدينة هادئة، ولكن تحت الهدوء تكمن عاصفة على وشك الانكسار. على درج فندق فاخر مزين بالورود البيضاء، كان حفل زفاف على وشك البدء. وقف العريس، دانيال، مرتدياً بدلته الرسمية التي لا تشوبها شائبة، بابتسامة متغطرسة وهو يستقبل الضيوف الأغنياء. لم تكن تحتفل باتحادها مع صوفيا، وهي شابة من عائلة غنية فحسب، بل كانت تستعد أيضًا لإذلال شخص ما من ماضيها.
تلك الشخص كانت إيما زوجته السابقة. قبل سنوات، كانت إيما المرأة التي أعطتها كل شيء. عملت نوبات طويلة كنادلة، وقبلت وظائف التنظيف الليلي، وتخطت الوجبات لمساعدة دانيال على تسلق سلم النجاح. كانت تؤمن به أكثر مما تؤمن بنفسها. ولكن عندما وصل دانيال إلى الثروة أخيرا، تحول حبه إلى بارد. رأى إيما كتذكير بصراعاتها، عبء أرادت التخلص منه. بدون تردد، قدم طلب الطلاق، وتركها لا شيء سوى سيارة خردة وشقة صغيرة.
ما لم يعرفه دانيال هو أنه، بعد أسابيع قليلة من الطلاق، اكتشفت إيما أنها حامل... حامل مع ثلاث توائم. وحيد ومكسور القلب، كاد يستسلم لليأس. لكن فكرة وجود ثلاثة أرواح صغيرة اعتمادا عليها أعطتها القوة للقتال. عملت بلا كلل، وتعمل في وظيفتين بينما تعتني بثلاثة أطفال. كانت لياليها بلا نوم، لكن عزمها لم يلوح. قامت ببناء حياة جديدة ببطء، وحوّلت إبداعها إلى وظيفة صغيرة في استوديو تصميم. بعد سنوات، تمكنت إيما من فتح متجرها الخاص، الذي أصبح شركة محترمة في المدينة.
في هذه الأثناء، تفاخر دانيال بثروته وحكي قصصًا عن كيف أنه "هرب" من زوجة فقيرة كانت تمنعه. عندما خطب صوفيا، قرر دعوة إيما، ليس من باب اللطف، ولكن لمشاهدتها وهي تعاني. تخيلت وصولها بملابس رخيصة، ربما تركب الحافلة، واقفة، مندهشة من الحياة التي فقدتها. بالنسبة لدانيال، سيكون هذا الاختبار النهائي لفوزه.
لكن دانيال كان مخطئاً.
صباح الزفاف كان مشرقا وذهبي. الضيوف يرتدون فساتين رائعة وسيارات فاخرة ملأوا الفندق. ومضت الكاميرات بينما صوفيا، متألقة في فستانها المتقن، وقفت بجانب دانيال، وكلاهما يستمتعان بالاهتمام. كان كل شيء يسير بشكل مثالي، حتى تحول طنين الباس في ليموزين أخرى رؤوس...
لايك وكومنت بتم ليصلك باقي القصه المشوقة 👇🏻👇🏻

الإجابة اول تعليق👇👇
10/11/2025

الإجابة اول تعليق
👇👇

لقاء الفتاة الفقيرة التي قضى معها ليلة عاطفية قبل عشر سنوات جعل الملياردير يُصاب بالدهشة حين رأى طفليها التوأم يتسولان ت...
10/11/2025

لقاء الفتاة الفقيرة التي قضى معها ليلة عاطفية قبل عشر سنوات جعل الملياردير يُصاب بالدهشة حين رأى طفليها التوأم يتسولان تحت المطر... أما النهاية فكانت غير متوقعة.
كانت أمطار الصيف تهطل بغزارة فوق مدينة نيويورك، تتساقط كخيوط فضية كثيفة تُغشي الأضواء وتجعلها دوائر ذهبية باهتة.
داخل سيارة "رولز رويس" سوداء فاخرة،
جلس الملياردير إيثان بلاكويل يحدّق من النافذة
، غارقًا في أفكاره.
كان قد خرج للتو من اجتماع مجلس إدارة دولي —
انتصار آخر يُضاف إلى إمبراطوريته التجارية — لكن العاصفة في الخارج بدت وكأنها تُعبّر عن فراغٍ داخلي
لم يعد يستطيع تجاهله.
عند التقاطع التالي، خفّف السائق سرعته.
كانت هناك امرأة تقف بجوار محطة الحافلات، تضم تحت مظلتها الممزقة طفلين مبتلّين تمامًا.
لم يُعرها إيثان اهتمامًا في البداية — إلى أن التفت أحد الطفلين نحو السيارة.
كان للصبي العينان الزرقاوان الحادتان نفسيهما اللتان يمتلكهما إيثان. ونفس الغمّازة الصغيرة على خده الأيسر.
تصلّب صدر إيثان وشهق بصوت خافت:
"أوقف السيارة."
تردّد السائق: "سيدي؟"
قال بحدة: "قلت أوقف السيارة!"
فتح الباب ونزل، لتغمره الأمطار في لحظة،
مبللة بدلته الغالية.
استدارت المرأة نحوه وقد تفاجأت، وعندما إلتقت عيناها بعينيه، إتسعتا من الصدمة.
"إيثان؟"
تجمّد في مكانه.
كلارا إيفانز.
قبل عشر سنوات، إلتقيا في حفل خيري صغير. كانت نادلة تعمل في وظيفتين لتعيش — طيبة، مشرقة، وضحكتها ظلت ترنّ في أذنه لسنوات بعد ذلك.
تلك الليلة كانت خطأً واحدًا... لكنه غادر في اليوم التالي إلى لندن، دون أن يعلم أنها تحمل سرًا سيغيّر مصيرهما إلى الأبد.
قال بصوت مبحوح: "كلارا... ماذا حدث؟"
خفضت رأسها بخجل: "لم أتوقع أنك ستتذكرني."
قال بثبات: "أتذكرك جيدًا. من هؤلاء الأطفال؟"
ابتلعت ريقها بصعوبة وقالت: ....
لو عجبتك الرواية متنساش تعمل لايك وهتلاقي الباقي في اول كومنت ⬇️♥

09/11/2025

انا متجوزة فبيت عيله وبابا الله يرحمه متوفي وحمايا قاعد معانا بس حمايا راجل صعب غلاط انا ليا اخ واخت اصغر مني يعتبروا لسه اطفال يعنى بيجولي يقعدوا عندى بشغلهم كارتون عالشاشه وكده اخواتى وايتام واحنا ناس بسيطه لقيته مره واحده هب فاخواتى وطردهم وبره ياولاد الكلب هو اصلا يبقي قريبي ومتجوش هنا تانى هو الواحد ( ميعرفش يستريح فبيته ) واخواتى شفتهم مكسورين ووشهم احمرر ياقلبي من الاحراج هبيت انا فيه وقولتله ده بيتى وبيت عيالي ومتشتمش ابويا لو سمحت انا مش جايه من الشارع ضر ب ني بالقلم وروحت عند ماما لقيت جوزى بيكلمنى بيقوللي..عرض المرْيد

09/11/2025

يوم فرحي العريس مجاش، ولقيت حمزة صاحب خطيبي هو اللي جاي، وقال لي إنه هو اللي هيتجوزني لأن أحمد خطيبي اتصاب في مهمة.
دخلت شقته بفستاني، مكنتش متخيلة اللي بيحصل، فوقت على صوته:
_دي هتكون أوضتك و...
= هتطلقني إمتى؟
_ قريب، لما أحمد يتفك أسره هسلمك ليه.
دخلت الأوضة كانت واسعة وواضح إنها أوضته الأساسية.
أنا رقية، عندي ٢٣ سنة، وحمزة كان صاحب أحمد المقرب.
وفي يوم فرحنا أنا وأحمد، لقيت حمزة هو اللي جاي!
_ أحمد مش هيقدر ييجي الفرح.
ردينا بصدمة: = إيه؟!
_ أحمد اتأثر في المداهمة و...
دموعه نزلت لكنه كمل:
_ أنا وعدت أحمد إني هتجوزك... محدش هيصدق إن أحمد اتأسر.
فوقت على صوت أذان الفجر، صليت ونمت.
_ رقية... قومي، أهلك برا.
خرجت لهم بمنظري الحزين.
بابا وماما كانوا عارفين إني رافضة الجوازة وإنها شكلية لحد ما أحمد يتفك أسره، عشان كده تعاملوا بهدوء.
_ ألف مبروك يا بنتي.
الله يبارك فيكِ يا ماما.
حمزة كان قاعد جنبي، ولما قمنا أنا وماما، سيبناه بيتكلم مع بابا، اللي أُعجب جدًا بشخصيته اللبقة.
_ مالك يا بنتي؟
مفيش يا ماما، أنا كويسة.
_ تصدقي إن حمزة ده شكله راجل محترم و...
ماما، متحاوليش تهوني عليا فراق أحمد... هو هيرجع، وحتى لو مرجعش مش هخونه. أنا صحيح مكنتش بحبه، لكن أديته وعد إني أكون له.
ماما وبابا مشيوا، وعدت الأيام، كنا زي الأغراب.
أنا قاعدة لوحدي في أوضة، وهو في أوضة تانية.
_ حضّري هدومك.
= إيه؟ نويت تطلقني وتريحني؟!
تجاهل كلامي وقال:
_ أنا قلت لأهلي إني اتجوزتك، لازم نسافر ونعمل فرح هناك.
= مستحيل!
_ أنا ابنهم الوحيد، مش معقول أكون بعيد عنهم، حتى لو الجواز على الورق. شوفي، أنا ساكت على تحكماتك دي عشان أحمد.
= طلقني وريحني، الفضيحة أهون من كده.
_ حاليًا إنتِ على ذمتي، والكلمة عندي. مش هتحضّري هدومك؟ برضو هتسافري وتظهري إننا متجوزين عادي زي ما قلتلهم.
بالرغم من طيبة حمزة، إلا إنه كان غامض، وكبرياؤه واضح في تصرفاته.
ركبنا أول قطر للصعيد، وأول ما وصلنا، البلد كلها اتلمّت علينا بتبارك.
_ ماما، دي رقية مراتي... رقية سلّمي على أمي.
= إزيك يا طنط؟
مامته بصتلي بجمود، وقالت بابتسامة بسيطة:
_ أهلًا... نورتِ البلد يا بنتي.
حمزة كانت عيلته كبيرة جدًا، وكلهم عايشين في بيت واحد شبه القصر.
جريت بنت عليه وقالت له:
_ وحشتني يا ولد عمي!
حمزة قال بهدوء:
_ كبرتي يا فرحة... دي رقية مراتي.
_ أه، أهلا،
بااااقى القصة مشوووقة جدا من هنااااا 👇 👇 🔥 ♥️

❤️
09/11/2025

❤️

09/11/2025

عا١جل| تعطيـ.ـل الدراسة ووقف عمل البنوك ر سميًا.. مفااجأة سارة بشأن موعد أول إجازة رسميــة 🎉🎉🎉👇👇

09/11/2025
تمر اكثر من عشرون دقيقة من رقصها المثير بملابسها شبه العا.رية حتي تلقي بنفسها بجواره علي الفراش .يبدأ منير في مداعبتها و...
09/11/2025

تمر اكثر من عشرون دقيقة من رقصها المثير بملابسها شبه العا.رية حتي تلقي بنفسها بجواره علي الفراش .
يبدأ منير في مداعبتها ولكنه يلاحظ الحزن علي وجهها !!
منير " بدهشة " : مالك يا تونه ؟؟ انتي زعلانة ولا ايه ؟؟
فاتن : شوف يا مونتي انا كنت برقصلك وبضحك معاك ، لكن من جوايا بتقط.ع .
منير : ليه يا تونه ؟ مين مزعلك ؟؟ شاوري بس علي اللي يزعلك وانتي عارفة انا ممكن اعمل ايه .
فاتن : عارفة يا عينيا ، شالله يخليك ليا .
منير : مالك بقي ؟ احكي هو انا غريب ؟!!
فاتن : امي رجعت تعبت تاني و الدكتور قال لازم تتحجز في المستشفي وتعمل عمليه .
منير : تقوم بالسلامة ، اكيد انتي محتاجة فلوس ؟؟
فاتن : هو ده اللي مزعلني .
منير : هاتي البنطلون من جنبك يا تونه .
اعطته بنطاله فاخرج منه مبلغ من المال واعطاها اياه قائلا : ده مبلغ بسيط مشي نفسك بيه دلوقتي وكمان تلات ايام هجيلك واديلك مبلغ تاني غيره .
فاتن : يخليك ليا ، حبيبي اهم حاجة متقولش لمدام سهير ، احسن الست دي مش سالكة ودماغها هتروح وتيجي وممكن تاخدهم مني .
منير : لا يا تونتي مش هقولها ، انسي حزنك وخلينا هنا نفرفش بقي .
ضحكت فاتن : وانا هفرفشك واروق عليك اخر حاجة .
منير : لما نشوف .
فاتن : بس اوعي تكون واخد حاجة زي المرة اللي فاتت كنت همو.ت في ايدك .
منير " يضحك " : و حياتك طبيعي .
تضحك فاتن : مصدقاك ، مصدقاك يا سبعي .

بعد ساعة ونص ...
فاتن : حرام عليك كفاية بقي .
منير : زهقتي مني ولا ايه ؟!!
فاتن : لا يا حبيبي عمري ما ازهق منك ابدا ، بس كفاية انا تعبت بجد .
منير " يضحك " : مبشبعش منك ابدا ، انتي بتاعتي النهاردة .
فاتن : طيب نرتاح شوية ؟

بعد ثلاثة ساعات ...
يرتدي منير ملابسه وينصرف وبعد ان يغلق الباب خارجا تبثق فاتن خلفه !!!
ينفتح الباب و تدخل اليها مدام سهير و تسألها : منير بيه عطاكي كام يا بت ؟؟
فاتن : مش عطاني حاجة ، قالي انه دفعلك الليلة كلها .
فاتن " بعصبية " : بت انتي مش واحدة زيك هتيجي علي اخر الزمن وتشتغلني !! لا يا عين امك اصحي وفوقي وطلعي الفلوس اللي عطاهالك .
فاتن : طيب فتشيني لو عايزة .
سهير : هفتشك يا عين امك بس قبل ما تمشي ، يلا دلوقتي اظبطي مكياجك فيه اتنين هيدخلولك ورا بعض .
فاتن : بلاش انا النهاردة ، دخليهم لأي واحدة غيري .
سهير : لأ ، هما عايزينك انتي بالاسم .
فاتن : انا مفيش فيا نفس ، البر.شام اللي بياخده منير ده بيخليني امو.ت .
سهير : بت انتي بطلي تمثيل ، خلينا نشوف شغلنا .
فاتن : حاضر ، ودول نظامهم ايه ؟؟
سهير : اقلبيهم بسرعة ، انتي وشطارتك مش عايزة الواحد منهم ياخد اكتر من عشر دقايق في ايدك .

في السادسة صباحا ترتدي فاتن ملابسها و تتجهز للانصراف .
تأتي مدام سهير وتعطيها أجرها .
فاتن : لو عايزة تفتشيني يا مدام سهير فتشيني براحتك انا قدامك اهو .
سهير : يا بت يا خايبة ، انا عارفاكي كويس ، لكن انتي عارفة انا شوفت هنا اشكال والوان وياما نسوان ضحكوا عليا .
فاتن : وانا مش زيهم .
سهير : انا عارفة يا فاتن انك بت جدعة ومش زيهم .
فاتن : ماشي يا مدام علشان متأخرش علي امي .
سهير : خدي ال ٢٠٠ جنية دول هاتي حاجة لأمك وانتي مروحة .

تنزل فاتن من احدي سيارات الاجرة وتسير عائدة الي منزلها ، بينما يخرج حمزة " الذي يعيش في المنزل المقابل لها " من منزله ويجدها تسير نحو منزلها .
تتعقبتها نظراته حتي تدخل بيتها ثم يكمل طريقه حتي يلقي صديقه يوسف الذي بمجرد ان يلقاه يبتسم : صباح الخير يا حمزة .
حمزة : صباح الفل يا يوسف .
يوسف : ايه يا صديقي لسه البت دي معلقة معاك ؟؟
حمزة : انا عملت ايه علشان تقول كده ؟
يوسف : ياض ده انت عينك كانت هتطلع عليها وهي ماشية لغاية ما دخلت البيت !!!
حمزة : ببص زي اي حد ما يبص !! يعني انت شوفتني روحت كلمتها ؟؟
يوسف : ابعد عن البت دي و اوعي تعلق قلبك بيها ، البت دي ....
حمزة : متكملش ، انا عارف هتقول ايه ، حرام عليك مادام مشوفتش متتكلمش .
يوسف : دي سيرتها علي كل لسان !!!
حمزة : الناس كده كده بتتكلم ، علي الفاضي والمليان ، يلا بينا هنتأخر علي الكلية يا عم الرغاي .
يوسف : يلا يا صديقي .

في شقة فاتن
تدخل فاتن غرفة والدتها التي تجدها مازالت نائمة .
فاتن : ماما...ماما...اصحي بقي علشان نفطر مع بعض .
الام : صباح الخير يا حبيبتي ، الساعة كام ؟
فاتن : صباح الفل يا ماما ، الساعة سبعة .
الام : حمدلله ع السلامة يا قلب امك .
فاتن : الله يسلمك ، يلا انا جبتلك الفطار افطر معاكي وانام علشان تعبانة اوي .
الام : طيب يا حبيبتي .
اثناء تناول الفطور ...
الام : يا بنتي متشوفيلك شغلانة غير دي ، كل يوم ترجعي الصبح تعبانة ، السهر والتعب ده غلط عليكي .
فاتن : يا ماما مفيش شغل هعرف اجيب منه الفلوس اللي بقبضها في الشغل ده .
الام : مش مهم يا قلبي ، اهم حاجة صحتك .
فاتن : متخافيش عليا يا حبيبتي ، وبعدين ده فندق محترم و كبير اوي يا ماما والمرتب اللي باخده كبير علشان يكفي مصارفنا وعلاجك .
الام : مينفعش تشتغلي بالنهار حتي علشان صحتك ؟؟
فاتن : مينفعش يا ماما علشان اللي بيشتغلوا بالنهار متجوزبن مينفعش يشتغلوا بالليل ، شغل الليل للبنات اللي زيي .
الام : ربنا يقويكي ويوقفلك ولاد الحلال يا بنتي .
تنظر لها فاتن وتبتسم ثم تكمل طعامها .

اليوم التالي
تنزل فاتن مساء فتلقي أم أمير علي درج المنزل .
فاتن : ازيك يا خالتي ، سهرانة يعني النهاردة !! فيه حاجة ؟؟
ام امير : لا يا حبيبتي ، ده انا كنت خارجة اشوف الواد امير فين .
فاتن : يمكن واقف تحت في الشارع .
ام امير : هنزل اشوفه .
فاتن " تضحك " : ما تجوزهولي يا خالتي وانا ألمهولك من الشارع .
ام امير " تضحك " : تتجوزي امير ابني ؟!!! ده صا.يع ولا شغل ولا مشغلة !! ولو جوزتهولك هتصرفي عليه ولا اصرف انا عليكم انتوا الاتنين ؟!!
فاتن : خلاص يا خالتي ، سديتي نفسي ، والنبي يا خالتي ابقي خلي حسك مع امي بالليل وانا في الشغل لو قلقتي ولا صحيتي من النوم علشان تعبانة شوية النهاردة .
ام امير : حاضر يا حبيبتي متخافيش روحي شغلك وانا هطل عليها كمان شوية ، روحي يا فاتن يا حبيبتي ر

Address

Sîdi Gâbir

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when موضــه للبنـــات. وبـــس posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Contact The Business

Send a message to موضــه للبنـــات. وبـــس:

Share