zeco senpai

zeco senpai كل ما له علاقه بالسينما والتليفزيون ... وأوقات الكوره .

---------------------------🖐️Absolute boring🤚----------------------قصه ممله ، حوارات ممله ، شخصيات ممله ، نهايه ممله أنص...
12/04/2026

---------------------------🖐️Absolute boring🤚----------------------

قصه ممله ، حوارات ممله ، شخصيات ممله ، نهايه ممله
أنصح بيه أي حد بيعاني م الأرق

_ 3/10

23/02/2026
أحمد حاتم من الفنانين اللي بحترم اختيارهم للأدوار وقصر الباشا واحد من الأختيارات الممتازه ، انا بشكل شخصي بحب أعمال البح...
15/02/2026

أحمد حاتم من الفنانين اللي بحترم اختيارهم للأدوار
وقصر الباشا واحد من الأختيارات الممتازه ، انا بشكل شخصي بحب أعمال البحث والجريمه .

الفلم بشكل عام جيد والبلوت تويست الأخير حلاه أكتر .

مشاكله مش كتير ، يعني كان هيبقي أفضل بالنسبالي لو كانت أحداث الفلم بتحصل في حقبة قديمة لإنها لايقه اكتر علي القصر وعلي طابع الفلم ، وكمان قفلة الفلم معجبتنيش
بس أكبر مشكلة فيه بالنسبالي هي مايان السيد 😅

بعيدا عن إن تمثيلها عادي وده معروف ، بس دورها في الفلم مستفز جدا ، أنا عارف أن المفروض دورها يكون واحده طيبة جدا وكيوت بس أنا حسيت العكس تماما 😅

وأنا بتفق جدا مع الناس اللي بتقول إن أحمد حاتم بيليق مع أي ممثلة بتطلع معاه ، بس أول مره ميليقش مع ممثلة كان بسبب مايان السيد ، علاقتهم كانت مصطنعة جدا ومش لايقين مع بعض ، وكل مشاهدهم مع بعض في الفلم كانت مخلياني في حاله من الكرينج لا أتمناها لألد أعدائي ، بالذات أخر مشهد في الفلم ، كنت قاعد مكسوف وانا بتفرج وسط العيله 😂

في الأخر الفلم جيد ، سهره لذيذه هتستمتع بيها ومش هتندم عليها .

7/10 .

فلم مقاولات مفيش كلام اكتر من كده + مش مسامح كل القائمين ع الشئ ده علي وقتي وصحتي اللي راحو وانا بتفرج 😂2/101 عشان أحداث...
30/01/2026

فلم مقاولات مفيش كلام اكتر من كده
+ مش مسامح كل القائمين ع الشئ ده علي وقتي وصحتي اللي راحو وانا بتفرج 😂

2/10
1 عشان أحداث امبابه كانت حلوه نوعا ما و 1 عشان ياسر الطوبجي فنان رايق حتي في الافلام التجاريه

الساده الأفاضل ؛ هل هو فلم عبثي من غير هدف زي ما ناس كتير بتقول ، ولا تجربه سينمائيه مختلفه بقالنا كتير مشوفناش زيها ؟ ل...
16/01/2026

الساده الأفاضل ؛ هل هو فلم عبثي من غير هدف زي ما ناس كتير بتقول ، ولا تجربه سينمائيه مختلفه بقالنا كتير مشوفناش زيها ؟

لسه مخلص فلم الساده الأفاضل واقدر أقول إنه فلم كوميدي جيد جداً ، فلم عبثي أه ، بس في الساده الأفاضل ؛ هل هو فلم عبثي من غير هدف زي ما ناس كتير بتقول ، ولا تجربه سينمائيه مختلفه بقالنا كتير مشوفناش زيها ؟

لسه مخلص فلم الساده الأفاضل واقدر أقول إنه فلم كوميدي جيد جدا ، فلم عبثي أه ، بس في فرق بين العشوائيه والعبثيه المنظمه ، وهنا عبثيه منظمه ، أحداث كتير بتحصل في وقت واحد في نفس وقت حدث وفاة الأب ، بتشوف تأثير وفاة الأب المزيفه علي اللي حواليه والمشاكل اللي سايبها وراه ، واللي خلته يزيف موته ، وعلي الجانب التاني بنشوف الثلاثي اللي شال الكوميديا علي كتافه في الفلم ، طه دسوقي وعلي صبحي وميشيل ميلاد ، بجد الثلاثي ده أتمني أشوفلهم عمل منفصل ، ومش لوحدهم اللي كانو ممتازين طاقم الفلم كله حتي بيومي فؤاد رغم نزوله في نظري في السنتين اللي فاتو لكن دوره هنا كان جيد .
لكن هل الفلم ممتاز ومفيهوش مشاكل ؟ أكيد لأ
لو هتركن الكوميديا علي جنب ف الفلم هيبقي عادي جدا وأحداثه خفيفه من غير أي وزن ولا تأثير ، الصراع صراع كوميدي من غير أي جديه وحتي نهايته ( سواء بنهايه سمير ايطاليا أو الحاج خيري ) نهايه كوميديه عدت ، مكانش في أي خوف علي الأب أو أولاده نهائي ، والنهايه نفس الموضوع نهايه عدت زي الهوا اللي بيمر قصادك ، ملهاش أي تقل يخليك تتعلق بيها أو تفتكرها ، موجودين في نص العزا وألاحداث متوتره فجأه هوب خلاص الفلم خلص وانزلي بشاشه النهايه وعرف الجمهور حصل ايه للشخصيات علي هيئه صور ، اللي هو الشكل الكوميدي القديم المحبب للناس ( لاكن تقريبا المخرج ميعرفش ان الافلام الكوميدي القديمه كانو بيدونا النهايه وحل الصراع ثم ينزلو بالصور دي ) وخلاص الفلم خلص يلا روح بيتك .

ف الفلم بشكل عام لا هو ممتاز ولا سئ هو فلم (كوميدي) مميز وأحداثه مختلفه ، فلم من نوعية الأفلام اللي تقدر تعيدها وتستمتع بيها تاني بس علي فترات بعيده ، علي عكس فلم زي بنك الحظ اللي بالنسبالي لو عدته كل اسبوع هضحك عادي

_ 10/7,7 لولا النهايه كنت اديته ال 8

التعليقات ع البوست مفيهاش واحد حابب مني ذكي في الدور وكلام الناس ع النت كله كده ، ومش متأملين خير غير في باقي الكاست ، و...
03/12/2025

التعليقات ع البوست مفيهاش واحد حابب مني ذكي في الدور وكلام الناس ع النت كله كده ، ومش متأملين خير غير في باقي الكاست ، ومع ذالك هتلاقي صناع العمل ( ومنتجينه ) وبعض الممثلين ( شلتنا وعزوتنا ) طالعين يدافعوا عن العمل ويقولولك الناس بتحكم من غير ما تشوف العمل وانكم هتشوفو عمل أسطوري وهيترشح للأوسكار إخراج وتمثيل وموسيقي ومونتاج وأي حاجه تيجي علي بالك .

طب احنا حكمنا علي الإعلان ! والإعلان ماده بنشوف من خلالها العمل بيقدم إيه حتي لو بانطباع مبدأي !
طيب ماشي مش هنحكم بالاعلان وهنستني لما نشوف الفلم ، هل بعد ما نشوف الفلم ويطلع ( بعد الشر يا سيدي ) فلم سئ ، هتقبلوا نقد الناس وقتها ؟ ولا هتطلعوا ك العاده تقولو دي لجان الكترونيه والفلم مفيش منه ؟

وبعد نهايه مسلسل كارثه طبيعيه اللي مش هقدر أوفيه حقه من المديح بس أقدر أقول بكل ثقه انه واحد من أجمد المسلسلات اللي نزلت...
26/11/2025

وبعد نهايه مسلسل كارثه طبيعيه اللي مش هقدر أوفيه حقه من المديح بس أقدر أقول بكل ثقه انه واحد من أجمد المسلسلات اللي نزلت من فتره كبيره أوي ، خصوصا من الناحيه الواقعيه .
المسلسل ده أكتر مسلسل من فتره كبيره جدا يعرض حياه الناس الواقعيه بجد ، حياتنا اللي شايفنها قصاد عينا ، ومش هقولك حياه سكان الطبقه العليا وشعب إيجيبت ، لا أنا بقارنهولك بالأعمال اللي بتقول انها بتعرض حياة الناس الطبيعيه ، تلاقي البطل ساكن في ڤيلا أو شقه بتمن الڤيلا ومتشطبه بالطوب الفرعوني والأحجار الخنفوشاريه ويقولك ده مواطن مصري زيه زيك ( سبحان الله ) .

ده غير الكوميديا اللي تضحك بجد ، والدراما الممتازه ،

والتمثيل الممتاز من كل الأبطال ، محمد سلام اللي لتاني مره يقدم دراما وأثبت خلاص أنه ممثل تقيل مش بس ممثل كوميدي تقيل
وجهاد حسام الدين اللي ده اول عمل اشوفه ليها لأنها لسه جديده ع الساحه بس بجد شاطره جدا .
وحمزه العيلي بجد مش عارف اقول عنه ايه ولا ايه ، الراجل ده موهبه تقيله أوي أوي بجد ، مفيش دور شفته ليه كان مخيش او حتي متوسط ، كل أدواره تقيله ، شخصيه درويش في النص بالنسبالي من أحلي الشخصيات اللي شفتها من فتره كبيره جدا ، ودوره هنا كان ممتاز وهو أحسن دور بالنسبالي في المسلسل .
Hamza El Eily

ـ المسلسل معمول لغرض ان الناس متخلفش ؟ انا عن نفسي مش شايف ده ، المسلسل قدملك حياة اتنين متجوزين ومش قد حمل الخلفه ومصاريفها ، وبيوريك بعد ما خلفو عدد كبير ، المعاناه اللي همه فيها واللي فيها أغلب الشعب مع أطفاله ومصاريفهم ( ده غير ان دخلهم اصلا كبير علي عكس كتير جدا من الشعب ) ، ف هو مبيقولكش متخلفش ، هو بيقولك لو قد الخلفه وحملها خلف .

في الاخر المسلسل لا يخلو من العيوب في عيوب اكيد لاكنها مش كتيره ، والمسلسل مش أسطوري ومفيش زيه ، المسلسل جيد جدا ، والواحد فرحته دي بسبب رجوع محمد سلام ورجوعه بعمل تقيل مش اي عمل وخلاص ، ف صبرت ع البطوله ونلت يا سلام ❤️
Mohamed Sallam - محمد سلام

_ 10/8,5 ❤️

#مسلسل

اللي خرجت بيه من الشاطر كانت الكوميديا ، الكوميديا جيدة جدا ( ما عدا كام افيه ومن ضمنهم الإفيه ال+ 18 اللي قاله مصطفي غر...
18/11/2025

اللي خرجت بيه من الشاطر كانت الكوميديا ، الكوميديا جيدة جدا ( ما عدا كام افيه ومن ضمنهم الإفيه ال+ 18 اللي قاله مصطفي غريب ) .
غير كده الفلم مجاش ، قصة مهروسه وأكشن أوفر ، وحتي التمثيل أوفر ، وبالذات من هنا الذاهد ، اللي أدائها كان سئ علي غير العاده .

ومتستغربش انهم مهدو لجزء تاني ، يعني هم تعبو في كتابة الجزء الاول او اشراره مثلا ؟ ف مش هيغلبو في الجزء التاني .
معانا مكي واخبط اي احداث زي الجزء الاول ، مكي يبقي معانا ثم ضدنا ونضحك عليه في الاخر ، والمرادي نصيف في الساحل وهكذا بقي لو هيبقي في جزء تالت .

ـ 10/6 مع الرأفه عشان الكوميديا 😅

أنا كنت شاكك في رشدي تصرفاته متطمنش 👀
16/11/2025

أنا كنت شاكك في رشدي تصرفاته متطمنش 👀

درويش : قصه بشكل عام جيده كوميديا جيده وتمثيل متوسط مشاكل الفلم مش كتيره ومش قليله زي ان الاحداث تقليديه ومش هتحس بصعوبه...
16/11/2025

درويش :
قصه بشكل عام جيده كوميديا جيده وتمثيل متوسط
مشاكل الفلم مش كتيره ومش قليله زي ان الاحداث تقليديه ومش هتحس بصعوبه في المهمه بتاعت الابطال
بس اكبر سلبيه بالنسبال في درويش وهي اكبر سلبيه بالنسبالي في السنيما المصريه حاليا وهي مشاهد رقص دينا الشربيني ، ليه ؟
ليه كل ممثله بقت تنافس التانيه علي مين هتقدم احسن مشهد رقص
لا له اهميه ولا بعد فني ، ف ليه ؟

- 10/7,5 .

Address

مصر
Suez
43532

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when zeco senpai posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share