16/01/2026
الساده الأفاضل ؛ هل هو فلم عبثي من غير هدف زي ما ناس كتير بتقول ، ولا تجربه سينمائيه مختلفه بقالنا كتير مشوفناش زيها ؟
لسه مخلص فلم الساده الأفاضل واقدر أقول إنه فلم كوميدي جيد جداً ، فلم عبثي أه ، بس في الساده الأفاضل ؛ هل هو فلم عبثي من غير هدف زي ما ناس كتير بتقول ، ولا تجربه سينمائيه مختلفه بقالنا كتير مشوفناش زيها ؟
لسه مخلص فلم الساده الأفاضل واقدر أقول إنه فلم كوميدي جيد جدا ، فلم عبثي أه ، بس في فرق بين العشوائيه والعبثيه المنظمه ، وهنا عبثيه منظمه ، أحداث كتير بتحصل في وقت واحد في نفس وقت حدث وفاة الأب ، بتشوف تأثير وفاة الأب المزيفه علي اللي حواليه والمشاكل اللي سايبها وراه ، واللي خلته يزيف موته ، وعلي الجانب التاني بنشوف الثلاثي اللي شال الكوميديا علي كتافه في الفلم ، طه دسوقي وعلي صبحي وميشيل ميلاد ، بجد الثلاثي ده أتمني أشوفلهم عمل منفصل ، ومش لوحدهم اللي كانو ممتازين طاقم الفلم كله حتي بيومي فؤاد رغم نزوله في نظري في السنتين اللي فاتو لكن دوره هنا كان جيد .
لكن هل الفلم ممتاز ومفيهوش مشاكل ؟ أكيد لأ
لو هتركن الكوميديا علي جنب ف الفلم هيبقي عادي جدا وأحداثه خفيفه من غير أي وزن ولا تأثير ، الصراع صراع كوميدي من غير أي جديه وحتي نهايته ( سواء بنهايه سمير ايطاليا أو الحاج خيري ) نهايه كوميديه عدت ، مكانش في أي خوف علي الأب أو أولاده نهائي ، والنهايه نفس الموضوع نهايه عدت زي الهوا اللي بيمر قصادك ، ملهاش أي تقل يخليك تتعلق بيها أو تفتكرها ، موجودين في نص العزا وألاحداث متوتره فجأه هوب خلاص الفلم خلص وانزلي بشاشه النهايه وعرف الجمهور حصل ايه للشخصيات علي هيئه صور ، اللي هو الشكل الكوميدي القديم المحبب للناس ( لاكن تقريبا المخرج ميعرفش ان الافلام الكوميدي القديمه كانو بيدونا النهايه وحل الصراع ثم ينزلو بالصور دي ) وخلاص الفلم خلص يلا روح بيتك .
ف الفلم بشكل عام لا هو ممتاز ولا سئ هو فلم (كوميدي) مميز وأحداثه مختلفه ، فلم من نوعية الأفلام اللي تقدر تعيدها وتستمتع بيها تاني بس علي فترات بعيده ، علي عكس فلم زي بنك الحظ اللي بالنسبالي لو عدته كل اسبوع هضحك عادي
_ 10/7,7 لولا النهايه كنت اديته ال 8