24/02/2026
Eerste emissieloos kraanschip gedoopt van Ambacht: de Merwestroom
Maandagmiddag om 17.00 is een nieuw kraan- en beunschip gedoopt aan het water bij Groeneveldt op de Noordkade: De Merwestroom. Dit schip is een bijzondere prestatie, aangezien het het eerste schip gebouwd is in Ambacht dat volledig emissieloos is. ââHet schip is volledig elektrisch en ook tijdens de bouw is er zoveel emissieloos gewerktââ, vertelt Klaas, hoofd verantwoordelijke voor de bouw van het schip.
De naam Merwestroom komt voort uit twee delen. Merwe  verwijst naar de schepen van de opdrachtgever en stroom komt voort uit het feit dat het schip volledig elektrisch is. Het schip heeft ĂŠĂŠn vaste kraan en een andere grotere kraan die verplaatst kan worden. Zo kan de kraan verwijderd worden en kan het luik open, waardoor het ook als beunschip gebruikt kan worden. Waar bijvoorbeeld zand mee wordt verplaatst. ââHet schip gaat weg- en waterbouw dienen, zoals het helpen bij het bouwen van dammen.ââÂ
De bouw
Het schip werkt volledig elektrisch en heeft dan ook geen dieselmotor, maar baterijen. In totaal zitten er zes baterijen in, waardoor de boot zes uur mee zou kunnen. Daarnaast zit er een wisselsysteem in, wat betekent dat de baterijen snel gewisseld kunnen worden. ââBinnen twintig minuten tijd worden de baterijen gewisseld en kan het meteen weer doorââ, vertelt Klaas.
De eerste tekeningen voor het schip werden gemaakt in 2020 met ĂŠĂŠn doel: het moet volledig elektrisch zijn. ââWij hopen hiermee ook een blauwdruk achter te laten voor andere schepenbouwers om zo richting een emissieloze bouw te gaanââ, vertelt Klaas verder.