05/06/2026
Wil je met me blijven praten als ik er niet meer ben?
Die vraag krijgt de jezuรฏet Nikolaas Sintobin van zijn broer, vlak voor zijn dood. En die vraag zegt alles over de gemeenschap van heiligen die geen dood kent. Verbonden in God zijn wij een gemeenschap die voortleeft door alle sterven heen. En dus blijft Nikolaas Sintobin praten tegen zijn inmiddels gestorven broer. En zo blijf je met elkaar verbonden en mag je de hemel hier op aarde al ervaren. Het verdriet is er niet minder om, maar de troost is er ook: dat je met elkaar blijft praten.
Zo ontmoette ik laatst een zieke man in het hospice die iedere dag met Onze Lieve Heer praat en zich zo verbonden weet met iedereen. En voor iedereen die er niet meer is vraagt hij het goede in het leven door de dood heen. Soms vraagt hij ook om vergeving. Want als je praat met Onze Lieve Heer geloof je in de genade die tot je kan komen.
Ook als de ander niets meer kan zeggen, kun je praten en vergeving vragen. Aan Onze Lieve Heer en aan je dierbaren. Die vergeving hangt niet van jou af maar wordt geschonken. Als genade, zomaar, als geschenk. Van dat geschenk leeft deze zieke man, van die genade leef ik. En over die genade spreekt Nikolaas Sintobin in de podcast Kloostergesprekken. Luister en laat dat geschenk tot je komen.
๐ง Luister nu naar Kloostergesprekken #75 โ Vergeven door de dood heen.
Spotify: https://open.spotify.com/episode/5xAltjF2ZHboyjMYgScRop...
Apple Podcast: https://podcasts.apple.com/.../75.../id1789107011...
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jvnJOk4p7Iw