Stap voor stap op pad

Stap voor stap op pad Stap voor stap op pad. Verhalen, foto’s en vlogs van mijn wandeltochten. Van kleine paden tot lange pelgrimstochten – loop je een stukje met me mee?

Sommige ontmoetingen voelen alsof ze precies op het juiste moment plaatsvinden. 💛Gisteren mocht ik Katherina weer zien. ...
14/06/2026

Sommige ontmoetingen voelen alsof ze precies op het juiste moment plaatsvinden. 💛

Gisteren mocht ik Katherina weer zien. Ze stuurde me een berichtje dat ze onderweg was naar Porto en schreef: “We must meet!” En dat deden we.
Toen ik rond twee uur terugkwam in mijn hostel, stond ze ineens bij de receptie. Mijn enthousiaste gil was blijkbaar zo overtuigend dat de receptioniste dacht dat ik een muis had gezien. 🤣

We dronken koffie, dwaalden door de straatjes van Porto, bewonderden de trappen van Escadas dos Guindas, keken rond in leuke winkeltjes en ik vond zelfs een jurkje. Later aten we samen met Julia.

Ze vroegen nog of ik mee ging om de zonsondergang aan de overkant van de Douro te bekijken, maar mijn energie was op. Soms is een fijn bed precies wat je nodig hebt.

Vanmorgen vertrok Kat alweer vroeg naar huis. En wat ga ik haar missen. Onze eerste ontmoeting was zo bijzonder en sindsdien heeft ze een speciaal plekje in mijn hart gekregen. Ik ben dankbaar dat onze wegen elkaar kruisten en dat ik er voor haar kon zijn toen dat nodig was. ✨

Je kunt me volgen op Instagram:
https://www.instagram.com/stapvoorstapoppad

Omilladoiro – SantiagoDag 17Ik had even wat ruimte nodig voordat ik aan dit blog kon beginnen. Donderdag was een dag vol...
13/06/2026

Omilladoiro – Santiago
Dag 17

Ik had even wat ruimte nodig voordat ik aan dit blog kon beginnen. Donderdag was een dag vol hoogte- en dieptepunten, een dag die eerst moest landen voordat ik er woorden aan kon geven.

Om 5.00 uur vertrok ik uit mijn hostel. In alle vroegte, met nog een laatste stuk van de Camino voor me. Om 6.40 uur stond ik op het plein van Santiago.
Wat een moment.

Er vloeiden toch wel wat tranen. Misschien van opluchting. Misschien van dankbaarheid. Misschien van alles tegelijk.

Nog maar even daarvoor liep ik door een pikkedonker bos. Dat vond ik best spannend. Maar inmiddels was de zon opgekomen en daar stond ik dan. Op het plein. Ik had het gehaald. 🙏🏼🍀

Ik zocht een rustig plekje op om mijn oma een plek te geven. Een bijzonder en emotioneel moment. Ik heb stilgestaan, herinnerd en losgelaten. Precies zoals ik had gehoopt.💫

Daarna liep ik door naar het Pelgrimskantoor. Dat ging pas om 9.00 uur open, dus er zat niets anders op dan wachten op mijn certificaat. Toen ik dat eindelijk in ontvangst mocht nemen, voelde het als de bekroning van alle stappen die ik de afgelopen weken had gezet.

Even later kreeg ik van een beveiliger de tip om naar de mis van 12.00 uur te gaan. Jerry en Marscha hadden me daar eerder ook al op gewezen. Dus sloot ik aan in de rij en wachtte ik geduldig tot ik naar binnen kon.

De dienst zelf vond ik niet heel bijzonder, maar het moment waarop de Botafumeiro door de kathedraal zwaaide was werkelijk prachtig. Wat een indrukwekkend gezicht. Een echt cadeautje om mee te mogen maken.🙏🏼

Na de dienst ontdekte ik dat ik mijn oplader in het hostel had laten liggen. Niet ideaal, want mijn telefoon was bijna leeg en ik moest nog naar het ophaalpunt voor de taxi navigeren. Gelukkig waren daar Jerry en Marscha, van wie ik even een powerbank mocht lenen.❤️

Tijdens het wachten liep ik een hostel binnen, vertelde mijn verhaal en vroeg of ik mijn telefoon mocht opladen. Tot mijn grote verbazing kreeg ik zomaar een oplader cadeau.
Hoe lief is dat?
Opnieuw werd ik geraakt door de behulpzaamheid van mensen. Ik was gered.

Met de taxi reisde ik vervolgens door naar Finisterre. Eenmaal aangekomen bij het hostel ben ik eerst even gaan liggen. Ik was tenslotte al sinds vijf uur wakker.

Later die middag besloot ik naar het einde van de wereld te lopen. Om het laatste steentje toe te vertrouwen aan de zee.
Drie kilometer klinkt misschien niet ver, maar het was nog een flinke klim.

En toen stond ik daar.
Bij kilometerpunt 0,00.
Wauw.

Ik zocht een rustig plekje op en merkte dat ik het bijna niet over mijn hart kon verkrijgen om het steentje in zee te gooien. Maar uiteindelijk heb ik het gedaan.
Afscheid nemen bestaat niet, zeggen ze. En toch voelde het weer een beetje als afscheid.

Nog lange tijd bleef ik naar de zee staren.

Gewoon kijken.💫
Gewoon voelen.💫

Uiteindelijk wandelde ik langzaam terug naar het hostel. Eigenlijk wilde ik nog wachten op de zonsondergang, op dat prachtige puntje van de wereld. Maar voor die dag was het genoeg geweest.

Dankjewel Jeany, W***y (mama), Lilian en Klaas voor het mogelijk maken van de laatste vier overnachtingen.

Ik ben zó dankbaar voor alle steun, liefde en betrokkenheid die ik tijdens deze reis heb mogen ontvangen.
Inmiddels ben ik aangekomen in Porto, waar ik de komende vier dagen in een hostel verblijf.

De komende dagen neem ik de tijd om alles te laten bezinken, de stad verder te verkennen en na te genieten van alles wat deze bijzondere reis mij heeft gebracht.
Maar jullie zijn nog niet van mij af.
Er volgen nog filmpjes, foto's en verhalen. En vanavond staat er iets leuks op de planning...

Wat precies?

Dat vertel ik later. 😉
Liefs, Meran ❤️🍀

Ik ben er! Precies zoals ik voor ogen had. Een leeg plein en de zonsopkomst op de achtergrond. Ik ben gelukkig en dankba...
11/06/2026

Ik ben er! Precies zoals ik voor ogen had. Een leeg plein en de zonsopkomst op de achtergrond. Ik ben gelukkig en dankbaar! 🍀🫶❤️🙏🏼

Nu een plekje voor mijn oma zoeken…

Dag 16 | Escravitude – O MilladoiroWaarom snel als het langzaam kan? En langzaam was ik vandaag.Ik heb heerlijk geslapen...
10/06/2026

Dag 16 | Escravitude – O Milladoiro

Waarom snel als het langzaam kan? En langzaam was ik vandaag.
Ik heb heerlijk geslapen in het fijne hostel Villa Vieira. Om 6.00 uur ging de wekker en om 7.00 uur was ik, na een ontbijt, weer op pad.

Ik heb nog nooit zo lang gedaan over 11 kilometer. Maar dat gaf niet. Ik had de tijd. Om 12.30 uur kwam ik aan bij mijn volgende hostel en kon ik vrijwel direct inchecken en languit op bed gaan liggen.

Wat een schoon hostel is dit! Voordat ik überhaupt naar binnen mocht, moest ik eerst mijn schoenen schoonspuiten. Alles is hier keurig verzorgd, ruim opgezet en verrassend comfortabel. Ik heb wederom mijn eigen bed in een stapelbed, compleet met gordijntje. Heerlijk.

Nu ik wat heb uitgerust, ga ik op zoek naar iets te eten en alvast wat proviand voor morgen. Want morgen wil ik vroeg vertrekken. Heel vroeg.

Mijn plan is om rond 5.00 uur te gaan wandelen. De zonsopkomst tegemoet. Misschien kom ik dan wel aan op een bijna leeg plein in Santiago. Misschien is het een utopie, maar het lijkt me prachtig.

Als ik aankom, ga ik eerst een mooi plekje zoeken voor mijn omaatje. 🤍💫
Daarna haal ik mijn laatste stempel en, als het niet te druk is, mijn certificaat.

En dan… dan stap ik in het blablabla-vervoer (ja, zo heet dat hier echt) richting Fisterra. Het einde van de wereld. Om daar de laatste steen, voorzien van initialen, toe te vertrouwen aan de zee.

Morgen meer.
Nu eerste lekker eten! Dank Danielle Werkman.🥰

Liefs,
Meran ❤️

Goedemorgen lieve mensen. Vandaag 11 kilometer te wandelen in alle rust. Ik keer wat meer naar binnen….
10/06/2026

Goedemorgen lieve mensen. Vandaag 11 kilometer te wandelen in alle rust. Ik keer wat meer naar binnen….

09/06/2026

Dag 14 & 15 | Pontevedra – Caldas de Reis – Padrón – A Escravitude - O Milladoiro

Had ik gisteren geen motivatie om te schrijven, vandaag kruip ik toch weer in de pen. Na alle lieve berichtjes met de vraag waar mijn verhaal bleef, besefte ik hoeveel mensen er eigenlijk met mij meereizen. Dank jullie wel daarvoor. Het doet me meer dan ik soms laat merken. ❤️

Gisteren was zwaar. Veel zwaarder dan ik had verwacht.
Uiteindelijk liep ik zo’n 16 kilometer. Op papier misschien niet extreem, maar mijn lichaam dacht daar anders over. Ik was moe. Niet gewoon moe, maar echt uitgeput. Gesloopt. Mijn benen protesteerden bij elke stap en eenmaal aangekomen in het hostel was de energie volledig op. Ik kroop vroeg mijn bed in en bracht eigenlijk de rest van de middag horizontaal door. Even niets meer moeten. Gewoon zijn.

Maar juist toen ik dacht dat ik kon uitrusten, sloeg de onrust toe.
Ineens voelde ik de druk van de komende dagen. Overmorgen (gisteren) zou ik Santiago bereiken. Een mijlpaal waar ik weken naar heb uitgekeken. Maar om daar te komen moest ik nog ruim 22 kilometer wandelen én voor 13.00 uur inchecken. Alleen al de gedachte eraan maakte me benauwd. Mijn hoofd begon te rekenen, plannen en twijfelen. Zou ik dat wel halen? Zou ik mezelf niet volledig over de kop lopen?

Soms vraagt de Camino niet om doorzetten, maar juist om luisteren.
Dus besloot ik iets te doen wat ik aan het begin van deze reis misschien moeilijk had gevonden: mijn plan aanpassen.
Ik zocht naar een hostel ergens tussen A Escravitude en Santiago. En alsof het zo moest zijn, vond ik in O Milladoiro nog precies één beschikbaar bed. Eén. Wat een geluk. Dank je wel Annnemiek❣️.

Binnen een paar minuten was het geboekt en voelde ik letterlijk de spanning van me afglijden.
Ineens hoefde niets meer.

Geen gehaast.🙏🏼Geen klok.🙏🏼Geen druk.🙏🏼

Ik mag donderdag rustig Santiago binnenlopen. Op mijn tempo. Zoals deze reis bedoeld is.

Vanmorgen werd ik wakker met dat heerlijke gevoel van opluchting. Ik sliep uit, pakte rustig mijn spullen en moest pas om half negen het hostel verlaten. Daarna dwaalde ik nog wat door de straatjes van Padrón voordat ik de route weer oppakte.
Vandaag stond er slechts een kleine zeven kilometer op het programma.
Normaal zou ik daar lachend over doen.
Maar mijn benen voelen inmiddels als pudding. Elke spier laat weten dat de afgelopen weken niet ongemerkt voorbij zijn gegaan. Ze willen nog wel vooruit, maar liever niet te enthousiast meer.
En eerlijk? Dat is oké.

Want inmiddels merk ik dat niet alleen mijn lichaam moe is.
Ook mijn hoofd verlangt naar rust.
De Camino is prachtig. Intens mooi zelfs. Maar de laatste dagen wordt het steeds drukker. Meer pelgrims. Meer gesprekken. Meer prikkels. Waar ik wekenlang genoot van de stilte en de ruimte, merk ik nu hoe graag ik af en toe alleen wil zijn met mijn gedachten.

Dat besef brengt me alweer bij de volgende stap.
Steeds vaker dwalen mijn gedachten af naar de zee.
Naar de wind.🫶Naar de ruimte.🫶Naar het geluid van golven in plaats van stemmen.

Daarom ben ik vandaag alvast aan het regelen dat mijn reis niet stopt in Santiago. Natuurlijk wil ik daar aankomen en dat bijzondere moment beleven. Maar daarna wil ik verder zoals ik eerder al aangaf, richting Muxía. Terug naar de kust. Terug naar de rust.

Eerst nog even uitzoeken hoe ik daar kom en welke bus ik moet hebben.
Maar dat is voor later.

Voor nu zit ik hier. In mijn hostel Villa Vieira. Moe, een beetje leeg, maar ook dankbaar.
Dankbaar dat ik naar mijn lichaam heb geluisterd.🍀Dankbaar dat ik de druk los heb kunnen laten.🍀Dankbaar dat ik mag ontdekken dat deze reis niet draait om afstanden of schema's.
Maar om precies datgene wat ik vandaag heb gedaan:
Even stilstaan.🙏🏼Ademen.🙏🏼

En vertrouwen dat ik er uiteindelijk toch wel kom.

Liefs
Meranda❣️

09/06/2026

Dag 14 & 15 | Pontevedra – Caldas de Reis – Padrón – A Escravitude - O Milladoiro

Had ik gisteren geen motivatie om te schrijven, vandaag kruip ik toch weer in de pen. Na alle lieve berichtjes met de vraag waar mijn verhaal bleef, besefte ik hoeveel mensen er eigenlijk met mij meereizen. Dank jullie wel daarvoor. Het doet me meer dan ik soms laat merken. ❤️

Gisteren was zwaar. Veel zwaarder dan ik had verwacht.
Uiteindelijk liep ik zo’n 16 kilometer. Op papier misschien niet extreem, maar mijn lichaam dacht daar anders over. Ik was moe. Niet gewoon moe, maar echt uitgeput. Gesloopt. Mijn benen protesteerden bij elke stap en eenmaal aangekomen in het hostel was de energie volledig op. Ik kroop vroeg mijn bed in en bracht eigenlijk de rest van de middag horizontaal door. Even niets meer moeten. Gewoon zijn.

Maar juist toen ik dacht dat ik kon uitrusten, sloeg de onrust toe.
Ineens voelde ik de druk van de komende dagen. Overmorgen (gisteren) zou ik Santiago bereiken. Een mijlpaal waar ik weken naar heb uitgekeken. Maar om daar te komen moest ik nog ruim 22 kilometer wandelen én voor 13.00 uur inchecken. Alleen al de gedachte eraan maakte me benauwd. Mijn hoofd begon te rekenen, plannen en twijfelen. Zou ik dat wel halen? Zou ik mezelf niet volledig over de kop lopen?

Soms vraagt de Camino niet om doorzetten, maar juist om luisteren.
Dus besloot ik iets te doen wat ik aan het begin van deze reis misschien moeilijk had gevonden: mijn plan aanpassen.
Ik zocht naar een hostel ergens tussen A Escravitude en Santiago. En alsof het zo moest zijn, vond ik in O Milladoiro nog precies één beschikbaar bed. Eén. Wat een geluk. Dank je wel Annnemiek❣️.

Binnen een paar minuten was het geboekt en voelde ik letterlijk de spanning van me afglijden.
Ineens hoefde niets meer.

Geen gehaast.
Geen klok.
Geen druk.

Ik mag donderdag rustig Santiago binnenlopen. Op mijn tempo. Zoals deze reis bedoeld is.

LEES VERDER IN THE COMMENT

Wijs besluit. Of uit stel van excecutie..?
09/06/2026

Wijs besluit. Of uit stel van excecutie..?

Little things in life.
08/06/2026

Little things in life.

08/06/2026

Two days to go!

Adres

Lieveren

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Stap voor stap op pad nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen