Vet recycle het

Vet recycle het Lever gebruikte vetten in! Dan ben je duurzaam bezig. Ingeleverde oliën en vetten worden hergebruikt als biobrandstof. Kortom: Vet Recycle het!

Uit onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlands bevolking bereid is om gebruikte vetten en oliën te recyclen. Echter 40 % van de Nederlanders heeft geen idee dat je gebruikt vet ook kan recyclen. Jaarlijks houden Nederlandse huishoudens 20 miljoen kilo gebruikt vet over. Vele kilo’s belanden in de afvalbak of gootsteen en richten daarmee voor duizenden euro’s schade aan. Lever het vet in en help da

arbij het milieu en de maatschappij. Met het inleveren help je niet alleen het milieu en de maatschappij maar kan je ook extra geld ophalen voor jou vereniging! De vereniging kan een container laten plaatsen en de buurt enthousiast maken over het inleveren. Een kilo gebruikt frituurvet levert al gauw € 0.35 op. Voor een flacon gebruikt frituurvet krijgt u al snel € 1,05! Het inleveren is simpel en moet net zo gewoon worden als het verzamelen van glas of papier. Giet het afgekoelde frituurvet in de originele verpakking of een andere afsluitbare fles en deponeer deze in de speciale container.

♻️ Wist je dat gebruikt frituurvet een tweede leven kan krijgen… in autobanden? 🚗Volgens dit artikel van Autorai kan fri...
05/05/2026

♻️ Wist je dat gebruikt frituurvet een tweede leven kan krijgen… in autobanden? 🚗

Volgens dit artikel van Autorai kan frituurvet worden ingezet als duurzame grondstof in de bandenindustrie. In plaats van afhankelijk te zijn van fossiele olie, kunnen fabrikanten gebruikt vet omzetten in bio-based oliën die worden verwerkt in rubber.

Wat hier zo interessant aan is:
👉 We transformeren een restproduct tot iets waardevols
👉 We verminderen de afhankelijkheid van fossiele grondstoffen
👉 Zonder in te leveren op kwaliteit of prestaties

Dit laat zien dat circulariteit niet alleen gaat over recyclen, maar vooral over slimmer kijken naar wat we al hebben en kunnen gebruiken.

🧡 Het is bijna Koningsdag = feest, gezelligheid én… ook vaak iets uit de frituur! Thuis of buitenshuis. In de horeca wor...
24/04/2026

🧡 Het is bijna Koningsdag = feest, gezelligheid én… ook vaak iets uit de frituur! Thuis of buitenshuis. In de horeca wordt al het gebruikte vet opgehaald, maar hoe zit dat bij huishoudens?

♻️ Gooi het niet door de gootsteen of wc, maar lever het in bij een inzamelpunt bij jou in de buurt. Zo help je verstoppingen voorkomen én krijgt het vet een tweede leven als biobrandstof!

👉 Laat het vet eerst afkoelen, giet het terug in een (lege) verpakking en lever het in. Kijk op www.vetrecyclehet.nl

Samen maken we Koningsdag niet alleen gezellig, maar ook duurzaam. Doe je mee? 💪🧡

Meer dan 50% van het door Nederlandse huishoudens gebruikte frituurvet verdwijnt bij het restafval of in het riool. Dat is zonde want we kunnen dit heel goed hergebruiken. Door vet in te zamelen draag je bij aan:

🐣🌷 Pasen staat voor de deur… tijd voor gezelligheid, lekkers én bewustzijn! 🍟💛Wist je dat gebruikt frituurvet en -olie n...
03/04/2026

🐣🌷 Pasen staat voor de deur… tijd voor gezelligheid, lekkers én bewustzijn! 🍟💛

Wist je dat gebruikt frituurvet en -olie niet in de gootsteen hoort? Door het apart in te leveren, kan het worden gerecycled tot biobrandstof. Goed voor het milieu én super simpel om te doen!

Dus terwijl je geniet van je paashapjes:
➡️ Laat je frituurvet of -olie afkoelen
➡️ Giet het terug in een lege fles
➡️ Lever het in bij een inzamelpunt bij jou in de buurt

Kijk voor inzamelpunten op www.vetrecyclehet.nl

Samen maken we Pasen niet alleen lekker, maar ook duurzaam 🌍✨

#

💦 Schoon water begint bij kleine keuzesDijkwachters laten met dit nummer horen hoe belangrijk waterveiligheid is. Maar o...
26/01/2026

💦 Schoon water begint bij kleine keuzes

Dijkwachters laten met dit nummer horen hoe belangrijk waterveiligheid is. Maar ook thuis kunnen we helpen 💪

🍟 Spoel frituurvet en -olie niet door de gootsteen.

➡️ Lever gebruikt vet en olie in bij een inzamelpunt. Zo houden we ons water schoon én wordt het gerecycled tot iets nieuws 🌱

Samen maken we het verschil 💚


Voor het derde jaar op een rij hebben we een eigen Aa en Maas-carnavalsembleem ontwikkeld. Om dit te vieren, willen we dit jaar écht een feestje maken van de...

Ook de gemeente Goeree-Overflakkee informeert haar inwoner over het goed scheiden van afval en het inleveren van gebruik...
12/01/2026

Ook de gemeente Goeree-Overflakkee informeert haar inwoner over het goed scheiden van afval en het inleveren van gebruikte vetten. Bedankt!

Elke maand komt afvalverwerkingsbedrijf RAD met het Afvalnieuws. En dit is de eerste van het nieuwe jaar!

06/01/2026

Zeg je nieuwjaar, dan zeg je: Oliebollen!Maar die culinaire traditie zorgt jaarlijks voor problemen in de riolering. Want het gebruikte frituurvet wordt massaal in de WC gegooid en dat kost klauwen vol met geld.

05/01/2026

De Unie van Waterschappen herhaalt nog maar eens dat het niet de bedoeling is om het frituurvet dat in aanloop naar oud en nieuw wordt gebruikt voor oliebollen en andere hapjes door de gootsteen of he...

WAT JE WEL MOET DOEN: lever de gebruikte olie in bij een inzamelpunt. Kijk voor inzamelpunten op www.vetrecyclehet.nl
31/12/2025

WAT JE WEL MOET DOEN: lever de gebruikte olie in bij een inzamelpunt. Kijk voor inzamelpunten op www.vetrecyclehet.nl

Stop met het spoelen van frituurvet door de gootsteen of het toilet. Daartoe roept de Unie van Waterschappen op. Vier op de tien Nederlanders levert zijn frituurvet niet in bij een inzamelpunt. En dat kost de waterschappen jaarlijks miljoenen euro’s.

Interessant om te lezen. Goed dat Trouw ook vertelt dat de gebruikte   voor de   moet worden ingeleverd zodat er   biobr...
31/12/2025

Interessant om te lezen. Goed dat Trouw ook vertelt dat de gebruikte voor de moet worden ingeleverd zodat er biobrandstof van gemaakt kan worden.

Frituurpannen worden afgestoft en bakkers maken overuren zodat iedereen tijdens de jaarwisseling van een oliebol kan genieten. Hoe doe je dat zo duurzaam mogelijk?

31/12/2025

Elk jaar worden met Oud en Nieuw stapels oliebollen gebakken. Dus dat betekent dat er ook jaarlijks liters oliebollenvet overblijft. Veel van die olie komt in het riool terecht en dat kost de waterschappen miljoenen. “De inwoners betalen uiteindelijk deze kosten”, stelt de Unie van Waterschappen. Daarom zegt de unie: lever het vet in.

Het hele artikel lezen? De link staat in de reacties!

Adres

Louis Braillelaan 80
Zoetermeer

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Vet recycle het nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Vet recycle het:

Delen