Folk i Oslo

Folk i Oslo Alle har en historie. Folk i Oslo er et nettmagasin med film og bilder, små og store glimt fra livet til mennesker vi møter. Ekte historier om ekte folk.

Hvor ofte har du ikke passert noen på gata og tenkt: "Hva grubler han på, mannen som sitter på benken og mater duene? Og hvorfor er hun så glad, damen med hatt som går og smiler for seg selv?"

Alle har en historie, men de fleste av dem når aldri avisene eller bladene. Vi har derfor startet nettmagasinet Folk i Oslo, og tanken er at vi skal gi deg små og store glimt fra livet til menneskene vi møt

er - enten i forbifarta på gata, eller under et lengre intervju. So, here it goes: Ekte historier om ekte folk. Fordi de fortjener å bli fortalt. Om oss som driver Folk i Oslo:
Julie Christine Krøvel ( Prinsessen av Frogner) er fotograf med utdanning fra Danmark, ambassadør for Hasselblad med base i Paris. Hun har 14 års erfaring med redaksjonelle og kommersielle oppdrag med film og foto. Hun jobber hovedsaklig med mote, elsker å portrettere mennesker, situasjoner og stemninger, er oppvokst i Oslo og er en ekte bypatriot. - Min største opplevelse som fotograf var å ta bilder av Dolly Parton, da holdt jeg på å svime av, sier hun. www.prinsessenavfrogner.no

Hanne Aardal har utdannelse i journalistikk, juss og organisasjonspsykologi, og har jobbet med magasiner i 14 år. Tidligere har hun vært redaktør i bladene Henne og Det Nye, nå elsker hun tilværelsen som frilansjournalist. Hun er fra Bergen, men må innrømme at hun er veldig glad i Oslo og. - Det er menneskene som gjør byen, sier hun.

05/09/2017

Et liten seanse med Petter Richter - Klassisk gitarist

Et lite tilbakeblikk til dagen vi møtte Mysterud på Sagene.- Bestefar startet butikken i 1942, så kom faren min fra mari...
28/08/2017

Et lite tilbakeblikk til dagen vi møtte Mysterud på Sagene.

- Bestefar startet butikken i 1942, så kom faren min fra marinen i 1948 og slo seg sammen med ham. Han endte med å jobbe her i 66 år. Jeg husker godt da jeg var åtte-ni år gammel og fløy rundt bak disken. Den gangen var det sju voksne som jobbet her, og vi hadde ofte kø langt ut på gata. I dag er det bare meg igjen. Familien vår eier hele bygården, hvis ikke hadde vi ikke hatt råd til å drive lenger. Jeg har selv bodd i gården i mange år, men nå er mamma over 90, og jeg har flyttet hjem til henne for å hjelpe til. Hun er vestlending, så det er bare å gjøre som hun sier - slå plenen, klippe hekken eller dra for å handle. Det går greit, det.

Ove (55) i altmuligbutikken på Sagene

07/04/2017

I dag møtte jeg Noah for første gang. Vi skulle egentlig møtes for å prate om noe annet, men da jeg hørte at han skatet på longboard ble jeg nysgjerrig. Det ble derfor helt nødvendig med en liten film og en tur rundt i byen, da jeg selv er en gammel skater fra 90-tallet. Her er Noah

03/04/2017

Hver mandag i lunsjpausen samles denne gjengen for å bade fra flytebryggen ytterst på Tjuvholmen. Badeklubben kaller de seg, og i dag stupte de uti for 29. gang denne sesongen.
– Vi holder på ut april, etter det blir det litt parodisk å kalle det isbading. I vinter var det -18 grader i lufta på det kaldeste, da var det omtrent så badebuksa frøs til is, sier Jan Christian Forthun, badepresident og kreativ leder i Natt&Dag.
Badeklubben har rundt 80 medlemmer. I dag var det Veronica, Oxana, Firas, Cristobal, Marianne, Jan Christian, Anne Simone, Jimmy og Andy som hoppet i det tre grader kalde vannet – og etterpå feiret de med et glass musserende!
Film - Julie - Prinsessen av Frogner / Hasselblad
Music - Future Beats Radio

- Det mennesket som har gjort sterkest inntrykk på meg, er Eva fra skolehagen på Sagene. Hun er en spennende, ekte, mors...
28/03/2016

- Det mennesket som har gjort sterkest inntrykk på meg, er Eva fra skolehagen på Sagene. Hun er en spennende, ekte, morsom og levende Oslo-jente. Hun fortalte historier som jeg aldri glemmer. Mennesker som henne gir styrke og gjør at man vil leve. Derfor poster jeg denne en gang til. Samme intervju fra Hanne, men med mange nye bilder, ikke tidligere vist. For you, Eva. Hilsen fotograf Julie

- Jeg har jobbet som sykepleier i nesten fem år. Tre år i Sverige og snart to år her i Norge. Jeg hadde planlagt å jobbe...
29/03/2015

- Jeg har jobbet som sykepleier i nesten fem år. Tre år i Sverige og snart to år her i Norge. Jeg hadde planlagt å jobbe her i ett år for å få råd til leilighet hjemme i Sverige, men så fant jeg den store kjærligheten og ble værende.

Jeg elsker jobben min, spesielt fordi jeg treffer så mange mennesker i situasjoner som kan være både utfordrende og givende. Noen pasienter kommer jeg nærmere innpå enn andre. Når jeg møter en pasient som betror meg livshistorien sin eller forteller om en krise, føler jeg meg veldig privilegert. Jeg blir så glad når jeg merker at pasienten får det bedre ved at vi snakker sammen og kanskje ler litt. At hun eller han føler seg sett og hørt. Jeg får veldig mye tilbake av å hjelpe mennesker. Når jeg går hjem fra jobben, opplever jeg av og til at det kiler i kroppen - jeg tenker på det som en form for gledesrus over det fine jeg opplever.

Jeg har mange opplevelser fra jobben som jeg tenker på i hverdagen, alt fra en 100 år gammel dame som hjalp til med praktiske ting på eldresenteret, til mennesker som har vært utsatt for vold i hjemmet, folk som har alvorlige brannskader, barn som har store smerter - og barn som er glade selv om de er i en utfordrende situasjon. Noen ganger blir jeg preget av å se så mange skjebner og situasjoner og tenke på hva som kan skje med oss. Men gjennom vonde ting kommer også gode, sånn er jo livet, og derfor er også jobben min unik.

Etter en lang dag gleder jeg meg til å komme hjem til kjæresten min, hoppe i treningsbuksene, stelle med plantene, sette på radioen og kanskje kikke litt på antikviteter på nettet. Jeg elsker å pynte og fikse hjemme, kanskje også slappe av med en lur på sofaen. Kjæresten min sier at jeg sover mye ...

Maria Nordström (26),
sykepleier ved Rikshospitalet i Oslo

Hvem jeg er?Jeg er noe du hørte fengselsvaktene hviske.Jeg snakker alltid sant, selv når jeg lyver. Jeg skrev en bok (An...
27/03/2015

Hvem jeg er?
Jeg er noe du hørte fengselsvaktene hviske.
Jeg snakker alltid sant, selv når jeg lyver.
Jeg skrev en bok (Anatomi.Monotoni.) som er oversatt til fire, snart fem språk.
Jeg skrev en til (Sammen.Brudd.).
Jeg prøver å skrive en til (og en til og en til …)
Jeg vokste opp med å plukke stein på åkeren hjemme i Bø i Telemark.
Jeg løp 60-meteren kjappere enn alle guttene på skolen.
Jeg har bodd i Montpellier, London, Berlin, Buenos Aires og Oslo.
Jeg er for tiden en hermafroditt, en liten gutt vokser inni meg.
Jeg elsker den store gutten som vokser ved siden av meg og som jeg har smeltet sammen med.
Jeg liker å vokse, skrive, kn**le, tulle, elske, spise, fnise, frese, lese, le, se, reise, miste, finne og bare se hva som skjer.
Jeg har en stor plan: å leve til jeg dør.

Hva jeg ikke skal angre på når jeg blir gammel?
- Man angrer alltid mer på det man ikke gjorde enn det man gjør. Så jeg vil gjøre. Mest mulig. Det er lov å prøve og feile, men ikke å ikke prøve. Faller man, kan man reise seg opp igjen. Ingenting har lært meg mer enn mine nederlag. Jeg vil heller leve et interessant liv enn et lykkelig liv, men aller helst et interessant og lykkelig liv.

Hva jeg lo av sist?
- Meg selv.

Edy Poppy
Forfatter, dramatiker og skribent

- Jeg er på vei til visning med kjæresten min. Vi bor i en liten leilighet, nå som en til er på vei trenger vi noe størr...
15/03/2015

- Jeg er på vei til visning med kjæresten min. Vi bor i en liten leilighet, nå som en til er på vei trenger vi noe større. Samtidig er kjæresten min en stor mann som trenger mye plass. Jeg pleier å kalle ham for min ukrainske okse, ettersom han er født i Kiev og er stor som et hus.

Jeg jobber med å utfordre mennesker innenfor trygge rammer, som coach, personlig trener og foredragsholder. Jeg motiveres av mennesker som tør å utfordre seg selv og prestere ting de ikke trodde de kunne gjøre.

Livet nå er veldig spennende, jeg merker en større ro enn før. Jeg har lært å lytte mer til kroppen og skjønner at jeg ikke kan styre den prosessen jeg går gjennom annet enn å være sunn. Det er uvant ikke å ha den kontrollen jeg selv er vant til, men det er likevel fint. Jeg har kanskje ikke åtte prosjekter i lufta nå, men kanskje fem?
Noe som gjør meg glad er å le, le høyt og upassende høyt, faktisk!

Terese Tveit
personlig trener og coach

- I dag tenker jeg på at det er deilig at våren kommer. Det var ikke ett sekund for tidlig! Men om jeg er lykkelig? Det ...
14/03/2015

- I dag tenker jeg på at det er deilig at våren kommer. Det var ikke ett sekund for tidlig! Men om jeg er lykkelig? Det var et vanskelig spørsmål. Jeg har mye å være takknemlig for, men jeg tror ikke at jeg kan si at jeg er lykkelig akkurat nå. Spør meg igjen om noen måneder!

Petter Richter,
musiker/gitarist

- Jeg elsker våren fordi jeg kan pakke bort alle de tjukke vinterklærne og kjenne vårluften når jeg sover med vinduet åp...
13/03/2015

- Jeg elsker våren fordi jeg kan pakke bort alle de tjukke vinterklærne og kjenne vårluften når jeg sover med vinduet åpent og våkner til sol i fjeset.

Jeg blir glad av mennesker som gir meg noe, mennesker som byr på seg selv og virker genuint interessert i verden og hva man holder på med. Når de rundt meg viser at de bryr seg om meg. Jeg elsker det jeg holder på med. Jeg blir glad av å ha motivasjon og inspirasjon til jobben min, og selvsagt blir jeg veldig glad av barna mine ... Også musikk treffer meg. Jeg blir glad av å ha det fint hjemme. Det gjør meg på mange måter lykkelig. På en rar og litt flau måte. Men det er sant.

Henriette Amlie Kalbekken
Interiørdesigner og kunstner, designlykke.com

- Det betyr mye for meg å ha det fint rundt meg. Det estetiske går rett inn i sjelen og gjør meg glad og inspirert. Selv...
05/09/2014

- Det betyr mye for meg å ha det fint rundt meg. Det estetiske går rett inn i sjelen og gjør meg glad og inspirert. Selv om det ikke er så mange nisjebutikker igjen i Oslo, virker det heldigvis som om det er grunnlag for oss som er igjen. Folk takker oss ofte for at vi finnes.

Mia i interiørbutikken Country Chic

- Bærene er selvplukket på Hadeland. Jeg bor ni måneder i Thailand og tre i Norge. Der borte jobber jeg som golfguide, h...
03/09/2014

- Bærene er selvplukket på Hadeland. Jeg bor ni måneder i Thailand og tre i Norge. Der borte jobber jeg som golfguide, her selger jeg blåbær, tyttebær og kantareller de ukene det er sesong. Jeg står og tenker på hvor godt jeg har det, jeg er heldig som har denne muligheten.

Frank (59)

Adresse

Arendalsgata 18
Oslo
0463

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Folk i Oslo legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del