10/03/2026
Storfilmen SILVER vant hovedprisen – sammen med andre priser – i Opus Bonum-konkurransen på Jihlava International Documentary Film Festival. Den vant også hele 7 priser ved filmfestivalen i Krakow og i forrige uke tok den hjem Grand Jury Award ved Slamdance og prisen for beste regi på ArtDocFest i Riga.
Nå har filmen premiere på hjemmebane ved Den norske filmfestivalen i Stavanger lørdag 14. mars kl. 15.
Filmen foregår på og i Cerro Rico, et fjell som ruver over den bolivianske byen Potosí, hvis indre skjuler rike sølvforekomster. Regissør Natalia Koniarz observerer følsomt livene til de innfødte innbyggerne som har gruven som levebrød og forbannelse. Dette svært stemningsfulle portrettet fletter sammen temaene arbeid, fattigdom og tro, og skaper et gripende bilde av tilværelsen til de som skaffer sølv til våre mobiltelefoner og elbiler.
SILVER er den første langfilmen til den talentfulle regissøren, og hun vil være til stede for samtale etter visningen i Stavanger. Dette er eneste sjanse til å se dette mesterverket på stort lerret og med knallsterkt Dolby Atmos-lydspor. En unik, dyp og altoppslukende opplevelse!
Natalia Koniarz
Torstein Grude Ruwê Yuxinawá
Oddleiv Vik
Yngve Leidulv Sætre
Tom Chr. Lilletvedt
Finn Gjedebo
Filmkraft
Norsk filminstitutt
Hinterland AS
Den norske filmfestivalen
ODEON Stavanger