Mirette

Mirette Muisteluja, valokuvia ja julkisia vuodatuksia.

Se aika vuodesta ko kotikotihoodzit on in. 🌸
11/05/2026

Se aika vuodesta ko kotikotihoodzit on in. 🌸

10/05/2026
Minä olen yksi niistä 90%. ❤️‍🩹🧡Melkeinpä kaikki täsmää mun kohdalle. Yhtä Nuorten Aktivistien kirjoittamaa kommenttia l...
15/04/2026

Minä olen yksi niistä 90%. ❤️‍🩹🧡
Melkeinpä kaikki täsmää mun kohdalle. Yhtä Nuorten Aktivistien kirjoittamaa kommenttia lainaten & vähän lisämausteilla höystettynä:

"1) kaikki autistit eivät tiedä mikä on asiallista kosketusta ja mikä taas ei, 2) väķívạltaa tekevä henkilö saattaa sanoa esim. "tää on normaalia" tai "muutkin tekee niin, sä et vaan tiiä ko sul ei oo kokemusta", 3) seggsuaalista väḵïvałtaa tehdään myös useamman toimesta ajatellen että autisti on helppo kohde, 4) autisti saattaa pelätä kertoa asiasta, koska voi olla epävarma onko hän hänessä itsessään vikaa tai joutuuko kohtaamaan lisää kiusaamista, syrjintää tai väǩìvalŧãa jos kertoo asiasta eteenpäin. (Bensaa liekkeihin -efekti), 5) autistien kokemukset usein vähätellään / ohitetaan eikä ole turvallisia aikuisia / ammattilaisia joiden kanssa käydä asia läpi, 6) autistit saattavat hakea hyväksyntää ja huomiota vääränlaisista ihmisistä (väärintulkinta & kaikenlainen hyväksikäyttö), 7) moni autisti ajattelee / uskoo, että ihmiset eivät tee asioita jotka ovat laittomia tai / ja jotka satuttavat toista. + Osa autisteista saattavat myös ulkoisesti vaikuttaa ikäistään selvästi vanhemmalta ko mitä ovatkaan.

Monelle autistille tulee tapahtuneen jälkeen hämmentynyt olo ja epävarmuus siitä onko toiminut väärin. Autistit ovat lisäksi usein naiiveja ja hyperempaattisia ympäristön / yhteiskunnan pahuudelle. Jokainen autisti iästään riippumatta tarvitsee kunnollisen turvasuunnitelman, turvasanat & tarvitsemansa avustaja- ja/tai kuljetuspalvelut."

Valitettavasti tää kokonaisuus kuulostaa tutulta, ja tästä syystä olen osallistunut molempiin naistenpäivämarssiin jotka ovat järjestetty. Ekalla kerralla marssiessani osallistuin kaksipuolisella banderollilla. Toisella puolella luki: "Neurovähemmistönaisillakin on oikeus kulkea rauhassa."

⚠️Sisältövaroitus: seksuaalinen väkivalta

Nyt on autismitietoisuuden kuukausi.

Yhdeksän kymmenestä autistisesta tytöstä ja naisesta on seksuaalisen väkivallan uhreja.

Kuvailu: Kuvassa oranssilla pohjalla kuvia 10:stä naishahmosta joista yhdeksän ”kehossa” on punaisia kädenjälkiä. Lisäksi teksti mustalla: ”Yhdeksän kymmenestä autistisesta tytöstä ja naisesta on seksuaaliväkivallan uhreja.”

Tietämättömille tiedoksi: joku sankari ragebaittaisi taas vaihteeksi, tällä kertaa silmälaseista. Hän sanoi mm. sitä ett...
23/02/2026

Tietämättömille tiedoksi: joku sankari ragebaittaisi taas vaihteeksi, tällä kertaa silmälaseista. Hän sanoi mm. sitä että isoja silmälaseja käyttävät näyttävät kärpäsiltä laseineen kaikkineen yms. paskaa. Ovat kuulemma horolinssejä kaiken lisäksi.

Jokaisella on oikeus käyttää tismalleen sellaisia apuvälineitä joita haluaa. Sä et mahda mitään huonolle näölle. Sen sijaan voit vaikuttaa silmälaseihisi. Tai siihen käytätkö piilareita. Olen saanut sen verran paljon kommentointia elämäni aikana että ulinat retrotakeista, -haalareista tai -laseista eivät enää tunnu missään, m***a tällainen kommentointi on äärimmäisen vahingollista vielä itseään etsiville nuorille.

Tiedän senkin, ettei omaan tyyliini Anastacia-/ Y2K-/ nollarityyliset lasit istuisi, joten muita vaihtoehtoja ei ees ollut lasikaupoilla ko hommata mahdollisimman suuret kekkoslasit. Toisin sanoen tulen jatkossakin käyttämään “horolinssejä” ulisijoiden kiusaksi.

Jo nuorena olin enemmän retromallien ystävä. Koska imagolaseja sai tuolloin kaikkialta, eri mallisia, niin Seppälästä ko esim. Ninjasta, 14-vuotias meitsi pisti vähäiset rahansa sen ajan trendeihin, kuten imagolaseihin tai esim. viiksikoruihin.

Kyllä, silmälasit ovat myös apuvälineitä, siinä missä esim. sokeainkepit, pyörätuoli, kävelykepit, AAC-kommunikointimenetelmä, vastamelukuulokkeet tai jopa aurinkolasit… me kaikki tullaan jossain vaiheessa tarvitsemaan apuvälineitä, ennemmin tai myöhemmin. Jopa äitini, jolla oli parikymppisenä terävä näkö, joutuu nykyään käyttämään lukulaseja.

Eikä siinä oo mitään väärää.

Eikä kaikki ymmärrä ragebaitteja tai paskaa huumoriakaan, ja sen takia onkin tärkeetä että teen aktivismia ja avaan sanaisen arkkuni.

Hyvää Tulihevosen vuotta🐦‍🔥🔥🐴
17/02/2026

Hyvää Tulihevosen vuotta🐦‍🔥🔥🐴

Olen onnekas siitä että mulla on jo 10 vuoden ajan ollut sama kaveriporukka. Se ei ole itsestäänselvyys, etenkään jos on...
16/02/2026

Olen onnekas siitä että mulla on jo 10 vuoden ajan ollut sama kaveriporukka. Se ei ole itsestäänselvyys, etenkään jos on neurokirjolla niin ko mä. Todella monella neuropoikkeavalla on vaikeuksia ihmissuhteiden ylläpitämisen kanssa enkä ole asian kanssa poikkeus.

Ystävänpäivä oli ja meni, eilinen ja tää päivä meni vuoteessa ylikuormittumisen ansiosta. Kuva meistä on kehveli vähän niin ko elämämmekin, elämä vaan on.

That wasn't on my bingo card. M***a mahtavaa että tällainen järjestettiin. Vaikka tää päivä oli psyykkisesti kuormittava...
18/12/2025

That wasn't on my bingo card. M***a mahtavaa että tällainen järjestettiin. Vaikka tää päivä oli psyykkisesti kuormittava huonojen yöunien takia, ni valopilkkuja löytyi. Kirkkain niistä oli tää.

Mulla oli entuudestaan yhtärit Tompan, Saskan ja Nipan kanssa, m***a Lenden ja Jontun kanssa ei ollut. M***a nyt on.

Viime aikojen arki on suoraan sanottuna ollut hanurista. M***a vaikeisiinkin aikoihin oon onneksi saanut kehitettyä teke...
19/11/2025

Viime aikojen arki on suoraan sanottuna ollut hanurista. M***a vaikeisiinkin aikoihin oon onneksi saanut kehitettyä tekemistä ja uuden harrastuksen. Nimittäin olen perustanut lehtikokoelmilleni oman instatilin – se operaatio löytyy nickillä 👍

Tää Naamakirja on aika kuollut, verrattuna esim. Threadsiin tai Instaan, m***a mä en halua jättää tätä sivua täysin kuolleeksikaan.

Aloitin vuosikoosteen tekemisen, miekkari oli ja meni ja sen jälkeen aktivisteja en ole jaksanut nähdä. Kiitos niille harvoille, jotka eivät ole heittäneet hanskojaan tiskiin vaikka elämä potkii päähän. Tavoitteena olisi saada siitä vuosikoosteesta 90 sekan mittainen – aloitan sen tietty "2025 season is soon over"-tyyppisellä soundilla, siltä näyttää atm että Pet Shop Boysin It’s A Sin tulee soimaan tossa koosteessa ja CapCut loistaa poissaolollaan vidienmuokkauksissa.

En oo karaokevideoita juuri kuvannut (en harrasta niitä) m***a karaoke on ollut Dingon ohella suuressa roolissa tänä vuonna ni joku muisto karaokeperseilyistä on koosteeseen laitettava.

Joululehdet tulee lähiaikoina käymään kännykän linssieni alla, sillä joulukuu häämöttää jo nurkan takana. Vastahan tää vuosi alkoi!

Hengissä ollaan, ja vähän hengessä myös🤔Livin' my disco era, vaikka kasari ei ookkaan hävinnyt, päinvastoin. Myös tukkam...
20/10/2025

Hengissä ollaan, ja vähän hengessä myös🤔

Livin' my disco era, vaikka kasari ei ookkaan hävinnyt, päinvastoin. Myös tukkametalli, nuoruuden suosikki, on palannut listoille. Harmi että mielenterveys tuli ja petti, jonka takia en pystynyt käymään kuukauteen keikoilla ilman paniikkikohtausta. Nyt viime viikonloppuna otin baby stepsejä keikoilla käymiseen, en mennyt The Rasmuksen enkä HUGOn eturiviin. Ahdistuskohtausta ei niissä tullut, toisin ko sillo muutama viikko sitten Muskan keikalla. Nyt pystyn taas nauttimaan keikoista, se on tärkeintä. Mä oon valmis tekee keikoilla käymisestä huippuja taas.

Seuraava askel onkin valloittaa yks eturivin paikoista.

Terveiset eiliseltä, ja Malmilta. Tässä itämaisessa ruokakaupassa on samanlaiset hevipilkut tulilla mitä Mötley Crüella ...
26/04/2025

Terveiset eiliseltä, ja Malmilta.

Tässä itämaisessa ruokakaupassa on samanlaiset hevipilkut tulilla mitä Mötley Crüella tai Motörheadillä.

Adress

Östermalm

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Mirette postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela