Hegas Förlag - Lättläst

Hegas Förlag - Lättläst Hegas ger ut lättläst skönlitteratur för barn och ungdomar. Hegas böcker är lätta att läsa – svåra att motså!

Blod och döda kor. I lättlästbearbetade Skräcken i Dunwich. Stämningsfullt illustrerad av Daniel Thollin.
17/12/2025

Blod och döda kor. I lättlästbearbetade Skräcken i Dunwich. Stämningsfullt illustrerad av Daniel Thollin.

Kultskräck åt alla! Sofia Nordin återberättar några av Lovecrafts mest kända verk. Med kusligt stämningsfulla illustrati...
16/12/2025

Kultskräck åt alla! Sofia Nordin återberättar några av Lovecrafts mest kända verk. Med kusligt stämningsfulla illustrationer av Daniel Thollin.

Locka den läsovilliga tonåringen med lättläst!
15/12/2025

Locka den läsovilliga tonåringen med lättläst!

Väck bokslukaren till liv med lättläst!
08/12/2025

Väck bokslukaren till liv med lättläst!

För att läslusten ska vakna till liv måste läsaren känna att hen klarar av att läsa. Det är ju det där alla andra jämnår...
06/12/2025

För att läslusten ska vakna till liv måste läsaren känna att hen klarar av att läsa. Det är ju det där alla andra jämnåriga kan! Lättläst kan vara vägen till den första utlästa boken. Och vägen till läslusten. Till slt blir det roligt att läsa lite svårare. Och lite svårare text blir plötsligt lite lättare!

Visste du att läsning och empati hänger ihop? Forskning visar att personer som blivit känslomässigt berörda av en skönli...
01/12/2025

Visste du att läsning och empati hänger ihop? Forskning visar att personer som blivit känslomässigt berörda av en skönlitterär bok också upplevde ett ökat påslag av empati. Det är ännu ett skäl att erbjuda viktiga, roliga och spännande och nervkittlande böcker till våra barn och unga!

Dags att knäcka läskoden? Här kommer boktipsen som fångar nybörjarläsaren!
01/12/2025

Dags att knäcka läskoden? Här kommer boktipsen som fångar nybörjarläsaren!

Fakta som fastnar! Vad tipsar du om i november?
24/11/2025

Fakta som fastnar! Vad tipsar du om i november?

19/11/2025

Vad har slickepottar, frierier och orkestrar gemensamt? Jo, de gör livet som bibliotekarie lite mer intressant. Här kommer ett lite mer lättsamt avsnitt om kul och knasiga saker som kan hända på bibliotek. Vi har lusläst inläggen i Facebook-gruppen Märkliga bibliotekshistorier och har plockat ut några favoriter. Dessutom har vi barn- och ungdomsbibliotekarien Johanna Mader Olsson på besök i studion och hon delar med sig av berättelser från Helsingborgs bibliotek.

Tack till Christian på Machete studios för klippning!

Vad boktipsar du tonåringen om i november?
17/11/2025

Vad boktipsar du tonåringen om i november?

Adress

Drottninggatan 26
Helsingborg
25221

Öppettider

Måndag 08:00 - 17:00
Tisdag 08:00 - 17:00
Onsdag 08:00 - 17:00
Torsdag 08:00 - 17:00
Fredag 08:00 - 17:00

Telefon

+4642330340

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Hegas Förlag - Lättläst postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Hegas Förlag - Lättläst:

Dela