01/05/2026
1 Maj🚩🚩
Och jag skulle talat i hembygdsparken 🤩Tyvärr får jag stanna hemma eftersom jag är sjuk🤒Men mitt tal kan ni läsa här om ni var nyfikna på vad jag skulle sagt😜
”Kära vänner,
Idag samlas vi här, på första maj, för att fira arbetarrörelsens kamp och dröm om en bättre framtid för alla. Vi står tillsammans i en tid av prövning, men också en tid av möjligheter. Vår rörelse är stark, och tillsammans kan vi skapa förändring!
När vi talar om vården, så pratar vi om något som berör oss alla. Vänsterpartiet anser att vården ska vara en rättighet för alla, oavsett vart man kommer ifrån eller hur mycket man tjänar. Vi ser den påfrestning som våra vårdmedarbetare utsätts för. De sliter dag och natt för att ge oss den vård vi behöver, men belöningen är bara ännu fler besparingar och nedskärningar . Vi kräver mer resurser till vården – för fler anställningar, för bättre löner och för att minska arbetsbelastningen. Ingen ska behöva jobba över för att hinna med sitt jobb!
Vi vill se en vård där kvalitet går före kvantitet. En vård där personalens kompetens och välmående prioriteras. Det handlar inte bara om att ha tillräckligt med personal, utan också om att skapa en arbetsmiljö där alla känner sig sedda och hörda.
Vänsterpartiet vill införa förkortad arbetstid med bibehållen lön. Då hinner medarbetarna återhämta sig och kan därmed oxå göra en bättre och tryggare insats för våra medborgare.
Jag nämnde i början att vi måste se framåt och tänka på en bättre tider!
För just att tänka framåt är något Tidö regeringen ihop med SD inte gör. Det är med fasa man ser hur de monterar ner rättigheter för alla som har speciella behov pga av en funktionsvariation.
Färdtjänst som dras in eller nekas!
Begränsningar i personaltäthet som då begränsar friheten för de som behöver stöttning!
Listan kan göras lång! Nej nu gäller det att hålla ögonen öppna så att ALLA i samhället fortsatt kommer att ha rätt till ett bra liv.Bromsar vi inte nu så backar vi tillbaka in i den tid då vi segregerade denna grupp från samhället!
Så idag, på första maj, är vår uppmaning klar: Låt oss kämpa för en vård och en arbetsmiljö som är värdig. En vård som prioriterar människan framför vinsten. En arbetsmiljö där alla känner sig värdefulla och respekterade.
Låt oss stå enade och kämpa för en bättre och mer rättvis värld för alla i samhället.
Tillsammans kan vi göra det!
Tack!”